مقالات روانشناسی

ازدواج با افراد اسکیزوفرنی

1

ازدواج با افراد اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یکی از اختلالات روانی حاد و مزمن است که با ناهنجاری‌های ساختار و عملکرد مغز، اختلال در گفتار و رفتار، هذیان و توهم در ارتباط است. اسکیزوفرنی گاهی با عناوین مختلف نظیر شیزوفرنی، اختلال روانی یا روانپریشی خوانده می‌شود.

ازدواج با بیمار اسکیزوفرنی مسلما با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود. به‌طور کل باید گفت که این افراد معمولا قادر به برقراری روابط خوب نیستند.

از آن‌جایی که حس واقعیت این افراد مختل شده و معمولا دچار هذیان می‌شوند برقراری ارتباط با دیگران برای آن‌ها کار راحتی نیست.

ازدواج با شخص اسکیزوفرنی چه مشکلاتی در پی خواهد داشت ؟

اسکیزوفرنی و ازدواج

هر رابطه ای فراز و نشیب دارد ، اما زمانی که یک فرد مبتلا به اسکیزوفرنیاست ، حتی ممکن است که روابط پایدار به روابطی خسته کننده تبدیل شوند و یا ممکن است به جایی برسد که زوجین از هم جدا شوند .

مدیر کل برنامه تحقیق در زمینه اختلالات اسکیزوفرنی و اختلالات دوقطبی در بیمارستان مک لین در بلمونت، ماساچوست می گوید: اسکیزوفرنی تشکیل پیوند های محکم را سخت می کند.

اغلب، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که ازدواج کرده اند، شریک زندگی خود را قبل از تشخیص این بیماری ملاقات کرده اند. با این حال،اغلب افراد مجرد که اسکیزوفرنی دارند، “تمایل به تنها ماندن،” دارند.

اسکیزوفرنی و ازدواج یک مقوله دشوار برای بحث است .

شروع بیماری اسکیزوفرنی می تواند ، برای افرادی که شریک زندگی شان زمانی که رابطه شان آغاز شد، سالم بود، به عنوان یک شوک باشد .

این بیماری می تواند رفتار و شخصیت یک فرد را تغییر دهید، و علائم می تواند حتی افراد دوست داشتنی را به افراد سرد و دست نیافتنی تبدیل کند .

نکات مهم در رابطه با ازدواج با بیماران اسکیزوفرنی

قبل از ازدواج اگر مشکوک هستید که شریک زندگی که می خواهید او را به عنوان همسر خود انتخاب کنید ، دارای مشکلات روانی است، حتما علائمی که در او مشاهده می کنید را به یاد داشته باشید و این علائم را در اینترنت و یا اگر مطمئن نبودید با یک پزشک متخصص چک کنید.
به یاد داشته باشید وجود برخی از علائم در فرد منتخب شما ، باعث می شود که پزشکِ مشاوری که به او مراجعه کرده اید ، وجود این بیماری را به طور صد درصد تائید کند .
اگر دارای بیماری اسکیزوفرنی هستید ، حتما قبل از ازدواج این مشکل را با شریک زندگی تان مطرح کنید . رابطه اسکیزوفرنی و ازدواج مسئله مبهم و مهمی است.
زمانی که متوجه شدید شریک زندگی تان دارای اختلال روانی شدید است ، با یک متخصص روانپزشک صحبت کنید تا او راه کار های مناسب برای شما را ارائه دهد.
ممکن است فردی که دارای این اختلال است در ابتدای ماجرا قبول نکند دارای این بیماری است ، شما می توانید با مشورت گرفتن از پزشک متخصص او را مجاب کنید که راه های درمانی را در پیش بگیرد .

مراقبت از شریک زندگی تان که مبتلا به اسکیزوفرنی است

فرانک بارون که اختلال اسکیزوافکتیو دارد (بیماری که یک نوع بیماری روحی است وعلایمی شبیه به اسکیزوفرنی را ایجاد می کند)، می گوید زمانی که در کسی به تازگی یک اختلال روانی مانند اسکیزوفرنی تشخیص داده شود، کسانی که دوستش دارند باید سعی کنند از خود رحم و شفقت نشان بدهند.

“بهترین چیز برای گفتن این است که به او بگویید” من شما را دوست دارم و شما برای من مهم هستید و من نگران شما هستم و این احساسی که من به شما دارم را تغییر نمی دهد “.

مراقبت از فردی که دوستش دارید و مبتلا به اسکیزوفرنی است ، می تواند یک کار بزرگ باشد که در هر زمانی هم خسته کننده و هم نا امید کننده است .

مسائل مالی اسکیزوفرنی

افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند همیشه نمی توانند به کار بازگردند حتی پس از این که علائمشان تثبیت شد.

اگر این اتفاق می افتد، مزایای معلولیت توسط مرکز تامین اجتماعی تامین می شود.

درمان اسکیزوفرنی گران است و اغلب هزینه ها اضافه می شود.

صمیمیت اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی و ازدواج بعد از عقد نیز مهم است.

اسکیزوفرنیا ممکن است مستقیما منافع جنسی را کاهش دهد و برخی از داروهای ضد روانپزشکی بر میل جنسی تاثیر می گذارند.

مشاور همسر و همسر می تواند به زوجین کمک کند تا نیازها و آرزوهایشان را بیان کنند.

در صورت لزوم، با پزشک خود درباره تغییر داروها یا اضافه کردن داروهایی که اختلالات نعوظ و جنسی را درمان می کنند صحبت کنید.

تعاملات خانوادگی شخص اسکیزوفرنی

افرادی که اسکیزوفرنیا را اغلب رفتار می کنند، به طور تصادفی، دشواری فکر می کنند و با احساسات روزمره مبارزه می کنند که می تواند باعث ناراحتی و خطرناکی نسبت به اعضای خانواده شود و منجر به درگیری های خانوادگی شود.

ضروری است که رفتارهای قابل قبول و غیر قابل قبول در خانه و در شرایط دیگر، مخصوصا اگر شما بچه داشته باشید، تعیین شود.

مشکلات جنسی در بیماران اسکیزوفرنیک

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است مشکلات جنسی مربوط به وضعیت یا درمان خود را تجربه کنند، اما هر دو بیمار و روانشناسان از این مشکلات اجتناب می کنند.

علائم روانپریشی، عوامل روانشناختی، سلامت جسمانی و استفاده از داروهای روانگردان می تواند به ناباروری جنسی کمک کند.

بیماران به ندرت اختلال عملکرد جنسی خود را ذکر می کنند، در حالی که عوارض جانبی جنسی با کاهش وابستگی به درمان همراه است، که ممکن است منجر به افزایش علائم روانی شود.

در اکثر بیماران، علاقه جنسیت کمی متفاوت از افراد معمولی است، زنان مبتلا به اسکیزوفرنیا تمایل جنسی بیش از مردان دارند و اغلب دارای یک کودک هستند.

به عنوان یک قاعده کلی، بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی به طور کلی رابطه جنسی طولانی مدت و پایدار را وارد نمی کنند.

کمتر از ده درصد از بیماران نارسایی جنسی مرتبط با درمان ضد روانپریشی را گزارش می کنند، اما بیش از شصت درصد از آنها در هنگام پاسخ به یک مصاحبه یا پرسشنامه ای سازمان یافته پاسخ های جنسی را گزارش می دهند.

اکثر پزشکان همچنین میزان اختلال عملکرد جنسی و تاثیر آن بر زندگی بیماران را مورد سوال قرار نمی دهند.

تاثیر وراثت اسکیزوفرنی بر کودکان آینده

این اختلال تا حدودی، اما به طور کامل انتقال ژنتیکی نیست. آمار کلی این است که اگر یک والد یا خواهر دارید که مبتلا به اسکیزوفرنی هستید، خطر ابتلا به اسکیزوفرنی ده درصد افزایش می یابد.

اگر هر دو والد مبتلا به اسکیزوفرنی هستند، احتمال بسیار بیشتر می شود.

برای آگاهی از مشکلات روانی و اختلال های روانی یاز جمله اسکیزوفرنی تست های زیر مورد استفاده قرار میگیرد برای اگاهی از مشکلات روانی و اختلالات شخصیتی میتونید در این تست ها شرکت کنید 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران