مقالات روانشناسی

کاربرد و مقیاس های MMPI

1

کاربرد و مقیاس های MMPI

آزمون MMPI یه تست ارزیابی روانشناختی است که خصوصیات شخصیتی فرد رو بازگو میکنه. MMPI اصلی برای تشخیص مسائل مربوط به سلامت روان طراحی شده و سوالات اون به افسردگی، پارانویا، درونگرایی اجتماعی و موارد دیگه‌ای که در بالا بهشون اشاره کردیم، مربوط میشه. محققان و روان درمانگران از پاسخ‌های این آزمون برای تشخیص سلامت روان افراد استفاده میکنن.

هدف از آزمون MMPI

محققان تست‌های این آزمون رو به این هدف آماده کردن که تشخیص بدن آیا فرد تست دهنده اختلال شخصیتی یا خلقی داره یا خیر. پس میشه گفت تست روانشناسی MMPI صفات روانشناسی افراد رو مشخص میکنه.

کاربرد تست شخصیت شناسی MMPI

از تست MMPI برای کمک به تشخیص اختلالات سلامت روان استفاده میشه اما خیلی از متخصصان و روان درمانگران برای تشخیص اختلالات فقط از یه تست استفاده نمیکنن و ترجیح میدن اطلاعات زیادی از منابع مختلف به خصوص از برخورد مستقیم خودشون با شخص در طول جلسات مشاوره حضوری به دست بیارن.

این تست برای استخدام مشاغل مهم و خاص، ازدواج و مشکلات خانوادگی و همچنین شناسایی اختلالات رفتاری و اختلالات روانی میتونه کاربرد داشته باشه.

تست شخصیت MMPI بعضی اوقات در مشاجرات‌هایی برای حضانت کودک، برنامه‌های سوء مصرف مواد، تنظیمات آموزشی و حتی غربالگری‌های شغلی مورد استفاده قرار میگیره.

البته برای انتخاب شغل می‌تونین سراغ مشاوره شغلی هم برین ولی یه سری شغل‌های حیاتی وجود دارن که برای آزمون ورودی تست MMPI میگیرن!

جنبه‌های مختلفی از شخصیت انسان با تست MMPI-2 آزمایش میشه. ده مقیاس بالینی، ده دسته از رفتارهای غیرطبیعی رو ارزیابی میکنه و از چهار مقیاس روایی استفاده میکنه تا به تعیین صحیح بودن جواب‌ها کمک کن.

حتی در وهله اول درباره احساس فرد نسبت به برگزاری آزمون سوال میپرسه چون همه اینها میتونه نشون بده که شخصیت فرد چه مدلیه!!

آیا تست شخصیت شناسی MMPI قابل اعتماد است؟

مثل خیلی از تست‌های دیگه، تست MMPI هم در ابتدا دارای نقص‌هایی بود که به مرور زمان و در نسخه MMPI-2 برطرف شد. پس در حال حاضر میشه گفت این دقیق‌ترین نسخه‌ای هست که از این آزمون وجود داره و اکثر روانشناسان مطرح جهان اون رو قبول دارن. البته یادتون باشه که این تست حتماً به تفسیر یه روان درمانگر ماهر نیاز داره و اصلاً چیزی نیست که خودتون برین سراغش و انجامش بدین.

هیپوکندریازیس Hypochondriasis

اولین چیزی که در تست MMPI مورد بررسی قرار میگیره، هیپوکندریازیس یا خود بیمار انگاری است که شکایات مبهم یا غیرتخصصی مربوط به عملکرد بدن رو ارزیابی میکنه. این سوالات روی عملکرد شکم و کمر متمرکزن. این قسمت از تست که 32 آیتم داره، روی ضعف سلامت جسمانی و مشکلات گوارشی تمرکز میکنه.

افسردگی Depression

مقیاس بعدی افسردگی است که از 57 تا آیتم تشکیل شده و میزان افسردگی بالینی در فرد تست دهنده رو آزمایش میکنه. این قسمت از تست MMPI به روحیه فرد، امید یا ناامیدی او به آینده و هر میزان نارضایتی که ممکنه فرد از زندگی خودش داشته باشه، نگاه میندازه.

هیستریا Hysteria

این مقیاس از 60 تا آیتم تشکیل شده که پنج تا ویژگی رو کنترل میکنه:

  • کم رویی
  • بدبینی
  • روان رنجوری
  • سلامت جسمی ضعیف
  • سردرد

انحراف روانی Psychopathic Deviate

تو این قسمت از تست روانشناسی MMPI به ناسازگاری‌های شخصیتی که هر فرد ممکنه داشته باشه، توجه میشه. همچنین به شکایات یا مشکلاتی که فرد با خانواده و افراد دیگه داره، میزان کسالت، بیگانگی اجتماعی و از خود بیگانگی او هم نگاهی میندازه.

در این قسمت 50 آیتم وجود داره که باید بررسی بشن.

مردانگی / زنانگی

این قسمت با 56 سوال، مواردی مثل حساسیت شخصی، علایق، سرگرمی و ترجیحات زیبایی شناسایی رو بررسی میکنه. به طور کلی این قسمت نشون میده فردی با انجام کارهایی که به صورت کلیشه‌ای زنانه یا مردانه هستن، چه روحیه‌ای داره.

پارانویا Paranoia

این بخش با 40 تا سوال یکی از کوتاه‌ترین بخش‌هاست که نشون میده حساسیت بین فردی، سوظن و حتی رفتارهای خود پرستی در فرد به چه صورته. این بخش از پرسشنامه یه کم با بقیه بخش‌ها تفاوت داره چون دنبال اینه که با ارائه مواردی که افکار پارانویا رو تصدیق میکنه، تشخیص بده که فرد احتمالا پارانویا داره یا نه.

ضعف روانی Psychasthenia

تو این مقیاس شما 48 تا آیتم دارین که ناتوانی فرد در مقابل یه نوع فکر یا عمل خاص رو آزمایش میکنه.

تمرکز این بخش روی پیدا کردن نشانه‌هایی از: رفتارهای وسواسی، ترس‌های غیر طبیعی یا فوبیا ، مشکل در تمرکز، احساس گناه و افکار و یا انتقاد از خود است.

روان گسیختگی Schizophrenia

با 78 آیتم، این بخش طولانی‌ترین بخش ازتست MMPI است و افکار و ادراکات عجیب، روابط ضعیف با خانواده، مشکلات تمرکز، مشکلات مربوط به کنترل تکانه، بیگانگی اجتماعی، تردید در مورد شخصیت و هویت خود، علاقه و بی‌علاقگی به مسائل جنسی رو بررسی میکنه.

هیپومانیا Hypomania

این بخش شامل 46 تا آیتم است که بررسی درجه خفیف‌تری از حالات ناخوش اما ناپایدار، هیجانات روانی، افکار و ایده‌های بلند پروازانه و به فعالیت‌های بیش از حد مثل تحریک پذیری، خود محوری، شاد و پرانرژی بودن و غیره میپردازه.

درونگرایی اجتماعی Social Introversion

سرانجام آخرین بخش از تست MMPI که شامل 69 آیتم است و مهارت‌های اجتماعی، میل به تنها بودن در مقابل دیگران و این که آیا فرد با دوستان گروهی، رفتاری سازگار داره یا نه رو بررسی میکنه. این بررسی در نهایت به فرد میگه که جزو افراد درونگرا محسوب میشه یا برونگرا.

مقیاس‌های روایی در تست MMPI

مطمئناً هیچ آزمایش تکی نمیتونه یه مقیاس عینی برای توانایی‌ها و افکار شما در نظر گرفته بشه. از طرفی مردم هم گاهی اوقات سعی میکنن با دروغ گفتن یا روش‌های دیگه‌ نتیجه آزمایش رو تغییربدن.

تو این تست چهار مقیاس روایی وجود داره که نشون میده هر کدوم از جواب‌های فرد تا چه حد ممکنه صحت نداشته باشه.

مقیاس L دروغ سنجی

تو این بخش 15 سوالی، فرد دروغ‌هایی که معمولاً میگه یا تمایل به گفتنشون داره رو بیان میکنه، که طبق جواب اونها میشه تعیین کرد آیا فرد در طول آزمایش هم دروغی گفته یا خیر.

مقیاس F تظاهر به بدی

این مقیاس 60 مورد رو شامل میشه که پاسخ‌های غیرمعمول یا ناسازگار مثل جواب دادن طبق یه الگوی خاص یا پاسخ‌های متناقض رو بررسی میکنه. و در نهایت نشون میده که فرد از لحاظ فکری تو چه شرایطیه و این که سوالات رو به طور دقیق متوجه شده یا خیر.

مقیاس Back F

این بخش به مواردی مثل موارد مقیاس قبلی نگاه میکنه و اطمینان میده که آیا نیمه دوم تست به درستی پاسخ داده شده یا نه. در واقع مشخص میکنه که آیا الگویی برای پاسخگویی وجود داره یا این که ما با یه سری پاسخی که با هم مغایرت دارن روبرو هستیم.

مقیاس K انکار کردن

این مقیاس از 30 آیتم تشکیل شده و مواردی مثل کنترل خود، روابط بین فردی و روابط خانوادگی رو بررسی میکنه.

تو این آزمون اگه نمره F از K بالاتر باشه یعنی فرد سعی کرده خودش رو بدتر از چیزی که هست جلوه بده و اگه F از K پایین‌تر باشه یعنی فرد سعی کرده خودش رو بهتر از چیزی که هست نشون بده.

برای شرکت در آزمون MMPI در فرم های مختلف روی دکمه های شرکت در آزمون  زیر کلیک کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران