مقالات

نحوه صحیح برخورد با افراد عصبانی و پرخاشگر

1

نحوه صحیح برخورد با افراد عصبانی و پرخاشگر

 

خشم یکی از قدرتمندترین احساسات افراد است که کاملا طبیعی است و ناشی از ترس می باشد راه هایی هست که بتوانیم با آرامش خشم دیگران را فروکش کنیم.

شناسایی انواع مختلف خشم که منجر به درگیری می شود:

شناسایی انواع مختلف خشم که منجر به درگیری می شود، اولا مهم است که نوع خشم فرد عصبانی را تشخیص بدهید با شناسایی خشم راحت تر شرایط را کنترل میکنید و به دنبال راه حل باشید.

خشم رفتاری

این نوع خشم غیر قابل پیش بینی است، فیزیکی و مستقیم است فرد میتواند بیش از حد خشمگین باشد و غیر قابل کنترل. و ممکن است وسایل اطراف را بشکند.

  • اجازه دهید عصبانیت فروکش کند ؛ اگر چه وسوسه انگیز است، با آتش بازی نکنید. بسیار مهم است که رو نقاط حساس آنها دست
  • نگذارید در عوض، راهی برای آرام کردن آنها پیدا کنید. این به این دلیل است که آنها در یک وضعیت بسیار آسیب پذیر و حساس هستند. یک کلمه اشتباه باعث می شود که آنها دفاعی برخورد کنند و وضعیت بدتر شود.
  • با آنها در مورد اینکه چه کسی باید سرزنش شود یا مقصر کیست بحث نکنید.به جای آن به دنبال راه حل باشید.
    اجازه دهید آنها آرام شوند.
  • سعی نکنید با منطقی صحبت کردن آنها را آرام کنید.
  • موقعی که فرد عصبانی است منطقی صحبت کردن تاثیری نخواهد داشت.

خشم کلامی

این نوع خشم یک نوع سوء استفاده عاطفی و روحی است که به شدت کلمات به فرد صدمه می زند. شخص از طریق فریاد، توهین، تهدید، ترس و انتقاد، خشم خود را بیان می کند.
این افراد از خشم خود به قصد آسیب رساندن به فرد دیگر استفاده میکنند. پس از آرام شدن معمولا احساس پشیمانی و شرم دارند.

  • به دل نگیرید ؛ افراد عصبی از ته دل حرف نمیزنند، پس سعی کنید حرفهای آنها را به دل نگیرید.
  • همه چیز به شما بستگی دارد که ناراحت شوید یا بگذرید.
  • نه تنها این، همانند فرد عصبی با طرف برخورد نکنید. به سطح آنها وارد نشوید.
  • آنچه اغلب این افراد می گویند عمدتا ریشه در واقعیت، عواطف و ترس های آنان دارد.
  • به یاد داشته باشید، هنگامی که این شخص آرام شد، به احتمال زیاد نسبت به آنچه که به شما گفته است، پشیمان خواهند شد. اگر شما
  • حرف های آنان را به دل بگیرید هیچ کمکی به شرایط نخواهید کرد.

خشم تحریک آمیز

این روش سازنده و سالم برای مدیریت خشم است. این افراد از احساس خشم خود استفاده و از آن برای ایجاد تغییرات مثبت نیز استفاده میکنند.آنها به طور آشکار مشکلات خود را با دیگران با روشی آرام و منطقی بازگو میکنند، در حالی که هنوز در شرایط بدی قرار دارند.
سپس، آنها در مورد راه حل برای حل مشکلات با طرف دیگر بحث می کنند.به طور خلاصه، آنها از رویارویی اجتناب نمی کنند، خشم خود را کنترل میکنند یا در نهایت به توهین لفظی متوسل میشوند، تا پیام خود را برسانند و آنها فقط به دنبال تغییر مثبت هستند.

  • درک خود را بیان کنید، افراد مبتلا به خشم تحریک آمیز قصد آسیب رساندن به شما را ندارند، بلکه میخواهند مشکل را منطقی حل کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که کلمات آنها شیرین شود.
  • صادقانه حرف های آنها را بشنوید که در شرایط کنونی چه احساسی دارند و با آنها همدردی کنید.برای مثال:اگر فردی به شما می گوید که از نحوه کار شما در انجام یک پروژه راضی نیست، نشان دهید که حرف آنها را متوجه شده اید و برای بهتر شدن شرایط تلاش خواهید کرد.
  • از گفتن این جمله که دقیقا میدانید منظور طرف چیست خودداری کنید چون نمیتوانید مطمئن باشید.
  • آنچه را که می خواهند، به آنها بدهید.
  • بفهمید آنها از شما چه میخواهند. این افراد به دنبال تغییر هستند.

تهاجمی منفعل

فردی که دچار تهاجم منفعلانه است، از رویارویی اجتناب می کند و احساسات خشم را با فرد دیگر سرکوب می کند، در نتیجه، این افراد احساسات منفی خود را از طریق غیر مستقیم بروز میدهند این یک خط مبهم بین واقعیت و آنچه که آنها می گویند، ایجاد می کند.

برای مثال:بیایید بگوییم شما برنامه تعطیلات را در هاوایی پیشنهاد می کنید. فردی که رفتار منفعل و تهاجمی دارد مخفیانه با این طرح مخالفت می کند، اما به جای گفتن، با آن موافقت میکند. از آنجایی که آنها در واقع علیه این ایده هستند، با رفتار خود آن را نشان میدهند.

این به معنای کمبود مشارکت در بحث است،و معمولا در دقایق آخر با طرح مخالفت میکنند؛ به طور خلاصه، آنها راه هایی را برای تضعیف طرح پیدا می کنند.

  • در هنگام صحبت صریح باشید.
  • همانطور که ذکر شد،این افراد از بروز احساسات خود جلوگیری میکنند.
  • بنابراین، به شما بستگی دارد که چگونه با این افراد رو به رو شوید.
  • مسئله و خصومت که بین تان وجود دارد را ابراز کنید.و به فرد بگویید که رفتار او چگونه شما را آزار میدهد.
    آنها را سرگرم نکنید.
  • گاهی اوقات فرد تهاجمی ممکن است چیزی بگوید اما قصدش ممکن است به معنای دیگری باشد.

از صدای آرام و آهسته استفاده کنید

معمولا وقتی یک نفر عصبانی است و با صدای بلند صحبت می کند ،شخصی که می خواهد او را آرام کند نیز نا خودآگاه با او با صدای بلند صحبت می کند و حتی گاهی بلندتر از فرد عصبانی حرف می زند زیرا گمان می کند با این کار فرد عصبانی بیشتر به حرفهای او توجه خواهد کرد غافل از اینکه این کار آنها همه چیز را بدتر می کند و باعث می شود فرد عصبانی صدایش را بلندتر کند و حتی داد بزند. بنا براین با تن صدای معمولی و همیشگی تان با فرد عصبانی صحبت کنید . اغلب وقتی با افراد عصبانی آرام صحبت می کنید او هم صدایش را پایین می آورد تا صدای شما را بشنود.

پایین آوردن تن صدا

صدا نوعی انرژی است که باعث ایجاد هیجان در فرد می شود، وقتی ما صدایمان را بلند می کنیم در واقع انرژی زیادی را به مخاطب خود القا کرده و باعث برآشفتن او می شویم. اما وقتی صدایمان را پایین می آوریم اولا که فرد برای شنیدن صحبت ما خودبه خود مجبور است صدای خود را پایین بیاورد، ثانیا وقتی می بیند که ما آرام صحبت می کنیم، دلیلی برای بلند صحبت کردن و به در و دیوار کوبیدن نمی یابد و نیز شاید کمی به فکر آبروی خود بیفتد.

سعی کنید شنونده باشید

معمولا آدمها وقتی احساس می کنند کسی به حرفشان گوش نمی دهد عصبانی می شوند بنا براین برای آرام کردن فرد عصبانی می توانید از جمله هایی مانند " حرفهایت را می شنوم ، متوجه هستم که عصبانی هستید ، فکر نکن برای کسی اهمیت نداری " ، استفاده کنید و حتی اگر حرفی که فرد عصبانی به زبان می آورد درست نیست هم اصلابا او بحث نکنید .

شما می توانید وقتی آرام شد با او صحبت کنید اگر در زمان عصبانیت به او بگویید حرفش درست نیست او عصبانی تر می شود و معمولا بحث کردن با آدم عصبانی به هیچ جا نمی رسد و ثمره ای ندارد اما اگر به حرفهای او گوش کنید و از عبارات تسلی دهنده استفاده کنید او کم کم آرام می شود.

درباره کارهای اشتباهی که انجام شده صحبت نکنید

وقتی فردی عصبانی است ، حل کردن مشکلات غیر ممکن است زیرا احساساتی که در اثر خشم زیاد در او ایجاد شده باعث می شود آن فرد نتواند عاقلانه و منطقی فکر کند، بنا براین هرگز درباره اشتباهاتی که باعث خشم او شده صحبت نکنید و هرگز به او نگویید که رفتار و حرفهای او غیر منطقی است و اجازه بدهید او بفهمد که شما دوست دارید در حل مشکل پیش آمده به او کمک کنید اما ترجیح می دهید وقتی او آرام شد درباره آن حرف بزنید.

به کار بردن جملاتی که  باعث آرام تر شدن فرد مقابل تان می شود.

  • آرامش خودتون رو حفظ کنید.
  • وقتی مشاهده می کنید کسی از دست شما ناراحت است، سر او داد نزده و پرخاشگری نکنید. هر چند ممکن است کنترل خود کار سختی باشد، اما لازم است.
  • چهره ی حق به جانب و تهدید گرا را از خود دور کنید.
  • از گفتن جملاتی مانند: “اصلاً تو همیشه همینی” یا “تو هر وقت عصبانی می شی، سر من داد می زنی”.
  • شما به جای این جملات می توانید بگویید: ” میشه سرم داد نزنی؟” یا ” میشه یه ذره آروم تر برخورد کنی؟”

گاهی اوقات فرد مقابل ما به حدی عصبانی است که با مکالمه ی سالم و معقول، نمی توانیم به نتیجه مطلوبی برسیم. برای همین لازم است تا بحث را در آن مقطع زمانی رها کرده و با گفتن جملاتی :” لطفاً بعداً درباره ی این موضوع صحبت کنیم. من بابت کاری که کردم، عذر می خوام”، صحنه رو ترک کنیم.
خود را امن نگه دارید!
هر گاه با فرد عصبانی روبرو می شوید، حفظ امنیت خود از نظر روحی و فیزیکی بسیار اهمیت دارد. اگر به این نکته توجه نداشته باشید، ممکن است صدمه ی روحی و فیزیکی بسیاری را متحمل شوید.
سعی کنید هنر مدیریت رها کردن لحظه ای رو فرا بگیرید. زیرا اصرار بیش از اندازه بر روی چیزی، سبب نتیجه ی عکس می شود.

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران