مقالات روانشناسی

قهر با همسر

1

قهر با همسر

قهر با همسر

بعد از قهر کردن های طولانی و مداوم، معمولا یکی از همسران یا هر دو، ترس و یا احساس خجالت نسبت به رو به رو شدن با همسرشان را دارند.

در صورتی که نمی دانند قهر کردن می تواند به عنوان آسیب زننده ترین مساله به ارتباط همسران باشد و ممکن است پیامدهای منفی زیادی را در بر داشته باشد.

یک فرد با قهر کردن با همسرش، ممکن است این پیام را منتقل کند که «تو برای من مهم نیستی و نمی خواهم مشکلم را به درستی حل کنم» و یا این پیام را منتقل کند که «تو مقصر تمام مشکلات من و زندگیمون هستی و تو باید تلاش کنی که آن ها را حل کنی» .

در صورتی که در تعارضات همسران هیچ گاه یک نفر مقصر نیست و هر دو نفر ازدواج، زن و مرد، در ایجاد اختلافات سهیم هستند و فقط ممکن است که سهم آن ها با یکدیگر متفاوت باشد.

در اختلافات زناشویی اگر افراد مهارت های کنترل خشم و عصبانیت را ندانند، ممکن است که اعمال و رفتار و گفتاری را از خود نشان بدهند که شدت اختلاف آن ها را بیشتر کند. ممکن است که حرمت ها شکسته شود و به خانواده های یکدیگر هم توهین کنند و اینجاست که مشکل آنها بیشتر می شود و سخت تر قابل حل کردن می شوند.

قهر با همسر از لحاظ روانشناسی

قهر زمانی اتفاق می افتد که فرد می خواهد در برابر آزار دیگری و یا نشان دادن ناراحتی خود نسبت به همسر یا دیگران واکنش دفاعی نشان دهد. در این واکنش فرد رفتار های سر سنگین خاصی از خود نشان می دهد البته این نکته هم وجود دارد که گاهی قهر بد نبوده و باعث می شود طرف مقابل از رفتار اشتباهش آگاه شود و نسبت به بهبود رفتار خود اقدام نماید.

تفاوت قهر و لجبازی

بسیاری از افراد قهر را با لجبازی اشتباه می گیرند در حالی که این دو رفتار با هم فرق هایی دارند که مربوط به فاکتور های اخلاقی فرد است. قهر و لجبازی هر دو رفتار های مخرب فردی در زندگی هستند افرادی که معمولا این دو را سلاح خود در زندگی قرار می دهند افراد درونگرا، ترسو، عصبی و پرخاشگر، خجالتی و پر توقع می باشند. این افراد در مطرح کردن مشکلات و احساسات خود بسیار ضعیف بوده و از قهر به عنوان اعتراض استفاده می کنند.

لجبازی زمانی اتفاق می افتد که فرد روی حرف خود که معمولا منطقی هم نیست، پا فشاری می کند و نسبت به عقاید خود کوتاه نمی آید. این افراد معمولا با افرادی که بر خلاف نظر آن ها صحبت می کنند مشکل دارند و نسبت به آن ها واکنش نشان می دهند.

چه کسانی بیشتر قهر می کنند؟

بیشتر افرادی که قهر می کنند دارای مشخصات اخلاقی خاصی هستند. این افراد دارای اعتماد به نفس خیلی پایین بوده و در پذیرفتن انتقاد بسیار ضعیف عمل می کنند. این افراد زمانی که با مسائل روبرو می شوند دچار ترس و استرس شده و نمی توانند راحت از عملکرد خود دفاع کنند. در نتیجه به قهر و گوشه گیری روی می آورند تا بتوانند از خود دفاع کنند.

دلایل قهر کردن

مهم ترین عواملی که در قهر کردن تاثیر دارند به شرح زیر است:

  • کودکانی که در خانواده ای رشد یافته اند که دائما از قهر به عنوان تنبیه کودک استفاده کرده اند و در مقابل کار اشتباه کودک با وی قهر کرده اند.
  • بسیاری از افرادبه منظور جلب توجه طرف مقابلشان قهر می کنند. این افراد تصور غلطی دارند و گمان می کنند با این کار نمی گذارند طرف مقابل نسبت به آن ها بی توجه شود.
  • بعضی از اوقات فرد دیگر تحمل پارتنر خود را ندارد و با قهر اقدام به قطع ارتباط می کند و یا طلاق عاطفی رخ می دهد.
  • گاهی برخی افراد در رابطه نمی توانند منظور خود را به درستی بیان کنند و دچار اختلاف با طرف مقابل می شوند و به قهر روی می آورند.
  • زمانی که فرد دارای اعتماد به نفس پایین بوده و زمان مخالفت با عقایدش قادر به دفاع نبوده و قهر می کند.
  • بسیاری از افراد برای باج گیری عاطفی قهر می کنند تا به خواسته مد نظرشان برسند.
  • الگو برداری اخلاقی که کودکان از والدین خود کپی برداری رفتاری می کنند.
  • زمانی که فرد در بیان مشکل خود و حل مسئله ضعیف باشد به قهر روی می آورد.

تاثیر مخرب قهر با همسر

برای بعضی از افراد قهر می تواند واکنشی بسیار زجرآور محسوب شود، حتی از کتک زدن هم بد تر و درد آور تر باشد. زمانی که یکی از طرفین رابطه مکرراً قهر می کند مسائل پیش آمده حل نمی شوند و مشکلات به جای حل شدن تبدیل به کینه می شوند و سبب دوری دو طرف و به هم خوردن روابط عاطفی می شود. قهر هیچ گاه نمی تواند راه حل مناسبی رای مقابله با مشکلات باشد و سبب می شود با گذشت زمان حس عاطفی و عشق طرفین از بین برود و سبب بوجود آمدن سوء تفاهم گردد.

چگونه از قهر کردن جلوگیری کنیم؟

زمانی که مشکلی پیش می آید برای اینکه بیش از این شرایط بد تر نشود بهتر است افراد قهر نکنند و رفتار های موثر را جایگزین قهر کنند. در نتیجه رفتار های مهربانانه و عاطفی جایگزین رفتار های مخرب می شوند. بهتر است افراد زمان مواجهه با مشکلات در خانواده جمع شده و به بیان و حل مشکل بپردازند. موارد زیر هم می توانند جایگزین مناسب قهر باشند:

سکوت کردن

سکوت کردن یکی از جایگزین های قهر است زیرا از زیاد شدن کدورت ها جلوگیری می کند. البته بهتر است پیش از سکوت به طرف خود توضیح دهید که علت سکوت شما جلوگیری از بد تر شدن اوضاع است. پس از سکوت و آرام شدن طرفین می توانید در زمان مناسب درباره مسئله صحبت کنید.

جای خواب خود را عوض نکنید

از دیگر اشتباهات رایج در زندگی زناشویی قاطی کردن رابطه زناشویی با مسائل دیگر است. از این رو بسیاری از افراد به محض پیش آمدن دعوا و یا قهر کردن، جای خواب خود را عوض می کنند. سعی کنید که تخت خواب شما موضوعی متفاوت با دعواهای زناشویی شما باشد.

پیش قدم شوید

هرگز تصور نکنید پیش قدم شدن شما سبب کوچک شدن شما می شود. بهتر است زمانی که قهر طولانی است یکی از طرفین به تداوم آن پایان دهد. اما حواستان باشد همیشه یک نفر پیش قدم نشود زیرا پس از مدتی حس می کند فقط او برای تداوم رابطه تلاش می کند.

تحت هیچ شرایطی به یکدیگر توهین و فحاشی نکنید!

اگر یک لیوان چینی بشکند، شاید بتوانید با کمی چسب آن را به هم بچسبانید اما ایا مانند روز اول می شود؟ بدون شک خیر! دعوای همراه با توهین و فحاشی نیز رابطه شما را درست مانند ترک لیوان آسیب پذیر خواهد کرد. شنیدن بعضی از حرف ها برای همیشه روی دل سنگینی می کند و فراموش کردن آن محال و یا بسیار سخت است. بنابراین حتی در بدترین شرایط نیز به یکدیگر توهین نکنید.

غذا درست نکردن و نخوردن

از دیگر قوانین مهم و البته تاثیرگذار قهر کردن که می تواند زمینه های آشتی را برای طرفین باز کند آن است که وعده های غذایی مانند قبل پخته و سرو شود. خانم های خانه اگر با همسرتان قهر کرده اید، نپختن غذا ممنوع! آقای محترم اگر میانه شما و همسرتان کمی شکر آب است، نرفتن سر میز غذا و غذا نخوردن ممنوع!

ناراحت نشوید

از حرف هایی که در دعوا زده می شود ناراحت نشوید شاید همسر شما از افرادی باشد که در کنترل رفتار خود در عصبانیت ضعیف باشد که این افراد زیاد هستند. توصیه ما به شما این است که در زمان عصبانیت همسر خود شما رفتار خود را کنترل کنید و به خوبی های او فکر کنید تا اوضاع بد تر نشود.

لجبازی نکنید

همیشه یک راهی برای معذرت خواهی باز بگذارید زیرا حل مسئله یک مهارت است که معمولا به آن توجه نمی کنیم. برای مثال ترک محل و یا حبس کردن خود در اتاق، قطع کردن تلفن و جواب ندادن به طرف مقابل از جمله رفتار های لج آور هستند.

همسر خود را تشویق کنید تا صحبت کند

از همسر خود درخواست کنید در مواجهه با مشکلات با شما صحبت کند و مسئله ای که سبب آزردن خاطر او شده است را با شما در میان گذارد. در این شرایط شما هم در صورت منطقی بودن قبول کنید و بگویید که دیگر حواستان به رفتارتان خواهد بود و اگر منطقی نبود سعی کنید همدیگر را قانع کنید.

دعوای خود را کش ندهید!

مراقب این مساله باشید که انسان به هر چیزی خیلی زود عادت می کند. حتی به نبودن شما! اگر در قهر خود پا فشاری کنید و آن را بیش از اندازه کش دهید، مطمئن باشید از یک جا به بعد طرف مقابل خود را خسته می کنید! بنابراین سعی کنید قهر پیش آمده را زیادی کش ندهید.

به دنبال مقصر نباشید و خطاهای خود را هم بپذیرید

در اغلب مواقع، در یک شکل گیری و تداوم دعوا و قهر یک نفر نمی تواند مقصر صد در صدی باشد! به نسبت کم تر و بیشتر هر دو طرف در به وجود آمدن این مساله مقصر هستند. در دعوا و قهر اولا آن که به دنبال مقصر نباشید، دوم آن که خطاها و ایرادهای خودتان را هم بپذیرید و به دنبال رفع آن ها باشید.
در واقع

ترک کردن منزل ممنوع

اگر مشکل شما در دعوا آن چنان حاد نیست که به دنبال جدایی باشید، تا حد ممکن بعد از دعوا و قهر کردن منزلتان را ترک نکنید و به خانه پدرتان بروید! شما دو انسان عاقل و بالغ هستید که می توانید خودتان مسائل به وجود آمده را حل کنید. مطمئن باشید در بحث ها و دعواهای کوچک انجام این کار تنها باعث بزرگ تر شدن ماجرا خواهد شد.

مراجعه به مشاور

برای بسیاری از افراد بهتر است که برای حل مشکل به مشاور مراجعه کنند و حل مشکل را به او بسپارند. یکی از ترفند های حل مشکل قهر کردن همین ست. اگر در تهران زندگی می کنید مراجعه به بهترین روانپزشک می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. لازم است بدانید روانشناس می تواند به شما در بهبود روابط کمک کند اما در صورتی که خودتان بخواهید. زوج درمانی یکی از راه های موثر در اینباره است.

محرک ها و دلایل قهر را بدانید

اگر یکی از طرفین نسبت به انجام برخی کار ها رد زمان مشخص حساس است بهتر است نسبت به آن ها آگاه باشید و این تاریخ ها و زمان ها را در گوشی خود به عنوان یاد آور تعریف کنید تا فراموش نکنید و سبب دعوا نشود. برای مثال تولد همسرتان، تاریخ ازدواج و …

برای سنجش میزان روان رنجوری خود در تست نئو شرکت کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران