مقالات روانشناسی

ترس از شکست

1

ترس از شکست

برای دانلود پرسشنامه ترس از شکست کلیک کنید.

یکی از موانع رسیدن به موفقیت ترس از شکست است. اما موفقیت بدون شکست به دست نمی‌آید. مسیر رسیدن به موفقیت، یک راه پر پیچ و خم بوده که شکست‌های زیادی در پی دارد، ولی برای اینکه به موفقیت برسید باید با پیگیری و تلاش به فعالیت خود ادامه دهید. در طی تاریخ شاهد ثبت موفقیت‌های بسیاری هستیم اما به شکست‌های آنان قبل از رسیدن به موفقیت هیچ اشاره‌ای نشده است. نکته قابل توجه این است که تک تک این موفقیت‌ها حاصل شکست‌هایی بوده که نتوانسته آن‌ها را از تلاش منصرف کند. شکست‌ها مانند سکوی پرتابی برای رسیدن به موفقیت عمل می‌کنند.

تعریف ترس از شکست

ترس از شکست نوعی ترس مرضی و غیر منطقی می باشد که با عنوان آتیکیفوبیا هم شناخته می شود. در برخی از موقعیت ها این نوع از ترس ممکن است در موقعیت های خاصی ظاهر شود. در برخی از موارد دیگر می تواند با اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب هم همراه شود.

ترس از شکست ممکن است با کمال گرا بودن هم در ارتباط باشد. از آنجایی که افراد کمال گرا انتظارات بالایی از خودشان و نحوه ی پیش بینی اوضاع دارند، ممکن است زمانی که اوضاع طبق استاندارد ها و انتظارات آنان پیش نرود، ترس غیر منطقی بدی را تجربه کنند.

علائم ترس از شکست

علائم احساسی و رفتاری

ترس از شکست می تواند موجب علائم احساسی و رفتاری در فرد شود. برخی از علائم رایج ترس از شکست عبارت اند از:

  1. اضطراب
  2. اجتناب
  3. احساس از دست دادن کنترل
  4. درماندگی
  5. ناتوانی

علائم جسمی

علاوه بر علائم و نشانه های احساسی و رفتاری، افرادی که ترس از شکست دارند، ممکن است علائم جسمی از جمله علائم زیر را تجربه کنند:

  1. ضربان قلب سریع
  2. سفت شدن و درد قفسه سینه
  3. لرزش
  4. سرگیجه
  5. حالت تهوع
  6. عرق کردن
  7. مشکلات گوارشی

تشخیص ترس از شکست

ترس از شکست در افراد ممکن است به روش های مختلف افراد را تحت تاثیر قرار دهد؛ بدین معنا که تشخیص آن همیشه آسان نیست. برخی ازموقعیت هایی که افراد ممکن است ترس از شکست را تجربه کنند، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. اعتقاد به این که مهارت یا دانش لازم برای دستیابی به چیز های مورد علاقه خود را ندارند.
  2. احساس می کنند که نمی توانند به اهداف خود برسند.
  3. به تعویق انداختن کارها تا حدی که بر عملکرد یا توانایی آن ها در انجام به موقع وظایف و مسئولیت ها تاثیر بگذارد.
  4. به دیگران می گویند که احتمالاً شکست خواهند خورد تا انتظارات از آنان پایین بماند.
  5. دست کم گرفتن توانایی هایشان برای جلوگیری از احساس ناامیدی.
  6. نگران این هستند که نقص ها یا کاستی ها باعث شود دیگران در مورد آنان کمتر فکر کنند.
  7. نگران هستند که در صورت شکست خوردن دیگران را ناامید کنند.

در برخی موارد، ترس از شکست ممکن است باعث شود که افراد به طور کلی از تلاش کردن اجتناب کنند. از آنجا که افرادی که ترس از شکست دارند، بسیار می ترسند که تلاش کنند و موفق نشوند، به سادگی تصمیم می گیرند برای جلوگیری از احساس ناخوشایند، خجالت یا ناامیدی، اصلاً تلاش نکنند.

علل ترس از شکست

ترس از شکست می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از علل احتمالی این نوع ترس عبارت اند از:

تربیت انتقادی

افرادی که در خانواده هایی که بسیار انتقاد پذیر بوده اند یا حمایت نشده اند، بزرگ شده اند، ممکن است ترس از شکست را تجربه کنند. از آنجایی که آن ها در دوران کودکی شان احساس می کردند که هرگز نمی توانند انتظارات خانواده خود را برآورده کنند، ممکن است در بزرگسالی از ترس شکست خوردن یا اشتباه کردن کاری را شروع نکنند و یا ادامه دهند.

تعاریف متفاوت از شکست

مردم اغلب تعاریف متفاوتی از معنای شکست دارند. برای برخی افراد، شکست به معنای عدم دستیابی به چیزی است که برای آن تلاش و برنامه ریزی کرده اند و این دیدگاه می تواند مجموعه ای از انتظاراتی را که برآورده ساختن آن ها بسیار دشوار است را ایجاد کند.

تروما

افرادی که شکست سخت یا حتی رویداد آسیب زایی را تجربه کرده اند نیز ممکن است از تکرار این تجربه در آینده بسیار هراس داشته باشند. برای مثال، حمله پانیک ممکن است در هنگامی که شما ترس از شکست را تجربه می کردید در شما روی دهد و موجب ترس بیشتر در شما شود. پیامد منفی ناشی از شکست، مانند از دست دادن شغل یا قبول نشدن در دانشگاه، می توانند عوامل خطری باشد که باعث ترس از شکست شوند.

در حالی که هر کسی ممکن است هر از گاهی از شکست خوردن بترسد، اما ترس از شکست زمانی جدی تر می شود که توانایی شما را در تعقیب اهداف و دستیابی به چیزهایی که می خواهید در زندگی انجام دهید، تحت تاثیر و کنترل قرار بگیرد.

تاثیر ترس از شکست

ترس از شکست می تواند بر اعتقاد افراد به توانایی هایشان و انگیزه آن ها برای دستیابی به اهداف تاثیر بگذارد.همچنین ترس از شکست می تواند تاثیرات منفی دیگری از قبیل موارد زیر را به همراه داشته باشد:

کاهش عزت نفس

  • کاهش انگیزه و یا انگیزه ضعیف
  • خود تخریبی و خود سرزنش گری
  • خجالت
  • و ...

مقابله با ترس از شکست

همچنین برای کاهش ترس از شکست چندین استراتژی و روش وجود دارد که می توانید به راحتی برای مقابله با ترس از شکست از آن ها استفاده کنید. برخی از این موارد عبارت اند از:

ترس از شکست | شناسایی ترس

با خود فکر کرده و علت ترس از شکستتان را شناسایی کنید. در واقع امتحان کردن کارها و موارد جدید چیزی نیست که باعث ترس و نگرانی شود. این ترس اکثرا ناشی از این است که افراد بدترین حالت ممکن را در نظر می‌گیرند. اما این را با قطعیت بدانید که هیچوقت بدترین تصورات شما از یک کار اتفاق نمی‌افتد.

افزایش اعتماد به نفس

زمانی که با اعتماد به نفس کامل وارد یک کار جدید شوید، ترس و نگرانی‌تان از شکست خوردن هم کاهش می‌یابد. چراکه اعتماد به نفس شما احتمال اشتباه را تا حد زیادی کاهش داده و از طرف دیگر باور اطرافیان را به شما بیشتر می‌کند. به همین دلیل آنان هم شما را تشویق و حمایت می‌کنند.

آهسته پیش روید

یکیی از مهم ترین دلایل ترس از شکست، تمرکز بر سخت‌ترین قسمت‌های آن است. تصور کنید که می‌خواهید از یک کوه بالا بروید. اگر در ابتدای کار به قله بنگرید مسلما ترس از شکست و احساس ناتوانی تمام وجود شما را فرا می‌گیرد. اما با پیش روی آهسته و گام به گام به موفقیت می‌رسید. برای آگاهی بیشتر از درمان اضطراب کلیک کنید.

ترس از شکست | بی توجهی به ترس

تا حد امکان نسبت به ترس‌هایتان بی توجه باشید و به دل آن کار بروید. مثلا افراد موج سوار گاهی مواقع با موج‌هایی به بلندی یک ساختمان مواجه می‌شوند و اگر بخواهند به آن ترس توجه کنند، از کار خود لذت نمی‌برند. به همین دلیل آنان به نقطه برخورد با موج نگاه نمی‌کنند و در واقع نسبت به ترس‌شان بی توجه هستند. با استفاده از روش‌های کاهش استرس می‌توانید ترس خود را نسبت به شکست کاهش دهید. برای دریافت درمان مناسب از خدمات مشاوره کنترل استرس استفاده نمایید.

بدانید که انسان نترس وجود ندارد

این تفکر که انسان‌های موفق، نترس و افسانه‌ای هستند باعث محدودیت افراد و ترس آنان از شکست می‌شود. اما حقیقت این است که هیچ فرد نترسی در دنیا وجود ندارد و چه بسا انسان‌های موفق ترس بیشتری هم در وجود خود احساس کرده باشند. اما فرق آنان با سایر افراد این است که بر ترس خود غلبه کرده و وارد آن کار مورد نظر می‌شوند. پس از نگرانی و ترس خود شرمسار نباشید و بدانید که این بخشی از فرایند موفقیت است. و در آخر بهتر است که برای غلبه بر ترس خود حتما از کمک یک روانشناس بهره‌مند شوید تا شما را در جهت رسیدن به موفقیت یاری کند.

برای دانلود پرسشنامه ترس از شکست کلیک کنید.

 

برای شرکت در آزمون استعداد یابی روی لینک زیر تست هوش استعداد یابی گاردنر کلیک کنید.

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران