مقالات روانشناسی

بی‌خوابی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد

1

بی‌خوابی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد

پژوهشگران “دانشگاه‌ چینگ‌دائو”(Qingdao University) چین در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند بزرگسالانی که شب‌ها به راحتی به خواب نمی‌روند و مشکل بی‌خوابی دارند 25 درصد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

به گزارش سایکومتریست و به نقل از ایسنا، یافته‌های اخیر پژوهشگران چینی نشان می‌دهد، افرادی که در خوابیدن مشکل دارند ممکن است در معرض خطر ابتلا به مشکلات شناختی یا زوال عقل نسبت به همتایان خود که به خوبی می‌خوابند، باشند.

طی این مطالعه پژوهشگران داده‌های مربوط به 51 مطالعه قبلی منتشر شده را که طی آن خواب افراد میانسال و مسن را در آمریکای شمالی، اروپا و آسیای شرقی توسط دانشمندان مختلف مورد بررسی قرار گرفته بود، تحلیل کردند تا دریابند آیا مشکلات خواب با گذشت زمان سبب مشکلات شناختی و زوال عقل می‌شود یا خیر.

پژوهشگران طی این مطالعه دریافتند افراد مبتلا به بی‌خوابی وافرادی که خواب کافی(sleep inadequacy) نداشتند و یا به اندازه کافی استراحت نمی‌کردند، 25 درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به زوال عقل و مشکلات شناختی بودند.

زوال عقل یا دمانس(dementia) اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز است که با تغییر شخصیت و نئاندرتال شدن و موقعیت‌ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است. شایع‌ترین نوع دمانس، زوال عقل سالخوردگی یا بیماری آلزایمر است.

دکتر “وی ژو”(Wei Xu) نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه چینگ‌دائو گفت: این یافته‌ها حاکی از آن است که مدیریت خواب و داشتن خواب شبانه کافی می‌تواند به افراد در جلوگیری از ابتلا به زوال عقل کمک کند.

دقیقاً مشخص نیست که چرا خواب ناکافی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد اما دانشمندان معتقدند که بسته بودن چشم ممکن است سموم مغز را پاک کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Neurology, Neurosurgery, & Psychiatry” منتشر شد.

 
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران