مقالات روانشناسی

دخالت اطرافیان در زندگی

1

دخالت اطرافیان در زندگی

دخالت اطرافیان در زندگی شخصی

دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی و نحوه مواجه با آن یکی از دغدغه‌های مهم زوج‌های جوان در زمان نامزدی و بعد از ازدواج است و البته یکی از عوامل مهم در اختلافات زناشویی بین زوج‌های جوان نیز، همین مداخله‌های نابجا است. گرچه معمولا والدین و اطرافیان گمان می‌کنند که این دخالت‌ها با نیت خیر خواهی صورت می‌گیرد؛ ولی اکثر مواقع تاثیرات منفی بر روابط گذاشته و ممکن است حتی به طلاق زوجین هم منجر شود. اختلاف و درگیری بین خانواده‌ها، فاش کردن اسرار زندگی زناشویی، عدم آشنایی زوجین جوان با مهارت‌های مدیریت زندگی، وابستگی‌های بیش از حد عاطفی به والدین، نداشتن استقلال مالی و... از مهم‌ترین دلایل دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی زوجین است. در حالیکه زوجین به راحتی می توانند با بهره بردن از مشاوره خانواده و مشورت با افراد متخصص، مشکلات خود را برطرف کنند و با راهکارهای پیشگیرانه مانع از دخالت اطرافیان شوند.

چرا دیگران در زندگی ما دخالت می کنند؟

برخی از مهم ترین علل دخالت خانواده همسر عبارتند از:

  • وجود اختلاف و درگیری
  • مردسالاری و نقش پررنگ بزرگ ترها در خانواده
  • عدم اعتماد به مهارت های مدیریت زندگی
  • فاش کردن اسرار زندگی زناشویی
  • عدم آشنایی زوج های جوان با مهارت های مدیریت زندگی و درخواست خود آنان
  • وابستگی عاطفی به والدین
  • نداشتن استقلال مالی
  • زندگی در کنار خانواده همسر

دلایل دخالت اطرافیان در زندگی مشترک

دلایل زیادی وجود دارد که سبب می‌شود والدین یا اطرافیان در زندگی مشترک یک زوج دخالت کنند.

عدم آمادگی والدین

نقش خانواده در زندگی فرزند بسیار مهم است به گونه‌ای که از کودکی تا به بلوغ رسیدن نقش پررنگی دارند. اما قطعاً زمانی که فرزند آنها وارد یک رابطه می‌شود می‌بایست در خصوص برخی موارد کاملاً مستقل عمل کند. از آنجایی که برخی از فرزندان در قدرت تصمیم گیری، توانایی مالی و … وابسته خانواده هستند حتی بعد از ازدواج این وابستگی ادامه خواهد شد. به این صورت است که مشکلات زیادی به وجود می‌آید که می‌تواند رابطه زوجین را خراب کند. از طرفی خانواده به دلیل اینکه وابستگی فرزند خود را می‌داند حاضر نیست در امور وی دخالت نکند و او را به حال خود رها کند.

به اشتراک گذاشتن اسرار و مشکلات زندگی زناشویی

برخی از زوجین به دلیل ناآگاهی که دارند همه افراد را محرم خود میدانند و در مورد اسرار و مشکلاتشان صحبت می کنند. دخالت اطرافیان از طریق به اشتراک گذاشتن مشکل توسط زوجین یکی از موارد مهم و مطرح است که رابطه های زیادی را درگیر کرده است. قطعا امکان به وجود امدن مشکل در هر رابطه وجود دارد چرا که عدم تفاوت سلیقه و فرهنگ همیشه به وضوح در هر رابطه دیده می شود. در این میان برخی از زوجین، مشکلات و اسرار خود را با اطرافیان و خانواده در میان میگذارند. چرا که گمان می کنند خانواده یا اطرافیان می تواند مشکل آنها را برطرف کنند. در صورتی که این عمر به هیچ عنوان درست نخواهد بود بلکه می تواند تاثیرات منفی هم داشته باشد. بهترین کار در این مواقع مراجعه به افراد متخصص مانند روانشناسان است.

عدم توانایی و نداشتن ثبات شخصیتی در زوجین

یکی از علت‌های دخالت اطرافیان و والدین می‌تواند مرتبط با نداشتن ثبات شخصیتی زوجین باشد. البته عدم توانایی زوجین در این داستان قطعاً بی تاثیر نیست. زمانی که والدین احساس کنند فرزند خود توانایی لازم را برای یک رابطه ندارد شروع به تصمیم گیری برای وی می‌کنند. از این رو شروع دخالت‌ها در زندگی آنها شروع می‌شوند و همین موارد می‌تواند باعث مشکلات متعددی شود.

عدم آمادگی زوجین برای ازدواج

زمانی که زوجین بدون آمادگی ازدواج می‌کنند و یا از مشاوره قبل از ازدواج برای بررسی آمادگی خود برای ازدواج کمک نمی گیرند، بی شک توانایی مدیریت یک رابطه و خانواده را نخواهند داشت. از این جهت خانواده زوجین مجبورند که وارد رابطه و زندگی آنها شوند و در برخی مسائل به جای آنها تصمیم بگیرند. بنابراین این ویژگی‌های شخصیتی سبب می‌شوند که دیگران در زندگی زوجین دخالت کنند و در نهایت آنها با عواقبی روبرو شوند.

از طرفی زوج‌هایی که از مهارت حل مسئله و قدرت تصمیم گیری بهره‌مند نیستند سبب می‌شوند که دیگران به جای آنها برخی از مسائل را مدیریت کنند. در نهایت این مسائل به اختلاف‌های بزرگ ختم می‌شود.

اختلاف و درگیری بین خانواده زوجین

در گذشته اختلاف‌ها به گونه‌ای صورت می‌گرفت که ابتدا خانواده‌ها با یکدیگر روبرو می‌شدند و شناخت کافی پیدا می‌کردند. اما در حال حاضر ازدواج به صورت سنتی کنار رفته و روش‌های دیگری به وجود آمده است. ازدواج‌هایی که به شیوه دوستی صورت می‌گیرد معمولاً خانواده‌ها از هم شناخت کمی دارند. این مورد باعث می‌شود که اختلاف عقاید زیاد باشد و در نهایت باعث ایجاد اختلاف شود. از این رو با درگیری بین خانواده‌ها دخالت‌ها اوج می‌گیرد و مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

جلوگیری از دخالت خانواده در زندگی زناشویی

دخالت خانواده در زندگی زناشویی می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد و هم چنین عواقب جدی را داشته باشد. از این رو می‌بایست به منظور جلوگیری از این اتفاق راهکارهایی را انجام داد تا شرایط بهتر و از دخالت اطرافیان جلوگیری شود. در ادامه به مهم‌ترین راهکارها و روش‌های جلوگیری از دخالت اطرافیان می‌پردازیم.

مدیریت درست رابطه

بهتر است قبل از اینکه دیگران برخی از موارد زندگی شما را مدیریت کنند خود مدیریت آن را به عهده بگیرید. مدیریت کردن رابطه به گونه‌ای است که می‌بایست تنها خود بر عوامل و شرایط تسلط داشته باشید و نگذارید که دیگران در این امور دخالت کنند و یا نظر خود را ارائه دهند. که در این مسیر زوجین میتوانند از مشاوره همسر داری کمک گیرند.

اختلاف و درگیری بین خانواده‌ها

در گذشته ازدواج‌ها به صورت سنتی صورت می‌گرفت و خانواده‌ها شناخت بیشتری نسبت به هم داشتند؛ ولی امروزه که دوستی‌های قبل از ازدواج بیشتر رایج شده و افراد خود همسرشان را انتخاب می‌کنند، میزان آشنایی و شناخت خانواده‌ها نسبت به هم کمتر شده است و در مواردی که اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج زیاد باشد احتمال دخالت والدین در زندگی فرزندشان نیز بیشتر می‌شود.

شکل دادن شخصیت و صبور بودن

شکل گرفتن درست شخصیت، نقش مهمی در دخالت نکردن اطرافیان دارد. زمانی که طرفین شخصیتشان به خوبی شکل گرفته باشد می‌توانند تمامی امور زندگی را به خوبی در دست گیرند و به دیگران اجازه دخالت ندهند. از طرفی صبور بودن در زندگی مشترک یکی از رفتارهای لازم است چرا که نبود آن سبب می‌شود با عجول بودن در دام مشکلات متعددی افتاد که باعث دخالت دیگران شود. بنابراین قبل از هر چیز لازم است که به توسعه فردی قبل از ازدواج توجه کنید تا از برخی رفتارها و شخصیت‌ها در خود مطمئن باشید.

مشخص کردن مرز و محدودیت‌ها

زمانی که برای خود مرز و محدوده‌ای مشخص کنید دیگران می‌دانند که نباید بیش از آن در امور شما دخالت داشته باشند. مرز و محدودیت در زندگی زناشویی کمک می‌کند که دیگران به حقوق شما احترام بگذارند و بیش از آن در زندگی‌تان نفوذ نکنند. از طرفی داشتن برنامه مشخص سبب می‌شود که اطرافیان در امور شخصی شما دخالت نکنند. توجه داشته باشید که هدف حفظ کردن حریم خود با دیگران است و نه قطع ارتباط با تمامی اطرافیان.

اگر فردی در زندگی شما دخالت کرد حتی اگر دخالت او صمیمانه به نظر برسد به او بفهمانید که این دخالت نه تنها برای زندگی شما مثبت نیست بلکه می‌تواند منفی باشد. با ادامه دادن این روند به اطرافیان این عادت را می‌دهید که در زندگی شما بیش از اندازه نفوذ نکنند و برای هر چیزی نظر ندهند.

کمک گرفتن از افراد متخصص مانند روان‌شناس‌ها

زمانی که میزان دخالت‌ها به حد زیادی نفوذ کند و با این روش‌ها مشکل حل نشود می‌بایست به دنبال روش‌های موثرتر بود. اعمال روش‌های موثرتر تنها با کمک یک فرد متخصص ممکن می‌شود. فرد متخصص شخصی است که اطلاعات کافی علمی در این خصوص داشته باشد. توجه داشته باشید که منظور از متخصص بودن از افراد خانواده نیست بلکه منظور روان شناسانی است که از تجربه کافی برخوردار باشند.

با در میان گذاشتن نوع دخالت و موضوع به وجود آمده با روان شناس خوب می‌توانید به راحتی دخالت‌های موجود در رابطه خود را از بین ببرید و سپس رابطه‌ای سالم و بدون دغدغه را به وجود آورید.

آموختن مهارت‌های زندگی مشترک

به طور کلی می‌توان گفت که با آموختن مهارت‌های زندگی مشترک می‌توان دخالت اطرافیان را در زندگی زناشویی کمتر کرد. زمانی که به خوبی با مهارت‌ها آشنا باشید می‌دانید که در چه زمانی می‌بایست از چه مهارتی استفاده کنید. آموختن مهارت‌های زندگی مشترک برای داشتن رابطه‌ای سالم بسیار مناسب و لازم است. به یاد داشته باشید که می‌توانید این مهارت‌ها را از طریق کتاب‌ها، تجربه افراد موفق و سالم و هم چنین وب‌سایت‌های رسمی دریافت کنید.

پیامد های دخالت والدین و اطرافیان در زندگی مشترک زوج های جوان

به مرور زمان با افزایش دخالت والدین و اطرافیان در زندگی زوج ها مشکلات آنان روز به روز بیشتر می شود تا جایی که ممکن است به طلاق و جدایی زوج ها منتهی شود. چون زمانی که زوج ها نمی توانند برای زندگی خودشان تصمیم بگیرند، ساختن زندگی مشترک بر اساس نظرات و تصمیم های والدین و اطرافیان آن زندگی نیست که زوج ها به دنبالش هستند و همین امر سبب می شود تا به مرور زمان از یکدیگر فاصله بگیرند.

نحوه رفتار و برخورد با دخالت دیگران

دخالت دیگران را به خود نگیرید

فکر نکنید اطرافیان شما که در زندگیتان دخالت می کنند، خصومت شخصی با شما دارند، بسیاری از دخالت ها با نیت خیر خواهی و کمک صورت می گیرد و یا می خواهند احساس نمایند که فرد تاثیرگذاری در زندگیتان هستند. اگر با دید مثبتی به دخالت ها نگاه کنید گاهی می توانید از آنها در راستای بهتر شدن زندگی خود استفاده نمایید.

گاهی به نظرهاشون توجه کنید

برخی اوقات افرادی که دخالت می کنند و نظر می دهند، فقط دوست دارند که نظرشان شنیده شود و به دنبال اجرای نظرشان نیستند. پس وقتی آنها نظر می دهند به چشمهایشان نگاه کنید و به حرف هایشان خوب گوش داده و حتی کاری کنید یا چیزی بگویید که نشان دهد که نظر او را شنیده اید مثلا بگویید (چه جالب، شما خودتون هم اینجوری بچه داری می کردید؟)

نادیده بگیرید

اگر اطرافیان شما تنها در یک موضوع خاص دخالت می کنند و نظر می دهند و دخالت های آنها زیاد نیست و در باقی کارهایتان دخالت نمی کنند، توجه نکنید و خود را درگیر نکنید و از آن عبور کنید.

بگویید چشم، اما کار خودتان را انجام دهید

زمانی که اطرافیان شما در زندگیتان دخالت می کنند، بگویید چشم، اما کار خودتان را انجام دهید ولی از این استراتژی فقط در موارد معدود استفاده کنید زیرا تکرار مداوم این کار به خصوص وقتی که آنها متوجه نشوند که شما راه خودتان را رفته اید، باعث می شود که بیشتر از قبل به خودشان اجازه دخالت بدهند.

عکس العمل نشان ندهید

اگر اطرافیانتان در زندگی شما دخالت می کنند با نشان ندادن هیچ عکس العملی به آنها خواهید گفت که نباید در زندگی شما دخالت کنند. واکنش تند نشان دادن و جواب دادن به هر چیزی و هر عملی تنها سبب تشنج در خانواده و دلخوری می شود پس گاهی وانمود کنید که نشنیده اید و موضوع بحث را عوض کنید.

مشورت نگیرید

بهتر است پای دیگران را به مسائل خانوادگی خود باز نکنید و برای هر امر کوچکی از دیگران کمک و مشاوره نگیرید زیرا اینگونه به اطرافیان خود می فهمانید که من نمی توانم زندگیم را اداره کنم. تنها در مواردی که واقعا نیاز به کمک و مشورت دارید از دیگران کمک بگیرید.

اختلافاتتان را با کسی در میان نگذارید

در میان گذاشتن اختلافات با اطرافیان سبب می شود که آنها برای شما راهکار تجویز کنند و در زندگی شما دخالت نمایند. حریم خصوصی خانه شما باید تنها بین شما باقی بماند و در حفظ این حریم و اطلاعات خصوصی تفاوتی بین خانواده همسر و خانواده خودتان وجود ندارد.

مرزها را مشخص کنید

مرزها را مشخص کنید و به آن پایبند باشید. خیلی مختصر و خلاصه مرزها را بیان کنید و با روی خوش به آنها نشان دهید که این مرز شخصی شماست. مثلا با احترام و خوشرویی به آنها بگویید(ایده خوبی است، با همسرم صحبت می کنم ببینم نظر او چیست.) اینگونه آنها در می یابند که تصمیم گیری شما فقط به خود و همسرتان مربوط است.

خونسردی خود را حفظ کنید

عصبانی نشوید، اگر نگران بحث کردن هستید، بعد از زدن حرف خود محل را ترک کنید و تحت هیچ شرایطی به بحث برنگردید. گاهی برخی افراد برای جلوگیری از دخالت اطرافیان قطع رابطه را در پیش می گیرند اما قطع رابطه نیز سبب ایجاد مشکلاتی در زندگی مشترک می شود.

فاصله خود را حفظ کنید

صمیمیت بیش از حد حریم ها را از بین می برد و مرز استقلال را نامشخص می کند پس برای جلوگیری از دخالت اطرافیان در زندگی مشترک در ارتباطات خود باید فاصله ای را حفظ کنید. فاصله دیدارها باید معقول و به نحوی باشد که به زمان و برنامه های زندگی شخصی شما آسیب نزند.

رک و صریح حرف بزنید

خیلی محکم و صریح حرف بزنید اما بی احترامی نکنید مثلا بگویید ممنونم که می خواهید کمک کنید من حرف های شما را شنیدم ولی من سبک بچه داری خودم را دارم .

با همسرتان بحث نکنید

اگر خانواده همسرتان در زندگی شما دخالت می کند، با همسرتان بحث نکنید و از او نخواهید جواب خانواده اش را بدهد زیرا این کار به دلیل رعایت احترام و علاقه به خانواده برای او دشوار است.اگر همسرتان همه اطلاعات را به خانواده اش می دهد، باید سعی کنید اعتماد به نفس و استقلال شخصیتی را در او رشد دهید مثلا بگویید تو آن قدر پخته هستی که خودت زندگی ات را مدیریت کنی.

برنامه هایتان را با کسی در میان نگذارید

گاهی دخالت اطرافیان در زندگی شما نتیجه مستقیم رفتارهای خودتان است. اگر شما برنامه های خود را با دیگران در میان بگذارید؛ آنها به خود اجازه دخالت می دهند مثلا اگر به خانواده همسرتان بگویید که قصد بارداری دارید، به آنها مجوز این را داده اید که از شما بپرسند آیا بچه دار شدید یا نه. پس بهتر است برنامه های شخصی و خانوادگی را تا زمان عملی شدن به صورت راز نگه دارید

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران