مقالات روانشناسی

تفاوت شخصیت در ازدواج

1

تفاوت شخصیت در ازدواج

تفاوت شخصیت در ازدواج

ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی هر فردی است. از این‌رو انتخاب همسر مناسب، اهمیت زیادی در این تصمیم‌گیری مهم و سرنوشت‌ساز دارد. اگر شما هم قصد ازدواج دارید بهتر است با شناخت کامل از طرف مقابل این کار را انجام دهید تا نتیجه مطلوب و ایده آلی را به دست آورید. همچنین قبل از هر چیزی بدانید که چه شخصیت‌هایی مناسب ازدواج با شما نیستند و با چه افرادی نباید ازدواج کنید؟

رابطه و ازدواج تقریبا آزمون و خطاست. چه کسی می تواند ادعا کند که همسر کاملی برای شماست؟ سازگاری و جور بودن در برخی زمینه ها معادل سازگاری و انطباق در زندگی واقعی نیست. اگر با کسی آشنا شده اید که شخصیت مشابهی با شما دارد دلیل نمی شود رابطه تان رابطه ای شاد و رضایتبخش باشد.

همانطور که همه ی ما می دانیم، عشق چیز پیچیده ای است. این در ذات ماست که به دنبال کسی باشیم که مشابه ما باشد، اما این دلیل نمی شود که کسی با ویژگی های شخصیتی مشابه ما، همان کسی باشد که رابطه ای شاد و سالم را با او تجربه کنیم. مطالعات پیشین چنین نشان داده بودند که تشابه شخصیتی، کلید یک رابطه ی شاد است، اما پژوهش های جدید، چیز دیگری می گویند.

تفاوت سلیقه‌ها و علایق

اینکه افراد علایق متفاوتی داشته باشند تا حدودی طبیعی است مثلاً یک نفر دوست دارد اوقات فراغتش را در طبیعت سپری کند و دیگری علاقه‌مند به سینما و موزه و ... است اما اختلافات زیاد در مورد عادات غذایی، طرز لباس پوشیدن، ژانر فیلم‌ها، مکان موردعلاقه و... ازجمله مواردی است که حتماً باید قبل از ازدواج آن‌ها را موردبررسی قرار داد زیرا این تفاوت‌ها در برهه‌ای از زندگی ممکن است منجر به مشاجره شود.

تفاوت شخصیتی

طبیعتاً همه افراد نمی‌توانند مثل هم باشند. هر شخص ویژگی‌های شخصیتی مختص به خود را دارد اما ازدواج یک فرد درون‌گرا با برون‌گرا، مسئولیت‌پذیر با بی‌انگیزه، صبور و آرام با عصبی، اجتماعی با منزوی و انعطاف‌پذیر با محافظه‌کار ممکن است در زندگی زناشویی مشکل‌ساز باشد. اگرنه همیشه، اما حداقل در مقاطع خاصی از زندگی، این تفاوت در ویژگی‌های شخصیتی زوجین می‌تواند یک عامل خطر در زندگی مشترک باشد. به‌طور مثال، یک فرد درون‌گرا در صورت ازدواج با فرد برون‌گرا در ابتدا ممکن است از حضور در رویدادهای اجتماعی لذت ببرد اما به‌مرور از معاشرت مداوم خسته می‌شود که این امر می‌تواند منجر به درگیری و دعوا برای بیرون رفتن و ماندن در خانه شود. تفاوت در رفتار، هرچقدر هم کوچک به نظر برسد، می‌تواند تاثیر ماندگاری بر روابط بگذارد.

تفاوت شخصیتی ازجمله مواردی است که در چند جلسه خواستگاری قابل‌شناسایی نخواهد بود بلکه شناخت این مسئله نیاز به گفت‌وگوی طولانی، مشاوره‌های قبل از ازدواج و انجام تست‌های شخصیت شناسی دارد.

اختلاف‌نظر

زوج‌هایی که دیدگاه‌های متفاوتی دارند، در مسائل مختلف با اختلاف‌نظر روبرو می‌شوند که این مسئله ممکن است منجر به نزاع‌هایی شود و درنهایت به یکی از زوجین آسیب برساند. اختلافات اعتقادی، اختلاف در آرزوها و خواسته‌ها، اختلافات سیاسی، اختلاف در دیدگاه‌ها و موارد اینچینینی از اختلاف‌نظرهای مهمی است که قبل از ازدواج باید به آن‌ها توجه کرد اما نباید از این نکته غافل شد که زوج‌هایی که دارای اختلاف‌نظر هستند، ممکن است بتوانند طرف مقابل را با خود همراه کرده و شبیه هم شوند. درصورتی‌که طرفین به عقاید همدیگر احترام متقابل بگذارند و از تلاش برای تحمیل نظر خود به‌طرف مقابل دست‌بردارند، آن‌ها می‌توانند یک سیستم حمایتی واقعی برای یکدیگر داشته باشند. البته در کمتر مواردی دیده می‌شود که افراد در صورت اختلاف‌نظر از مواضع خود کوتاه بیایند و به نقطه اشتراکی دست یابند، به همین خاطر است که توجه به این مسئله قبل از ازدواج حائز اهمیت است.

اختلاف در بهره هوشی و میزان تحصیلات

اختلاف زیاد زوجین در سطح هوشی و میزان تحصیلات، بعضی مواقع می‌تواند زمینه‌ساز مشکل باشد زیرا این دو نفر دربسیاری از موارد قادر به درک کامل یکدیگر نیستند و این امر سبب ایجاد سوءتفاهم و عدم درک افکار و احساسات میان زوجین می‌شود. از سرعت صحبت کردن، دایره لغات مورداستفاده در گفتگو، معلومات عمومی و تخصصی می‌توان به هوش طرف مقابل پی برد.

اختلاف در هوش هیجانی و عاطفی

تحقیقات روانشناسان در دهه‌های اخیر نشان داده که تنها آی‌کیو یا ضریب هوشی برای موفقیت در زندگی کافی نیست بلکه ما برای داشتن یک زندگی خوب به نوع دیگری از هوش یعنی هوش هیجانی نیازمندیم. روانشناسان، هوش هیجانی را به‌صورت توانایی شناسایی احساسات و هیجانات خود و دیگران، تمایز گذاشتن میان آن‌ها و استفاده از اطلاعات حاصل از آن‌ها در تفکر و اعمال تعریف کرده‌اند. افرادی که هوش هیجانی پایینی دارند اغلب دارای ویژگی‌هایی همچون بروز ندادن احساسات، توجه نکردن به احساسات دیگران، مقابله ناکارآمد با مشکلات زندگی و بدبینی هستند. همچنین این افراد در مقابله با هیجانات منفی مثل خشم، اضطراب و... ناتوان بوده و اغلب قادر به کنترل خشم خود نیستند. زندگی با افراد دارای هوش هیجانی و عاطفی پایین به دلیل دارا بودن این ویژگی‌ها بسیار مشکل است. به همین دلیل خیلی مهم است که در جلسات خواستگاری ببینید که آیا فرد عواطف خود را نشان می‌دهد یا خیر؟ چگونه نشان می‌دهد؟ در عصبانیت چه می‌کند؟ اهل تلافی است یا نه؟ حسادت‌هایش را در خودش می‌ریزد یا بروز می‌دهد؟

تشابه بین تیپ‌های شخصیتی در ازدواج مهم است؟

پژوهش‌ها نشان می‌دهند اساسا فرمول ثابت و مشخصی برای اینکه تشخیص دهیم به چه علت دو نفر جذب یکدیگر می‌شوند، وجود ندارد. عوامل متعددی از قبیل سبک دل‌بستگی، سبک فرزند پروری، الگوهای یادگیری، اولویت‌ها و مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی، تیپ شخصیتی، کمبودها و عقده‌های شخصیتی و … همگی در انتخاب فردی به‌عنوان پارتنر تاثیرگذار هستند.

از سوی دیگر شخصیت مفهومی پیچیده و چندبعدی است و تاثیرات پایداری بر کیفیت روابط زناشویی دارد. برخی از ویژگی‌های شخصیتی تشدیدکننده‌ی تنش‌ها و تعارضات میان زوجین هستند و این تعارضات می‌توانند به بزرگ‌ترین عامل تهدیدکننده‌ی تداوم زندگی زناشویی تبدیل شوند.

تیپ شخصیتی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب همسر بوده است. افراد همواره تمایل دارند فردی را به‌عنوان همسر خود انتخاب کنند که بیشترین شباهت را ازنظر شخصیت به او دارند.

از کجا بفهمیم چه تیپ شخصیتی داریم؟

احتمالا برای شما که خواننده‌ی این مطلب هستید یا بسیاری از زنان و مردانی که در شرف ازدواج هستند این سوال ایجادشده است. حال که تیپ شخصیتی در ازدواج تا به این اندازه پیش‌بینی کننده‌ی کیفیت زندگی زناشویی است. چطور می‌توانیم پیش از آغاز زندگی مشترک، تیپ شخصیتی یکدیگر را بشناسیم؟

یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای موجود در حوزه‌ی شخصیت شناسی تست شخصیت شناسی MBTI است. ازآنجایی‌که روش نمره‌گذاری و تفسیر نتایج تست شخصیت شناسی MBTI آسان و فارغ از هرگونه پیچیدگی خاصی است. به همین دلیل به‌کرات برای بررسی کیفیت روابط میان فردی مانند ازدواج مورداستفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه این آزمون این قابلیت را دارد که به شکلی منطقی و به‌دوراز اغراق به پیش‌بینی آینده‌ی روابط بین فردی بپردازد. بنابراین اگر به دنبال ابزاری دقیق و قابل‌فهم هستید، پیشنهاد می‌کنیم قدری زمان بگذارید و از طریق تست MBTI به شناخت مناسبی از خود و پارتنرتان برسید.

با انجام تست MBTI از بخش‌های پنهان و ناشناخته شخصیت خود آگاهی پیدا می‌کنید. با استفاده از این تست می‌توان علت تفاوت عملکرد انسان‌ها را درک کرد. می‌توان از علایق افراد یا اینکه از چه چیزهایی بدشان می‌آید، مطلع شد. این تست ابزاری مفید برای انتخاب آگاهانه ی شغل و رشته تحصیلی شناخته شده است. بنابراین انجام این تست از اهمیت ویژه‌ای در شخصیت شناسی افراد برخوردار است. با صرف حدود 10 دقیقه و پاسخ به 70 سوال، تیپولوژی شخصیتی خود را بیابید. برای شرکت در آزمون آنلاین MBTI کلیک کنید.

با چه تیپ شخصیتی ازدواج کنم؟

برای بررسی دقیق‌تر اهمیت تیپ شخصیتی در ازدواج قصد داریم با جزئیات بیشتری ازدواج تیپ‌های شخصیتی مختلف در MBTI را با یکدیگر مقایسه کنیم. افراد برونگرا مردم‌آمیز هستند، اهل مهمانی و معاشرت هستند. برونگرایان نه‌تنها خود اهل معاشرت هستند بلکه تمایل دارند با افرادی ازدواج کنند که مانند خودشان اهل معاشرت باشند. افراد برونگرا زمانی که در جمعی قرار می‌گیرند از صحبت و معاشرت با دیگران انرژی به دست می‌آورند. آن‌ها دوستان زیادی دارند و از انجام کارهای گروهی لذت می‌برند. زندگی و کار کردن در محیط‌های شلوغ برای آن‌ها نه‌تنها آزاردهنده نیست. بلکه خوشایند و ایده آلشان است. آن‌ها همواره تمایل دارند که کانون توجه باشند و تنها بودن برای آن‌ها مساوی است با هجوم احساسات منفی و افسردگی.

 در مقابل تیپ شخصیتی درون‌گرا انرژی خود را از تنهایی و محیط‌های خلوت به دست می‌آورند. اهل معاشرت و رفت‌وآمد نیستند. در حضور جمع معمولا شنونده هستند تا گوینده. دوستان زیادی ندارند و پیوسته ترجیح آن‌ها صرف وقت برای انجام فعالیت‌های انفرادی و تمرکز بر دنیای درونی خویش است.

شناخت تیپ شخصیتی در ازدواج در چنین شرایطی به شما خواهد گفت که گرچه ازدواج یک فرد درون‌گرا با یک برونگرا غیرممکن نیست. اما به دلیل وجود تفاوت‌های بنیادی شخصیتی درصورتی‌که به‌اندازه‌ی کافی از تیپ شخصیتی پارتنرتان شناخت نداشته باشید دیر یا زود سروکله‌ی چالش‌های ریزودرشت در زندگی شما پیدا می‌شوند.

ازدواج حسی‌ها با شهودی‌ها

شناخت تیپ شخصیتی در ازدواج باعث می‌شود که بدانید اگر فردی حسی هستید یعنی چندان اهل تخیل و فانتزی نیستید. عملی بودن و قابلیت اجرایی کردن هر ایده‌ای برای شما از هر چیز دیگری مهم‌تر است. تا زمانی که نتوانید چیزی را با حواس پنج‌گانه خود درک کنید، آن را به رسمیت نمی‌شناسید. همچنین واقع‌بین و جزئی‌نگر نیز هستند.

درحالی‌که شهودی‌ها از حس ششم و حدس و گمان استفاده می‌کنند. اهل تخیل و کلی‌نگر هستند. برخلاف حسی‌ها به محیط پیرامون خود چندان توجهی ندارند. حال شما تصور کنید دو نفر با چنین ویژگی‌هایی زیر یک سقف قرار بگیرند. یک‌طرف موشکافانه به بررسی دقیق تمام جزئیات می‌پردازد درحالی‌که پارتنرش کمترین توجهی به اطراف خود ندارد.

ازدواج تیپ شخصیتی فکری با تیپ شخصیتی احساسی

تیپ شخصیتی حسی در ازدواج فردی است که در زمان تصمیم‌گیری جلب تایید و نظر دیگران به‌شدت برایش اهمیت دارد. احساساتی و عاطفی هستند. تصمیم‌های بزرگ و کوچک زندگی‌شان را با دلشان می‌گیرند. درحالی‌که تیپ شخصیتی فکری در ازدواج معمولا فردی جدی و قاطع به نظر می‌آید. منطق، قوانین و مقررات برای او در اولویت هستند. انتخاب‌های خود را با تکیه‌بر عقل و منطق انجام می‌دهند. به احساسات و نظر دیگران بهایی نمی‌دهند.

اثرگذاری تیپ شخصیتی در ازدواج در چنین حالتی آنجایی خودنمایی می‌کند که یکی از زوجین همیشه از بحث و تبادل‌نظر اجتناب می‌کند. همواره به دنبال راضی نگه‌داشتن اطرافیان است و تمایل دارد برای انتخاب‌های مهم زندگی خود به ندای قلبش گوش دهد.اما غافل از اینکه پارتنرش ترجیح می‌دهد مسائل را به شیوه‌ای منطقی استدلال کند و برای تصمیم‌گیری تنها به شواهد و واقعیت موجود توجه می‌کند.

ازدواج تیپ شخصیتی ساختارگرا با تیپ شخصیتی منعطف

تفاوت اصلی در این دو تیپ شخصیتی به نوع سبک زندگی آن‌ها برمی‌گردد. افراد با تیپ شخصیتی ساختارگرا همان‌طور که از نام آن برمی‌آید مقید به ساختار، برنامه‌ریزی، نظم و زمان‌بندی هستند. برای انجام تمام ‌کارهای خود برنامه‌ریزی دارند. امکان ندارد تا نتیجه‌ی کاری را نبینند به سراغ انجام فعالیت دیگری بروند. این در حالی است که افراد با تیپ شخصیتی منعطف قابلیت انجام چند کار را به‌طور هم‌زمان دارند. تغییر در برنامه و زمان‌بندی و انجام کارهای پیش‌بینی‌نشده به‌شدت تیپ شخصیتی ساختارگرا را از تعادل خارج می‌کند.

اما افراد منعطف اساسا به اشخاص دقیقه نودی معروف هستند. اگر حتی در آخرین لحظات هم برنامه‌شان تغییر کند همچنان توانایی سازگار کردن خود را دارند. عدم در نظر گرفتن تیپ شخصیتی در ازدواج ممکن است موجب آن شود که شما از رفتارهای پارتنرتان برداشت نادرستی داشته باشید. گمان کنید که او در حال لجبازی با شماست. درحالی‌که رفتار او کاملا برخاسته از تیپ شخصیتی و ذاتش است. بنابراین زمانی می‌توانید به درک درستی از رفتار و واکنش‌های پارتنرتان برسید که به‌اندازه‌ی کافی برای شناخت تیپ شخصیتی او زمان گذاشته باشید.

آیا وجود تشابه بین تیپ‌های شخصیتی در ازدواج بر میزان رضایت زناشویی تاثیر دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. چراکه تحقیقات نشان می‌دهند تشابه میان تیپ‌های شخصیتی در ازدواج با میزان رضایت زناشویی زوجین ارتباطی مستقیم دارد. وجود تشابه بین تیپ‌های شخصیتی زوجین باعث می‌شود آن‌ها این توانایی را داشته باشند که به دنیا و اتفاقات پیرامونشان از دریچه‌ی نگاه یکدیگر، بنگرند.

برای مثال اگر کسی که نظم و قوانین برایش چندان در اولویت نیست، با فردی ازدواج کند که اتفاقا رعایت نظم از بنیادی‌ترین قواعد زندگی اوست بدون شک این تفاوت می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اختلاف در زندگی مشترک آن‌ها شود. یا در مثالی دیگر مردی درون‌گرا که همیشه از رفتن به مهمانی و جمع‌های شلوغ گریزان است با زنی برونگرا که دائما تمایل دارد در حال معاشرت باشد، ازدواج کند خواه‌ناخواه کیفیت زندگی و رضایت زناشویی آن‌ها دستخوش تغییرات ناخوشایندی قرار می‌گیرد.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران