سلامت روان

1.00 (1)

سلامت روان شامل احساسات،‌ شرایط روانشناختی و بهبود اجتماعی است. سلامت روان بر نحوه تفکر انسان، احساسات و دیگر جنبه‌های زندگی او تاثیر می‌گذارد. این مسئله تعیین کننده این است که فرد چگونه می‌تواند استرس خود را کنترل کند، مسائل مربوط به دیگران را مدیریت کرده و از میان گزینه‌های مختلف دست به انتخاب بزند.

سلامت روان در تمام مراحل زندگی بخشی مهم محسوب می‌شود. عوامل زیادی در به وجود آوردن مشکلات روحی روانی دخیل هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی مانند عوامل زیستی، مثل ژنتیک و شیمی مغز، تجربیات زندگی، مثل سوء استفاده جنسی و تعرض و ضربه‌های روانی، سابقه خانوادگی اشاره کرد.

نشانه‌های اولیه اختلال در سلامت روان

اگر در تعادل سلامتی فردی که اطراف شما زندگی می‌کند خللی وارد شده باشد، چگونه می‌توانیم آن را شناسایی کنیم؟ تجربه یک یا دو مورد از موارد زیر به همراه رفتارها می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه مشکلات در حوزه سلامت روان باشد.

  1. به هم خوردن تعادل در خوردن به صورت خوردن خیلی زیاد و یا خیلی کم
  2. به هم خوردن تعادل در خوابیدن به صورت خواب خیلی زیاد و یا خیلی کم
  3. خارج شدن از فعالیت‌های گروهی و ارتباطات انسانی
  4. کم بود انرژی
  5. احساس کرختی و بی اهمیت بودن دنیا
  6. دردهای بدون دلیل
  7. احساس ناامیدی و درماندگی
  8. مصرف سیگار، الکل، و استفاده از انواع داروها بیشتر از گذشته.
  9. احساس غیرمعمول گم گشتگی، فراموشی، در لبه بودن، خشم، ناراحتی، نگرانی و ترس
  10. فریاد کشیدن و دعوا کردن با دوستان و خانواده
  11. تجربه تغییر خلق‌های بی شمار در ارتباطات عاطفی ناشی از اختلال در سلامت روان است
  12. ناتوانی در دور کردن افکار و خاطراتی که تکرار می‌شوند
  13. شنیدن صداها و یا باورهای خلاف واقع
  14. تلاش برای آسیب زدن به خود و دیگری
  15. ناتوانی برای انجام کارهای روزانه مثل مراقبت از کودکان و یا فعالیت‌های شغلی و تحصیلی

افزایش سلامت روان

دارا بودن سلامت روان و بالا رفتن سلامت روانی در افراد علاوه بر ایجاد احساسات خوب می‌تواند باعث شود که در دیگر فعالیت‌های زندگی نیز بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. موارد زیر نکات اصلی در افزایش سلامت روانی هستند که با انجام هر یک در زندگی خود می‌توانید به آرامش برسید:

  • آگاهی یافتن از پتانسیل‌های خود
  • کنارآمدن و مدیریت استرس در زندگی
  • انجام فعالیت‌های سازنده
  • ایجاد ارتباطات با معنا در زندگی
  • گرفتن کمک حرفه‌ای در صورت نیاز
  • ارتباط بهینه با دیگران
  • مثبت بودن باعث بهبود سلامت روان می‌شود
  • انجام فعالیت‌های جسمانی
  • کمک کردن به دیگران
  • خواب کافی
  • گسترش راهکارهای مقابله با مشکلات و مهارت حل مسئله

برای سنجش سلامت روان از آزمون های زیر استفاده میشود.

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.