راههای تقویت هوش هیجانی

1.00 (1)

تقویت هوش هیجانی همان راهنمای درونمان است که راه و رسم درست زندگی کردن را به ما می‌آموزد. ما به دنیا آمده‌ایم که زندگی کنیم اما بسیاری از انسان‌ها فقط زنده بودند، بدون آنکه بدانند هرگز زندگی نکرده‌اند. انسان‌های بسیاری هستند که دنبال ابزاری جهت خوب زندگی کردن هستند و به همین خاطر هزینه‌های مالی و زمانی زیادی پرداخته‌اند و درنهایت آنچه را به دنبالش بودند نیافتند غافل از اینکه ابزار خوشبختی در خودشان نهفته است. ابزاری به نام هوش هیجانی که از پس هر مشکلی برمی‌آید و برای کمک گرفتن از آن هیچ محدودیتی ندارید.

تقویت هوش هیجانی

تا جایی که می‌توانید ارتباط برقرار کنید

با آدم‌هایی از اقشار مختلف آشنا شوید. شما نیاز دارید که مردم را بشناسید بنابراین خودتان را محدود نکنید. افراد مسن، کودکان، انسان‌هایی با موقعیت‌های مالی و اجتماعی خوب، افراد معمولی، انسان‌های خاص و … همه این آدم‌ها چیزی دارند که به شما بیاموزند بنابراین فرصت را از خودتان نگیرید. فقط سعی کنید آدم‌های منفی و همچنین کسانی که به شما احترام نمی‌گذارند و حرمت نفس شما را از بین می‌برند را از این ارتباطات خط بزنید و روابط اصلی خود را پیرامون افرادی که نشانه های هوش هیجانی بالا دارند برنامه‌ریزی کنید.

برای خودتان وقت بگذارید

به خودتان فرصت بدهید. ما در روز ساعت‌ها به همه‌چیز و همه‌کس فکر می‌کنیم اما چند ساعت را به خودمان اختصاص می‌دهیم؟ چقدر به اینکه الان چه احساسی داریم فکر می‌کنیم یا اصلاً آیا می‌دانیم در طول روزی که گذشت چه احساسی داشتیم؟ جهت تقویت هوش هیجانی خودمان را کنکاش کنیم و کمی از ذهنمان هم مشغول درون خودمان کنیم.

روزانه‌هایتان را بنویسید

برای تقویت هوش هیجانی لزومی ندارد به یک نویسنده تبدیل شویم اما حداقل می‌توانیم توانایی نوشتن خاطرت روزانه خود را داشته باشیم. اتفاقات مهم را با جزییات بنویسید، هرگونه احساس یا تفکری که در آن روز بر شما گذشت را شرح دهید. نوشتن به شناخت شما از خودتان کمک می‌کند و همچنین با ثبت وقایع روند پیشرفت خود را راحت‌تر بررسی می‌کنید.

هدف‌گذاری کنید

اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت برای خود بگذارید اینن کار باعث توسعه فردی در شما نیز می شود. از خرید یک ساعت گرفته تا ادامه تحصیل در یک دانشگاه خوب در بهترین کشور. هدف‌گذاری کنید، برای آن برنامه‌ریزی کنید و دست‌یابی به هدف را یاد بگیرید.

کنترل هیجانات ناگهانی

همه ما ممکن است در شرایطی قرار بگیریم که ناگهان بسیار غمگین شویم، شاد شویم یا تا حد انفجار عصبانی اگر همان لحظه شدیدترین این حالات را نشان دهیم یعنی از هوش هیجانی چیزی نمی‌دانیم اتفاقاً یکی از کاربردهای اصلی هوش هیجانی درواقع کنترل این‌گونه احساسات است. بنابراین این شرایط بهترین موقعیت برای تمرین و تقویت هوش هیجانی است.

یادگیری بی‌وقفه

وقتی از یادگیری صحبت می‌کنیم صرفاً منظورمان علم یا دانش خاصی نیست. یادگیری می‌تواند در هر زمینه‌ای اتفاق بیفتد. یادگرفتن طبخ یک غذای جدید، بافتن یک کلاه، تعمیرات اتومبیل و … در هر زمینه و به هر مقدار که می‌توانید یاد بگیرید.

انتقادپذیر باشید

تا وقتی روی نظر و رای خودمان هستیم پیشرفت نخواهیم کرد. ذهن خود را باز بگذارید و پذیرای نظرات مخالف باشید. گاهی همین نقطه نظرات می‌توانند راهگشای ما باشند. حتی خودتان، خودتان را نقد کنید، ایراد کارتان را پیدا کنید و سعی در تصحیح آن داشته باشید.

سفر یک تفریح آموزشی

برای تقویت هوش هیجانی خود سفر کنید. سفر امکان آشنایی با آدم‌ها و فرهنگ‌های جدید را برای شما فراهم می‌آورد. دیدن سبک‌های زندگی متفاوت می‌تواند بینش ما به دنیا و زندگی را تغییر دهد و از طرفی در انعطاف‌پذیر بودنمان بسیار کمک می‌کند.

گوش کردن را آویزه گوشتان کنید

گوش کردن تنها به معنای شنیدن اصوات و آواهای معنادار نیست. حرف‌های دیگران را بشنوید، به حرکاتشان توجه کنید، مهارت خواندن و فهم زبان بدن را بیاموزید. تمام آنچه قرار است بدانید در محیط اطرافتان و رفتار و صحبت‌های دیگران وجود دارد. ما آن‌قدر عمر نمی‌کنیم که هر آنچه نیاز داریم را خودمان تجربه کنیم گاهی درس‌های زندگی ما در تجربیات انسان‌های دیگر نهفته است. تا می‌توانید مهارت فهم دنیای اطرافتان را تقویت کنید. جهت تقویت هوش هیجانی حتی به صدای طبیعت نیز گوش فرا دهید.

تمرین مسئولیت‌پذیری، تقویت هوش هیجانی

زندگی امروز ما حاصل انتخاب‌های گذشته ما است. ما هستیم که زندگی خود را می‌سازیم. گاه در این مسیر درست تصمیم می‌گیریم و گاه با انتخاب‌های نادرست به دردسر می‌افتیم. در هر حالتی باید مسئولیت کارهای خود را پذیرا باشیم. اگر جایی شکست خوردیم حاصل تصمیم اشتباه خود ما بوده است. از طرفی دیگر باید حس مسئولیت‌پذیری نسبت به دیگران و حتی محیط ‌زیست و طبیعت را نیز در خود تقویت کنیم. این مسئولیت‌پذیری برای تقویت هوش هیجانی ما نیاز است. متوجه می‌شویم که ما مرکز دنیای خودمان هستیم و نباید قدرت خود را دست‌کم بگیریم و همین موضوع به افزایش اعتمادبه‌نفسمان کمک می‌کند این زمانی است که از کاربرد هوش هیجانی در زندگیمان استفاده کرده ایم

به تن خود اهمیت دهید

حالا که تصمیم گرفته‌اید زندگی خود را تغییر بدهید بهتر است به‌سلامت جسمتان هم خوب فکر کنید. برای داشتن هیجانات سالم و احساسات سالم به بدن سالم نیاز دارید. غذای خوب بخورید، ورزش کنید، به نوشیدن آب عادت کنید و از خواب به‌موقع نیز غافل نشوید. حالا که به اهمیت سلامت درتقویت هوش هیجانی پی بردیم بهتر است در اینجا لیستی از خوراکی‌ها و مواد غذایی که در حفظ سلامتی، افزایش حافظه، آرامش، فعالیت‌های ذهنی و روانی و در نهایت تقویت هوش هیجانی شما کمک می‌کنند، ارائه دهیم.

شخصیت شناسی با آزمون نئو

این صفحه را به اشتراک بگذارید.