مقالات روانشناسی

تست شخصیت شناسی نئو

1

تست شخصیت شناسی نئو

تتست شخصیت شناسی نئو (NEO_FFI) از مهم‌ترین ابزارها برای پیش‌بینی رشد حرفه‌ای و عملکرد شغلی افراد است. با انجام این تست میزان هر یک از عوامل موثر در موفقیت شغلیتان، مشخص می‌شود. وضعیت شما در هر یک از این عوامل می‌تواند به‌خوبی میزان تناسب با شغل مورد نظر را پیش‌بینی نماید.

نتایج این آزمون شخصیت شما را در موارد زیر نشان می‌دهد

  • رنجور خویی
  • برونگرا بودن
  • موافق بودن
  • گشودگی به تجربه
  • وظیفه شناسی

یق تر و جامع تری نسبت به خود دارید. این آزمون به افرادی که دغدغه خودآگاهی در سطحی جامع و با جزئیات کامل را دارند همیشه توصیه می شود. در این پرسشنامه 60 سوال درباره نحوه رفتار و احساس شما وجود دارد، توجه داشته باشید که پاسخ دادن به چنین سوالاتی نیازمند فکر کردن طولانی نیست و اولین پاسخ شما احتمالا بهترین پاسخ خواهد بود. هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذارید، آگاه باشید که این هدف از این آزمون بررسی هتست NEO یکی از جدیدترین پرسشنامه های مربوط به ارزیابی ساخت شخصیت بر اساس دیدگاه تحلیل عاملی است. این آزمون به لحاظ انعکاس 5 عامل اصلی امروزه به عنوان یک مدل فراگیر بر اساس تحلیل عوامل محسوب می شود و گستردگی کاربرد آن در ارزیابی شخصیت افراد سالم و نیز در امور بالینی می تواند یکی از مناسب ترین ابزار ارزیابی شخصیت باشد . این آزمون به دلیل بررسی هایِ گوناگون در گروه های سنی و در فرهنگ های مختلف روی آن صورت گرفته است می تواند یکی از جامع ترین آزمون ها در زمینه ارزیابی شخصیت باشد این آزمون موضوع تحقیقات طی 15 سال گذشته بر روی نمونه های بالینی و بزرگسالان سالم بوده است.

تست 5 عاملی نئو برای ارزیابی چه چیزهایی انجام می‌شود؟

این آزمون ارزیابی تعادل 5 عامل فردی است که شخصیت شما را تشکیل می‌دهند.

1. پذیرای تغییر بودن یا گشودگی ذهنی، تمایل شما را برای پذیرش تغییر و همچنین میزان تخیل شما را اندازه‌گیری می‌کند. سطح بالای پذیرابودن، می‌تواند به پیش‌بینی‌نشدنی‌بودن و تمرکزنداشتن منجر شود. سطح پذیرابودن را می‌توان به‌عنوان ذهنی بسته دانست.

6 جنبه آزمایش‌شده عبارت‌اند از: زیبایی‌شناسی، احساسات، تخیل، کنش‌ها، ارزش‌ها و ایده‌ها.

2. وظیفه‌شناسی به قابلیت اطمینان شما نگاه می‌کند؛ اینکه چقدر می‌توانید خودسازمان‌دهی داشته باشید و چقدر رفتار برنامه‌ریزی‌شده را به رفتارهای ناگهانی، ترجیح می‌دهید. سطح وظیفه‌‌شناسی بالا می‌تواند به‌معنای لجبازبودن شما باشد؛ در حالی که وظیفه‌شناسی پایین می‌تواند به این معنی باشد که مردم شما را به‌عنوان شخص عجول، بی‌دقت یا نامعتبر تصور می‌کنند.

6 جنبه آزمایش‌شده عبارت‌اند از: وظیفه‌شناسی، نظم، شایستگی، تلاش برای موفقیت، مشورت و نظم‌وانضباط شخصی.

3. برون‌گرایی به گرایش شما برای یافتن انگیزش از افراد دیگر نگاه می‌کند. افراد با سطح بالای برون‌گرایی، گاهی اوقات می‌توانند جلب‌توجه کنند یا سلطه‌جو باشند. برون‌گرایی اندک، نشان می‌دهد که شما ساکت‌تر و متفکرتر هستید؛ اما گاهی اوقات می‌توانید به‌عنوان افرادی گوشه‌گیر نیز تلقی شوید.

6 جنبه آزمایش شده عبارت‌اند از: ابراز وجود، قدرت جسمی، هیجان، خون‌گرمی، احساسات مثبت و تمایل به انجام فعالیت‌ها.

4. موافقت تمایل شما به همکاری و دل‌سوزی را به‌جای رفتار خصمانه یا مشکوک نشان می‌دهد. گاهی اوقات، موافقت بالا می‌تواند به این معنی باشد که مطیعانه رفتار می‌کنید و افراد به‌آسانی می‌توانند شما را شکست دهند. سطوح پایین موافقت می‌تواند نشانه اهل بحث‌‌و‌جدل‌بودن یا نامعتبربودن باشد.

6 جنبه آزمایش شده عبارت‌اند از: نوع دوستی، سادگی، اعتماد، انطباق، فروتنی و ذهنیت لطیف.

5. روان‌رنجوری به این می‌پردازد که چقدر مستعد استرس روانی هستید. این بخش از تست، تمایل شما را برای حفظ سطح ثبات عاطفی و کنترل انگیزه‌ها بررسی می‌کند. افرادی که ثبات بالایی دارند، آرام و استوار هستند؛ در حالی که ثبات کم ممکن است نشان دهد که فرد، بسیار واکنش‌پذیر و تحریک‌پذیر است.

6 جنبه این بخش عبارت‌اند از: خصومت، خشمگینی، اضطراب، خودآگاهی، تکانه‌گری (آمادگی برای کار با نیرو آنی)، افسردگی و آسیب‌پذیری.
با ارزیابی دقیق این تست نئو می‌توان به تصویر دقیقی از نحوه تفکر و رفتار افراد دست پیدا کرد.

نتایج تست نئو چگونه ارائه می‌شوند؟

امتیازات هر بخش، در گزارشی که می‌تواند برای شما یا کارفرما یا هر دو صادر شود، خلاصه می‌شود. این گزارش که اطلاعات مربوط به نوع شخصیت شما را در بر می‌گیرد، با توجه به هریک از 5 عامل است. این امتیازات به‌صورت کم، متوسط ​​یا زیاد با شرح مختصری از نقاط قوت مرتبط با آن نمره مشخص می‌شوند.

گزارش‌ها در قالب نمودارهای متنوع نیز ارائه می‌شوند، بنابراین به‌راحتی می‌توانید نمره خود را در مقایسه با نمره میانگین ببینید و درک کنید.

آنها با اطلاعات شخصیتی ما چه خواهند کرد؟

گزارش آزمون به کارفرمایان کمک خواهد کرد تا نقاط قوت و ضعف هر کارمندی (یا کارمند بالقوه) را شناسایی کنند تا بتوانند درمورد محل استقرار موثر هریک از آنها در شرکت تصمیم بهتری بگیرند. بخش‌ منابع انسانی همچنین قادر خواهند بود که برخوردهای احتمالی شخصیت‌های مختلف را مدت‌ها قبل از اینکه در محیط کار آشکار شوند، شناسایی کنند.

این اطلاعات همچنین برای شما به‌عنوان یک فرد، مفید خواهد بود. می‌توانید درمورد چیزهایی که به شما انگیزه می‌دهند، بحثی صادقانه و علنی داشته باشید و این کار ممکن است به شما کمک کند درک بهتری از همکاران خود پیدا کنید.

چگونه برای تست نئو آماده شویم؟

منابعی به‌صورت آنلاین وجود دارند که می‌توانید نمونه‌ سوالات را مشاهده کنید و قبل از مصاحبه، تست را انجام دهید. به تجدید‌نظر نیازی ندارید. این آزمون، نشان‌دهنده قبولی یا موفق‌نشدن نیست، بلکه سنجش نوع شخصیت شماست؛ این تست همچنین به این معنی است که هیچ نوع شخصیت اشتباهی وجود ندارد، بلکه همه با هم متفاوت هستند.

این آزمون، ابزاری تشخیصی است که برای کمک به دیگران در درک چگونگی اندیشیدن و کیستی شما طراحی شده است. اگر تصمیم بگیرید دومین آزمون را حدس بزنید و به‌عمد پاسخ‌های نادرستی را ارائه دهید، ممکن است در کوتاه‌مدت شغل خود را تضمین کنید؛ اما احتمال دارد در موقعیتی قرار بگیرید که برای شما مناسب نباشد.

لازم به ذکر است تست شخصیت شناسی پنج عاملی (NEO_PI-R) از جامع‌ترین آزمون‌های شخصیت‌شناسی است که در ارتقاء رشد حرفه‌ای افراد موثر است.
تست نئو یک آزمون هوش یا توانایی نیست و به‌منظور تشخیص مشکلات بهداشت روانی یا سازگاری شما تهیه نشده است.

این آزمون به افرادی که دغدغه خودآگاهی در سطحی جامع و با جزئیات کامل را دارند، توصیه می‌شود.

برای شرکت در آزمون neo روی لینک زیر کلیک کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران