مقالات روانشناسی

انتخاب شغل مناسب

1

انتخاب شغل مناسب

انتخاب یک مسیر شغلی مناسب، چالش برانگیز و مشکل است؛ این که آیا شما باید انتخاب حرفه ای خود را شروع کنید یا مسیر شغلی موجود خود را تغییر دهید، با سردرگمی و اضطراب همراه است. برای اکثر ما، این سوال که اکنون در چه جایگاهی قرار داریم ایجاد می شود و ما را وا می دارد تا در مورد منافع، رضایت شغلی، اشتیاق و نحوه عملکرد خود فکر کنیم.از افراد مشاوره دریافت می کنید تا "علاقه و آنچه که دوست دارید را دنبال کنید" اما این روشها معمولاً کمکی به شما نمی کنند. همیشه باید شغلی را انتخاب کنید که متناسب با مهارت های شما باشد و شما را راضی کند.متاسفانه، تحقیقات نشان می دهد که افراد معمولاً در انتخاب مسیر شغلی مناسب، خوب عمل نمی کنند و در نهایت باعث خراب شدن زندگی حرفه ای و شخصی آنها می شود. بنابراین مهم است که شغلی را انتخاب کنید که مناسب شما باشد.

فاکتورهای مهم در انتخاب شغل

مواردی که باید هنگام یافتن شغل مناسب در نظر بگیرید عبارتند از:

مهارت ها

مهارتها براساس استعداد طبیعی شما پایه ریزی می شود و از طریق تحصیلات / آموزش توسعه می یابد.

ارزش ها

ممکن است بخواهید در انتخاب شغل عواملی مانند نوع سبک زندگی مورد نظر، اعتقادات خود، ماهیت اخلاقی شرکت یا صنعتی را که می خواهید در آن کار کنید را در نظر بگیرید.

محدودیت ها

انتخاب شغل شما ممکن است با شرایط مالی، جغرافیایی، مسئولیت های خانواده، ناتوانی جسمی یا مدارک تحصیلی شما محدود شود.

فرصت ها

تنها تصمیم گیری در مورد کاری که می خواهید انجام دهید فایده ای ندارد، مگر اینکه فرصت پیگیری آن وجود داشته باشد. می توانید از روشهای مختلف فرصت ها را بیابید، به عنوان مثال:پاسخ به تبلیغات برای مشاغل یا آموزش حرفه ای / حمایت مالی؛ ایجاد ارتباط از طریق افرادی که می شناسید برای مراجعه به کارفرمایان.

شخصیت

ویژگی های شخصیتی یک عامل بسیار مهم است که شامل انگیزه های ناخودآگاه می شود.

انتخاب شغل مناسب

خود را ارزیابی کنید

قبل از تصمیم گیری های مهم، بهتر است که برای تامل در خود زمان بگذارید و انتخاب شغل مناسب از این قاعده مستثنا نیست. در این مرحله، به این فکر خواهید کرد که تمایل به قرار گیری در چه محیط کاری هستید، از کدام کار بیشتر لذت می برید، دوست دارید با چه افرادی کار کنید و موارد دیگر.پس از تحقیق در مورد مشاغل، مجددا لیستی کوتاه از از چند شغل مورد نظر ایجاد و شروع کنید. هدف، رسیدن به یک یا دو مسیر شغلی است که شما به آن علاقه دارید. می توانید.

نیازمندی های شغل

قبل از انتخاب شغل، باید بدانید چه مدارک، گواهینامه آموزش و ... مورد نیاز است. شاید برخی شرایط لازم برای شغل مورد نظر، مناسب شما نباشد. بنابراین لیست خود را محدودتر کنید.

حقوق:

حتی اگر درآمد خاصی را در نظر ندارید ،دانستن حدود درآمد و حقوق از شغل های مشخص کرده برای خود، مفید است.

فرصت رشد

مهم است بدانید آیا فرصت رشد در شغل انتخابی وجود دارد یا خیر؟ این به معنای فرصت پیشرفت، کسب مهارت و مسئولیت پذیری بیشتر است.

چشم انداز شغلی

یکی دیگر از اطلاعات مهم، وضعیت شغل انتخابی شما در بازار کار است که شامل داده هایی مانند روند استخدام و رشد شغل می شود.

خود شناسی

مهمترین مسئله این است که خود شما باید خصوصیات شخصیتی، نقاط قوت و ضعف، علایق و سایر عوامل مهم را بشناسید. اطلاعاتی را در مورد آنها پیدا کنید و گزینه های موجود در آن زمینه را کشف کنید. اگر نسبت به نقاشی احساس شور و اشتیاق دارید پس حرفه ای را در هنرهای تجسمی دنبال کنید.یک لیست جامع از مهارتهای قوی خود ایجاد کنید و مرحله بعدی را بر اساس آن تعیین کنید. برای به دست آوردن چشم انداز بیرونی و بهتر، با خانواده یا دوستان خود مشورت کنید تا به شما در انتخاب قوی ترین مهارت کمک کنند.

آزمون شغلی

آیا هنوز هم در انتخاب شغل مناسب سردرگم هستید؟ اگر در تصمیم گیری با مشکل مواجه شده اید باید یک آزمون شغلی بگیرید. با وجود در دسترس بودن تعداد زیادی از آنها در اینترنت می توانید با پاسخ دادن به مجموعه ای از سوالات در یک بازه زمانی مشخص، مهارت ها و نقاط قوت خود را به راحتی ترسیم کنید. این آزمون ها نقاط قوت و ضعف را ارزیابی می کنند و سپس بر اساس مجموعه مهارت های فرد شغل مناسب را پیشنهاد می کنند.

مشاوره با افراد با تجربه

مشاوره با افراد باتجربه که در مورد موضوع یا مهارت خاصی تخصص دارند می تواند در انتخاب شغل مناسب کمک کننده باشد. از کارشناسان و متخصصان صنعت مشاوره بگیرید و در مورد علاقه و آرزوهای خود صحبت کرده و اطلاعاتی در مورد صنایع و شغل های مختلف کسب کنید. لینکدین یکی از بهترین راه های ارتباط با افراد با تجربه و یافتن نظرات ارزشمند در مسیر شغلی مرتبط است.

کارآموزی

دوره کارآموزی اطلاعات خوبی در مورد شغل و مسئولیتهای آینده به شما می دهد. می توانید ضمن همکاری و کار به عنوان یک تیم، از افراد با تجربه مهارت یاد بگیرید.در واقع دوره کارآموزی با فراهم کردن فرصت کار در بین افراد مختلف، اساس کار شما را پایه گذاری می کند. همچنین می توانید بسته به عملکرد و علاقه خود با یک شغل تمام وقت کنار بیایید. به دست آوردن تجربه از طریق کارآموزی برای رزومه کاری شما امتیاز است.

آموزش ببینید و رزومه خود را به روز کنید

هنگامی که لیست خود را به یک یا دو مسیر شغلی کاهش دادید، باید ارزیابی کنید که آیا به آموزش های بیشتر یا مدارک معتبر نیاز دارید. برخی از کارفرمایان مایل به آموزش کار در محل کار هستند، برخی دیگر به دنبال افرادی خواهند بود که از قبل الزامات را داشته باشندبرای جزئیات بیشتر در مورد یک شغل خاص، پست شغلی را با دقت مرور کنید. به بخش هایی با عنوان "الزامات" و "آموزش و تجربه" توجه کنید. هنگامی که متوجه شدید که برای شغلی واجد شرایط هستید، رزومه خود را به روز کنید تا نقاط قوت و مهارت های مربوط به خود را منعکس کنید.

چرا انتخاب شغل مهم است؟

همان طور که می‌دانید، شغلی که انتخاب می‌کنیم تا حد زیادی می‌تواند در زندگی شخصی ما تاثیر گذار باشد. بنابراین به هیچ عنوان نباید این انتخاب را بی اهمیت تلقی کرد. درواقع دستیابی به یک شغل مناسب، کیفیت زندگی آینده ما را مشخص خواهد کرد.واضح است که شغل هر فرد بخش اعظمی از ساعات بیداری یک انسان در طول شبانه روز را به خود اختصاص می‌دهد. این مسئله تاثیرات بسیاری بر حالات روانی یک فرد خواهد داشت. درواقع کاری که برای آینده خود انتخاب کرده‌اید، تنها ابزاری برای امرار معاش شما نیست. شغل هر کس جنبه‌های مهم زندگی مانند: طرز لباس پوشیدن، مدل صحبت کردن، طرز فکر و بسیاری از موارد زندگی او را تحت تاثیر قرار خواهد داد. همین موضوع نشان دهنده اهمیت شغل و مسیر یا کارراهه شغلی در زندگی هر فرد است.

اهمیت رضایت شغلی در زندگی ما

به صورت کلی منظور از رضایت شغلی، حس خشنودی و رسیدن به نیازهای اصلی، با پرداختن به آن شغل است. لازم است بدانید رضایت شغلی تنها شامل میزان درآمد و رفاه اقتصادی نیست، بلکه حسی که شما از انجام آن کار دارید نیز مهم است.زمانی که یک فرد از شغل خود رضایت داشته باشد، به مواردی مانند: احترام، امنیت شغلی، زندگی با کیفیت و رشد دست پیدا می‌کند. وجود این فاکتورها در زندگی هرکس می‌تواند باعث رضایت کلی او شود. درواقع کسی که شغل خود را دوست داشته باشد و احساس رضایت نسبت به آن داشته باشد، زندگی ایده آل تری خواهد داشت. حتی اگر فردی از نظر اقتصادی در سطح بالایی قرار نگیرد، بازهم حس رضایت همراه او خواهد بود.

یکی از مهم ترین عواملی که در شغل اثرگذار میباشد

این است که رضایت شغلی سبب آرامش فکری افراد می‌شود. همین امر زندگی خوشی را برای آنان به ارمغان می‌آورد. واضح است که یک نفر با درآمد بالا اگر احساس رضایت از شغل خود نداشته باشد، در تمامی مراحل زندگی حس کمبود و شکست با او همراه است.

یافتن مسیر شغلی

انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین تصمیم گیری‌های هر انسان در طول زندگی او محسوب می‌شود. بنابراین بهتر است با اطلاعات کامل به سراغ این مسئله برویم. در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید یک انتخاب صحیح داشته باشید.

اهمیت انتخاب شغل مناسب

هر انسانی برای ادامه‌ بقا و زندگی خود، نیازمند شغلی است که از طریق آن بتواند درآمد کسب کرده و امرار معاش کند. انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر فردی است و برای موفقیت در زندگی نباید از اهمیت انتخاب شغل غافل شد.همچنین انتخاب شغل مناسب برای هر اجتماعی نیز سودمند است. زیرا اگر افراد شغل خود را دوست داشته و رضایت شغلی داشته باشند با کمال میل و علاقه وظایف خود را به انجام می‌رسانند، تعهد سازمانی امکان پذیر می‌شود و همین افراد امکان رشد و توسعه کشور را فراهم می‌کنند.بر اساس آمار مردم جوامع پیشرفته و مدرن بیشترین میزان رضایت را از مشاغل خود دارند و این خود گواه بر مسئله مهم انتخاب شغل مناسب می‌باشد.رضایت شغلی باعث می‌شود که افراد در هر شغلی به بهترین نحو به وظایف خود عمل کنند که به پیشرفت‌های بزرگ منجر خواهد شد. اگر افراد در انتخاب شغل خود دچار اشتباه شوند در جامع سرخورده شده و اهداف خود را فراموش می‌کنند و متعاقباً با مشکلات بزرگتری روبه رو می‌شوند. برای پرهیز از اینگونه اشتباهات می‌خواهیم تکنیک‌های انتخاب شغل را بررسی کنیم و بگوییم که چگونه شغل خود را انتخاب کنید.امروزه انتخاب شغل مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا مشاغل تخصصی شده‌‌اند و همین امر تحصیل در زمینه فعالیت شغلی و بروزرسانی اطلاعات را ضروری می‌سازد، بنابراین دقت در انتخاب رشته تحصیلی، سبب خواهد شد وضعیت شغلی فرد در آینده مشخص شود.همچنین اگر انتخاب شغل به درستی و بر اساس تیپ شخصیتی و خودشناسی انتخاب شود، نیازهای روانی فرد را برآورده خواهد ساخت، در نتیجه زندگی خانوادگی، ازدواج، انتخاب دوستان، وضعیت اجتماعی، اقتصادی و حتی نظام ارزشی فرد را نیز تحت تاثیر خواهد گذاشت.

تاثیر بیکاری بر جوانب مختلف زندگی فرد

از تاثیرات بیکاری می‌توان به کاهش عزت نفس، عدم اعتماد به نفس ، عدم توانایی استفاده از مواهب طبیعی، ایجاد بیماری‌های روحی و جسمی، تاثیر منفی برابعاد مختلف شخصیتی و اجتماعی فرد، اشاره نمود.از تاثیرات بیکاری می‌توان به کاهش عزت نفس، عدم اعتماد به نفس ، عدم توانایی استفاده از مواهب طبیعی، ایجاد بیماری‌های روحی و جسمی، تاثیر منفی برابعاد مختلف شخصیتی و اجتماعی فرد، اشاره نمود.

تقلید از دیگران در انتخاب شغل

شما انسان منحصر به فردی هستید و ویژگی‌های خاص خود را دارید. مسیر موفقیت افراد با همدیگر متفاوت می‌باشد، به عنوان مثال ممکن است شخصی مهندس خوبی باشد و شخص دیگر آشپز ماهری.پیشنهاد ما برای شما عزیزان این است که در مسیر شغلی و موفقیت دیگران، تقلید را کنار بگذارید. به طور مثال اگر پدر شما یکمهندس عمران موفق است، دلیل نمی‌شود که شما نیز در این شغل موفق باشید.در گذشته افراد به صورت موروثی مشغول به کار شده و شغل خود را انتخاب می‌کردند. به عنوان مثال شخصی که کشاورز بود، فرزندش نیز باید شغل کشاورزی را انتخاب می‌کرد‌، دیگر دوره این گونه از تصوارت و عقاید به سر آمده است و تقلید در مشاغل جایگاهی ندارد و افراد باید توجه و علایق خود را مد نظر داشته باشند نه مشاغل خانوادگی و تقلید را.

نظرسنجی از افراد بی تجربه

با هر کسی مشورت نکنید. برخی از افراد واقعا توانایی راهنمایی کردن شما را ندارند و یا منافع شخصی خود را در نظر گرفته و به شما راهنمایی غلط و اشتباه می‌دهند.مشورت با اعضای خانواده ودوستان نزدیک در بیشتر مواقع شما را سردرگم می‌کند و بین دوراهی قرار می‌دهد. خانواده‌ها چون به دنبال مصلحت فرزندان خود هستند همواره نگران بوده و با مصلحت اندیشی اشتباه خود ممکن است شخص را به سمت مشاغل نادرست هدایت کنند. برای مشورت از مشاورین و کارشناس‌های متخصص در زمینه مشاغل کمک بگیرید‌.

عدم توجه به بینش درونی

احساسات و بینش درونی خود را نادیده نگیرید. حتما شما نیز افرادی را می‌شناسید که در دقیقه نود وقتی تصمیم به کاری گرفته اند احساسات و بینش درونی خود را نادیده گرفته و به سمت و سوی دیگری منحرف شده‌اند.‌برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید توصیه می‌کنیم که احساسات خود را در زمینه انتخاب شغل جدی بگیرید و به خودتان اطمینان داشته باشید. بینش‌های درونی شما درست به مثابه یک سیستم هوشمند هستند و با نادیده گرفتن و عدم توجه به آن‌ها تجربه‌های خود را نادیده می‌گیرید.

توجه صرف به عنوان شغلی

بعضی از مشاغل عناوین به اصطلاح دهن پر کنی داشته و پر زرق و برق می‌باشند ولی باز کار راکدی داشته و یا مشغول به کار شدن در آن‌ها آینده کاری شما را تضمین نکرده و ممکن است برایتان جز پشیمانی چیز دیگری نداشته باشند. در نتیجه بهتر است تفکرتان محدود به عناوین نباشد و عاقلانه تصمیم بگیرید.

توجه بیش از حد به آینده شغلی

فراموش نکنید که شما در حال زندگی می‌کنید و نباید تمامی حواس شما معطوف به آینده باشد‌. انتخاب یک شغل تنها با این دلیل که آینده شغلی خوبی دارد به هیچ عنوان عاقلانه نیست و می‌تواند ریسک بزرگی باشد.

برخی از افراد اصلا به شغلی که انتخاب می‌کنند علاقه نداشته و تنها به آینده شغلی آن امیدوار هستند، اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید، باید بگوییم که بهتر است که دور این اشتباه را خط کشیده و تفکر خود را اصلاح کنید، شما از آینده خبر ندارید و ممکن است شرایط به نحوی باشد که به جای پیشرفت شغلی با رکود شغلی مواجه شوید.

راه های انتخاب یک شغل مناسب

1. ارزیابی علایق

برای انتخاب یک شغل مناسب ابتدا باید علایق خود را پیدا و آن ها را ارزیابی کنید. برای پیدا کردن علایق باید به گذشته خود رجوع کنید، کار هایی که در کودکی و نوجوانی مشتاق به انجام آن بوده اید را یادداشت کرده و از نظر خود، آن هایی که اولویت دارند را نشانه گذاری کنید. حالا باید در رابطه با هر یک از آن کار ها تحقیق کرده و موقعیت خود را برای انجام آن کار بسنجید. در صورت نیاز برای دستیابی بهتر به علایق و استعداد های خود، تست های مربوطه در این زمینه را انجام دهید.

2. سرگرمی های خود را ارزیابی کنید

تبدیل سرگرمی ها یا کاری که دوست دارید به شغلی در آینده تبدیل کنید بسیار آسان است. بسیاری از سرگرمی ها با نیازها و موقعیت های دنیای واقعی مطابقت دارند. در نظر بگیرید که دوست دارید چه کاری انجام دهید و چگونه می تواند در یک شغل مناسب باشد. به عنوان مثال، اگر دوست دارید بازی های ویدیویی انجام دهید، در نظر بگیرید که یک طراح، برنامه نویس یا متخصص بازی های ویدیویی شوید. اگر به طراحی یا هنر علاقه دارید، میتوانید طراح گرافیک شوید. اگر به ورزش علاقه دارید، میزبانی یک اردوی ورزشی یا کمک مربی شدن را در نظر بگیرید. بررسی کنید که در مدرسه از چه چیزهایی لذت می برید یا لذت می برید. موضوعات آکادمیک به خوبی به مشاغل آینده ترجمه می شوند، اما ممکن است نسبت به سایر انواع مشاغل به تحصیلات بیشتری نیاز داشته باشند. کلاس مورد علاقه شما در دبیرستان به خوبی می تواند شما را وارد حرفه آینده خود کند، اما شما باید مایل باشید برای آن کار کنید.

3. ارزیابی مهارت ها

انتخاب یک شغل بر اساس چیزی که در آن مهارت دارید می تواند به شما کمک کند تا به برتری برسید و آینده ای مطمئن برای خود فراهم کنید. در نظر بگیرید که در چه مهارت‌هایی برتر هستید. اگر در مهارت‌های خاصی مانند درست کردن چیزها یا ساختن چیزها مهارت دارید، این می‌تواند شغلی عالی برای شما فراهم کند. تحصیل در مدرسه ممکن است ضروری باشد یا نباشد، اما نیروی کار ماهر اغلب مورد تقاضا است و پیدا کردن کار برای شما نسبتاً آسان است. به عنوان مثال، نجاری، تعمیر خودرو، ساخت و ساز و کارهای برقی همه از افرادی سود می برند که در تعمیر چیزها یا کار با دستان خود مهارت دارند. اینها همچنین مشاغل پایدار و با درآمد خوبی هستند. مهارت های دیگر مانند مهارت آشپزی نیز می تواند به راحتی به شغل تبدیل شود. مهارت های بین فردی خود را ارزیابی کنید. اگر مهارت‌های شما بیشتر در کمک و برقراری ارتباط با افراد دیگر است، شغل‌هایی برای شما نیز وجود دارد. افرادی که به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می کنند و با دیگران تعامل دارند، می توانند به راحتی به عنوان مددکار اجتماعی یا بازاریابی و موقعیت های تجاری مشابه شغل کسب کنند. اگر بیشتر از آن دسته هستید که از دیگران مراقبت می کنید، به پرستاری یا کار به عنوان دستیار اداری یا مدیر دفتر فکر کنید.

4. خودشناسی

خودتان را کاوش کنید. پی بردن به اینکه با زندگی خود چه کاری باید انجام دهید ممکن است گاهی اوقات مستلزم این باشد که خودتان را بهتر بشناسید. اگر شغلی می‌خواهید که واقعاً شما را خوشحال کند، باید درک بسیار خوبی از آنچه می‌خواهید داشته باشید و از چه چیزی لذت می‌برید. برای برخی از افراد، این به این معنی است که مدتی مرخصی بگیرند تا تصمیم بگیرند چه چیزی برای آن ها مهم است. هیچ اشکالی در این مورد وجود ندارد، بنابراین احساس بدی نداشته باشید. مهم‌تر این است که هر چه زودتر زندگی‌تان را مشخص کنید، نه اینکه وارد شغلی شوید که باعث می‌شود از زندگی‌تان متنفر شوید.

5. وضعیت مالی

وضعیت مالی خود را در نظر بگیرید. توانایی شما برای پیگیری یا تغییر شغل ممکن است به وضعیت مالی شما بستگی داشته باشد. برخی از مسیرهای شغلی نیاز به تحصیل ویژه دارند و این گاهی اوقات گران است. با این حال، نباید احساس کنید که فقیر بودن شما را از تحصیلات مورد نظرتان محدود می کند. بسیاری از برنامه های دولتی برای کمک به شما برای پرداخت هزینه های مدارس، و همچنین کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه ها و برنامه های کارآموزی وجود دارد.

6. تحصیلات متناسب با شغل

به تحصیلاتی که با ورود به یک حرفه خواهید داشت فکر کنید. مهم است که در هنگام شروع به دنبال یک شغل، در نظر بگیرید که چه تحصیلاتی دارید یا خواهید داشت. اگر ممکن است مسائل مالی مانع از ادامه تحصیل بیشتر شما شود، ممکن است لازم باشد آنچه را که در حال حاضر دارید در نظر بگیرید. همچنین ممکن است لازم باشد در صورت وجود محدودیت زمانی یا محدودیت های دیگر، به مدرک دبیرستان یا کالج فعلی خود پایبند باشید. اگر متوجه شدید که محدود به مشاغل مربوط به مدرکی هستید که قبلاً دارید، با یک مشاور شغلی مشورت کنید تا بدانید چه گزینه هایی در دسترس شما هستند. اگر محدودیت ها شما را از ادامه تحصیل در مدرسه منع نمی کند، ممکن است بخواهید این گزینه را در نظر بگیرید. همه افراد در مدرسه عالی نیستند یا به آموزش کالج سنتی نیاز دارند، اما بیشتر مسیرهای شغلی دارای آموزش هایی هستند که می توانید انجام دهید و به شما کمک می کند سریعتر پیشرفت کنید.

7. دسترسی آسان

مشاغلی را در نظر بگیرید که به راحتی به آن ها دسترسی دارید. در نظر بگیرید که چه گزینه های شغلی برای شما وجود دارد که به راحتی وارد آن شوید. به عنوان مثال می‌توان در شرکتی که یکی از والدین شما کار می‌کند، کار کردن برای یک کسب‌وکار خانوادگی یا کار کردن برای یک دوست. اگر گزینه های شما محدود است، انتخاب شغلی که بتوانید به سرعت وارد آن شوید ممکن است بهترین گزینه شما باشد.

8. بررسی امنیت مالی آینده

یکی از مهم ترین مواردی که باید در نظر بگیرید، این است که آیا مسیر شغلی که انتخاب می کنید سطح قابل قبولی از امنیت مالی را برای شما فراهم می کند. به عبارت دیگر، آیا می‌توانید پول کافی برای تامین هزینه زندگی خود و خانواده‌تان به دست آورید؟حساب حقوق خود را داشته باشید، بیمه درمانی و گزینه های بازنشستگی خود را نیز در نظر بگیرید. ممکن است بخواهید قبل از هر تصمیمی به یک مشاور مالی مراجعه کنید. به یاد داشته باشید، نیاز به پول زیاد یا پول کافی بر اساس استانداردهای دیگران نیست. تنها چیزی که مهم است این است که برای شما و آنچه برای زندگی خود می خواهید کافی است.

9. ثبات شغلی

ثبات شغلی آینده خود را به دقت بررسی کنید. بازارهای کار در نوسان هستند زیرا جامعه در زمان های مختلف به چیزهای مختلف نیاز دارد. برخی مشاغل نیز همیشه مورد تقاضا یا اغلب ناپایدار هستند. شما باید در نظر بگیرید که آیا شغلی که انتخاب می‌کنید به اندازه کافی برای شما و خواسته‌های شما برای آینده پایدار است یا خیر. به عنوان مثال، بسیاری از افراد اخیراً وارد دانشکده حقوق شدند و اغلب بیش از 100000 دلار بدهی مدرسه دریافت کردند، زیرا فکر می کردند در آینده دستمزد بسیار بالایی خواهند گرفت. با این حال، مناصب وکالت در چند سال گذشته چندان مورد تقاضا نبوده و اکنون این افراد بدهی های هنگفتی دارند و راهی برای پرداخت آن ندارند. مثال دیگر، کار به عنوان نویسنده یا هر شغلی مبتنی بر کار آزاد است. ممکن است گاهی اوقات کار زیادی داشته باشید، اما ممکن است سال ها باشد که تقریباً هیچ چیز نداشته باشید. کار در این راه مستلزم سطح مشخصی از عزم و انضباط است و برای همه مناسب نیست.

10.بهترین تناسب را پیدا کنید

اگر مجموعه مهارت و تجربه مناسبی دارید، می توانید از عهده این کار برآیید. شما قادر خواهید بود از مزیت خود برای بدست آوردن شغلی نزدیک به موقعیت ایده آل شما استفاده کنید. همچنین می‌توانید شغلی را انتخاب کنید که برای شرایط و اهداف شغلی شما مناسب باشد. لازم نیست اولین پیشنهاد کاری که دریافت می کنید را قبول کنید، مگر اینکه مطمئن باشید این موقعیت عالی برای مرحله بعدی حرفه شما است. وقت خود را زمانی صرف یک فعالیت کنید که مطمئن شوید، تلاش در آن شغل مطابق با علاقه و خواسته شماست.

11. نمایه ای از شغل و کارفرمای ایده آل خود ایجاد کنید

ایجاد یک نمایه به شما کمک می‌کند تا موقعیت‌های جذاب را شناسایی کنید و مشاغل دیگری را که فکر نمی‌کنید مناسب باشند، به شما منتقل کنید. در نظر بگیرید که چه نوع کارفرمایی برای شخصیت و سبک کاری شما مناسب است. برای این کار به عناصر شغل فعلی و گذشته خود فکر کنید که بیشتر از آن ها لذت برده اید و آن ها را یادداشت کنید.

برخی از سوالاتی که می توانید از خود بپرسید عبارتند از

  • کدام فعالیت در شغل فعلی شما رضایت بخش تر است؟
  • ممکن است دوست داشته باشید در شغل بعدی خود از چه چیزی اجتناب کنید؟
  • از نظر تعادل بین کار و زندگی چه می خواهید؟
  • فرهنگ ایده آل شرکت شما چیست؟
  • کدام شغل برای شما رضایت بخش تر خواهد بود؟

12. مشاوره با افراد با تجربه

مشاوره با افراد باتجربه که در مورد موضوع یا مهارت خاصی تخصص دارند می تواند در انتخاب شغل مناسب کمک کننده باشد. از کارشناسان و متخصصان مشاوره شغلی بگیرید و در مورد علاقه و آرزوهای خود صحبت کرده و اطلاعاتی در مورد صنایع و شغل های مختلف کسب کنید. یکی از بهترین راه های ارتباط با افراد با تجربه و یافتن نظرات ارزشمند در مسیر شغلی مرتبط است.

رضایت شغلی چیست؟

به صورت کلی منظور از رضایت شغلی، حس خشنودی و رسیدن به نیازهای اصلی، با پرداختن به آن شغل است. لازم است بدانید رضایت شغلی تنها شامل میزان درآمد و رفاه اقتصادی نیست، بلکه حسی که شما از انجام آن کار دارید نیز مهم است. زمانی که یک فرد از شغل خود رضایت داشته باشد، به مواردی مانند: احترام، امنیت شغلی، زندگی با کیفیت و رشد دست پیدا می‌کند. وجود این فاکتورها در زندگی هرکس می‌تواند باعث رضایت کلی او شود. درواقع کسی که شغل خود را دوست داشته باشد و احساس رضایت نسبت به آن داشته باشد، زندگی ایده آل تری خواهد داشت. حتی اگر فردی از نظر اقتصادی در سطح بالایی قرار نگیرد، بازهم حس رضایت همراه او خواهد بود.هر انسانی برای ادامه‌ بقا و زندگی خود، نیازمند شغلی است که از طریق آن بتواند درآمد کسب کرده و امرار معاش کند. انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر فردی است و برای موفقیت در زندگی نباید از اهمیت انتخاب شغل غافل شد. همچنین انتخاب شغل مناسب برای هر اجتماعی نیز سودمند است. زیرا اگر افراد شغل خود را دوست داشته و رضایت شغلی داشته باشند با کمال میل و علاقه وظایف خود را به انجام می‌رسانند،تعهد سازمانی امکان پذیر می‌شود و همین افراد امکان رشد و توسعه کشور را فراهم می‌کنند.

 انتخاب شغل و یا تغییر آن یکی از دغدغه‌هایی است که هرکدام از ما در برهه‌ای از زندگی خود با آن روبرو می‌شویم. بدون شک شغل هرشخص، در زندگی او تاثیر مستقیم خواهد داشت. بنابراین ترسیم مسیر شغلی یا (Career Path)، دستیابی به کار مناسب و در نهایت کسب رضایت شغلی، سبب ارتقا سطح کیفی زندگی خواهد شد.برای اینکه بتوانید شغلی درخور اهداف و سلایق خود برگزینید، باید به نکاتی توجه داشته باشید که در این مقاله به چند مورد از آنان اشاره کردیم. چنانچه در انتخاب شغل مناسب و ترسیم مسیر شغلی خود به راهنمایی بیشتر نیاز دارید،میتوانید از تست استعداد یابی گاردنر و تست نئو در سایکومتریست استفاده کنید و نتیجه را آنی دریافت کنید برای شرکت در تست استعداد یابی گاردنر و تست نئو روی لینک های زیر کلیک کنید و در آزمون شرکت کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران