آزمون رشد اجتماعی وایلند

0.00 out of 5

توضیحات

مشخصات محصول

نظرات کاربران

Doll‚ 1953

پرستار، یا والدین، یا خواهر و بردار، یا هر فردی که کودک را به خوبی بشناسد، با علامت هایی که آموزش خواهند دید، هر مورد را نشانه گذاری می کنند. به بر پایه تعریفی که هست، نمرات صفر، نیم و یک به هر مرود تعلق می گیرد.

از تولد تا یک سالگی
1-قیل و قال می کند و می خندد.
2-سرش را در حالت تعادل نگه می دارد.
3-اشیای نزدیک را چنگ می زند.
4-به افراد آشنا گرایش نشان می دهد.
5-می غلتد.
6-دست خود را به طرف اشیای نزدیک دراز می کند.
7-بدون آن که در کنارش باشند، خود را سرگرم می کند.[ بدون توجه به دیگران]
8-بدون کمک می تواند بنشیند. [مدت یک دقیقه]
9-سعی می کند بلند شود.
10-با خود حرف می زند و صداها را تقلید می کند.[ ادای حرف زدن در می آورد]
11-با کمک دیگران می تواند از لیوان چیزی بنوشد. [بدون آن که زیاد بریزد]
12-روی کف اتاق، دور خود حرکت می کند.
13-اشیا را با شست و انگشتان دست خود، می گیرد.
14-سعی می کند توجه دیگران را جلب کند. [با صدا یا فعالیت حرکتی]
15-بدون کمک دیگران می ایستد.
16-آب دهانش جاری نمی شود.
17-دستورهای صادره مخصوص سنش را انجام می دهد [ مثلا وقتی پیدایش می کنند، فاصله کوتاهی را طی می کند و به طرف منبع صدا می دود]

از سن یک تا دو سالگی 
1-بدون کمک دیگران، در اتاق راه می رود [بدون هدف بخصوصی]
2-با مداد یا ماژیک خط می کشد و علامت می گذارد.
3-غذا را می جود.
4-جوراب های خود را در می آورد [جوراب های شل و راحت- بیشتر در جوامع غربی قابل توجه است.]
5-اشیا را با دیگران رد و بدل می کند.
6-موانع کوچک را از میان بر می دارد.
7-اشیایی را که با آنها آشنایی دارد، می آورد یا می برد.
8-بدون کمک دیگران، از فنجان چیزی می نوشد.
9-دیگر کالسکه بچه برای او جالب و جذاب نیست.
10-با کودکان دیگر بازی می کند.
11-با قاشق غذا می خورد.
12-در خانه و یا حیاط پرسه می زند.
13-مواد قابل خوردن را تشخیص می دهد.
14-نام اشیای معمولی را به کار می برد.
15-بدون کمک دیگران، از پله ها بالا می رود.
16-آدامس و شکلات را از داخل جلد کاعذی شان، در می آورد.
17-با جمله های کوتاه و ساده، حرف می زند.

از سن دو تا سه سالگی
1-نیاز به توالت رفتن را اعلام می کند.
2-نوع سرگرمی خود را شخصا انتخاب و خود را سرگرم می کند.
3-کت یا لباس خود را در می آورد.
4-در هنگام غذا خوردن نمی تواند از چنگال استفاده کند.
5-بدون کمک دیگران، برای خود آب می آورد.
6-دستهای خود را با حوله یا دستمال، خشک می کند.
7-خود را از خطرهای ساده دور نگه می دارد.[ دور شدن از آتش، کنار کشیدن خود از پلکان]
8-بدون کمک دیگران، کت یا لباس خود را می پوشد.
9-با قیچی چیزی را می برد.
10-تجارب خود را به هم پیوند می دهد و آنها را بیان می کند[ مثلا خبری به کسی می دهد]

از سن سه تا چهار سالگی
1-از پله ها پایین می رود [ هر یک پله، با یک قدم]
2-همراه کودکان دیگر، در بازی های جمعی شرکت می کند.
3-دکمه کت یا لباس خود را باز یا بسته می کند.
4-در کارهای کوچک خانه کمک می کند [مثل برداشتن یک شئ از روی زمین].
5-برای دیگران نمایش می دهد و سرود، شعر و آواز می خواند و می رقصد.
6-بدون کمک دیگران، دستهای خود را با آب و صابون می شوید.

از سن چهار تا پنج سالگی
1-در توالت، می تواند نظافت را رعایت کند.
2-بدون کمک دیگران، صورت خود را می شوید.
3-بدون کمک دیگران، در کوچه های اطراف منزل خود رفت و آمد می کند.
4-شخصا تمام لباس های خود را می پوشد، مگر در مواردی که مستلزم گره زدن و غیره باشد.
5-با خودکار، ماژیک یا مداد، نقاشی می کند.
6-در بازی های رقابتی شرکت می کند [توپ بازی، دویدن و غیره]

از سن پنج تا شش سالگی
1-از اسکیت، دوچرخه، سورتمه، ماشین بچه ها و غیره استفاده می کندو
2-کلمات ساده را رو نویسی می کند.
3-به بازی دور میزی ساده و بازی های دو نفره (مثل دوز بازی، منچ و فوتبال دستی) می پردازد.
4-می توان برای خرید های کوچک، پول در اختیارش گذاشت.
5-در چیدن و جمع کردن سفره فعالانه کمک می کند.

سن شش تا هفت سالگی
1-صبح ها بدون کمک گرفتن از دیگران، برای خود لقمه می گیرد.
2-می تواند با مداد بنویسد و شکل هایی مثل مربع و لوزی بکشد.
3-با کمک دیگران، حمام می کند.
4-بدون کمک دیگران، به رختخواب می رود.

سن هفت تا هشت سالگی
1-قادر به خواندن ساعت می باشد.
2-از کارد غذا خوری برای بریدن غذا یا نان، استفاده می کند [قاشق یا چنگال].
3-خیالی بودن موجوداتی مانند بابا نوروز و دیو و پری را تشخیص می دهد [مثل خبر آوردن کلاغ و ...].
4-در بازی های مخصوص سنین قبل از نوجوانی، شرکت می کند.
5-موی خود را شانه می کند.

سن هشت تا نه سالگی
1-از ابزار و ادوات معمولی و وسایل خانه، استفاده می کند [مثل چکش و انبر]
2-در کارهای روزمره خانه کمک می کند.
3-با میل و علاقه خود، چیزهایی می خواند.
4-بدون کمک دیگران حمام می کند.

سن نه تا ده سالگی
1-سر سفره، مواظب حرکات خود می باشد و آداب غذا خوردن را رعایت می کند [مثلا با رعایت دیگران، نمکدان را بر می دارد یا آن را از دیگران درخواست می کند و یا تنم مرغ را پوست می کند و می خورد].
2-خربدهای خیلی کوچک را انجام می دهد.
3-می تواند در خیابان ها و کوچه های اطراف منزل، رفت و آمد کند.

از سن ده تا یازده سالگی
1-گهگاه نامه های کوتاه می نویسد.
2-از تلفن استفاده می کند.
3-می تواند گاهی در برابر پول، کار کند.
4-می تواند با موسساتی مثل رادیو و تلویزیون یا مجلات، مکاتبه کند.

از سن 11 تا 12 سالگی
1-کارهای ساده خانه را انجام می دهد.
2-در مراقبت از خود یا دیگران، می توان به او اطمینان کرد.
3-از خواندن کتاب، روزنامه و مجله، لذت می برد.

از سن 12 تا 15 سالگی
1-در بازی های پیچیده شرکت می کند [بسکتبال، فوتبال و ...].
2-از لباس های خود به نحو کامل مواظبت می کند.
3-می تواند خرده ریزهایی مانند گیره سر، جوراب، کمر بند و غیره برای خود بخرد.
4-در فعالیت های گروهی نوجوانان، شرکت می کند.
5-با احساس مسئولیت، کارهای عادی خانه را انجام می دهد.

از سن 15 تا 18 سالگی
1-با برنامه نگاری با دیگران ارتباط برقرار می کند و از برنامه نگاری به عنوان وسیله ارتباطی استفاده می کند.
2-حوادث روزمره را دنبال می کند [اتفاقاتی که در محله یا کوچه یا برای دوست و آشنا رخ می دهد].
3-به خیابان ها و به جاهای نسبتا دور از خانه، رفت و امد می کند.
4-روزها بدون نظارت والدین، با رفقای خود به گردش می رود.
5-برای هزینه های روزمره خود، پول تو جیبی مشخصی دارد.
6-لباس های خود را به سلیقه خودش انتخاب کرده و می خرد.

از سن 18  تا 20 سالگی
1-تنها به شهرهای دیگر سفر می کند.
2-مواظب سلامی خود است.
3-شاغل و یا مشغول تحصیل است.
4-شب ها بدون محدودیت، با رفقای خود به گردش می رود و در صورت لزوم، تنها زندگی می کند.
5-هزینه اصلی خود را کنترل می کند [ پس انداز می کند و یا برای مخارج خود، برنامه ریزی می کند].
6-مسئولیت اعمالش را بر عهده می گیرد.

از سن 20  تا 25 سالگی
1- پول خود را روی حساب خرج می کند [ برای خرج کردن پول خود برنامه ریزی می کند و ...].
2-در برآورد احتیاجات خود، رعایت دیگران را نیز می کند.
3-در امور عام المنفعه اجتماعی شرکت می کند [ فعالیت های جهاد، کمک به زلزله زدگان].
4-برای آینده خود طرح ریزی می کند.

از سن 25 سال به بالا
1-کاری را که مستلزم مهارت است، انجام می دهد.
2-در تفریحات سالم شرکت می کند [ مثل خرید و بازدید] و به فعالیت های روزمره می پردازد.
3-کارهای خود را با نظم و ترتیب انجام می دهد.
4-حس اعتماد را در دیگران بر می انگیزد.
5-در پیشرفت و توسعه امور اجتماعی، شرکت می کند.
6-در شغلی که بر عهده دارد، به کار چند نفر نظارت می کند.
7-مدیریت یا سازماندهی را بر عهده می گیرد [ شغلی دارد که لازمه آن تخصص در سطح بالاست].
8-دیگران به او اعتماد می کنن تا برایشان خرید کند.
9-مقام پر مسئولیتی مثل مدیر عاملی یا عضو هیئت مدیره را تقبل می کند.
10-در شغل خود خلاقیت دارد و موقعیت های تازه برای خود می آفریند.
11-به بهزیستی و خوشبختی مردم کمک می کند.
 
این ابزار دارای هشت رده است: خودیاری عمومی، خودیاری در غذا خوردن، خودیاری در لباس پوشیدن، خودراهبری، اشتغال، ارتباطات، اجتماعی شدن و تحرک.

    مشخصات | آزمون رشد اجتماعی وایلند

نظرات کاربران | آزمون رشد اجتماعی وایلند

شما هم می‌توانید در مورد این پرسشنامه نظر دهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.
این صفحه را به اشتراک بگذارید.