مقالات روانشناسی

استرس مالی یا بحران مالی

1

استرس مالی یا بحران مالی
استرس مالی و بحران مالی حالتی است که به دلیل تغییرات ناخوشایند اوضاع اقتصادی در ما ایجاد می شود و روش هایی برای رهایی از استرس مالی وجود دارد.

اگر در مورد پول و مسائل مالی نگران هستید، بدانید که تنها نیستید. بسیاری از ما در هر جایی از دنیا که زندگی کنیم، باز هم یکی از دغدغه هایمان مسائل مالی است که ممکن است استرس زیادی را به ما وارد کند. تحقیقات نشان می دهد که تقریبا 72 درصد از مردم کل دنیا نگران مسائل مالی هستند و به این فکر می کنند که چگونه با بحران های مالی کنار بیایند. استرس مالی در واقع حالتی است که به دلیل تغییرات ناخوشایند اوضاع اقتصادی در ما ایجاد می شود و چنانچه در بخش قبلی نمناک گفتیم عوارض جدی بر سلامت جسم و روان میگذارد .

با توجه به مسائل اقتصادی این روزها استرس مالی برای برخی از افراد به وجود آمده است. این استرس تاثیرات گسترده و زیادی بر سلامت روان و جسم افراد می گذارد. به همین دلیل اگر افراد نتوانند بر استرس های مالی خود غلبه کنند در آینده دچار مشکلات دیگری هم خواهند شد.

همچنین توصیه می شود در صورتی که احساس می کنید که دچار استرس و اضطراب هستید در تست MMPI یا NEO شرکت کنید.

استرس مالی چیست؟

امروزه با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی خیلی از افراد در مورد مسائل مالی خود دچار نگرانی هستند. استرس مالی به حالتی گفته می شود که فرد نگران بیکاری یا حقوق زیر خط فقر و یا ناتوانی در پرداخت هزینه های زندگی است. کیفیت زندگی کاری با رضــایت شغلی، میزان گردش مالی و استرس ناشی از کار ارتباط مستقیمی دارد.
 
بهبود درآمد از مهمترین اهداف هر فرد و سازمان است. اگر یک انسان واقعاً احساس کند کیفیت زندگی کاری او بهبود یافته است و دغدغه درآمد ندارد این احساس به او نیروی بیشتری در انجام کار میدهد.
 
استرس مالی بر کاهش کارایی و از دست رفتن نیروی انسانی تاثیر زیادی دارد. استرس مالی از انواع استرسی است که افراد در محیط کار و خانواده با آن روبرو هستند. فشار مالی شامل زندگی بدون امکانات مالی کافی، نبود غذا و سرپناه کافی و مناسب برای خانواده یکی از دلایل استرس مالی به شمار می رود. فشار مالی باعث نداشتن توان مــقابله با ناامیدی ناشی از ناتوانی برای خرید ملزومات مورد نیاز زندگی یا عدم پرداخت صورتحساب ها است.

اثرات منفی استرس مالی روی سلامت افراد

قطعاً استرس مالی می تواند عاملی برای مشکلات جسمی و کاهش عزت نفس افراد باشد. البته اثرات دیگری هم دارد که در این بخش آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

افزایش یا کاهش وزن

استرس اشتها را به هم می ریزد. برای بعضی ها باعث پرخوری عصبی و برای بعضی باعث کم اشتهایی مفرط می شود.

بی خوابی و دیگر مشکلات خواب

که نه تنها باعث می شود که شما هنگام شب بیدار بمانید، بلکه در طول روز هم مانع استراحت شما خواهد شد و انرژیتان را کاهش می دهد.

افسردگی

زندگی کردن تحت استرس های مالی عاملی برای افسردگی و ناامیدی و مشکلات تمرکز برای تصمیم گیری است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که افراد تحت استرس های مالی، دو برابر بقیه به افسردگی مبتلا می شوند.

عصبانیت

پول به ما احساس امنیت می دهد. زمانی که به اندازه کافی دارا نباشیم، احساس عصبانیت و اضطراب ما را کلافه می کند و همین می تواند عاملی برای تپش قلب، عرق، لرزش یا حملات وحشت باشد.

سختی در رابطه

پول یکی از رایج ترین موضوعاتی است که زوج ها بر سر آن درگیر هستند. استرس مالی می تواند رابطه افراد را به هم بریزد و باعث کلافگی ، بی میلی در روابط جنسی زناشویی و عاملی مخرب برای مشکلات رابطه باشد.

درد جسمی مانند سردرد

مشکلات گوارشی، دیابت، فشارخون بالا و بیماری قلبی، همگی از نتایج استرس ها و فشارهای مالی است. ترس از خرج پول هم باعث می شود که افراد برای درمان چنین مشکلاتی به پزشک مراجعه نکنند و وضعیت بدتر شود.

گرایش به رفتارهای منفی

روش های مخرب برای مقابله با چنین وضعیتی مثل مصرف الکل، استفاده از داروهای غیر قانونی ، شرط بندی می تواند فرد را به پوچی برساند و در نهایت عاملی برای خودکشی باشد .

دلایل استرس مالی

برخی از باورها و عقاید غیرمنطقی که در بروز استرس نقش دارند شامل موارد زیر می شوند: انتظارات بسیار زیاد از خود، درماندگی، تمایل به سرزنش، درماندگی عاطفی، نگرانی بیش از حد، اجتناب از مشکلات، وابستگی و نیاز به تاییــد شدن.

عزت نفس پایین، از دلایل استرس مالی

 افرادی که عزت نفس پایین دارند و احساس بی ارزشی می کنند مدام در اضطراب به سر می برند. آنها فکر می کنند که توانایی به دست آوردن هیچ کاری را ندارند و هر چقدر تلاش کنند دستاوردی به دست نخواهند آورد. احساس عــزت نفس پایین با ناتوانی در انجام خیلی کارها همراه است. کسی که استرس مالی دارد تصور میکند که هر لحظه ممکن است دچار مشکلات مالی وشرمندگی در مقابل خانواده اش شود. بنابراین یکی از دلایل استرس مالی به احساس خــود کم بینی و بی ارزشی برمیگردد. این افراد بهتر است ابتدا با راهکارهایی عزت نفس و اعتماد به نفس خود را تقویت کنند تا استرس آنها در بیشتر مسائل کاهش یابد.

تمرکز بر جنبه های منفی

افرادی که مادام بر جنبه های منفی زندگی تاکید می کند و به اصطلاح نیمه خالی لیوان را میبیند دچار استرس و افــسردگی می شوند. آنها با دیدن کوچکترین نشانه ای، امور را به بدترین شکل ممکن تعبیر و تفسیر می کنند. فردی که دچار استرس مالی است به محض افزایش هزینه‌های زندگی یا پیش آمدن چالش دچار نگرانی و دلشوره می شود گفتگوهای منفی با خود را آغاز می‌کند.

درآمد ناکافی یا بیکاری

از دیگر دلایل استرس مالی درآمد ناکافی برخی افراد است. زیاد شدن هزینه های زندگی و ناتوانی در پرداخت آنها منجر به استرس و نگرانی می شود. تعویض شغل یا داشتن شغل دوم می تواند این استرس آنها را تا حد زیادی کاهش دهد.
یکی دیگر از دلایل استرس شغلی، بیکاری افراد است این بیکاری می تواند کوتاه مدت و یا بلند مدت باشد. برخی افراد ممکن است در برخی فصول یا ماه های سال دچار رکود اقتصادی شوند. بیشتر اوقات در افراد تحصیل کرده این بیکاری را تجربه می کنند. آنها ممکن است به دلیل اینکه نتوانسته اند از پس هزینه‌های خود برآیند به کارهایی با دستمزد پایین تر رو بیاورند. با توجه به اینکه بیکاری علاوه بر استرس عامل انواع بیماری‌های روانی شایع و بیماری های جسمی مختلف است بهتر است سریعتر تدابیری برای آن بیاندیشند.

بدهکاری

کسانی که وام زیادی می گیرند و یا زیر بار قرض هستند دچار استرس مالی می شوند.این افراد با کم کردن قرض ها و کار بیشتر می توانند بدهی خود را پرداخت کنند. اما در صورتی که نتوانند آن را بپردازند بهتر است با فروش برخی اجناس هزینه را تامین کنند تا از فشار استرس رهایی و تــخلیه روانی شوند.

برنامه ریزی نادرست، یکی از دلایل استرس مالی

کسانی که برای خرج و مخارج خود برنامه ریزی صحیحی ندارند و ولخرجی های زیادی می کنند. ممکن است به ناگهان متوجه شوند که برای آخر ماه کم آورده اند. همین عامل سبب بروز استرس مالی در آنها می‌شود. ولخرجی های بیش از حد و ضعف در مـــدیریت خرج خانه منجر به هزینه های زیاد می‌شود. این افراد ممکن است در مواقع بحرانی که نیاز به هزینه زیادی دارد دچار کمبود مالی شوند و استرس زیادی سراغشان بیاید. آن ها متوجه می‌شوند که تمام پس انداز خود را خرج کرده اند و دچار مشکل مالی شده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی پول خرج کردن کلیک کنید.
 
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران