اخبار روانشناسی و روانپزشکی، شخصیت شناسی

چگونه با افسردگی فصلی مبارزه کنم؟



اگر از افسردگی فصلی رنج می‌برید حتماً می‌دانید که به آن اختلال عاطفی فصلی نیز گفته می‌شود و البته بدانید شما تنها نیستید. حداقل 6 درصد از آمریکایی ها از اختلال افسردگی فصلی رنج می‌برند.
با کاهش ساعات روشنایی و هوای سرد، بسیاری از ما به راحتی لباسهای زمستانی را می پوشیم اما حواسمان به وضعیت خلقی و روانی نیست. به گفته کارشناسان بهداشت مواردی وجود دارند که می توانند افسردگی شما را تا حد زیادی کنترل کنند و به خروج شما از این حالت کمک کنند.

اولین قدم صداقت است

جیسون وودروم روانشناس سرشناس آمریکایی معتقد است مهمترین موضوع در روند رفع افسردگی فصلی، صادق بودن با خود است. به این معنی که افراد باید با خود صادق باشند و این صداقت را با دوستان، همکاران و نزدیکان خود نیز به اشتراک بگذارند. این کار با دانستن این مسئله آغاز می شود که نه تنها می توانیم تغییر کنیم بلکه مستحق تغییر هستیم.

شاید بهتر باشد برای تسهیل این مرحله با یک روانشناس یا مشاور حرفه ای مشورت کنیم و در صورت لزوم از روانپزشک داروهای لازم را دریافت کنیم. در ضمن در خصوص مشکل خود با دوستان خود گفتگو کنیم تا در رابطه با ما دچار تعارض نشوند.

نور درمانی را امتحان کنید

نور درمانی یکی دیگر از روشهای درمانی است که در معالجه افسردگی فصلی بسیار موثر است. به طور معمول این نوع افسردگی در افرادی که در محیطهای کم نور زندگی می کنند بیشتر دیده می شود. دکتر جی ، رئیس مرکز تشخیصی قلبی نیویورک می گوید: "نور درمانی پس از بیدار شدن هر صبح می تواند بسیار موثر باشد. به طور معمول همه آنچه شما نیاز دارید 30 دقیقه قرار گرفتن در برابر نور است. این باعث تحریک ریتم های شبانه روزی بدن شما می شود و انتشار طبیعی هورمون های شادی را فعال می کند."

حداقل روزی یک مولتی ویتامین مصرف کنید

افسردگی فصلی اغلب با علائمی مثل خستگی، عدم انگیزه، احساس دلسردی و عدم علاقه به چیزهایی که معمولاً از آنها لذت می برید دیده می شود. به گفته آریل لویتان متخصص تغذیه، بروز برخی علائم افسردگی می تواند مربوط به کمبودهای خاص ویتامین و الکترولیت باشد که در ماههای سرد سال شایع تر است. بر این اساس استفاده از مولتی ویتامین های روزانه یک روش عالی برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز شما در دوزهای مناسب است. مصرف ویتامین های مناسب مانند ویتامین D، آهن، منیزیم و ویتامین های گروه B می تواند به کاهش این علائم کمک کرده و مشکل را تا حد زیادی درمان کند.

 

 

 


نظرات کاربران