مقالات روانشناسی

تست نئو پیش از ازدواج

1

تست نئو پیش از ازدواج

همان طور که می دانید هدف از آزمون نئو بررسی ویژگی های سالم شخصیت می باشد، بر خلاف آزمون هایی که برای آسیب شناسی شخص وجود دارند مانندmmpi، تست شخصیت شناسی نئو به ارزیابی ویژگی های به هنجار شخص می پردازد. زیربنای نظری تست neo نظریه پنج عاملی شخصیت است که به پنج عامل بزرگ نیز معروف می باشد. تست نئو ازدواج به شما کمک خواهد کرد تا همسر آینده خود را بیشتربشناسید.

 تاریخچه این نظریه و بازگشت آن به اواخر دهه 80 میلادی برمی گردد که توسط دو دانشمند به نام های مک کری و کاستا ارائه شده است و تا هم اکنون چند بار مورد ارزیابی مجدد قرارگرفته است.

تست نئو ازدواج به پنج عامل شخصیتی می پردازد. پنج عامل شخصیتی که تست نئو آن ها را مورد ارزیابی قرار می دهد عبارتند از:

  1. عصبیت N یا بی ثباتی هیجانی
  2. برونگرایی E
  3. باز بودن به تجربه O
  4. توافق A
  5. وجدان گرایی C

پنج عامل شخصیتی ازدواج براساس تست نئو

این آزمون دارای 5 عامل اصلی می باشد که هر عامل دارای 6 مقیاس است.

شاخص عصبیت یا رنجوری N:

شاخص رنجوری در بر گیرنده عناصری از آسیب پذیری است یا می توان به عبارت دیگر می توان گفت ناخوش احوالی روان شناختی است. از آن جا که هیجان مخرب در سازگاری فرد و محیط تاثیر دارند، در مرد و زنی که نمره هایشان شامل نمرات بالا می شود این احتمال بیشتر وجود دارد که دارای باورهای غیر منطقی باشند و همچنین قدرت کمتری در کنترل تکانه ها داشته باشند و درجه انطباق پذیری ضعیف تر با دیگران و شرایط فشار روانی را هم زمان نشان دهند.

برون گرایی:

افرادی که در این مقیاس نمره بالا می گیرند معمولا افرادی اجتماعی هستند و معمولا دارای رفتاری قاطع هستند، فعالیت این افراد بیشتر از دیگران بوده و اهل گفتگو، حراف و دوستدار دیگران هستند.

زندگی و رفتار این افراد به گونه ای است که به شرکت در اجتماعات و میهمانی ها علاقه مند می باشند و طرفدار هیجان و از تحرک لذت می برند و برای آنان موفقیت در آینده امیدی است در قلب شان و به طور کلی بازاریاب های موفق این نمونه افراد می باشند.

افراد با تیپ شخصیتی برونگرا همسرانی پر جنب و جوش هستند که بسیار اهل رفت و آمد هستند. همچنین آن ها عاشق سفرهای دست جمعی اند.

بازبودن:

مجموعه افرادی که نمره بالایی در این شاخص تست نئو دارند، انسان هایی هستند که در باروری تجربه های درونی و دنیای پیرامون خود بسیار کنجکاو بوده و زندگی آن ها توام یا سرشار از تجربه است. این افراد طالب لذت بردن از نظریه های جدید و ارزش های غیر متعارف هستند و در مقیاس با افراد بسته احساسات مثبت و منفی فراوانی دارند. نمونه این افراد خلاق و دارای تفکر واگرا هستند.

توافق:

شاخص توافق در تست نئو بر گرایش های ارتباط های بین فردی تاکید دارد. نمونه ای از افراد با شاخص موافق، انسان های نوع دوست هستند که در طول عمرشان با دیگران احساس همدردی می کنند و شوق فراوانی برای کمک به آن ها دارند. او دارای این اعتقاد است که دیگران نیز با او همین رابطه را دارند.

وجدانی بودن:

افراد با شاخص وجدانی بودن معمولا افرادی هستند که دارای اهداف و خواسته های قوی و از پیش تعیین شده هستند. باید به این موضوع توجه کنیم که افراد انگشت شماری در دنیا وجود دارند که موسیقی دان و یا قهرمان ورزشی می شوند. آن ها بدون داشتن این ویژگی نمی توانسته اند موفق شوند.

اگر همسر شما دارای این شاخص در تست نئو باشد، بسیار موفق و دارای اهدافی والا است.

چرا تست نئو پیش از ازدواج؟

از این آزمون به صورت گسترده ای در مشاوره های پیش از ازدواج، پیش از استخدام کارکنان و مشاوره های شغلی استفاده می گردد.

تست نئو یکی از معتبرترین و پرکاربردترین آزمون ها طی شناسایی شخصیت انسان ها می باشد.

تست نئو حاصل سال ها تحقیق درزمینه روان شناسی شخصیت می باشد. عمر این تست حدود 30 سال می باشد که چندین بار در همین زمینه این تست مورد تجدید قرار گرفته است.

آزمون نئو جز یکی از پرکاربردترین آزمون ها در زمینه فردی، شغلی، سازمانی و تحلیل رفتارهای گروه انسانی می باشد که تا کنون ده ها هزار تحقیق درباره این موضوع انجام گرفته است.

مهم ترین مزیت در تست نئو اعتبار و دقت بالای نتایج می باشد. به نوعی انجام این آزمون و تحلیل نتایج آن، زمان زیادی حدود 60 دقیقه از شما می گیرد ولی این تست از علمی ترین آزمون ها برای بررسی بی طرفانه و دقیق شخصیت می باشد و این تست می تواند اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد که در کمتر آزمون شخصیت شناسی به دست می آید.

معمولا تست روان شناسی نئو را می توان به چکاب کامل نیز تشبیه کرد که می تواند همانند یک چکاب جزئیات کاملی از ویژگی های شخصیتی شما را ارائه نماید.

یکی دیگر از کاربردهای تست نئو شناخت فردی و شناخت نقاط ضعف و قوت خود می باشد که به گونه ای رشد حرفه ای محسوب می شود که باعث می شود فرد نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد. این تست قبل از ازدواج می تواند مانند یک مشاوره برای فرد باشد.

در تکمیل آنلاین تست نئو حتما نیازی نیست که تمام سوالات را یک دفعه پاسخ دهید، چون سایت قابلیت ذخیره سازی پاسخ های قبلی شما را دارا می باشد شما می توانید پاسخ تست را در دو یا چند مرحله تکمیل نمایید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران