مقالات

حساسیت و زودرنجی نشانه ها و علائم

1

حساسیت و زودرنجی نشانه ها و علائم

زودرنجی شدید و حساسیت های رفتاری سبب پایین آمدن اعتماد به نفس می شود به طوری که کسانی که از این مشکل رنج می برند ،از حرف ها و نحوه گفتار شما سریعا ناراحت می شوند و نمی توان با آنها صحبت کرد و فقط می توان چند دقیقه مکالمه کوتاهی با آنها داشت .

افراد زود رنج معمولا درباره تمامی حرف ها و رفتارهای دیگران نگرشی منفی دارند و آنها را به خود می گیرند به همین دلیل ترجیح می دهند در جمع نباشند و تنهایی را به جمع ترجیح می دهند غافل از این که تنها یی و گوشه گیری، سبب تشدید حساسیت و احساسات منفی شان می شود .

توصیه روان شناسان و متخصصان برای این افراد اینگونه است که با نگاهی مثبت خود را در موقعیت های جدید قرار دهند و از واقعیت فرار نکنند.

مشخصات افراد زودرنج و نازک دل

اولین چیزی که باید در مورد افراد زودرنج و نازک دل بدانید این است که این ویژگی نوعی مشکل یا بیماری جدی محسوب نمی‌شود بلکه نوعی ویژگی شخصیتی است که در طول زمان شکل می‌گیرد و به مرور تحکیم می‌یابد. این ویژگی باعث می‌شود که افراد هم در برابر رویدادهای مثبت و هم در برابر رویدادهای منفی حساسیت بیشتری داشته باشند و پاسخ شدیدتری نیز به این رویدادها نشان دهند.

اجتناب از دیدن فیلم‌ها و تصاویر ناراحت کننده

افراد زودرنج اغلب حساسیت بسیار شدیدی نسبت به دیدن تصاویر ناراحت کننده دارند. آن‌ها اغلب از دیدن تصاویر و صحنه‌های خشونت‌آمیز اجتناب می‌کنند چرا که فکر می‌کنند در مواجهه با آن ناراحتی بسیار شدید و با اثرات پایداری را تجربه خواهند کرد.

حساسیت بیشتر در برابر تحریکات محیطی

افراد زودرنج علاوه بر اینکه نسبت به رویدادهای ناراحت کننده حساسیت بیشتری دارند به طور کلی بیشتر تحت تاثیر محرک‌های محیطی قرار می‌گیرند. برای مثال آن‌ها معمولاً بیش از دیگران در محیط‌های شلوغ و پر سروصدا احساس ناراحتی می‌کنند و از این بابت آشفته می‌شوند.

تمایل به گوشه گیری از مشخصات افراد زودرنج و نازک دل

افراد زودرنج و نازک دل اغلب در برابر رویدادهای ناراحت کننده فشار بسیار زیادی را احساس می‌کنند و در پی آن تمایل زیادی به گوشه گیری دارند. آن‌ها اغلب در پی تجربه رویدادهای آزاردهنده دوست دارند از دیگران فاصله بگیرند و در مکانی نظیر یک اتاق تاریک و ساکت تنها باشند.

زیبایی شناسی عمیق‌تر و تمایل به انواع هنر

شاید شما هم متوجه این موضوع شده باشید که هنرمندان معمولاً از روحیه حساس‌تری برخوردارند. در راستای همین موضوع مطالعات نشان می‌دهد که افراد زودرنج بیش از دیگران تمایل به فعالیت‌های هنری دارند. آن‌ها اغلب بیش از دیگران تحت تاثیر طبیعت قرار می‌گیرند و دیدگاه زیبایی شناسانه عمیق‌تری به محیط دارند.

تجربیات درونی بیشتر از مشخصات افراد زودرنج و نازک دل

پژوهشگران معتقدند که افراد زودرنج و نازک دل زندگی درونی عمیق‌تر و پیچیده‌تری را تجربه می‌کنند. این زندگی درونی همواره با احساسات مستحکم‌تر و افکار پیچیده‌تری نیز همراه است. این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها به جزئیات بیشتری در مورد خود دقت کنند و همچنین نسبت به انتقادات نیز حساس‌تر باشند.

احساس فشار بیشتر در روابط بین فردی

افراد زودرنج و نازک دل اغلب در روابط بین فردی بیش از دیگران آسیب می‌بینند. آن‌ها معمولاً از رها کردن دیگران متنفرند و مشکلات زیادی در مهارت جرات ورزی و نه گفتن دارند چرا که آن‌ها می‌ترسند در صورت رد کردن خواسته‌های دوستانشان آن‌ها را ناامید کرده یا از دستشان بدهند. این مسئله باعث می شود که در روابط بین فردی تحت فشار زیادی قرار بگیرند و در اکثر اوقات احساس کنند که نادیده گرفته شده‌اند.

علت زودرنج بودن

برخی افراد زود رنج و حساس هستند. افراد در برابر مشکل و ناراحتی واکنشهای مختلفی را بروز می دهند. به عنوان مثال برخی پرخاش کرده، بعضی به گریه می افتند و افرادی هم قهر می کنند و بروز این عکس العملها در افراد با هم فرق دارد و به شخصیت فرد بستگی دارد افرادی هستند که حساس بوده و زودرنج هستند و عواطفشان رقیق تر بوده که در برابر مشکل و ناراحتی بسیار زود ناراحت می شوند و از خود نمی توانند دفاع کنند.

علت ایجاد این حساسیت های زیاد و زود رنج بودن به شخصیت فرد، ژنتیک، یادگیری و تربیت فرد در دوران کودکی باز گشت می کند

ویژگی های افراد زود رنج

  • افراد زودرنج خود را پایین‌تر از دیگران می‌دانند. به همین‌خاطر نمی ‌توانند حرف‌ها و نظرات دیگران را تحمل کنند و رفتارهای عجیبی از خود بروز می‌دهند. برخی از آن‌ها نیز تصمیم می‌گیرند که رفت و آمدهایشان را حذف کنند و روابط اجتماعی ‌شان را کمرنگ کنند. غافل از این ‌که کناره ‌گیری فقط شرایط را بدتر می‌کند و موجب تشدید حساسیت ‌ها می‌شود.
  • افراد زودرنج نمی‌توانند به راحتی از خود دفاع کنند و خیلی زود بغض می‌کنند
  • این افراد در اعمال حرکاتی مهارت دارند
  • این افراد وظیفه شناس هستند

نشانه ‌های زود رنجی نسبت به دیگران عبارتند از

  • تمایل به انجام دادن امور شخصی خود دارند
  • در جمع ‌ها اغلب احساس راحتی نمی‌کنند
  • انتقادات نسبت به خود را کم‌تر می‌پذیرند، حتی اگر انتقادات منطقی باشد
  • زمانی که از اطرافیان خود برنجند، آن‌ ها را ترک می‌کنند
  • اغلب احساس می‌کنند مورد قضاوت اطرافیان قرار گرفته ‌
  • بسیار به نظرات اطرافیان در مورد خود اهمیت می ‌دهند
  • در مقابل اصلاحات و تغییرات جبهه می‌گیرد
  • اغلب در کارها و فعالیت ‌های گروهی احساس نا آرامی دارد
  • احساس نمی‌کند نقش سازنده ‌ای در بین فعالیت های گروهی داشته باشد

یکی دیگر از نشانه های زود رنجی ، نگران بودن بیش از حد فرد برای مورد قضاوت قرار گرفتن می باشد

راه درمان زود رنجی در چیست؟

  • منبع ناراحتی خود را کشف کنید
  • با خودتان صادق باشید
  • اعتماد به نفس خود را تقویت کنید
  • عزت نفس خود را تقویت کنید
  • از جمع و فعالیت های گروهی فرار نکنید

هنگامی که دچار احساسات شدید شدید، برای آرام کردن احساسات شدیدتان با خود مهربان و صادق باشید و بپذیرید زودرنج هستید. هنگامی که این را بپذیرید دیگر از آن احساس ناخوشایند زودرنجی و ناراحتی شدید خبری نیست، با مهربانی و شفقت همه چیز را بازبینی و بررسی کنید، بیابید چه چیزی شما را ناراحت کرده و بیاندیشید آیا این موضوع ارزش رنجش و به هم ریختگی شما را دارد؟!

شما که زود رنج هستید باید بدانید که نباید از قرار گرفتن در جمع و یا شنیدن حرف ‌ها و نظرات دیگران احساس ناراحتی بکنید و باید روابط اجتماعی خود را بیشتر کنید. اما قبل از این مرحله باید خودتان را بهتر بشناسید و مهارت ‌های ارتباطی را بیاموزید. دقت داشته باشید که قرار نیست زمانی که احساس می‌کنید از قرار گرفتن در جمع ناراحت می‌شوید یا از حرف‌ها و نظرات دیگران احساس خوبی ندارید، رفت و آمدهایتان را قطع کنید. بلکه توصیه می‌شود روابط اجتماعی بیشتری داشته باشید

دوره های روانشناسی غیر حضوری که به شما در این خصوص کمک خواهد کرد عبارتند از

  • دوره عزت نفس
  • دوره رهایی از ترس
  • دوره مدیریت استرس
  • دوره مدیریت اضطراب
  • دوره اصول تغییر
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران