اخبار روانشناسی و روانپزشکی، شخصیت شناسی

نشانه های خاموش اختلال خلقی فصلی



(Seasonal Affective disorder (SAD

برای اینکه بیشتر با این مشکل آشنا شوید و آگاهی تان بالا برود نشانه های خاموش آن را به شما معرفی می کنیم:
خوابتان کافی یا خوب نیست.

شب ها طولانی شده و طولانی تر هم خواهد شد، بنابراین الگوهای خواب نیز ممکن است تغییر کنند. اما مشکلات مزمن مربوط به خواب یا به سختی بیدار شدن هنگام صبح، ممکن است نشانه هایی از اختلالات خلقی فصلی باشند.

سرکار مثل زامبی ها هستید!

تحقیقات نشان داده کارمندان در مواقعی از فصل که بیشتر در معرض نور طبیعی قرار می گیرند خلاق تر و پر انرژی تر هستند. اگر محل کارتان کم نور شده و این شانس را هم ندارید که مثل فیلم ها میزتان کنار یک پنجره بزرگ و با منظره ای عالی باشد، پس نور کم روز می تواند روی خواب شبتان تاثیر منفی گذاشته و کارایی تان را کاهش دهد. عدم دریافت نور کافی همچنین می تواند از نظر احساسی تحریک پذیرتان کند و تمرکز را دشوار نماید.

خود را به زور سرپا نگه می دارید.

بی انرژی بودن می تواند نشانه خیلی چیزها باشد، اما در طول ماه های سرد سال بیشتر می تواند به دلیل اختلال خلقی فصلی باشد. ممکن است حس کنید انرژی تان کم شده، حس می کنید دم دمی مزاج شدید و از چیزهایی که قبلا لذت می بردید به همان اندازه قبل لذت نمی برید. اگر این نشانه ها همیشه با شروع این فصل ها بروز می کنند، پس مسلما دچار اختلال خلقی فصلی هستید.

عشقتان به پیتزا و پاستا افزایش پیدا کرده است.

وقتی خسته هستید، بدنتان به صورت طبیعی میل به خوردن کربوهیدرات پیدا می کند چون یک منبع انرژی است. متاسفانه از آنجا که در طول زمستان فعالیت کمتری داریم، این وضعیت منجر به افزایش وزن می شود. به جای اینکه به سمت غذاهای سرشار از کربوهیدرات بروید،غذاهایی که حاوی اسید چرب های امگا 3 هستند، میل کنید. این غذاها به صورت طبیعی سروتونین و تریپتوفان را افزایش می دهند. ویتامین D را هم فراموش نکنید. این مواد مغذی می توانند به بهبود خلق و خوی شما کمک کنند.

خانه را ترک نمی کنید.

ممکن است در این فصل دلتان نخواهد از جای خود بیرون بیایید و همین باعث می شود افسردگی تان افزایش پیدا کند. آب و هوای بد باعث می شود انگیزه ماندن در خانه بیشتر شود. افرادی که به اختلال خلقی فصلی مبتلا هستند، در برابر تغییرات آب و هوایی نیز بیشتر حساسند بنابراین با کمی افت دما ممکن است علائمشان بروز کند.

به جنگلی از نگرانی ها تبدیل شده اید.

اضطراب به تنهایی همیشه نشانه اختلال خلقی فصلی نیست، نشانه های اضطراب ممکن است در طول روزهایی که هوا سردتر می شود بدتر شود. برای مثال اگر آب و هوای سرد و برف را با یک تصادف موتور به یاد دارید، در این روزها بیشتر ترجیح می دهید خانه بمانید، بنابراین ممکن است سطح افسردگی تان افزایش بیابد.

بی حوصله هستید.

بی حوصله هستیدکاهش نور خورشید باعث تغییر مواد شیمیایی مغز می شود. روزهای کوتاه پاییز و زمستان ممکن است باعث شوند سطح سروتونین مغزتان افت کند که در نتیجه باعث احساس افسردگی می شود.

چه چیزی می تواند به بهبود اختلال خلقی فصلی کمک کند؟

نور درمانی یا فوتوتراپی، عملی است که در آن جلوی نور درخشانی می نشینید که مانند نور خورشید عمل می کند. این نوع درمان را به عنوان اولین درمان برای مشکل اختلال خلقی فصلی در نظر می گیرند. برای برخی از افرادی که چنین مشکلی دارند روزانه 15 تا 30 دقیقه بیرون رفتن کافی است، حتی در روزهای ابری.
اگر مشکلتان حاد بود یا علائم به قوت خود باقی ماندند، باید با پزشک خود صحبت کنید تا اگر لازم بود درمان افسردگی را به صورت مستقیم شروع کند. این را به خاطر داشته باشید که ممکن است چند هفته طول بکشد تا داروهای ضد افسردگی بتوانند تاثیر خود را نشان دهند.


نظرات کاربران