مقالات روانشناسی

تیپ شخصیتی ISTJ (بازپرس)

1

تیپ شخصیتی ISTJ (بازپرس)
بازپرس
درونگراحسیمنطقیقضاوتی

 

تیپ شخصیتی ISTJ

آرام، جدی، وظیفه‌شناس و قابل اعتماد هستید
واقع‌بین، مسئولیت‌پذیر و بسیار متوجه مسائلِ جاری و روزمره زندگی هستید
نسبت به موضوعاتی که در اطراف شما در جریان است (مسائل خانه، محل کار و …) آگاه و متوجه هستید و حواس‌تان جمع است
برای رسیدن به اهدافتان برای مدت طولانی و به طور پیوسته و منظم تلاش می‌کنید
وقتی روی اهدافتان کار می‌کنید، تمرکز بالایی دارید و حواستان به راحتی به عوامل مزاحم پرت نمی‌شود
تصمیم‌گیری‌هایتان معمولا بر اساس معیارهای منطقی و غیرشخصی است
از این‌که همه چیز را مرتب و منظم کنید و در دسته‌بندی‌های مشخص قرار دهید بسیار لذت می‌برید
محل زندگی، میزکار، کمدها و اتاق شخصیتان معمولا مرتب و منظم است
رعایت آداب و رسوم و سنت‌های رایج خانوادگی و اجتماعی برای شما بسیار مهم و ارزشمند است
نسبت به آئین‌ها و رسوم خانوادگی، سازمانی یا اجتماعی بسیار وفادار و پایبند هستید

اگر در تست MBTI شرکت کرده باشید و نتیجه آن تیپ شخصیتی ISTJ شده است باید بدانید که تیپ شخصیتی ISTJ بسیار درونگرا ، اما در عین حال سخت کوش و جدی‌ است. تیپ شخصیتی ISTJ بسیار مسئولیت پذیر، با ثبات و قابل اعتماد است. شخصیت ISTJ به حرفش پایبند می‌ماند و از آنجا که از نظر شخصیت شناسی درونگرا است، ارتباط کلامی زیادی با کسی ندارد. تیپ شخصیتی ISTJ بسیار دقیق و منظم است. هنگامی که روی یک موضوع متمرکز می‌شود به سختی می‌توان او را از موضوع جدا کرد. سازماندهی و نظمی که تیپ شخصیتی ISTJ دارد هم در زندگی و هم در کارش کاملاً مشهود است. تیپ شخصیتی ISTJ بر انجام به موقع کارها بسیار تاکید دارد و سر وقت بودن برایش بسیار مهم است. از نظر شخصیت شناسی این تیپ شخصیتی بسیار نکته بین بوده، سعی می کند مشکلاتش را با ریزبینی و توجه به جزئیات حل کند. منطقی بودن یکی از اصول اولیه‌ی تصمیم گیری شخصیت ISTJ است. اگر به نتیجه‌ای برسد، معمولاً برگرداندن او از موضعش، کاری نشدنی خواهد بود. تیپ شخصیتی ISTJ به قوانین احترام می‌گذارد و انتظار دارد دیگران هم همین کار را انجام دهند. اگر عصبانی شود، جوش و خروش زیادی خواهد داشت اما به ندرت تندخویی خود را بروز می‌دهد.

در بررسی گزارش این تیپ شخصیتی تست MBTI ، به درصدهای نتایج گزارش شده در نمودار هر بخش از فاکتورهای چهارگانه تست MBTI توجه داشته باشید. (درصد درونگرایی در برابر برونگرایی ، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن، درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن و درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا). هرچه این درصد ها در این آزمون شخصیت شناسی اختلاف بیشتری نسبت بهم داشته باشند، میتوان گفت تفسیر گزارش شده تست MBTI از نظر شخصیت شناسی به شخصیت فرد نزدیکتر است و هرچه این درصد ها به یکدیگر نزدیکتر باشند، میتوان گفت در تفسیر گزارش شده این تست روانشناسی ، مواردی را مشاهده خواهید کرد که با شخصیت فرد انطباق کامل ندارد. این دلیل بر ضعف تست MBTI نیست. بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

تیپ شخصیت ISTJ در محیط کاری

تیپ شخصیتی ISTJ دوست دارد مقررات به بهترین نحو رعایت شود. از نظر شخصیت شناسی این تیپ شخصیتی در گروه‌های کوچک یا به صورت مستقل می‌تواند کار خود را انجام دهد. در کار کردن سختگیر و بدون انعطاف است و اگر بخواهد با تعداد زیادی کارکند مستاصل می‌شود، زیرا نمی‌تواند تمرکز کافی داشته باشد. تیپ شخصیتی ISTJ جزئیات را به خوبی به خاطر می‌سپارد و با اعداد و ارقام بهتر از هر کسی می‌تواند کار کند. دوست دارد با افراد مثل خود کار کند تا نظم و مقررات به بهترین نحو انجام شود. تیپ شخصیتی ISTJ برای کار سخت و پشتکار اهمیت زیادی قائل است. 

نقاط قوت کاری تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ توانایی کار فردی را به خوبی دارد و می‌تواند یک سازمان را به سمت و سوی اجرای قوانین پیش ببرد. به سازمان‌های سنتی اعتقاد زیادی دارد و به راحتی با آنها کار می‌کند. تیپ شخصیتی ISTJ دقت بالایی در انجام کارها دارد. مسئولیت پذیر است و برای رسیدن به اهداف تلاش زیادی می‌کند. دیدگا‌ههای شخصیت ISTJ واقع بینانه و منطقی هستند.

نقاط ضعف کاری تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ به علت اینکه به جزئیات توجه زیادی دارد، ممکن است از دید کلی نسبت به مسایل غافل شود و کمتر به آینده توجه کند. تغییر را به راحتی نمی‌پذیرد. شخصیت ISTJ انعطاف کافی را در برخورد با مسائل ندارد. تیپ شخصیتی ISTJ ایده‌های جدید را از عینک بدبینی می‌بیند. نسبت به انجام کارها به روش‌های غیر معمول و سنتی، ریسک پذیری کمی دارد.

نکاتی برای نگه داشت تیپ شخصیتی ISTJ

مواردی که می‌تواند برای تیپ شخصیتی ISTJ رضایت شغلی به همراه داشته باشد:

  • شخصیت ISTJ باید بتواند با روشهای استاندارد، محصول ملموسی ارائه دهد.
  • تیپ شخصیتی ISTJ باید بتواند مستقل باشد و در نتیجه روی پروژه‌ها به صورت متمرکز کار کند.
  • تیپ شخصیتی ISTJ باید محیط کار سنتی و با قوانین مشخص شده داشته باشد.
  • هدف‌های سازمان باید برای تیپ شخصیتی ISTJ مشخص باشد.
  • تیپ شخصیتی ISTJ باید این امکان را داشته باشد به هدف‌های تعیین شده برسد و در این راستا از توانمندی‌هایش استفاده شود.

مشاغل مناسب تیپ  شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ یک فرد قابل اعتماد و مسئولیت پذیر است که می‌توان به او به راحتی اعتماد کرد. تیپ شخصیتی ISTJ کارها را به خوبی پیش می‌برد. در نتیجه شخصیت ISTJ برای مدیریت مناسب است. در ضمن تیپ شخصیتی ISTJ می‌تواند با اعداد زیاد به راحتی و با دقت بالا کار کند. از نظر شخصیت شناسی این جنبه از شخصیت ISTJ ها، او را برای مشاغل حسابداری و آمار بسیار مناسب می‌کند. برخی از مشاغل این حوزه عبارتند از:

  • مدیر اداره
  • مدیریت پشتیبانی و تدارکات
  • سرپرست کارگاه
  • مدیر پروژه
  • مدیر خط کنترل کیفی

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ISTJ‌

تیپ شخصیتی ISTJ عاشق برنامه ‌ریزی هستند و دوست دارند همه‌چیز را از قبل برنامه‌ریزی کنند. آنها از یک زندگی منظم لذت می‌برند؛ زندگی‌ای که در آن همه‌چیز به‌خوبی سازمان‌دهی شده باشد. این افراد به جزئیات توجه زیادی نشان می‌دهند. اگر اوضاع بهم‌ریخته باشد، نمی‌توانند آرام بنشینند تا وقتی‌که همه‌چیز را مرتب و کار خود را تکمیل کنند.

تیپ شخصیتی ISTJ منطقی و واقع‌بین هستند. در مواجهه با هر مسئله‌ای، رویکرد منطقی‌ای دارند و وظایف خود را با سرعتی ثابت جلو می‌برند. این افراد به‌راحتی قادر به تمرکز روی یک وظیفه و حذف تمام محرک‌های مزاحم هستند و اغلب به‌عنوان افرادی قابل‌اتکا و قابل‌اعتماد شناخته می‌شوند.

تیپ شخصیتی ISTJ به قوانین و سنت‌ها‌ اهمیت زیادی می‌دهند. این افراد ترجیح می‌دهند از قوانین و عرف جامعه پیروی کنند. گاهی اوقات آنها بیش از حد، خشک و مقرراتی شده و در رابطه با ساختارهای رایج، انعطاف‌پذیر نیستند.

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی ISTJ

بر اساس تست MBTI، چهار رویکرد شناختی (تفکر، احساس، شهود، حس)، یک سلسله‌مراتب را شکل می‌دهند که هریک یا به بیرون (برون‌گرا) و یا به درون (درون‌گرا) هدایت می‌شود و ترتیب آنها شخصیت فرد را مشخص می‌کند.

رویکرد غالب: درون‌گرای حسی

افراد درون‌گرای حسی، بر زمان حال متمرکز هستند و اطلاعات زیادی از پیرامون خود جذب می‌کنند.

آنها همچنین خاطرات روشنی از گذشته دارند و از این خاطرات و تجارب برای شکل‌دادن به انتظارات معقول از آینده، بهره می‌گیرند.

رویکرد کمکی: برون‌گرای منطقی

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ منطقی و کارآمد هستند و از یافتن توضیح منطقی برای هر چیزی لذت می‌برند.

این افراد ترجیح می‌دهند بر جزئیات تمرکز کنند تا مفاهیم انتزاعی.

مفید و کارآمد بودن برای آنها بسیار مهم است و دانشی را که نتیجه کاربردی و آنی داشته باشند، ارج می‌نهند.

مبنای تصمیم‌ گیری تیپ شخصیتی ISTJ منطق و اطلاعات عینی است نه احساسات شخصی.

رویکرد سوم: درون‌گرای شهودی

تیپ شخصیتی ISTJ هنگام قضاوت، گاهی اوقات بر اساس ارزش‌های درونی خود تفاسیر شخصی ارائه می‌دهند.

این حالت معمولا زمانی را بیان می‌کند که فرد به حس درونی یا شم خود راجع به موضوعی اعتماد می‌کند. این افراد ممکن است بر اساس منطق تصمیم‌گیری کنند، اما اگر صدایی درونی به آنها بگوید که به‌جای توجه مطلق به واقعیت‌ها، به احساس خود هم توجه کنند، قضیه فرق خواهد کرد.

رویکرد فرعی: برون‌گرای حسی

این جنبه از شخصیت، از ایده‌ها و تجارب جدید لذت می‌برد.

این جنبه ضعیف‌ترین جنبه از تیپ شخصیتی ISTJ است، اما گسترش آن می‌تواند تعادل بیشتری به شخصیت ببخشد.

روابط شخصی تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ ترجیح می‌دهند اوقات خود را به‌تنهایی یا با گروه کوچکی از دوستان نزدیک بگذرانند. افراد با این تیپ شخصیتی معمولا بسیار وفادارند و خود را وقف خانواده و دوستان می‌کنند، اما ممکن است در فهم هیجانات و احساسات خود و دیگران مشکل داشته باشند. آنها ممکن است زیادی خوددار باشند و گاهی نتوانند به احساسات دیگران عکس‌العمل درست نشان دهند؛ بااین‌حال، زمانی که یک تیپ شخصیتی ISTJ به فردی نزدیک شده و از احساسات و نیازهای او آگاه می‌شود، تمام تلاش خود را برای برطرف ساختن آن نیازها خواهد کرد.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ، به‌خاطر نیاز شدید به نظم، اغلب در مسائل مربوط به یادگیری و کار در شرایطی بهتر عمل می‌کنند که برنامه‌ها و وظایف، به‌روشنی مشخص شده باشند و در آنها نیاز به تمرکز بالا روی یک وظیفه درآن‌واحد باشد. آنها چیزهایی را بهتر یاد می‌گیرند که به نظرشان مفید بوده و در دنیای واقعی کاربرد داشته باشند. این افراد به اطلاعات عینی و قطعی جذب شده و ارزش کمی برای دانش تئوری و انتزاعی قائل هستند، مگر اینکه نوعی استفاده کاربردی داشته باشند. تیپ شخصیتی ISTJ انرژی و زمان زیادی روی پروژه‌هایی می‌گذارند که به نظرشان ارزشمند است، اما از هدر دادن زمان و انرژی روی مسائل غیرکاربردی و بیهوده بیزارند.

تیپ شخصیتی ISTJ در شغل‌هایی که نیازمند نظم، ساختار و پشتکار هستند، موفق عمل می‌کنند. شغل‌هایی که با موضوعات ملموس سروکار دارند؛ حسابداری، کتابداری، برنامه‌نویسی و غیره گزینه‌های خوبی برای یک تیپ شخصیتی ISTJ هستند. مشاغلی که دقت، احترام به قوانین و ثبات، نقش اصلی را در آنها ایفا می‌کنند، برای این افراد جذابیت بیشتری دارند.

بهترین شغل های مناسب تیپ شخصیتی ISTJ‌

ماهیت عمل‌گرای افراد با تیپ شخصیتی ISTJ باعث می‌شود که برای مشاغل خاصی مناسب باشند. هنگامی که یک محیط سازمان‌دهی‌شده با وظایف منطقی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود، توانایی پیشرفت و بهبود بسیاری دارند. مشاغل ISTJ زیر برای مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این افراد بسیار مناسب است:

تحلیل‌گر تجاری

تیپ شخصیتی ISTJ نظم و ساختار را دوست دارند و این می‌تواند زمینه‌ی ورود به موقعیت تحلیل‌گر تجاری باشد. این شغل شامل جمع‌آوری، سازمان‌دهی و پردازش داده‌ها برای ارائه‌ی توصیه‌های تاثیرگذار در حوزه‌ی تجارت است. کار با اعداد و ارقام مشخص از مواردی است که تیپ شخصیتی ISTJ در آن مهارت زیادی دارند و از آن لذت می‌برند. مدیریت و تنظیم اطلاعات برای انواع این افراد آسان است، زیرا بسیار منظم و جزئی‌نگر هستند.

مدیر زنجیره‌ی تامین

افرادی با تیپ شخصیتی ISTJ به عنوان مدیران زنجیره‌ی تامین، از مهارت‌های خود برای شناسایی تدارکات پیچیده‌ی زنجیره‌ی تامین در شرکت استفاده می‌کنند؛ یعنی در حالی که مهارت‌های «تفکر انتقادی» به آن‌ها کمک می‌کند که راه‌حل‌هایی را برای چالش‌های توزیع ارائه دهند، تمام داده‌ها را به‌دقت ردیابی می‌کنند. مدیریت زنجیره‌ی تامین شامل بخش‌های بسیاری است و تیپ شخصیتی ISTJ این فرصت را دارند که از صحت کارها مطمئن شوند تا سود به حداکثر برسد.

حساب‌دار رسمی مستقل (CPA)

کار به عنوان حساب‌دار رسمی مستقل روش خوبی برای نشان دادن توانایی‌های تحلیلی در افراد با تیپ شخصیتی ISTJ است. این شغل فرصتی را برای کار با داده‌های مشخص فراهم می‌کند و اطمینان خواهید داشت که همه‌چیز از مقررات دقیقی پیروی می‌کند.

تیپ شخصیتی ISTJ نیز پیرو قوانین حاکم بر محیط کارشان هستند که در زمینه‌ی مدیریت پول و سرمایه‌گذاری، آن‌ها را افرادی قابل‌اعتماد می‌کند. بیش‌تر کارها به طور مستقل و در یک محیط آرام و سازمان‌دهی‌شده انجام می‌شوند. این موقعیت شغلی پایدار و قابل‌پیش‌بینی است که بسیار موردتوجه افرادی با تیپ شخصیتی ISTJ است.

دندان‌پزشک

تیپ شخصیتی ISTJ به دلیل جزئی‌نگری و منظم بودن، برای فعالیت به عنوان یک دندان‌پزشک اولویت دارند. دندان‌پزشکان در مطب‌های آرام و تمیز، و معمولا به طور مستقل کار می‌کنند. وظایف شغلی آن‌ها مانند معاینات بیمار، تجزیه‌وتحلیل اشعه‌ی ایکس و تشخیص مشکلات دهان و دندان امری قابل‌پیش‌بینی است که فرایندهای منطقی این تیپ شخصیتی را به‌خوبی به کار می‌گیرند. ISTJها در حفظ تمرکز برای انجام کارهای پیچیده‌ی دندان‌پزشکی، مانند پُر کردن حفره‌ها، کشیدن دندان و استفاده از درزگیر یا تاج، مهارت دارند.

کارمند بانک

به این دلیل که تیپ شخصیتی ISTJ روش‌مند و جزئی‌نگر هستند، حوزه‌ی اداری بانک برای مهارت‌های آن‌ها بسیار مناسب است. این موقعیت به سطح بالایی از مسئولیت نیاز دارد که تیپ شخصیتی ISTJ در آن مهارت بالایی دارند. این گروه هم‌چنین در پیروی از قوانین سخت‌گیرانه ماهر هستند که به آن‌ها کمک می‌کند تا از تقلب جلوگیری کنند و مطمئن شوند که تمام معاملات مالی با دقت بالایی انجام شده‌اند. تیپ شخصیتی ISTJ در پیروی از دستورالعمل‌های دقیق پردازش سپرده‌ها، برداشت‌ها، نقل و انتقالات، حواله‌ها و سایر انواع معاملات بسیار سرآمد هستند.

افسر نظامی

تیپ شخصیتی ISTJ فداکار، مسئولیت‌پذیر و وظیفه‌شناس هستند. این ویژگی‌ها زمینه‌ی ورود به شغل نظامی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. این افراد سلسله‌مراتبی را که ارتش ارائه می‌دهد، دوست دارند. تیپ شخصیتی ISTJ می‌توانند از برنامه‌های عملیاتی دقیقی پیروی کنند و در زمینه‌ی برآورده کردن احتیاجات نظامی مشکلی ندارند؛ هم‌چنین از مشاغل نظامی،‌ که آن‌ها را با افرادی هم‌فکر در یک محیط احاطه کرده‌است، استقبال می‌کنند.

بازرس

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ برای شغل بازرسی کاملا مناسب هستند. از آن‌جایی که آن‌ها مشاغل دارای قوانین و مقررات را ترجیح می‌دهند، در موقعیت‌های شغلی‌ای که امکان پیروی از دستورالعمل‌ها برایشان وجود دارد، اولویت دارند. دقت بالای این افراد هم‌چنین برای بررسی‌های جزئی امکانات، محصولات و مواد مناسب است. مشاغل احتمالی برای تیپ شخصیتی ISTJ می‌تواند مانند بازرس ساختمان، بازرس آتش‌نشانی، بازرس بهداشت یا بازرس کنترل کیفیت باشد.

مشاغلی که تیپ شخصیتی ISTJ باید از آن‌ها خودداری کنند

در حالی که برخی مشاغل برای افرادی با تیپ شخصیتی ISTJ بسیار مناسب هستند، برخی دیگر با مهارت‌ها و توانایی‌های این افراد سازگار نیستند. اگر دارای شخصیت ISTJ هستید، بهتر است از ورود به مسیرهای شغلی زیر خودداری کنید:

هنرمند

کارهای خلاقانه اغلب برای تیپ شخصیتی ISTJ، که خواستار قواعد و انتظارات مشخصی هستند، بسیار انتزاعی و نامتناسب‌اند.

متصدی بار

این نوع مشاغل نیازمند داشتن روحیه‌ی اجتماعی است و برای افراد با تیپ شخصیتی ISTJ بسیار طاقت‌فرسا خواهد بود.

مدیر رویداد

تغییرات مداوم در لحظات پایانی و دشوای‌های مواجهه با برخی از مشتریان برای افراد با تیپ شخصیتی ISTJ ناامیدکننده است.

روزنامه‌نگار

غیرقابل‌پیش‌بینی بودن این حوزه‌ی شغلی و ماهیت عینی این کار برای افرادی با تیپ شخصیتی ISTJ، که روش‌مند و قاطع هستند، دشوار است.

روان‌شناس

تیپ شخصیتی ISTJ در جست‌وجوی پاسخ‌های واضح و قطعی هستند که اغلب در این موقعیت شغلی یافت نمی‌شود.

روابط‌عمومی

تیپ شخصیتی ISTJ شغلی را ترجیح می‌دهند که در طی آن با مردم در ارتباط نباشند.

نکاتی برای تعامل با تیپ شخصیتی ISTJ‌

روابط دوستانه تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ بیش از همه با افرادی دوست می‌شوند که شبیه خودشان باشند. آنها به این علت که آدمهای جدی و خشکی هستند، از کمی شوخی و سرگرمی لذت می‌برند؛ همچنین ممکن است که خیلی مایل نباشند چیزهای جدید را امتحان کنند، اما اگر به این افراد کمک کنید تا سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی را که دوست دارند، دنبال کنند، به آنها ثابت می‌کنید که دوست خوبی هستید.

والدین

والدین از نوع تیپ شخصیتی ISTJ، توجه ویژه‌ای به سنت‌ها دارند و در فراهم‌کردن امنیت و راحتی برای فرزندانشان از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. آنها با احترام و مراقبت، با فرزندان خود رفتار می‌کنند و انتظار دارند که در مقابل همان رفتار را دریافت کنند.

والدین می‌دانند که با فراهم‌کردن ثبات برای فرزندان ISTJ خود، به آنها احساس امنیت بیشتری می‌دهند. رعایت روتین‌ها، درمیان‌گذاشتن تدریجی تغییرات احتمالی و فرصت‌دادن برای انطباق با شرایط جدید، ازجمله کارهایی است که به فرزند تیپ شخصیتی ISTJ کمک بسیاری خواهد کرد.

روابط عاطفی تیپ شخصیتی ISTJ

اگرچه تیپ شخصیتی ISTJ هم ممکن است احساسات عمیقی را تجربه ‌کنند، اغلب در نشان‌دادن جنبه رمانتیک خود به مشکل برمی‌خورند. بهتر است در شروع رابطه با یک تیپ شخصیتی ISTJ انتظار نداشته باشید که او بلافاصله افکار و احساساتش را با شما در میان بگذارد. ممکن است گاهی اوقات این‌طور به نظر برسد که او به احساسات شما توجه نمی‌کند؛ در این مواقع شما می‌توانید با بیان منطقی مشکلاتتان و توضیح ملموس آنها، به او کمک کنید تا به احساسات شما پی ببرد.

 
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران