مقالات

خشم در آزمون نئو : دومین خرده مقیاس روان آزردگی (N2)

1

خشم در آزمون نئو : دومین خرده مقیاس روان آزردگی (N2)

خشم در آزمون نئو : دومین خرده مقیاس روان آزردگی (N2)
همان طور که در مبحث روان آزردگی بحث شد، خشم دومین خرده مقیاس روان آزردگی (N2) در آزمون شخصیت نئو است. در نوشته حاضر درمورد خشم در آزمون نئو، بحث شده است.

توصیف خرده مقیاس خشم در آزمون نئو
خشم (Anger) همیشه به عنوان یک هیجان مخرب و نامناسب معرفی شده است. اما واقعیت، خلاف این موضوع را نشان می دهد. خشم نیز مانند سایر هیجان ها، یک هیجان طبیعی است که در پاسخ به ناکامی و درماندگی ظاهر می شود و منجر به مقابله فرد با چنین موقعیت هایی می شود. درواقع این هیجان می تواند به عنوان یک راه حل برای حل مشکلات فرد در موقعیت های ناکام کننده ای مثل تبعیض وبی عدالتی باشد. خشم در آزمون نئو میزان آمادگی فرد برای پاسخ خشم را نشان می دهد.

علایم جسمی ناشی از خشم شامل مواردی از قبیل

سردرد،

معده درد

افزایش ضربان قلب

لرزش

سرگیجه

احساس گرما در صورت و گردن

عرق ریختن به خصوص در کف دست

فشردن دندان ها به هم

می شود. ممکن است فرد خشم خود را به صورت رفتاری و بیرونی، ابراز کند و یا آن را ابراز ننماید.

آثار نداشتن خشم متناسب با موقعیت
باید به این نکته توجه داشت که بین احساس خشم کوتاه مدت و طولانی مدت و شدید، تفاوت وجود دارد. درواقع هم نداشتن خشم متناسب با موقعیت، آسیب زاست و هم خشم طولانی مدت که می تواند سلامت روانی و جسمی فرد را به خطر بیاندازد. ازطرفی قرار گرفتن این هیجان در میزان بالاتر از طبیعی و پایین تر از آن، گاهی می تواند مخرب و گاهی مفید باشد.

مثلا افرادی که خشم افراطی و طولانی مدتی دارند ممکن است از نظر سلامتی به خطر بیفتند و دچار بیماری های ناشی از خشم مثل بیماری های قلبی عروقی، گوارشی، فشار خون بالا و سردرد شوند. اما در عین حال ممکن است از دید دیگران به عنوان افرادی با جرات، قوی و با اعتماد به نفس به نظر بیایند. یا افرادی که خشمی کمتر از حد طبیعی دارند با وجود آنکه ممکن است ظاهرا با مسائل به راحتی کنار بیایند اما با احتمال بیشتری مورد ظلم و سوء استفاده قرار می گیرند.

نمرات بالا و پایین خشم در آزمون نئو ، ویژگی های متفاوت شخصیتی و مزایا و معایبی را در برمی گیرند که در طی نتیجه تست با توجه به نمره فرد در این خرده مقیاس، نقاط قوت و ضعف شخصیتش به وی ارائه می گردد.

 

 

منبع
Recognizing Anger Signs

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران