مقالات روانشناسی

روابط اجتماعی ضعیف

1

روابط اجتماعی ضعیف

روابط اجتماعی چیست؟

روابط اجتماعی یک واژه فراگیر بوده و شامل سیاست اجتماعی و مدیریت اجتماعی است که هر دو با زمینه‌های علوم سیاسی و علوم اقتصادی پیوند نزدیکی و تنگاتنگی دارند.

مباحث سیاست اجتماعی عموماً آشکارا مورد توجه قرار می‌گیرند. کسانی که در این جُستارها شرکت می‌کنند باید دارای دیدگاه‌های خاصی باشند تا بتوانند بحث را همراهی کنند.

روابط اجتماعی اینگونه نیست و بر روی روش‌های مدیریت اجتماعی که با استفاده از نمونه‌های تاریخی و نتایج ثبت شده شکل می‌گیرد، متمرکز است.

روابط اجتماعی را می‌توان به صورت مدیریت مفید روابط حقوقی و فرهنگی تعریف کرد. (جرمی کین، همکار بنیاد EPPA، مشاوران روابط اجتماعی سراسر اروپا)

عملگرایی به چگونگی و تفسیر عمومی روابط اجتماعی می‌پردازد.

شکل دادن به روابط برای بعضی‌ها بیشتر یک مسئله‌ی کاری است تا یک شیوه‌ی زندگی. بسیاری از افراد ممکن است فرصت‌های کاری بسیار خوبی را از دست بدهند؛ به این دلیل که نمی‌توانند با افرادی که در اطرافشان هستند به‌خوبی ارتباط برقرار کنند. در حالیکه برای برخی افراد، ارتباط برقرار کردن با دیگران در مدت زمان کوتاه کاری بسیار ساده و طبیعی است، برای برخی دیگر مدت زمان بیشتری لازم است تا چنین رابطه‌هایی شکل بگیرد. آیا این توانایی یک استعداد ذاتی است یا می‌توان آن را فرا گرفت؟ واقعیت این است که با انجام برخی تمرین‌ها می‌توانیم روابط اجتماعی موفق داشته و به مرور زمان نیز در این توانایی مهارت بیشتری پیدا کنیم.

بسیاری از کسانی که در مهارت های اجتماعی مشکل دارند، ریشه های آن را در دوران کودکی شان می جویند.

برقراری روابط اجتماعی بین افراد، می تواند در زندگی فرد نقش تاثیرگذاری داشته باشد. روابط اجتماعی در دنیای رو به پیشرفت امروزی، از اصول اساسی برای دوام و پایداری زندگی فردی است. از نظر صاحب نظران علم جامعه شناسی، روابط اجتماعی را می توان ارتباط بین دو نفر و یا چند گروه تعریف کرد یعنی روابط اجتماعی ارتباط و وابستگی متقابل افراد نسبت به یکدیگر است. این روابط می تواند بصورت مثبت و سازنده باشد مانند رابطه دوستی و یا منفی و مخرب باشد مانند دشمنی.

اهمیت روابط اجتماعی

زندگی همه آدم‌ها به روابط و ارتباطاتشان پیوند خورده است. شما از ساده‌ترین کار و فعالیت‌ها تا سخت‌ترین و پیچیده‌ترین‌های آن، نیاز به ارتباط با دیگران دارید. تاثیر روابط اجتماعی در زندگی به وضوح مشخص است و به راحتی می‌توانید فواید و مزایای آن را در موارد کوچک و بزرگ ببینید.

در واقع روابط اجتماعی و تقویت آن‌ها لازمه زندگی همه آدم‌هاست و کمک می‌کند که نیازهای خود را به شیوه‌های درست و آسان‌تر رفع کنند. این روابط از نخستین روزهای زندگی هر فردی را در برمی‌گیرند و تا آخرین لحظات زیست با او هستند. بنابراین باید گفت تصور انسان‌ها بدون هیچ رابطه اجتماعی امکان‌پذیر نیست.

بسیاری از افراد این پرسش را مطرح می‌کنند که فایده داشتن روابط اجتماعی سالم و قوی چیست و چه کاربردی در زندگی دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان موارد زیادی را برشمرد که به خوبی مزایای روابط اجتماعی تقویت شده را بیان می‌کنند:

افزایش روحیه همکاری و کار تیمی

داشتن روحیه همکاری و انجام کارهای تیمی مهارتی است که باید به درستی و به مرور زمان در خود تقویت کنید. داشتن رابطه اجتماعی قوی و موثر تا حد بسیار زیادی کمک می‌کند در فعالیت‌های جمعی و گروهی عملکرد بهتری داشته باشید.

آشنایی با افراد جدید

یکی دیگر از فواید روابط اجتماعی آشنایی با افراد جدید و آدم‌های تازه است. این کار کمک می‌کند که روحیه بهتر و سلامت‌تری داشته باشید و روابط میان فردی مفیدی را برقرار کنید. فرصت آشنایی با افراد جدید همان چیزی است که در ایجاد روابط اجتماعی تازه به دست می‌آید.

پرورش مغز

تحقیقات جدید می‌گویند که هر چه یک فرد از نظر روابط اجتماعی و ارتباط با دیگران قوی‌تر باشد، پرورش مغز او نیز بهتر انجام می‌شود و به این صورت از نظر سلامت روان فرد سالم‌تری است.

حمایت اجتماعی

زمانی که ارتباطات اجتماعی قوی و موثری را شکل می‎دهید یا آن را شروع و تقویت می‌کنید، در واقع برای داشتن حمایت‌های اجتماعی در زمینه‌های مختلف به خودتان کمک کرده‌اید.

تبادل تجربه و اطلاعات

از دیگر فواید روابط اجتماعی می‌توان به تبادل تجربه و اطلاعات اشاره کرد. هر اندازه که روابط اجتماعی قوی‌تری داشته باشید، به همان میزان هم تجربه و اطلاعات شما بیشتر خواهد بود.

دوری از احساس تنهایی

تنهایی احساسی است که در بلند مدت می‌تواند انزوا و گوشه‌نشینی، افسردگی و بسیاری از مشکلات روحی را برای شما به وجود آورد. با برقراری ارتباطات اجتماعی با دیگران این احساس را نخواهید داشت و درگیر افسردگی‌های ناشی از تنهایی نمی‌شوید.

اعتمادبه‌نفس و ارزشمندی

مهم‌ترین فایده برقراری روابط اجتماعی، افزایش اعتمادبه‌نفس و احساس ارزشمندی است. زمانی که شما با افراد دیگر ارتباط برقرار می‌کنید، احساس ارزش و اعتبار بیشتری درون شما شکل می‌گیرد و به این صورت حس درونی بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت.

درک بالاتر نسبت به خود و دیگران

بهبود روابط اجتماعی و تقویت آن‌، به شما کمک می‌کند در درک و شناخت خودتان و دیگران بهتر عمل کنید. بنابراین می‌توانید در میان افرادی که روابط اجتماعی بالاتر و قوی‌تری دارند، شناخت بیشتر نسبت به خودشان و دیگران را به وضوح ببینید.

انواع روابط اجتماعی

انواع روابط اجتماعی به ارتباط مستقیم، ارتباط جهانی، ارتباط احساس برانگیز، ارتباط معطوف به هدف و ارتباط بازتابی تقسیم می شود. در این بخش هر کدام از انواع روابط اجتماعی بصورت مختصر بررسی می شوند.

  • ارتباط مستقیم: ارتباط بین افراد با یکدیگر بدون واسطه
  • ارتباط جهانی: با در نظر گرفتن ارتباط از نظر بعد مسافت، ارتباط را به دو نوع ملی و جهانی تقسیم بندی می کنند.
  • ارتباط احساس برانگیز: این فرآیند ارتباطی صرفاً با حالات احساس گونه انجام می گیرد و همبستگی اجتماعی و آمادگی روانی مشترک را در افراد بوجود می آورد.
  • ارتباط معطوف به هدف: این نوع ارتباط دارای هدفی خاص است که از پیش تعیین شده است مانند ارتباطی که بین دو فرد در مصاحبه برقرار می شود.
  • ارتباط بازتابی: این نوع ارتباط معطوف به هدف خاصی نیست و فرد بدون هیچ آگاهی در جریان ارتباط قرار می گیرد.

هدف از ارتباط اجتماعی چیست؟

جامعه شناسان 4 هدف را برای ارتباط اجتماعی ذکر می کنند.

یکسان سازی اطلاعات: ارتباط باعث می شود افراد اطلاعات خود را با یکدیگر تطبیق دهند و در صورت نیاز آنها را اصلاح کنند.
یکسان سازی افکار عمومی: افکار عمومی با گسترش روابط اجتماعی با همدیگر هماهنگ میشود.
دگرگونی سلسله مراتب گروهی
اظهار انتقال حالات عاطفی: افراد بوسیله ارتباط خیلی از احساسات و حالات روحی به یکدیگر منتقل می کنند.

قدرت ارتباط اجتماعی بر زندگی انسان

وقتی ما با فردی احساس صمیمیت و دوستی کنیم سعی می کنیم زمان زیادی را با او سپری کنیم.
این افراد همچنین به سلامت روحی و جسمی ما نیز کمک می کنند.
بررسی ها نشان داده اند که بیشتر روابط اجتماعی که افراد با یکدیگر دارند، می توانند در برابر سختی ها و مشکلات به او کمک کنند

همچنین افرادی که شبکه ارتباطی و اجتماعی قوی تری دارند، پس از حملات قلبی دو برابر بیشتر از افرادی که فاقد این روابط هستند می توانند زنده بمانند.

دوستان نزدیک ما همیشه مراقب ما هستند و کمک می کنند تا استرس مان کم تر شود.

این افراد همچنین ما را از انجام کارهای بد، عادات خطرناک و مضر و موقعیت های خطرناک منع می کنند.

پس دوستان مان برای سلامتی مان نیز پاداش فیزیکی دارند.

داشتن روابط دوستانه نه تنها برایمان پاداش دارد بلکه گاهی هزینه هم دارد

این هزینه ها شامل زمان هایی است که ما روی تنهایی هایمان پا می گذاریم تا با دوستان مان باشیم.

یا وقتی دوست مان به حمایت نیاز داشت به او کمک می کنیم و یا برای دوستی و سرگرمی هایمان پول خرج می کنیم.

نکات مهم روابط اجتماعی

اگر می‌خواهید ارتباطات اجتماعی موفقی داشته باشید، توصیه می‌کنیم نکات زیر را جدی بگیرید:

  • اگر این ارتباط از پیش تعیین شده است، سعی کنید درباره طرفین دیگر ارتباط اطلاعات کسب کنید یا در بدو آشنایی، آن‌ها را دعوت به معرفی خودشان بکنید.
  • به موقع به چشم‎‌های طرف مقابلتان نگاه کنید، نه دائما زل بزنید نه نگاه خود را بدزدید.
  • هرگز قدرت زبان بدن را دست کم نگیرید. اگر فرصت دارید قبل از برقراری روابط اجتماعی مختلف، زبان بدن مناسب با آن نوع ارتباط را مطالعه کنید.
  • هر چه میزان عزت نفستان بالاتر باشد، در برقراری یک ارتباط اجتماعی موفق، عملکرد بهتری خواهید داشت.
  • شما کسی باشید که دیگران را به ملاقات‌های بعدی دعوت می‌کند!
  • مراقب احساسات خود باشید؛ نه زیاد از حد احساساتتان را بروز دهید نه برای پنهان کردن آن‌ها به زحمت بیفتید.
    روی نکات مثبت طرف مقابلتان بیشتر تمرکز کنید.

تقویت روابط اجتماعی

اگر برای تقویت ارتباطات اجتماعی خود احساس می‌کنید هیچ روشی را در ذهنتان ندارید، این 7 روش، یا بهتر است بگوییم 7 قدم، شخصیتی کاملا اجتماعی از شما خواهد ساخت.

تقویت اطلاعات فردی

زمانی که درباره موضوعات مختلف اطلاعات داشته باشید، با اعتمادبه‌نفس بیشتری در بحث‌ها و گفتگوها شرکت خواهید کرد و نظر خودتان را بیان می‌کنید. بنابراین سعی کنید قبل از شرکت در یک ارتباط اجتماعی با دیگران، اگر موضوع گفتگو را می‌دانید درباره آن مطالعه داشته باشید.

تقویت قدرت شنیداری

همیشه سخنگوی خوبی بودن نشان از داشتن ارتباطات اجتماعی قوی نیست، بلکه شنونده خوبی بودن نیز یک هنر است. اگر می‌خواهید از شما به عنوان یک فرد قدرتمند در روابط اجتماعی یاد شود، یادتان باشد به موقع گوش کنید، به موقع حرف بزنید.

گسترش ارتباطات

اگر می‌خواهید ارتباطات اجتماعی بهتری داشته باشید، سعی کنید بیشتر در جمع‌ها شرکت کنید. از گوشه‌گیری و درونگرا بودن پرهیز کنید تا بتوانید قدمی مهم در افزایش و تقویت روابط اجتماعی خود داشته باشید.

پیشروی طبیعی روند ارتباط

اجازه دهید کل روند ارتباط اجتماعی شما، هر چقدر هم مهم و رسمی است، به طور طبیعی پیش برود. هرگز نه خودتان و نه طرف مقابلتان را مجبور به انجام کاری نکنید. این کار باعث می‌شود رفته رفته در روابط بعدی، رشد اجتماعی را در خود شاهد باشید.

خوش برخورد بودن

خوش برخورد بودن امر مهمی در برقراری ارتباطات اجتماعی با اطرافیان است. اگر فکر می‌کنید روز خوبی نداشتید و نمی‌توانید خوش برخورد باشید، بهتر است قرار ملاقات خود را به روز دیگری موکول کنید تا تاثیر منفی در برقراری ارتباط درست نداشته باشید.

درک مقابل و همدلی

حتی اگر فکر می‌کنید درکی از صحبت‌های طرف مقابل خود ندارید، بهتر است به ظاهر هم که شده، ابراز همدردی کنید. این کار باعث می‌شود فرد مقابل احساس بهتری از هم‌صحبتی با شما داشته و از انتخاب شما برای برقراری یک ارتباط اجتماعی، پشیمان نشود!

مطالعه کتاب‌های مفید

سعی کنید برترین کتاب‌های جهان که در زمینه تقویت روابط اجتماعی عرضه شده‌اند را بخوانید. البته مطالعه کتاب‌هایی که در زمینه زبان بدن و اصول مذاکره هستند نیز به شما کمک خواهند کرد. در ادامه بیشتر با کتاب‌های این حوزه آشنا می‌شوید.

 
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران