مقالات روانشناسی

شاخص های بالینی آزمون MMPI

1

شاخص های بالینی آزمون MMPI

تست MMPI-2

اولین اصلاح بر روی تست مینه سوتا در سال 1989 در آمریکا صورت گرفت و نام آن MMPI-2 نام گرفته شد. این تست برای افراد بالای 18 سال مناسب است و ایرادهایی را که آزمون اولیه داشت در این تست برطرف کردند. این تست دارای 567 سئوال است و به عنوان فرم بلند تست ام ام پی ای شناخته می‌شود. سئوالات تست ام ام پی ای دو به صورت صحیح و غلط جواب داده می‌شود و با توجه به سرعت فرد بین 1 تا 2 ساعت به طول می‌انجامد.

تست MMPI-2-RF

تست ام ام پی ای دو نوع کوتاه‌تری نیز دارد که دارای 370 سئوال است. این تست نسبت به نخسه دیگر کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در زمانی که کمبود وقت وجود دارد و فرد بیماری خاصی دارد و تونایی پاسخ‌گویی به نسخه اول را ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد به این دلیل که به اندازه تست اول کامل نیست و اعتبار کم‌تری دارد.

تست MMPI-3

تست ام ام پی ای نوع دیگری دارد که برای نوجوانان بین 14 تا 18 سال مورد استفاده قرار می‌گیرد و مشکلات نوجوانان را به صورت اختصاصی مورد بررسی قرار می‌دهد. این تست به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی در دسترس است و ترجمه آن به ایرانی نیز وجود دارد. از این تست برای تحلیل شخصیتی افراد در نهادهای مختلف برای استخدام نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و بین 25 تا 50 دقیقه زمان می‌برد.

کاربرد تست شخصیت شناسی ام ام پی ای

آزمون MMPI برای بررسی جنبه‌های مختلف سلامت روان و تشخیص بیماری‌های روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتیجه نهایی این تست که با ارزیابی 10 دسته از رفتارهای غیرطبیعی انسان‌ها همراه است به همراه تشخیص فرد متخصص سلامت روان افراد را مشخص می‌کند.

هدف اصلی این تست تشخیص بیماری‌های روانی است ولی در موقعیت‌های مختلف برای بررسی سلامت روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این تست در حضانت کودک و فرزند، در برخی نهادها برای استخدام و در برنامه‌های سوء مصرف مواد و پیش از ازدواج مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از تست‌هایی که پیش از ازدواج انجام می‌شود تست شخصیت MBTI است؛ که تیپ شخصیتی افراد را تعیین می‌کند.

ضرورت تست MMPI پیش از ازدواج

تست MMPI در مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به افراد برای خود شناسی، شناخت همسر آینده خود و آسیب‌ها و اختلالات روانی او کمک کند. هدف مشاوره ازدواج اسن است که شما می‌توانید در فضایی خنثی و بی طرف موضوعات

مهم زندگی مشترک را مورد بررسی قرار دهید و شریک زندگی خود را بهتر بشناسید و تصمیمی آگاهانه بگیرید.

هیپوکندریا (Hypochondriasis) - HS: این مقیاس به بررسی نگرانی‌های مربوط به سلامت جسمانی و بیماری‌های خیالی فرد می‌پردازد.

افسردگی (Depression) - D: این مقیاس میزان افسردگی، احساس غم و ناراحتی، بی‌ارزشی و ناامیدی را اندازه‌گیری می‌کند.

هیستریا (Hysteria) - HY: این مقیاس واکنش‌های هیجانی و جسمانی به استرس و مشکلات را می‌سنجد و به بررسی گرایش به کناره‌گیری از مشکلات از طریق بیماری‌های جسمانی می‌پردازد.

انحراف روانی-اجتماعی (Psychopathic Deviate) - PD: این مقیاس به بررسی رفتارهای ضد اجتماعی، مشکلات در روابط بین فردی و تمایل به نادیده گرفتن قوانین اجتماعی می‌پردازد.

مردانگی-زنانگی (Masculinity-Femininity) - MF: این مقیاس نقش‌های جنسیتی و تمایلات مربوط به رفتارهای مردانه یا زنانه را ارزیابی می‌کند.

پارانویا (Paranoia) - PA: این مقیاس میزان شکاکیت، حساسیت به انتقاد و تمایل به احساس بی‌عدالتی و بدبینی را اندازه‌گیری می‌کند.

پسیکاستنی (Psychasthenia) - PT: این مقیاس به بررسی اضطراب، وسواس و تمایل به نگرانی و افکار ناخوانده می‌پردازد.

اسکیزوفرنی (Schizophrenia) - SC: این مقیاس علائم اسکیزوفرنی مانند تفکرات عجیب و غیر معمول، توهمات و مشکلات در واقعیت‌سنجی را ارزیابی می‌کند.

هایپومانیا (Hypomania) - MA: این مقیاس میزان فعالیت بیش از حد، تحریک‌پذیری، انرژی زیاد و تمایل به ریسک‌پذیری را اندازه‌گیری می‌کند.

درونگرایی اجتماعی (Social Introversion) - SI: این مقیاس به بررسی میزان انزوای اجتماعی، کمرویی و عدم تمایل به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی می‌پردازد.

این شاخص‌ها به متخصصان روان‌شناسی کمک می‌کنند تا شناخت دقیق‌تری از وضعیت روان‌شناختی فرد پیدا کرده و بر اساس آن، برنامه‌های درمانی مناسب را پیشنهاد دهند.

 
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران