مقالات روانشناسی

ویژگی همسر خوب

1

ویژگی همسر خوب

بودن در یک رابطه خوب تنها یک رویا نیست. مجموعه‌ای از قوانین و قواعد هستند که باید موردتوجه قرار دهید و البته برای اجرای این قواعد نیازمند نگرش‌ها و عقاید درست هستید. معمولا ما با توقع‌های بی‌جا خود کمر به نابودی رابطه خود می‌بندیم. در این مقاله سعی کردیم بیشتر به این توقع‌ها و طرز فکرهای اشتباه بپردازیم و بگوییم مهم‌ترین نکته در بقای رابطه عاطفی شما چیست؟

ویژگی یک همسر خوب

اهداف مشترکی با یکدیگر دارید

اکثر ازدواج‌ها موفق نمی‌شوند. زیرا دو نفر اهداف و مسیر متفاوتی از یکدیگر دارند. بهتر است از همان ابتدا در مورد اهداف شخصی و اهدافی که برای زندگی مشترکتان دارید، صحبت کنید.

اگر شریک زندگی شما آدم بلندپروازی باشد و کارش را اولویت اول و آخر زندگی‌اش بداند. اما شما به دنبال آرامش باشید و خانواده اولویت شما باشد قطعا به مشکل بر خواهید خورد. اگر هدف او مهاجرت است و هدف شما ماندن در ایران بازهم به مشکل خواهید خورد. اگر شما هنوز تمایل به تحصیل دارید و او به دنبال همسری خانه‌دار و مطیع است، احتمالا یعنی با توجه به قوانین و فرهنگ ما خداحافظی با آرزوها و اهداف شخصی. پس می‌توان چنین گفت که شاید مهم‌ترین ویژگی همسر خوب، مشابه و همسو بودن اهدافش با شما است.

اعتقادات و باورهای مشابهی با شما دارد

این مورد به نظر واضح می‌رسد. اما بیشتر افراد به هنگام انتخاب همسر آن را نادیده می‌گیرند. اگر می‌خواهید یک‌عمر با یک نفر زندگی کنید باید مطمئن شوید که هردوی شما اعتقادات و باورهای مشابهی دارید. اگر چنین نباشد، باید مطمئن شوید که می‌توانید به اعتقادات هم احترام بگذارید و برای رسیدن به زندگی بهتر با یکدیگر مشارکت و همکاری کنید. این اعتقادات و باورها دربرگیرنده باورهای مذهبی، ارزش‌های اصلی زندگی، اولویت‌های سبک زندگی، محل زندگی و تعداد فرزندان است. مثلا از یکدیگر بپرسید که باید خانه آینده شما نزدیک منزل خانواده خانم باشد یا آقا؟ یا نزدیک محل کار خانم یا محل کار آقا؟ تا می‌توانید با جزئیات در مورد عقاید و ارزش‌های فردی و خانوادگی با یکدیگر گفتگو کنید. جنگ اول به از صلح آخره!

همه تلاشش را برای برقراری و حفظ رابطه انجام می‌دهد

اگر مشکلی در رابطه وجود داشته باشد، یک همسر خوب تلاش می‌کند راهی برای برطرف کردن آن بیابد. او سخت تلاش می‌کند، بهتر بودن را تمرین می‌کند. اگر همواره او کسی است که می‌خواهد دعوا را آرام کند، می‌توانید او را واقعا یک همسر خوب بدانید. زیرا او هرگز نمی‌خواهد موجب ناراحتی شما شود. چراکه شما را دوست دارد. به دنبال مقصر نمی‌گردد یا اصراری ندارد که به شما ثابت کند حق با خودش است. تنها به دنبال یافتن راه‌حلی برای حل مشکل است.

برای تحکیم و تقویت رابطه‌اش با دوستان متاهل خود تلاش می‌کند

برخی از افراد از دوستانشان که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند، فاصله می‌گیرند. زیرا با ازدواج چندان موافق نیستند. اگر پارتنر شما با دوستان متاهلش رابطه‌ی خوبی دارد، می‌تواند به این معنی باشد که تمایل دارد اطلاعاتش را درباره‌ی سبک زندگی متاهلی بالا ببرد.

همسر خوب در هر شرایطی برای شما احترام قائل است

برای یک همسر خوب در همه حال محترم هستید و به‌عنوان یک فرد مستقل از ارزش زیادی برخوردارید. شما و همسرتان به همراه هم یک تیم منسجم را تشکیل خواهید داد. به‌عنوان یک تیم، هر دو باید بتوانید نقاط قوتتان را تقویت کنید و از نقاط ضعفی که دارید بکاهید. او در این شرایط باید شما را همانند یک فرد باارزش بداند که می‌تواند به همراهش رشد و تکامل یابد نه فردی که فقط کارهایش را تایید می‌کند و نیازهایش را برآورده می‌سازد.

او باید هر چیزی که در مورد شما وجود دارد را محترم بداند( افکار، احساسات، عقاید، چیزهایی که می‌گویید، کارهایی که انجام می‌دهید). او نباید باعث شود شما احساس بدی نسبت به شرایط زندگی داشته باشید و باید به انتخاب‌ها و کارهایی که انجام می‌دهید احترام بگذارد.

وقت‌گذرانی با شما برایش لذت‌بخش است

یک همسر خوب همیشه دوست دارد با شما وقتش را بگذراند و شما فرد موردعلاقه او برای گذراندن وقت هستید.

همسر خوب مراقبت از شما را جز وظایف خود می‌داند

در همه حال حواسش به شما هست و دوست دارد از شما مراقبت کند تا ازنظر ذهنی، جسمی و… احساس امنیت کنید.

یک همسر خوب می‌تواند بهترین دوست شما باشد

یک همسر خوب همواره تلاش می‌کند تا ارتباطی نزدیک و صمیمی با شما داشته باشد و به نحوی رفتار کند که جزء بهترین دوستان شما قلمداد شود.

نسبت به هر آن چیزی که به شما مربوط می‌شود متعهد و وفادار است

یکی از ویژگی‌های همسر خوب، وفاداری و خیانت نکردن است. همسر ایده آل به خاطر ارزشی که برای شما قائل است و تعهدی که به رابطه دارد، به شما خیانت نمی‌کند حتی اگر گاهی وسوسه شود. چراکه او مسئولیت انتخابش را تمام و کمال می‌پذیرد.

نسبت به هر آن چیزی که به شما مربوط می‌شود متعهد و وفادار است

یکی از ویژگی‌های همسر خوب، وفاداری و خیانت نکردن است. همسر ایده آل به خاطر ارزشی که برای شما قائل است و تعهدی که به رابطه دارد، به شما خیانت نمی‌کند حتی اگر گاهی وسوسه شود. چراکه او مسئولیت انتخابش را تمام و کمال می‌پذیرد.

همسر خوب همواره از اهداف و آرزوهایتان حمایت می‌کند

یک همسر خوب همیشه دوست دارد شما به هدفتان برسید و در این راه به شما کمک می‌کند. او درباره هدف‌هایش با شما صحبت می‌کند و از هدف‌های شما آگاه است و از هیچ تلاشی برای تبدیل خودش و شما به ورژن بهتری دریغ نمی‌کند.

زمانی که به او نیاز دارید، حضور دارد حتی اگر این کار برای او سخت باشد

همراهی و همکاری گاهی از اوقات به فداکاری و مصالحه نیاز دارد. زندگی شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی و غیرقابل‌انتظاری برایتان خواهد داشت. نمی‌توانید پیش‌بینی کنید در آینده چه اتفاقاتی قرار است برایتان بیفتند و قادر نیستید برای این اتفاقات از قبل برنامه‌ریزی کنید. کسی می‌تواند همسر خوبی برای شما باشد که در اوقاتی که به او نیاز دارید کنارتان باشد و تلاش کند در این طوفان‌ها شما را همراهی نماید. هرچند انجام این کار برایش مشکل باشد.

هنگام اتخاذ تصمیمات بزرگ یا کوچک همواره با شما مشورت می‌کند

رابطه به معنای همراهی، همدلی و همکاری است. توجه کردن به نظر شما به هنگام اتخاذ تصمیمات بزرگ یا حتی کوچک نشان می‌دهد این فرد احترام خاصی برایتان قائل است و شما را در تمام امور شریک خودش می‌داند.

همسر خوب همواره برای رشد و بهبود تلاش می‌کند

به خاطر داشته باشید که شما به مرد یا زنی نیاز دارید که به‌طور مثال بداند تن صدای او گاهی اوقات می‌تواند خشن و آسیب‌زننده باشد و تلاش می‌کند بر روی آن کار کند. نه فردی که می‌گوید این مشکل خودت است و باید خودت حلش کنی. ممکن است همیشه نتواند در حل مسئله به‌خوبی عمل کند. اما در مسیر رشد حرکت می‌کند و تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط انجام می‌دهد.

مسئولیت اشتباهش را می‌پذیرد و عذرخواهی می‌کند

اگر اشتباهی را مرتکب شود و یا رفتار نادرستی با شما داشته باشد از شما عذرخواهی می‌کند. سعی می‌کند به همان شیوه‌ای که مطلوب شماست برایتان جبران کند.

عاشق خوشحال کردن شماست

یک همسر خوب همیشه دوست دارد که شما را شاد و با لبخند ببیند و برای خنداندن و خوشحال کردن شما هر کاری می‌کند.

خودش را با علایق و سلیقه شما سازگار می‌کند

یک همسر خوب حتی اگر از فیلمی که با شما می‌بیند، خوشش نیاید درصورتی‌که همراهی کردنش برایتان اهمیت داشته باشد به خاطر شما صبوری می‌کند و به تماشا می‌نشیند.

همسر خوب، دوستی قابل‌اعتماد و صادق است

زمانی که با او هستید احساس امنیت می‌کنید و می‌دانید که او همیشه با شما صادق است. از فریب‌کاری در برابر شما استفاده نمی‌کند. می‌توانید به او تکیه کنید. بدون اینکه نگران از دست دادنش باشید. او شنونده‌ای صبور و قابل‌اعتماد است و می‌تواند تکیه‌گاه خوبی برایتان باشد.

آینده و رویاهایش را با شما تصور می‌کند

اگر او در مورد اینکه چگونه شما دو نفر باهم برای چندین دهه کنار هم خواهید بود، صحبت می‌کند و در زمان بازنشستگی چه نوع خانه‌ای خواهید داشت، یا قرار است چه‌کارهایی باهم انجام دهید؟ یعنی او در حال حاضر به فکر ازدواج با شماست.

چگونه همسر خوبی باشیم؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها پس از ازدواج می‌تواند این باشد که چگونه همسر خوبی باشیم تا زندگی مشترکمان ابدی شود.

اما واقعا منظور از همسر خوب، همسر ایده آل است؟ می‌توان فردی را برای ازدواج انتخاب کرد که تمام خوبی‌های عالم در او جمع شده باشند؟ از قدیم گفته‌اند یک امامزاده همه مرادهای شما را نمی‌دهد. همسری که کفه ترازوی خوبی‌هایش از بدی‌هایش سنگین‌تر است همسر خوبی است. بهتر است ذره‌بین خود را زمین بگذارید و مدام به دنبال بدی‌هایش نگردید. همان‌طور که قبل از ازدواج باید با چشمانی تیزبین به‌طرف مقابل نگاه کنید. بعد از ازدواج نیز باید چشمانتان را به روی برخی ضعف‌ها و ایرادهای طرف مقابل ببندید. وگرنه زندگی به میدان جنگی تبدیل می‌شود که هر دو طرف پیوسته به دنبال اثبات برتری خود هستند.

چطور می‌توانیم همسر خوبی برای آقایان باشیم؟

مردها اغلب با استقلال و قدرت به اعتمادبه‌نفس و آرامش می‌رسند. به‌عنوان یک همسر تا حد امکان می‌بایست این زمینه را برای مرد زندگی‌تان فراهم کنید تا حس استقلال و قدرت به او دست دهد. نتیجه اعتمادبه‌نفس معقول و آرامش نیز بازتابی مثبت بر روی خود شما خواهد داشت. زیرا او سعی می‌کند در چنین شرایطی بیش‌ازپیش به نیازهای همسرش توجه داشته باشد. البته توجه داشته باشید که همه‌چیز تنها به این موارد کلی ختم نمی‌شود و موضوع بسیار فراتر از این مباحث است.

چطور می‌توانیم همسر خوبی برای خانم‌ها باشیم؟

خانم‌ها اغلب به دنبال توجه و حمایت هستند. احساس امنیت و آرامش ازجمله نیازهای اساسی خانم‌ها به شمار می‌روند. نیازهای دیگر نیز با کمی دقت و واکاوی قابل‌کشف هستند. با پیدا کردن این نیازها و طبعا برآورده کردن آن‌ها می‌توانید حس خوبی برای همسرتان بیافرینید که قاعدتا بازتاب آن بر روی زندگی خودتان نمایان خواهد شد. شخصیت و خواسته‌های خانم‌ها معمولا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و باید با کمی دقت و حساسیت آن‌ها را موردبررسی قرار دهید. 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران