مقالات روانشناسی

تلاش برای موفقیت

1

تلاش برای موفقیت

بر کسی پنهان نیست که موفقیت یک باره، ناگهانی و برحسب تصادف اتفاق نمی افتد. بسیاری از پژوهش های انجام پذیرفته بر زندگی افراد موفق نشان داده که این افراد عامدانه قدم هایی را در مسیر زندگی خود می پیمایند که همین موارد عامل اصلی موفقیت آنها به شمار می رود.

رمز موفقیت

  1. اعتماد به نفس
  2.  تعیین اهداف و برنامه ریزی برای آنها.
  3. مشخص کردن انگیزه ها .

اعتماد‌ به نفس در زندگی

ا‌عتماد‌ به‌ نفس و خودباوری می‌تواند موفقیت شما را در زندگی تضمین کند. البته شما نباید اعتماد به نفس خود را معطوف به کسب توانایی‌های خود در بعضی امور بدانید بلکه این خودباوری باید در تمام مراحل زندگی شما دیده شود و شما را به موفقیت برساند؛ پس خودتان را محدود به چیزی نکنید البته در این زمینه سوالات بسیاری وجود دارد که شما باید از خودتان بپرسید.

برخی مواقع نیروی اراده به کمک آنها می آید و زمان هایی نیز شکست می خورند، دوباره از جای خود بر می خیزند و راه شان را ادامه می دهند.

اما زمانی ما به تلاش بیشتری نیاز داریم که در مسیر با موانعی روبرو می‌شویم، در این هنگام افراد چهار نوع تصمیم می‌گیرند.

افراد وقتی به مانعی روبرو می‌شوند معمولاً یکی از این چهار تصمیم زیر را اتخاذ می‌کنند.

  • هیچ کاری برای رفع موانع انجام نمی‌دهند و منتظر می‌نشیند تا خودبه‌خود حل شود.
  • عقب‌نشینی می‌کنند و شکست را به‌عنوان یک واقعیت می‌پذیرند.
  • به همان اندازه قبل به تلاش خود ادامه می‌دهند به امید این‌که مانع رفع شود.
  • بیشتر از قبل تلاش می‌کنند تا سریع‌تر مسئله به وجود آمده را حل‌وفصل کنند.
  • همه افراد در مسائل و مشکلات مختلف زندگی از یکی از این چهارراه استفاده می‌کنند.اغلب افراد در مواجه به مشکلی که در مسیر
  • اهداف به وجود آمده است از سه گزینه اول استفاده می‌کنند و متاسفانه افراد کمی به سراغ راه چهارم می‌روند و تنها افراد موفق هست که راه‌حل چهارم را انتخاب می‌کنند.

 اولین سطح تلاش برای موفقیت:

همان‌طور که از اسم آن پیدا است یعنی دست از تلاش برداشتن این افراد معمولا هیچ اقدامی برای کنترل شرایط و پیگیری اهدافی که دارند انجام نمی دهند. معمولاً افرادی که از ادامه مسیر خسته و ناامید و بی‌حوصله شده‌اند و یا افرادی که تمایل ندارند برای هدف خود انرژی صرف کنند این گزینه را انتخاب می‌کنند.چراکه دلیل محکمی برای آن‌ها است که عدم پیشرفت خودشان را در مسیر توجیه کنند و اگر هم کسی از آن‌ها دلیلی خواست، مشکل و عدم توانای لازم برای حل آن را یک دلیل منطقی ربط بدهند و از بار مسئولیت و مسئولیت‌ پذیری شانه خالی کنند.

یکی از دلایل این‌که برخی افراد این گزینه را انتخاب می‌کنند به این خاطر است که وقتی در کودکی در انجام کاری به مشکل برمی‌خوردند به‌جای اینکه والدین او را به ادامه مسیر تشویق کنند که تلاش خودش را بیشتر کند خودشان ورود کرده و مسئله را رفع می کردند. بنابراین در بزرگ‌سالی هم آن فرد همچنان منتظر این است که کسی از بیرون بیاید و مسئله را برای او رفع کند.

 برنامه ریزی و تعیین اولویت ها

برنامه هایتان را روی کاغذ بیاورید و به ازای هر دقیقه ای که صرف برنامه ریزی می کنید به هنگام اجرای آن پنج یا شش دقیقه در وقت خود صرفه جویی خواهید کرد . برنامه ریزی ، آوردن آینده زمان به حال است تا بتوانید همین الان کاری برای آن انجام دهید یعنی ابتدا کارهایی که باید در طول روز انجام شود را شناسایی کرده به هر کدام از لحاظ اهمیت و از لحاظ فوریت امتیاز 1 ، 2 یا 3 بدهید حاصل ضرب اینها اولویت را تعیین می کند .

اولویت = اهمیت * فوریت

افزایش سرعت انجام کار

  • منتظر نمانید . زمانی مناسب تر از اکنون وجود ندارد از همین نقطه ای که ایستاده اید با همین ابزار و امکاناتی که در اختیار دارید کار را ادامه داده و همین طور که پیش می روید ابزار ها و امکانات بهتر و مناسب تر را پیدا می کنید
  • مهمترین و ضروری ترین کار ها های شما آنهایی هستند که می توانند بیشترین تاثیر را چه مثبت و منفی روی کار و زندگی شما بگذارند به جای تمرکز روی سایر کارها ، تمام توجهتان را معطوف به این نوع کار ها کنید .

 تمرکز

تمام افکار خود را روی کار ی که دارید انجام دهید متمرکز کنید . پرتو های خورشید تا متمرکز نشوند نمی سوزانند. با انرژی کامل روی کار هایت تمرکز کن . شیشه های رنگی هنگام عبور نور از آنها بسیار زیبا و درخشان می شوند . کار هایت را هم اگر با انرژی انجام دهی ، شفاف و زیبا خواهند شد به عبارت دیگر اگر شعاع انرژی ات را مانند ذره بینی که نور خورشید را متمر کز می کند ، روی موانع تمرکز دهی ، هر مانعی که سر راهت باشد خواهد سوخت .

 خلاقیت

  • ذهن شما می تواند به هر چیزی که برایش قابل درک باشد و آن را باور داشته باشد دست یابد. هر نوع پیشرفتی در زندگی تان با یک ایده آغاز می شود و چون توانایی شما در خلق ایده های جدید نامحدود است آینده شما نیز محدودیتی نخواهد داشت .

قانون تکرار

  • تمرین و تکرار بهای به دست آوردن مهارت است . چیزی را که مدام و مرتب تکرار می کنید به صورت یک عادت جدید ذهنی و عملی در می آید.
  • رشد فکری و احساس رضایت و خشنودی نتیجه کنار گذاشتن عادت های گذشته و جایگزین کردن تمرین ها و عادت های جدید است .

پشتکار

  • یک زندگی خوب و درخشان مجموعه ای از هزاران تلاش و ایثاری است که هیچکس ازآن با خبر نیست .
  • « مردان بزرگ از ارتفاعاتی که فتح کرده اند حفاظت می کنند ، جا هایی که یک شبه به آن نریسیده اند . اما هنگام شب در حالی که همراهانشان خفته اند. باز به تلاش خود برای پیشروی ادامه می دهند. »

استعداد ها

  • در درون تان مجموعه ای از استعداد ها و توانایی ها نهفته است که اگر درست شناسایی و به کار گرفته شوند شما را قادر می سازند تا به هر هدفی که در نظر دارید برسید.
  • از چه قسمت هایی از کار تان بیشتر لذت می برید و آنها را خیلی خوب انجام می دهید ؟ این سوال بهترین راهنما برای یافتن استعدادهای واقعی شماست.

درک دیگران

  • وقتی از دید فرد دیگری به موقعیتی نگاه کنید ، اغلب اوقات به ایده ها و راه حل هایی دست پیدا می کنید که قبلا به آنها پی نبرده بودید .
  • مرتب از خودتان بپرسید که مردم به چه نیاز دارند و چه می خواهند و شما چطور می توانید نیاز ها و خواسته های آنها را بر آورده کنید و پرسش درست تر این است که : چه کار به نفع همه است ؟
  • خانه زمانی مستحکم است که همه دیواره هایش استوار باشد .

قانون وقت شناسی

  • وقت شناسی همه چیز است . اگر آمادگی لازم را در خود ایجاد کنید ، زمان مناسب برای شما فرا خواهد رسید .
  • « در دریای پر تلاطم زندگی ، همیشه می توان موجی را یافت که اگر با آن حرکت کنید شما را به ساحل خوشبختی برساند. »

قانون انرژی

  • هر چقدر انرژی و اشتیاق بیشتری داشته باشید ، احتمال اینکه موقعیت مناسب را تشخیص دهید و از آن استفاده کنید بیشتر می شود .
  • بهترین ایده ها و افکار خلاق بعد از مدتی استراحت و آرامش به دست می آید .

برای شناخت میزان تلاش موفیت خود در تست نئو (NEO PI-R) شرکت کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران