مقالات روانشناسی

تیپ شخصیتی S و D

1

تیپ شخصیتی S و D

رفتارشناسی DISC چیست؟

رفتارشناسی DISC ابزاری برای ارزیابی و سنجش صفات رفتاری و شخصیتی افراد است. رفتارشناسی دیسک رفتار و شخصیت‌های افراد را به 4 ویژگی اصلی تقسیم کرده و با تحلیل رفتار فرد، میزان این 4 ویژگی در شخصیت او را ارزیابی کرده و با جمع‌بندی و تحلیل، تیپ شخصیتی او را شناسایی می‌کند. رفتارشناسی دیسک بدون قضاوت و ارزش‌گذاری صفات رفتاری افراد، به دنبال فهم آن‌ها بوده و از این طریق به شناسایی شخصیت افراد و نحوه تعامل آن‌ها با محیط پیرامونشان می‌پردازد.

رفتار شناسی دیسک به خود فرد کمک می‌کند تا به خودشناسی رسیده و به نحوی به ارزیابی کاملی از رفتار و شخصیت خود برسد. از سویی دیگر رفتارشناسی DISC به موسسات و سازمان‌ها کمک می‌کند تا شخصیت کارکنان خود و یا کسانی که قصد استخدام آن‌ها را دارند شناخته و افراد مناسب را در جایگاه مناسب قرار دهند.

رابطه تیپ شخصیتی S و D

 

تیپ شخصیتی D‌

افراد با تیپ شخصیتی D‌، جسور،‌ پرشور،‌ و پرانگیزه هستند. آنها معمولا مسئولان عمل‌گرا و نتیجه‌محوری هستند که سریع کار می‌کنند و با واقع‌بینی و ثبات تصمیم می‌گیرند. این افراد همچنین ترجیح می‌دهند که کنترل اوضاع را در دست داشته باشند تا این که تحت کنترل دیگران باشند.

تیپ شخصیتی S

افراد تیپ S، آرام، ‌صبور، متواضع و محترم هستند. آنها به‌ندرت عصبانی یا هیجان‌زده می‌شوند و همیشه در تلاش‌اند تا هماهنگی و آرامش ‌محیط کاری خود را حفظ کنند. این افراد در مواقع حساس یا تنش‌زا، همدل هستند چون می‌توانند به‌راحتی افکار و احساسات دیگران را درک کنند.

نحوه ارتباط شخصیت S با D

چگونه تیپ های شخصیتی S و D می توانند به طور موثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؟

تیپ های شخصیتی D معمولاً هنگام تعامل با دیگران منطقی، مستقیم و واضح هستند، در حالی که تیپ های شخصیتی S رابطه شخصی تری برقرار می کنند و مودب تر هستند.

برای برقراری ارتباط موثر، تیپ های شخصیتی D باید از لحنی آرام و گرم استفاده کرده و سوالاتی مطرح کنند، در حالی که تیپ های شخصیتی S باید هنگام رفع نگرانی ها یا به اشتراک گذاشتن ایده ها، صریح تر و صادق تر باشند.

حل تعارض

تیپ‌های شخصیتی D و S چگونه می‌توانند مشکلات بین خود را حل کنند؟

افراد تیپ D، معتقدند تعارض به رشد و پیشرفت افراد کمک می‌کند،‌ در نتیجه، بحث‌کردن را دوست دارند و افکار خود را رک و بی‌پرده بیان می‌کنند. از طرف دیگر، افراد تیپ S، معمولا از تعارض و منازعه فراری بوده و ترجیح می‌دهند با آرامش و همدلی مشکلات مشترک را حل کنند. اگر فردی با تیپ D‌ هستید، سعی کنید با لحن صبور و دلگرم‌کننده‌ای از فردی با تیپ S بخواهید تا دیدگاه خود را راجع به موضوع بیان کند. اگر فردی با تیپ S هستید، سعی کنید از بیان نگرانی‌های خود راجع به مسئله، نترسید و تا آن جا که می‌توانید صریح باشید. هر دو نوع شخصیتی باید با هم همکاری کنند تا روش کارآمدی برای حل مشکلات مشترک خود بیابند.

اعتماد بین شخصیت S با D

اعتماد چگونه بین تیپ های شخصیتی S و D شکل می گیرد؟

تیپ های شخصیتی D به تیپ های شخصیتی S اعتماد می کنند که به راحتی آزرده نمی شوند و می توانند نیازهای خود را به طور موثر بیان کنند.

تیپ های شخصیتی S به تیپ های شخصیتی D اعتماد می کنند که می توانند هنگام تعامل با دیگران موقر، صبور و مثبت باشند.

تعامل کاری شخصیت S با D

تیپ های شخصیتی S و D چگونه با هم کار می کنند؟

تیپ های شخصیتی D پر انرژی، عمل گرا و منطقی هستند. آنها تفکر سریع و کارایی را در محل کار به ارمغان می آورند. آنها می توانند به تیپ های شخصیتی S کمک کنند تا تصمیمات واقع بینانه تری بگیرند.

تیپ های شخصیتی S معمولاً دوستانه، صمیمی و قابل اعتماد هستند. آنها آرامش و استدلال همدلانه را در محیط کار به ارمغان می آورند. آنها می توانند به تیپ های شخصیتی D کمک کنند تا تاثیر عملکرد شان بر دیگران را در نظر داشته باشند.

کنار آمدن با تغییرات در S و D

تیپ های شخصیتی S و D چگونه با تغییر مواجه می شوند؟

تیپ های شخصیتی D به دلیل تفکر سریع و تمایل به موفقیت، نسبتا سازگارتر هستند.

با این حال، تیپ های شخصیتی S ثبات در محیط شخصی خود را ترجیح دهند و ممکن است در همان ابتدای مواجهه با یک وضعیت جدید سردرگم شوند. آنها پس از صرف وقت برای درک و قدردانی از تغییر، خود را با آن وفق می دهند.

 

همکاری

تیپ‌های شخصیتی D و S چگونه می‌توانند با هم همکاری کنند؟

تیپ D، پرانرژی،‌ عمل‌گرا،‌ و منطقی هستند. آنها در محیط کار سریع فکر می‌کنند، تصمیم می‌گیرند و کارآمد بالایی دارند؛ در نتیجه می‌توانند به تیپ S کمک کنند تا بیشتر تصمیمات هدفمندانه بگیرند.

تیپ S، معمولا صمیمی، بی‌ریا و وابسته هستند. آنها آرامش و منش همدلانه را به محیط کاری اضافه می‌کنند؛ در نتیجه می‌توانند به تیپ D‌ کمک کنند تا بهتر متوجه تاثیر اعمال خود بر دیگران شوند.

سازگاری با تغییر

تیپ‌های شخصیتی D و S چگونه می‌توانند با تغییر سازگار شوند؟

تیپ D، به‌دلیل تفکر سریع و میل به موفقیت، سازگاری بالایی دارند.

تیپ S، ثبات را ترجیح می‌دهند و در برخورد با موقعیت‌های جدید کمی گیج می‌شوند، اما بعد از گذشت مدتی و با درک تغییر و مزیت‌های آن، با شرایط جدید هماهنگ می‌شوند.

مدیریت استرس

تیپ‌های شخصیتی D و S باید تلاش کنند تا عوامل ایجادکننده استرس را در یکدیگر شناسایی کرده و تا جایی که ممکن است از آنها دوری کنند.

عوامل استرس‌زا برای افراد با تیپ شخصیتی D

  • قرارگرفتن در موقعیت‌هایی که نیاز به همدلی و تسکین دیگران دارد
  • توجه دقیق به نیازها و نگرانی‌های دیگران
  • اجرای نقش‌های کوچک و فرعی در گروه
  • ایجاد و ترغیب همکاری بین گروه‌های مختلف.

عوامل استرس‌زا برای افراد با تیپ شخصیتی S

  • مرکز توجه بودن
  • با ضرب‌الاجل‌های فشرده کارکردن
  • به‌شکل انتقادی روش‌ها و فرایندها را زیرسوال‌بردن
  • استفاده از رویکردهای سفت‌و‌سخت و صریح‌بودن با دیگران.

تیپ D‌ نباید تیپ S‌ را مجبور به انجام سریع کارها کند؛ تیپ S نیز نباید از عبارت‌های احساسی در برخورد با تیپ D استفاده کند.

تشویق‌کردن و انگیزه‌دادن

آنچه که به افراد با تیپ شخصیتی D و S انگیزه و انرژی می‌دهد

تیپ‌های شخصیتی D و S می‌توانند در زندگی کاری و شخصی به یکدیگر انگیزه دهند.

موارد انگیزه‌بخش برای افراد با تیپ شخصیتی D

  • برعهده‌گرفتن مسئولیت اصلی و رهبری یک پروژه
  • تصمیم‌گیری سریع با اطلاعات محدود
  • ایجاد یا شرکت در رقابت‌های مختلف
  • مشاهده نتایج عینی و قابل‌اندازه‌گیری

موارد انگیزه‌بخش برای افراد با تیپ شخصیتی S

  • تصدیق و قدردانی همکاران
  • دادن پاسخ‌های باملاحظه به سوالات دیگران
  • ترغیب کار گروهی و ارتباطات بین‌فردی

توجه به نیازها و نگرانی‌های دیگران.

تیپ D می‌تواند با شناخت و قدردانی نقش تیپ S در موفقیت گروه، او را تشویق کند. تیپ S نیز می‌تواند به تیپ ‌D اجازه دهد تا مسئولیت موقعیت‌های مهم و حساس را بر عهده بگیرد و با این کار به او انگیزه دهد.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران