اخبار روانشناسی و روانپزشکی، شخصیت شناسی

رنگ لباس بر روان و روحیه کودک چه تاثیری دارد؟



در پی تحقیقات به عمل آمده رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و آبی رنگ‌های مورد علاقه اطفال هستند و رنگ‌های خاکستری، قهوه‌‌ای، سیاه و سفید هیچ گاه مطلوب آن‌ها نیستند.

با توجه به تحقیقات مختلفی که بر روی کودکان انجام شد رنگ‌ها تاثیرات زیادی بر روی روان کودک دارند. به موجب این تحقیقات مشخص شد کودکان شاخصه‌های هر چیز را بر اساس رنگ آن دسته‌بندی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام فروشگاه اینترنتی هپی‌لند، طبق تحقیقاتی که انستیتوی روانشناسی رنگ شهر اسن آلمان انجام داد واکنش کودکان نسبت به رنگ‌ها کاملاً متفاوت است و صفات هر چیز را بر اساس رنگ آن چیز مشخص می‌کنند.

در این تحقیقات مشخص شد که کودکان نسبت به رنگ‌های قرمز، آبی، نارنجی و زرد واکنش مثبت و علاقه بیشتری نشان می‌دهند. در حالی‌ که رنگ‌های سیاه، سفید خاکستری و قهوه‌ای تاثیر مطلوبی بر آنها ندارد.

تاثیر رنگ لباس بر روحیه کودک

یکی از نمونه‌های تحقیقاتی این انستیتو زمانی بود که آنها از یک معلم در کودکستان خواستند تا برای مدت چند روز لباس قهوه‌ای به تن کند تا واکنش کودکان نسبت به این موضوع مشخص شود.

به کمک این تحقیق مشخص شد که کودکان بعد از دیدن این معلم صفاتی نظیره بداخلاق و بعد عنق را به معلم نسبت داده و معلم مورد نفرت آنها واقع شد؛ اما چندی بعد همان معلم با پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و شاد توانست نظر کودکان را به خود جلب کرده و بین کودکان محبوبیت به دست آورد.

این تحقیقات نشان داد که رنگ‌ها بر اعصاب کودکان تاثیرات زیادی می‌گذارد. برای مثال اگر کودکی مدام با رنگ‌های مرده و تیره نظیر سیاه و خاکستری در تماس باشد از نظر روانی اعصابش مختل و خسته می‌شود.

ارتباط سن کودک و رنگ

با گسترش این تحقیقات طی سال‌ها مشخص شد که هر طیف سنی نسبت به گروهی از رنگ‌ها واکنش متفاوت‌تری از خود نشان می‌دهد. برای مثال نوزادان نسبت به رنگ‌هایی نظیر زرد، سفید، صورتی و قرمز واکنش بیشتری نشان داده و بیشتر به آنها خیره می‌شوند.

در حالی‌ که هر چقدر سن نوزاد بیشتر می‌شود واکنشش نسبت به رنگ زرد کمتر شده و به تدریج به آبی گرایش بیشتری پیدا می‌کند و رنگ‌های قرمز و آبی تاثیرات عمیق‌تری بر او می‌گذارند.

همچنین پس از بلوغ رنگ‌های آبی و سبز نسبت به قرمز، نارنجی و زرد بر اعصاب کودکان تاثیرگذاری بیشتری پیدا می‌کند.

انتخاب رنگ توسط کودکان چه چیزهایی را می‌گوید؟!

در ادامه تحقیقات مشخص شد که واکنش کودکان نسبت به رنگ‌ها بیشتر است تا نسبت به شکل‌ها و کودکان به رنگ‌ها دلبستگی پیدا می‌کند. طبق تحقیقات کودکانی که در نقاشی‌های خود از رنگ‌های سرد نظیر آبی یا سبز استفاده می‌کنند جزو کودکان متفکر و سنجیده به حساب می‌آیند.

به کاربردن رنگ‌های تیره نظیر خاکستری و قهوه‌ای نشان از ناراحتی درونی کودک دارد.

رنگ قرمز بیانگر عشقی ساده و آرام در کودک و از طرفی ممکن است خصومت و نیاز به صحبت را نشان دهد.

بکارگیری رنگ آبی در نقاشی و رنگ آمیزی کودکان بیانگر سازگار بودن و یا به نوعی سرکوب احساسات تلقی می‌شود.

کودکانی که در نقاشی‌های خود از رنگ سبز زیاد استفاده می‌کنند به صورت کاملاً محسوس فاقد احساسات قوی هستند به کار بردن رنگ‌های قهوه‌ای، سیاه یا خاکستری به صورت درهم بیانگر اعتراض به والدین است.

استفاده بیش از حد از رنگ سیاه در نقاشی‌های کودکان ترس یا اضطراب درونی کودک را نشان می‌دهد.

انتخاب لباس مناسب برای کودکان

یکی از کارشناسان کارخانه هپی لند، تولیدکننده بزرگ و تخصصی لباس‌های کودک در این رابطه می‌گوید. برای استفاده از رنگ‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ اما چیزی که دارای اهمیت است ایجاد یک ترکیب و هارمونی مناسب برای استفاده از رنگ‌هاست.

با خلق یک ترکیب هنرمندانه و علمی می‌توان رنگ‌ها را طوری کنار هم قرار داد که نه تنها باعث بروز افسردگی و اختلالات روانی نشوند بلکه حسی مثبت و انرژی زا در افراد به وجود آورند.

برای مثال ما در تولید لباس بچگانه در هپی لند به شدت بر این موضوع تاکید می‌کنیم؛ و به تمامی والدین در هنگام خرید لباس کودک پیشنهاد می‌کنیم از رنگ‌های شاد و مناسب با سن کودکان استفاده شود. شاید برخی از والدین تصور کنند در خرید لباس نوزاد رنگ اهمیتی ندارد؛ اما باید بگوییم این والدین به شدت اشتباه می‌کنند.

نتیجه روانی رنگ‌ها

چیزی که همه انسان‌ها بدون محدودیت سنی به دنبالش هستند وجود احساس آرامش و خوشحالی است. پس استفاده از رنگ‌ها یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتورها در این باره است.

بر اساس این تحقیقات می‌توان اینطور نتیجه گرفت که افرادی که بیشتر از رنگ‌های خاکستری، سیاه و قهوه‌ای استفاده می‌کنند، از ناراحتی‌های روانی نظیر انزوا یا افسردگی رنج می‌برند.

حال آن که استفاده از این رنگ‌ها در کنار رنگ‌های دیگر می‌تواند یک ترکیب مثبت و با آرامش بسازد به شرط آن که علمی پشت این کار وجود داشته باشد و شناختی نسبت به رنگ‌ها باشد.

البته باید به این موضوع توجه کرد که گاهی استفاده از رنگ‌های سیاه، قهوه‌ای و خاکستری می‌تواند یک الزام و نتیجه یک قرارداد اجتماعی باشد و نباید آن را افسردگی و انزوا تلقی کرد. برای مثال ممکن است کارمندان یک سازمان موظف به پوشیدن لباس خاکستری باشند.

اما به طور کلی استفاده از رنگ‌های شاد و داشتن دانش ترکیب رنگ‌ها در کنار هم در لباس می‌تواند بر روان عمومی، تمدد اعصاب، دوری از پرخاشگری و اضطراب و حتی ایجاد اعتماد به نفس تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

آبی، قرمز، سبز، بنفش، نارنجی و زرد

کودکان و نوجوانان به رنگ بیشتر از شکل واکنش نشان می‌دهند و با لذت تمام به آن دل می‌بندند. تحقیقات نشان داده کودکانی که در نقاشی‌های خود رنگ‌های سرد مانند آبی یا سبز را انتخاب می‌کنند، متفکرتر و سنجیده‌تر هستند. به کار بردن رنگ‌های قهوه‌ای و خاکستری نشان دهنده ناراحتی‌های درونی آنان است. استفاده آزادانه از رنگ قرمز توسط کودکان خصومت یا نیاز به صحبت را نشان می‌دهد و از طرفی هم بیانگر عشقی ساده و بی آلایش است.

رنگ آبی در نقاشی کودکان بیانگر سازگاری، تمایل به اطاعت و کنترل یا سرکوب احساسات است و نیز کودکانی که زیاد از رنگ سبز استفاده می‌کنند، معمولا به طور محسوسی فاقد احساسات قوی و آشکار هستند. کودکان بندرت به رنگ‌های قهوه ای، سیاه یا خاکستری علاقه دارند. استفاده در هم و برهم از رنگ قهوه‌ای مشخصه اعتراض به والدین است.

همچنین اگر کودک به طور مداوم از رنگ سیاه برای رنگ آمیزی استفاده کند، نشان دهنده اعتراض، ترس یا اضطراب است.

 


نظرات کاربران