مقالات روانشناسی

افرادی که برای ازدواج با هم مناسب نیستند

1

افرادی که برای ازدواج با هم مناسب نیستند

1- اختلاف سنی زیاد زوجین با یکدیگر
اختلاف سنی زیاد در ازدواج، تضاد در علایق و خواسته‌ها را به دنبال دارد. اگر از همسرتان مسن تر باشید، چون تجربه شما بیش‌تر است به طور ناخوادآگاه سعی می‌کنید همسرتان را نصیحت و راهنمایی کنید. شما می‌دانید نحوه صحیح برخورد با مسائل چگونه است و این موضوع باعث می‌شود با همسرتان مثل یک بچه رفتار کنید و رابطه شما کم کم به سمت روابط والد_فرزندی می‌گراید. در رابطه زناشویی به دلیل تجربه بیشتر، میل به کنترل همسرتان در شما پدیدار می‌شود و ممکن است همسرتان را از انجام کارهای مورد علاقه و متناسب با سنش که در نظر شما نسنجیده است، علاوه بر ایجاد خشم و عصبانیت دو طرفه، بر روابط جنسی تان نیز اثر منفی خواهد گذاشت. بازدارید. از طرفی به دلیل اینکه همسرتان که بسیار جوانتر از شماست، ممکن است بخواهید خود را جوانتر نشان دهید و مچبور شوید با خواسته‌ها و نیاز‌های او هماهنگ شوید.

اگر از همسر خود جوانتر باشید ممکن است همسرتان برای شما مانند یک الگو باشد. او به دلیل سن و تجربه بیشتر احتمالا از لحاظ مالی موفق‌تر و با ثبات‌تر از شما ست، بنابراین ممکن است در برابر او احساس ضعف و حقارت کنید. دوباره رابطه شما به رابطه والد_کودک گرایش پیدا می‌کند و به طور ناخودآگاه و به خاطر تجربه بیشتر همسرتان، او برای شما تعیین تکلیف میکند. از طرفی به دلیل سن بیشتر همسرتان، ممکن است خود را مسن‌تر از سن واقعی خود نشان دهید و از علایق و خواسته‌های مرتبط با سن خود چشم ‌پوشی کنید و از آن‌ها غافل شوید در نتیجه دچار دوگانگی در خواست‌ها و علایق خود شوید.

2- فاصله طبقاتی و تفاوت‌های اجتماعی
برای ایجاد رابطه خوب و با ثبات، وجود نقاط مشترک لازم است. بهتر است تا حدودی با همسرتان علایق و خواسته‌های مشابه و باورهای مشترک داشته باشید. این نقاط مشترک باعث تسهیل زندگی زناشویی و کاهش تنش و فشارهای ناشی از تفاوت‌ها می‌شود. این تضادها شامل تفاوت مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. این مسئله می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات اساسی در زندگی مشترک تان باشد. در اوایل زندگی مشترک این موضوع چندان مهم و مسئله ساز نیست اما زمانی که رابطه عمیق‌تر می‌شود، تفاوت بنیادین بین شما و همسرتان مشکل‌ ساز می‌شود. پس این زوجین نیز جز افرادی که برای ازدواج با هم مناسب نیستند، قرار می‌گیرند. این مسائل باید قبل از ازدواج مطرح گردد و تمامی جنبه‌های آن مورد بررسی قرار گیرد. مشاوره روانشناسی تخصصی راهگشای مشکلات و مسائل قبل از ازدواج هستند.

3- فاصله جغرافیایی و دور بودن از یکدیگر

فاصله جغرافیایی بین زوجین، امکان ملاقات و آشنایی قبل از ازدواج را محدود می‌کند، که به دلیل عدم شناخت کافی ممکن است برای زندگی مشترک زوجین مشکل ساز شود. زیرا شما نمی‌توانید جزئیات رفتار و اخلاق طرف مقابل را بشناسید. در روابط راه دور هدف عاشق و معشوق دیدن دوباره همدیگر است پس کمتر جنبه‌های مهربانی و صمیمیت که هدف اصلی زندگی مشترک است، دیده می‌شود. فرصت شناخت واقعی وجود ندارد و چون دیدار کوتاه است مشکلات و مسائل حل نشده می‌مانند. در مدت زمان دیدار بیشتر وقت زوجین صرف رفتن به گشت و گذار، رستوران و خوشگذرانی می‌شود. تازه بعد از ازدواج است که دو طرف به مشکلات و چالش‌های اصلی پی می‌برند.

4- دختر دادن و دختر گرفتن از یک خانواده
در این نوع از ازدواج اعضای درجه یک از یک خانواده مانند خواهر و برادر یا دو خواهر و دو برادر به طور مشابه با اعضای درجه یک خانواده دیگر وصلت می کنند یا اعضای درجه یک از یک خانواده با اعضای درجه دو مانند دایی، خاله، عمه و... از خانواده دیگر و یا اعضای درجه دو خانواده ها با هم ازدواج می کنند. این ها افراد نامناسب برای ازدواج هستند چرا که در این ‌گونه فرهنگ‌ها با ایجاد مشکل برای یک خانواده این مشکل به خانواده دیگر سرایت می‌کند. در این وضعیت امکان دخالت خانواده ها در زندگی همدیگر و فرزندان شان بسیار زیاد است.

مشاوره قبل از ازدواج به افرادی که برای ازدواج با هم مناسب نیستند
موارد و مشکلاتی که در بالا مطرح شده است از جمله رایج‌ترین مشکلات افرادی که برای ازدواج با هم مناسب نیستند، است. خبر خوب این است که بسیاری از این موارد حل شدنی است. این نوع از ازدواج‌ها باید قبل از ازدواج توسط زوج‌ها مورد بررسی بیشتری قرار بگیرند، چرا که ممکن است بعد از ازدواج با مشکلاتی روبرو شوند، که از قبل حتی فکرش را هم نمی‌کردند. توجه به این مسائل قبل از ازدواج از آن جهت که پیشگیری همیشه راحت‌تر از درمان است، حائز اهمیت است. می‌توانید با استفاده از مشاوره قبل از ازدواج از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات و عدم تفاهمات در زندگی مشترک پیشگیری کنید.

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران