مقالات روانشناسی

NLP و انواع تیپ شخصیتی

1

NLP و انواع تیپ شخصیتی

 برای شناخت تیپ شخصیت در تست MBTI روی لینک شرکت در تست شخصیت MBTI ( مایرز- بریگز) کلیک کنید.

سال 1970در کالیفرنیا، آقایان «ریچارد بندلر» و «جان گریندر» که درباره مسیرهای عصبی، الگوهای رفتاری و کلامی تحقیق می‌کردند، بعد از بحث و گفت‌وگوی بسیار فهمیدند که ارتباطات عمیقی بین مسیرهای عصبی، الگوهای کلامی و رفتاری وجود دارد و در نتیجه NLP متولد شد.

NLP چیست؟

Neuro: اولین حرف واژه ان ال پی بر نقش ویژه اعصاب در این علم تاکید دارد. Neuro به این موضوع اشاره دارد که چگونه سیستم عصبی به کمک حواس پنج گانه و ذهن خودآگاه و ناخودآگاه و عملکردهای شناختی، از محیط اطراف اطلاعات کسب می کند.
Linguistic: دومین حرف واژه آنالبی به این مفهوم اشاره دارد که چگونه از کلام و زبان برای تنظیم و بازسازی افکار، رفتار و احساسات خود استفاده کنیم. به ما می آموزد که چگونه از کلمات برای برقراری ارتباط بهتر با دیگران بهره مند شویم.
Programming: سومین حرف واژه ان ال پی، نحوه ساماندهی افکار با کمک کلام و تاثیر متقابل افکار بر کلام، نگرش و رفتار را توضیح می دهد. تعریف اخیر ریچارد بندلر از ان ال پی که به دیکشنری آکسفورد اضافه شده است:

ان ال پی یا برنامه ریزی عصبی کلامی، علمی است که در وجود انسان تغییر و تحولاتی به وجود می آورد که باعث رشد فردی و اجتماعی هر فرد می شود و به او کمک می کند که به اهدافش برسد. این دانش در دهه 1970 میلادی توسط دانشجویانی با نام ریچارد بندلر و جان گریندر بنیان گذاری شده است.

کاربرد ها و فواید NLP چیست؟

  • برنامه ریزی دوباره ذهن
  • تمرکز بیشتر بر روی استعداد ها و توانایی ها
  • کنترل گفتگو های ذهنی
  • تغییر دیدگاه و به وجود آمدن نگرشی تازه
  • کنترل بیشتر بر بروز احساسات
  • ترک عادت های بد و زشت
  • به وجود آوردن ارزش ها و باور های جدید
  • غلبه بر خاطرات منفی که در گذشته اتفاق افتاده است
  • مسئولیت پذیری و انجام فعالیت های خاص
  • تحکیم روابط عاطفی و عشق بین همسر
  • درمان ترس ها
  • افزایش عملکرد های ذهنی و جسمی
  • تاثیرات ان ال پی بر ناخودآگاه

در مقاله NLP چیست؟ گفتیم، یکی از اصلی ترین کاربرد های آن، تاثیر بر روی ناخودآگاه افراد است. هنگامی که ما در یک محیط قرار می گیریم، حواس 5 گانه ما اطلاعاتی را از آن محیط دریافت می کنند که در ضمیر ناخودآگاه ما مسیر های عصبی را تشکیل می دهد. این اطلاعات از نورونی به نورون دیگر منتقل می شود. تکرار این تبادل اطلاعات از نورون ها باعث به وجود آمدن مسیر عصبی بزرگی می شود. این مسیر عصبی بزرگ، رفتار ما را شکل می دهد. حال تصور کنید یک رفتار و عادت را می خواهید در خودتان تغییر دهید، برای این کار شما باید مسیر عصبی جدیدی را در مغز خود ایجاد کنید.

تشکیل این مسیر عصبی جدید با استفاده از تکنیک های ان ال پی کار شما را برای تغییر رفتار هایتان راحت می کند. هر کدام از رفتار های ما دارای یک نیت منفی و مثبت می باشد. شما می توانید عادت ها و بیماری هایی مثل پرخوری، اعتیاد، استرس و… را با استفاده از تکنیک های ان ال پی و کنترل ضمیر ناخودآگاه درمان کنید.

سایر کاربرد های NLP

یکی از کاربرد های مهم ان ال پی، تکنیک های سخنوری است. فرض کنید می خواهید با شرکت معتبری وارد مذاکره شده و آنها را متقاعد کنید که با شما کار کنند. در این لحظه تکنیک های NLP به کمک شما می آیند. با این تکنیک های شگفت انگیز شما می توانید به گونه ای صحبت کنید که آن شرکت را کاملا متقاعد کرده و با شما قرار داد ببندند.

به شما پیشنهاد می کنیم این فرصت طلایی را از دست ندهید و در دوره NLP چیست شرکت نمایید و از مزایای این دوره در زندگی و کارتان بهره‌مند شوید. شما حتی می توانید اطرافیانتان را در هر حالتی که هستند (ناراحت، شاد و عصبانی) با این تکنیک ها کنترل کنید. حتی این علم به شما کمک می کند رفتار هایتان را اصلاح و با رفتار های مناسب جایگزین کنید.

در مقاله ان ال پی چیست بیان کردیم که NLP می تواند بر ضمیر ناخودآگاه شما تاثیر بگذارد و نگرش های شما را تغییر دهد. این روش باعث می شود که شما بهتر بتوانید زندگی کنید و از زندگی لذت کافی را ببرید. این تکنیک می تواند بین شما و طرف مقابلتان، تفاهمی ایجاد کند که بتوانید به هدفتان برسید و طعم شیرین موفقیت را حس نمایید. برنامه ریزی عصبی کلامی یا همان NLP تاثیر زیادی بر افزایش اعتماد به نفس نیز دارد.

قوانین NLP

  1. شکستی وجود ندارد.
  2. همه ما می توانیم تغییر کنیم و منابع و توانایی های لازم را دارا هستیم.
  3. اگر دوست من می تواند در این کار موفق شود قطعا من هم می توانم.

برای توضیحات بیشتر این 3 قانون باید بگوییم، منظور ما از جمله شکستی وجود ندارد این است که اگر در راه رسیدن به موفقیت با مشکلاتی رو به رو شدید، ناامید نشوید و برای رسیدن به آن هدف روش ها و راه های دیگر را نیز امتحان کنید و ایمان داشته باشید که بالاخره می توانید به موفقیت برسید و هیچی جلودار شما نیست.

در رابطه با قانون دوم باید بگوییم، برخی از افراد تصور می کنند که فقط کسانی که ثروتمند هستند فرد موفقی می باشند و این موفقیت در بین آنها ارثی است؛ اما اینطور نیست بلکه همه این توانایی را دارند که موفق شوند و این موفقیت نیازی به نیروی خاص و آسمانی ندارد، فقط و فقط باید خودتان را باور داشته و تکنیک های ان ال پی را اجرا کنید.

این را در گوشه ای از ذهن به خاطر بسپارید که اگر بقیه می توانند کاری را انجام دهند، شما هم می توانید؛ چرا که هیچ چیز کمتر از آنان ندارید و تفاوت شما با آنها در برنامه ریزی عصبی و زبانی و باور تان است. پس خود را باور کنید و با تکنیک های برنامه ریزی عصبی زبانی خانم مهدوی نسب موفقیت را به سمت خود بکشانید.

NLP چگونه به مغزتان برای تغییر عادت‌ها و باورها کمک می‌کند؟

برنامه‌ریزی عصبی کلامی مانند یک کتابچه راهنمای مغز است. با یادگیری ان ال پی شما با زبان مخصوص مغزتان آشنا می‌شوید. ان ال پی به شما کمک می‌کند بدانید چه چیزی از زندگی می‌خواهید و چگونه به آن برسید. شما با حواستان اطلاعات را از محیط اطراف می‌گیرید. بعد براساس اطلاعات قبلی، باورها و تجربیات، تجزیه و تحلیل می‌شوند. سپس در ذهن شما جا می‌گیرند و شما بر اساس آن رفتار می‌کنید. براین اساس ان ال پی می‌تواند از دو طریق به شما کمک کند:

ان ال پی می‌تواند اطلاعات قبلی را که در ذهن‌تان وجود دارد، طوری اصلاح کند که در نهایت رفتار مناسب را ارائه دهید. یا با استفاده از تغییر نگرش و زاویه دید، چشم انداز مطلوب را در شما ایجاد می‌کند تا اطلاعات مناسب را از محیط بگیرید. به این ترتیب رفتار مناسب از شما سر می‌زند.

 برای شناخت تیپ شخصیت در تست MBTI روی لینک زیر کلیک کنید

 
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران