مقالات روانشناسی

تست اختلال شخصیت پارانوئید

1

تست اختلال شخصیت پارانوئید

 برای انکه دلیل انجام انواع تست اختلال شخصیت را بدانیم در ابتدا باید با تعریف مفاهیم اصلی اختلال شخصیت آشنا شویم. هنگامی که مجموعه ای از مشکلات روانشناختی که ویژگی عمده آنان خشک و غیر قابل انعطاف بودن میباشد زندگی فرد را مختل کرده و به او آسیب جدی برساند باید مانع از گسترش و انتشار این اختلالات شد زیرا گسترش آنان به معنای بهم خوردن تعادل زندگی روزمره افراد بوده و روابط انسانی چه در زمینه کار و یا عاطفی و….را به طور کامل مختل خواهد ساخت.

برای شناسایی و جلوگیری از انتشار و گسترش این اختلالات در قدم اول باید این اختلال های شخصیتی را کمک تست اختلال شخصیت تشخیص داد و در پی حل این معضل اقدام کرد. افرادی که به اختلال شخصیتی دچار شده اند صفات ناسازگارانه ای را از خئ. نشان میدهند که در ظاهر نیز متوجه شدت و عمق آن نیز خواهید شد و تست اختلال شخصیت شما از نتایج این اختلالات مطمئن تر خواهد کرد.

این افراد در اکثر مواقع در برابر هرگونه تغییرات و دگرگونی از خود مقاومت نشان میدهند و راه حل ناسازگاری آن با محیط در تغییر افراد اطرافشان می دانند،آنان معتقد هستند که افراد اطراف آن باید مطابق میل آنان رفتار کنم تا انسان احساس خشنودی کنند.

اگر از افرادی دچار اختلال شخصیتی حاد هستند بخواهید تا در تست اختلال شخصیت شرکت کنند و دنیای اطرافشان را تفسیر کنند ،آنان محیط اطرافشان و زندگی شخصیشان را به شدت غم انگیز و ناراحت کننده می دانند ،به گونه ای در این تفکر پیش می روند که توانایی اصلی آنان برای گذران زندگی عادی را از دست میدهند.

تست اختلال شخصیت برای تمام عمر

شاید برایتان این سوال ایجاد شده باشد که تست اختلال شخصیت چه دوره ای از زندگی آنان را مورد بررسی قرار میدهد و در پاسخ پرسشتان باید گفت که این تست زندگی حال و دنیای کودکی و نوجوانی و بزرگسالی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. اختلال های شخصیتی تنها به چند مورد محدود نمی شوند و تمام اندیشه ها و احساس و رفتار های فرد در اختلال های شخصیتی گوناگون بسته به نوع اختلال و تجربیات شخص متفاوت میباشد .

تست اختلال شخصیت ،شاه کلید بررسی احتمال به ابتلا می باشد ،این راهکار توسط محققین و پژوهشگران رشته ی روانشناسی به صورت تخصصی طراحی شده و از اعتبار و دقت بالایی برخوردار است،در صورت عدم تشخیص اختلال شخصیت و کوتاهی و بررسی دیرهنگام ممکن است مشکلات غیر قابل حلی برای خود فرد و اطرافیان و جامعه ای که در آن زندگی می کند ایجاد شود.

در صورت مخالفت با این افراد آنان به سرعت دفاع در موثر ترین حالت ممکن را از خود نشان میدهند و هیچ علاقه ای به تغییر روش زندگی و رفتارشان ندارند.اگر راه های دفاعی آنان را ببندید آنان بیشتر از هر لحظه ای در زندگیشان دچار اضطراب و افسردگی کاملا خود آگاه خواهند شد. 

اختلال شخصیت پارانوئید

همه ما در بین اطرافیان خود با افرادی موجه شده‌ایم که به همه چیز شک دارند و همیشه احساس می‌‌کنند دیگران در حال توطئه‌چینی علیه آنها هستند یا قصد دارند با رفتار و گفتارشان به آنها آسیب برسانند. این افراد از هر رفتاری که می‌بینند یا هر چیزی که می‌شنوند سوءبرداشت می‌کنند و حتی اگر به آنها ثابت کنید فکرشان صحیح نیست، باز هم حرفتان را باور نمی‌کنند و دلایل دیگری برای توطئه‌چینی می‌آورند. این اختلال شخصیت پارانوئید یا بدگمان است

اختلال پارانوئید

نشانه اصلی این افراد سوء ظن و بدبینی می باشد. افراد دارای شخصیت پارانوئید همیشه فکر می کنند که همه ی آدم ها همیشه یک کاسه ای زیرنیم کاسه دارند و خودرا کارآگاهی فرض می کنند که باید این اشخاص آب زیرکاه راه تشخیص دهند. به خاطر این ویژه گی بد گمانی که دارند هیچوقت نمی توانند به کسی اعتماد کنند . در نتیجه این افراد صمیمیت گریزند،یعنی ممکن است با یک شخص مثلا شش ماه است که همکار شماست اما شما هیچ اطلاعات درستی از او ندارید و نمی دانید که این فرد مجرد است یا متاهل؟ و محل زندگی اش کجاست؟

این افراد سعی می کنند چیزی از خود نگویند چون فکر می کنند که مبادا این اطلاعات بر علیه شان استفاده گردد، بنابرین گارد خود را بر روی رابطه های اجتماعی می بندند.

نمونه بالینی شدید پارانوئید، یک بیماری نادر در سلامت روان است که در آن، فرد باور دارد که دیگران بی‌انصاف هستند، دروغ می‌گویند یا عمداً سعی می‌کنند به او آسیب برسانند، اما هیچ سند و مدرکی ندارد. به علاوه فرد به هیچ عنوان نمی‌پذیرد که شک و ظن وی کاملا بی‌اساس است و احساس می‌کند حق با خودش است.

این افراد در رابطه زناشویی به شدت کنترگر می باشند و همسر خود را مورد سین جین قرار می دهند،و حتی انگ خیانت می زنند،این افراد می خواهند در طول روز و شب جی پی اس وصل کنند وببینند که طرفشان کجا می رود با چه کسانی در طول روز در ارتباط است و در مورد چه موضوعاتی صحبت می کند و… مثلا با همسر خود تماس گرفته و می گوید کجایی؟همسرش می گوید خیابان هستم،سریعا می گوید پس چرا صدای ماشین نمیاد یا اگر همسرش بکوید با فلانی هستم، می گوید گوشی را بده به فلانی ببینم آنجاست؟!

تفاوت اختلال پارانوئید با اختلال وابسته

بین اختلال شخصیت پارانوئید و وابسته هم بستگی بالایی وجود دارد اما یک تفاوت بین افراد پارانوئید و افراد وابسته وجود دارد، بطور مثال شخص وابسته هم مانند یک پارانوئید می تواند همسر خویش را کنترل کند وهرجا که همسرش هست او هم باشد و مدام تهمت خیانت بزند، تفاوت اینجاست که شخص وابسته ممکن است حواسش بیش از همه به همسرش است وبه

تاثیر اضطراب بر افکار پارانوئیدی

فکر پارانوئیدی نوعی تفکر مضطرب است.. اضطراب می‌تواند زمینه‌ساز این اختلال شود و یا روی آنچه که شما نسبت به آن شک دارید و اینکه این شک تا کجا ادامه پیدا ‌کند، تاثیر بگذارد. یا اینکه ممکن است، فرد به دنبال این بیماری، درگیر اضطراب شود. اینکه گاهی مضطرب باشید، کاملا طبیعی است، به خصوص اگر شرایط سختی مثل از دست دادن شغل یا تمام شدن رابطه‌تان را پشت سر گذاشتهبرای شرکت در تست آنلاین اختلال شصیت مرزی, شخصیت اسکیزوتایپال,اختلالات هذیانی و سایر اختلالات دیگر کلیک کنید باشید. وقتی در جمعی هستیم، مدام نگرانیم که دیگران چه فکری درباره‌ ما می‌کنند، چه نظری درباره‌ لباس پوشیدنمان دارند یا حرف‌ها و رفتارهای ما را چگونه قضاوت می‌کنند. شما ممکن است، تنهایی به یک مهمانی بروید و از خودتان بپرسید:" نکند الان همه با خودشان فکر کنند چرا من تنها هستم؟"

معمولا افراد مبتلا به پارانوئید خودشان تشخیص نمی دهند که دچار بدبینی و شکاکی هستند و دیگران را مقصر می‌دانند. برای درمان این بیماری قدم اول و مهم‌ترین قدم، مراجعه به روانشناس است. در بیشتر موارد فرد شکاک را می‌توان با ایجاد رابطه خوب یا کمک گرفتن از افراد معتمد به مراجعه به روانشناس تشویق کرد.

بعضی‌ها به این فکرها هم افکار پارانوئیدی می‌گویند، در حالی که همه افراد گهگاهی از این فکرها می کنند. پس تنها به این دلیل که نگران حرف مردم درباره خودتان هستید به این معنا نیست که مشکل روانی دارید. نمونه بالینی و شدید این اختلال زمانی است که شما کاملا از یک شک و بدگمانی مطمئن هستید، حتی اگر خلافش ثابت شود.

علت اختلال شخصیت پارانوئید

  1. فضای بی اعتمادی در کودکی،یعنی کودک درمحیطی رشد یافته است که کسی به کسی اعتماد ندارد و دائما والدین به کودک هشدار می دهند که گر کسی سوالاتی درمورد اسم خودت، محل زندگی یا شغل پدرت و… رسید پاسخی نده و مدام به بچه القا می کنند که دنیا جای نا امنی است.
  2. خانواده پر تشنج، یعنی خانواده ای که صحنه جنگ است؛پدر و مادر بایکدیگر،مادر یا پدر با بچه ها،بچه ها با همدیگر مدام در حال بحث و درگیری هستند؛تنش در این خانواده ها بالاست، در بیشتر این خانواده ها زن و شوهر ازدواجشان از ریشه اشتباه است و آنقدراوضاع پیچیده و درهم است که هیچ مشاوری نمی تواند معجزه برای بهبود شرایط کند و شاید توصیه کند که جدا شوند بهتر است،خود زوج هم اظهار دارند که ما خود می دانیم که به درد همدیگر نمی خوریم وبه خاطر فرزندمان ناچار به تحمل هستیم. شاید متوجه این موضوع نشوند که با طلاق نگرفتن شرایط را برای کودک بدتر خواهند کرد تا جایی که فرزند آنها دچار شخصیت پارانوید وپرخاشگر شود.

ازنظرروانشناسی افراد پارانوئید مبتلا به سرطان روانی هستند،پارانوئید جزء اختلالات شدید شخصیت می باشد .

فردی با شخصیت پارانوئیدی مانند افراد دارای شخصیت مرزی و افراد با شخصیت اسکیزوتایپال، با اختلالات هذیانی و اختلالات تفکری وشخصیتی همراه می باشند،که درمان بسیار سختی دارند،بنابراین این سه دسته افراد اصلا ظرفیت ازدواج ندارد. برای شرکت در تست آنلاین اختلال شصیت مرزی, شخصیت اسکیزوتایپال,اختلالات هذیانی و سایر اختلالات دیگر کلیک کنید

علائم بالینی همایند در پارانوئید ها

  1. اضطراب، اما از نوع اضطرابهای میان فردی
  2. خشم آزار گرایانه،خشم خود را مستقیم اعلام می کنند.

باید گفت این افراد دچار اختلال تفکر هستندچرا که نظام باورهایشان غیر واقع بینانه است. اینکه شما فکر کنید که همه یک کاسه ای زیر نیم کاس دارند و همه دنیا ماری ندارند جر اینکه بفهمند در زندگی شما چه می گذرد تا به شما ضربه بزنند، آیا تفکر سالم و نرمالی است؟

فرد مبتلا به پارانوئید به شدت کنترگر است! مثلا ممکن در دوره نامزدی،به شدت درگیری فیزیکی ایجاد نماید. وبارها به خاطر نوع رابطه، نحوه برخورد دوستان واطرافیان وتلفن های مشکوک ویا بخاطرهر چیز دیگری که بعد از مدتی متوجه شود، نامزد خود را کتک بزند. ممکن است فرد چند رابطه یا ازداوج ناموفق را تجربه کرده باشد اما هیچوقت قبول نکند که مشکل از خودش است و بگوید که دنیا خراب است،یا آدم سالم یدا نمی شود،دختر سالم پیدا نمی شود،دخترها/پسرها همه مشکل دارند.

 برای شرکت در تست آنلاین اختلال پارانویید یا شکاک کلیک کنید و در آزمون شرکت کنید

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران