مقالات روانشناسی

راهکارهای بهبود روابط زوجین

1

راهکارهای بهبود روابط زوجین

راهکارهای بهبود روابط زوجین

زندگی زن و شویی امری ساده نیست , بلکه پیچیده و داری ابعاد مختلف است ، زندگی از مجموعه ای از موقعیت های مختلف تشکیل شده که رضایت زناشویی ،معلول واکنش مناسب به آن هاست.

نوع تعامل همسران با یکدیگر نقش مهمی در تحقیق مودت ورحمت و در نتیجه در موقعیت زندگی و رضایت زناشویی دارد.

ارتباط پاک و موثر میان همسران تقویت کننده عزت نفس است‎

بگومگو در زندگی همه همسران تا حدی وجود دارد، اما آنچه رابطه را خراب می کند، نه فقط دعوا و مرافعه، بلکه تمسخر، تحقیر و توهیــن است. آنچه به رابطه موثر شمـا با همسرتان آسیب می زند، ژست های خصمانــه، مشت های گره کـــرده و دندان های به هم فشرده است. هربار که چنین اتفاقی می افتد، بیشتر احساس بیگانگی و جدایی می کنید و بر خشم، رنجش و سرخوردگی شما از همسر و زندگی مشترکتان افزوده می شود. تحقیر و توهین در رابطه زناشویی، عزت نفس همسران را از بین می برد و حل مشترک مسائل را به امری تقریباً ناممکن بدل می کند. در مقابل، ارتباط پاک و موثر تقویت کننده عزت نفس است و فضایی امن برای گشودن گره مشکلات و رهایی از تنش به وجود می آورد. ارتباط پاک یعنی پذیرش مسئولیت حرف خود؛ یعنی صادق بودن و پرهیز از دروغ یا گفتن نیمی از حقیقت؛ یعنی کامل گفتن و پرهیز از ناگفته گذاشتن تکه های مهمی از حرف؛ و مهم تر از همه، ارتباط پاک یعنی حامی بودن؛ تقویت صمیمیت و تفاهم به جای دفاع و فاصله گرفتن از یکدیگر.

مهارت های ارتباطی خوب، یکی از مهم تریـــن عوامـــل رضایتمندی و خشنودی همسران از روابــــط زناشـویی است. تحقیقات نشان داده است که وقتی به افراد متاهل روش های برقراری ارتباط سازنده آموخته می شود، فشار خون آنها پایین می آید و رضایتمندی آنها از زندگی زناشویی شان افزایش می یابد. پژوهش هـــــا درباره همسران موفق و ناموفق نشان می دهد که چگونگی ارتباط، یکی از وجوه بسیار مهم در تمایز میان این دو گروه است؛ همسران موفق از صحبت کردن با هم احساس رضایت می کنند و می توانند افکار و احساسات خود را با هم در میان بگذارند و یکدیگر را بفهمند و بدین سان صمیمیت میان خود را افزایش دهند، در حالی که همسران ناموفق از ارتباط خود رضایتی ندارند و تلاش آنان برای برقراری ارتباط به سوءتفاهم، تنش و درگیری می انجامد. بنابراین به نفع همسران است که هرچه زودتر مهارت های ارتباطی موثر را به عنوان عامل پیشگیری کننده از مشکلات زناشویی یاد بگیرند و منتظر نمانند تا بعد از فرو رفتن در بحران، به بهبود مهارت ارتباطی خود بپردازند.

معرفی راهکارهای ارتباطی

اگر همسرتان تغییر نکند و خواستار بهبود وضعیت ازدواج، نباشد ممکن است در مسیر طلاق، قرار گرفته باشید. اگرچه کنار آمدن با این نوع شرایط، کار آسانی نیست، اما در ادامه رهنمودهایی در مورد چگونگی کنار آمدن با یک ازدواج دشوار، ذکر می شود که حاکی از وضعیتی است که تنها یکی از طرفین، می خواهد تغییر کند. وقتی همسرتان دلیلی برای تغییر نبیند هیچ پاسخ ساده ای وجود ندارد. می توان با برخی از موقعیت ها کنار آمد و برخی دیگر نه. فقط شما می دانید که قادر به تحمل چه چیزی هستید و آیا هنوز از نظر هیجانی سالم هستید یا خیر.

روزتان را با عشق شروع کنید
زنگ هشدار ساعتتان را روی ده دقیقه زودتر از وقتی که باید بیدار شوید تنظیم کنید تا بتوانید مدت زمان بیشتری را با همسرتان بگذرانید. با هم یک فنجان چای بنوشید، در مورد اخبار صبحگاهی صحبت کنید یا در تختخواب مانده و یکدیگر را در آغوش بگیرید. این ده دقیقه‌ی گرانبها در هنگام صبح، وضعیت روحی شما را برای تمام روز تنظیم می‌کند.

برای او بهترین باشید
بیایید واقعیت را قبول کنیم_ در انتهای روز شما خسته هستید. تمام انرژی خود را صرف بچه‌ها، شغلتان، کارهای روزمره و تهیه شام کرده‌اید. پس همسرتان چه؟ تلاش کنید برای او “بهترین” باشید، هر روز و همیشه. از میان تمام آدم‌های زندگیتان، او بیشتر از همه سزاوار این کار است.

سعی کنید او را بیشتر درک کنید
سعی کنید استفاده از با‌ارزش‌ترین هدیه، یعنی همدلی، را تمرین کرده و در این کار مهارت پیدا کنید. خود را جای همسرتان بگذارید، و اعتقاد نداشته باشید که تنها دیدگاه شما نسبت به جهان هستی، صحیح است. برای ایجاد یک رابطه‌ی همراه با درک متقابل، باید بتوانید جهان هستی را از دیدِ همسرتان نیز ببینید.

انتظاراتتان را به صورت سازنده بیان کنید
احساسات خود را با محبت و به طور سازنده بیان کنید. اگر نمی‌خواهید به احساسات همسرتان آسیب برسانید، با عصبانیت و آزردگی خاطر در مورد احساساتتان صحبت نکنید. حسادتی که در خود می‌پرورید و رنجش و دلخوری‌هایی که به خود راه می‌دهید، مانند سمی هستند که به مرور زمان رابطه را از بین می‌برند. راهی برای ارتباط آشکارا و دوستانه پیدا کنید.

این کار آسان است اما آخرین بار که از همسرتان پرسیده‌اید روزش چطور بوده یا دوست دارد چه کاری انجام دهد، چه زمانی بوده است؟ این که هر روز از همسرتان بپرسید روزش چگونه بوده و آیا به کمکی یا کاری از طرف شما نیاز دارد را به یک هدف برای خود تبدیل کنید.

حق به جانب نباشید
فکر نکنید همیشه راهِ شما صحیح‌ترین راه است. به کسب تجربیات جدید و انجام فعالیت‌های جدیدی که همسرتان پیشنهاد می‌‌دهد اشتیاق نشان دهید. چه این پیشنهاد یک سفر تفریحی برای تعطیلات، یک تجربه جنسی، یک رستوران یا سرگرمی جدید باشد، نسبت به آنچه همسرتان مشتاق کشف آن است تمایل نشان دهید. این حق را داشته باشید که برخی کارها را یک‌بار برای همیشه انجام دهید اما بدانید تنوع مانع یکنواختی در رابطه‌ی بلند مدت می‌شود.

در صورت اختلاف نظر درست بحث کنید
اختلاف نظرها اموری اجتناب ناپذیر هستند. در یک بازی بگومگو و مجادله گیر نیفتید و بدون هیچ راه حل عملی، بحث را تمام کنید. راه حل این مشکل، بررسی اختلاف نظرها به شکل مثبت و سازنده است. هرگز رابطه را تهدید نکنید. هرگز صفات ناشایست به یکدیگر نداده و یکدیگر را تحقیر نکنید. قبل از خواب مشکل را بررسی کرده یا توافق کنید که با یکدیگر مخالف باشید.

زندگی را سخت نگیرید
برای بهبود رابطه زناشویی یاد بگیرید بخندید. همیشه نگه‌داشتن روابط در مسیر مورد نظر کار آسانی نیست، اما اگر نتوانید از موقعیتی راضی باشید، عوامل استرس‌زا را بزرگ کرده و موانع کوچک را به موانعی غیرقابل رفع تبدیل خواهید کرد. در رابطه‌تان به دنبال ایجاد نمایش و داستان نگردید؛ به دنبال راه‌هایی برای رهایی از تنش یا استرس باشید. روابط به معنای حامی بودن است، نه مبارزه. برای شرکت در آزمون آنلاین افسردگی بک کلیک کنید

زمان مناسبی را برای حل اختلاف نظرها در نظر بگیرید
قبل از این که در مورد موضوع مهمی صحبت کنید، اطمینان حاصل کنید که طرف مقابل به شما توجه می‌کند. از او بپرسید “آیا اکنون زمان مناسبی برای صحبت کردن است؟” این سوال، این حقیقت را روشن می‌کند که صحبت‌هایتان شنیده می‌شود. وقتی ذهن همسرتان درگیر موضوع دیگری است، با او صحبت نکنید. زمانی را برای صحبت مشخص کنید که در آن زمان هردو بتوانید کاملا به یکدیگر توجه کنید. اما در مواقع بحرانی، طرف مقابل باید از هر کاری دست کشیده و برای گوش کردن آماده شود.

کینه ای نباشید
اگر در یک رابطه بلند مدت از هر رفتاری سریع کینه به دل بگیرید و اختلافات گذشته را مدام مرور کنید، هرگز نمیتوانید رابطه سالم و عاشقانه ای را تجربه نمایید.

یاد بگیرید زمانی که فکر می‌کنید همسرتان مشکلی ایجاد کرده، بخندید. این را بدانید که هرکس ممکن است در زندگی، یا در هر رابطه‌ای، گاهی اشتباهاتی کرده یا کارهایی را به طور ناقص انجام دهد. هیچ‌کس نیست که مهارت‌های مورد نیاز برای شریکِ خوب بودن را به طور کامل و بدون هیچ عیب و نقصی بداند. قبول کنید که شما و همسرتان دارید در هر لحظه به بهترین نحو عمل می‌کنید، از اشتباهاتتان درس بگیرید، و از آنها به عنوان عامل محرکی برای بهبود رابطه استفاده کنید، نه تخریب آن.

عدم تغییر همسر

یکی از مواردی که مهم می باشد پذیرفتن این نکته می باشد که همسرتان خواهان تغییر نمی باشد. در این وضعیت، شما فقط می توانید واکنش های خودتان را تغییر دهید. تغییر رفتار شما باعث می شود همسرتان تمایل به تغییر پیدا کند. سعی کنید به موقعیت های دشوار، متفاوت پاسخ دهید. اگر قبلاً احساسات خودتان را ابراز نکرده اید، سعی کنید احساس تان را با همسرتان در میان بگذارید. هرگز با ماندن در یک وضعیت آزاردهنده، خود و فرزندان خود را به خطر نیندازید.

روبرو شدن با مشکلات

همسرتان ممکن است به اندازه شما ناامید و غمگین نباشد. هنگام تقسیم عشق خود با همسرتان، نگرانی ها و ترس های خود را در مورد آینده ازدواجتان بیان کنید. اگر در مورد عشق خود شک دارید، لیستی از آنچه در مورد شریک زندگی خود دوست دارید تهیه کنید.

افزایش صحبت کردن

مکالمه با همسرتان را برای شناخت رفتارها و و مواجهه با مسائل مشکل آفرین در ازدواج را به تعویق نیندازید. در ادامه چندین راهکار برای مکالمه با همسر آورده شده است:
موافقت کنید که یک بازه زمانی را تعیین کنید تا روند کار را دوباره ارزیابی کنید.

  • گرم باشید و تقابل نداشته باشید.
  • طوفان فکری داشته باشید و در مورد راه حل های مشکل بحث کنید. 
  • زمانی را انتخاب کنید که هیچ کدام خسته نباشید.
  • نحوه تاثیر این مسئله در ازدواج را روشن کنید.
  • سخنرانی نکنید
  • در حین صحبت کردن مشکل را شناسایی کنید.
  • مکانی را برای مکالمه انتخاب کنید که ساکت باشد.
  • در مورد آنچه در روابط خود می خواهید صحبت کنید، نه در مورد آنچه نمی خواهید. آنچه که شما را خوشحال و راضی می کند توضیح دهید.
  • سعی کنید چیزی مانند این بگویید: "ما خیلی اختلاف داریم و این باعث قطع ارتباط بین ما می شود. به همین دلیل دوست دارم ما به دنبال زوج درمانی باشیم." یا "من ، تورا دوست دارم و به ما اهمیت می دهم. برای یادگیری نحوه برقراری ارتباط بهتر با توبه کمک نیاز دارم. دوست دارم با تو مشورت کنم.

ارزیابی مجدد داشته باشید

اگر علی رغم آمادگی طرفین به ارزیابی مجدد مسائل خود در ازدواج، اوضاع خوب پیش نرود، بایستی به این سوالات فکر کنید:

  • آیا این یک بحران موقت است یا پایان ازدواج شما؟
  • آیا بهترین اتفاق ممکن آن است که در کنار هم بمانید ؟
  • بهترین اتفاق ممکن در صورت طلاق چیست؟
  • اگر با هم بمانید بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد چیست؟
  • در صورت طلاق بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد چیست؟

تست های روانشناسی قبل ازدواج برای شخصیت شناسی و اختلالت روانشناختی در تست های زیر شرکت کنید

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران