در دنیای امروزی، عرضه و تقاضا در بازار کار چندان تناسبی با همدیگر ندارند و تقاضا به مراتب بالاتر است. ازطرفی هر سازمانی در معرض تغییرات مداوم و شرایط خاصی قرار داشته و فعالیت آنها روزبهروز در حال پیچیدهتر شدن است. در این شرایط است که اهمیت الگوی رفتاری ارزیاب در سازمانها آشکارتر میگردد.
ارزیابی، به عنوان یکی از پراهمیتترین الگوهای رفتاری در تست دیسک بهشمار میآید که میزان پیشرفت را در راستای اهداف اندازهگیری کرده و موجب تشخیص بهموقع انحرافات و انجام اقدامات اصلاحی یا تغییرات در سازمانها میشود. علاوهبر آن، در سالهای اخیر نقش و اثرگذار بودن این الگوی رفتاری آنچنان برای سازمانها روشن شده است که استفاده از آن در فرآیند تیمی، استخدام و ارتقاء کارکنان به یک مد رایج مدیریتی تبدیل گردیده است. رفتاری که از یک الگوی رفتاری ارزیاب (I-C) در تست دیسک (DISC) دیده میشود، این است که این افراد همیشه برای خوب بودن تلاش میکنند. همچنین آنها به هر قیمتی میخواهند که موفق شوند. الگوی رفتاری ارزیاب (I-C) در تست دیسک (DISC) با توجه به توانایی و استعداد خود برای موفق شدن و برنده شدن در تلاش هستند و از این موفقیت که بر اساس توانایی و استعداد خودشان باشد، انگیزه میگیرند.
الگوی رفتاری ارزیاب (DISC) یک سیستم ارزیابی رفتاری است که برای توصیف و تحلیل رفتارهای افراد در محیط کار و زندگی استفاده میشود. این الگو بر اساس چهار عامل اصلی تشکیل شده است: Dominance (اهمیت گذاری یا حاکمیت)، Influence (تاثیرگذاری)، Steadiness (ثبات) و Conscientiousness (اخلاقی و دقیق بودن). هرکدام از این عوامل به نوعی رفتارها و ویژگیهای شخصیتی اشاره دارند. در زیر، هر یک از این عوامل به طور خلاصه توضیح داده شده است:
برخی از افراد ممکن است ترکیبی از این عوامل را داشته باشند. الگوی رفتاری ارزیابی DISC میتواند به افراد و تیمها کمک کند تا درک بهتری از رفتارها و ترجیحات همدیگر داشته باشند و در نتیجه، همکاری و ارتباطات بهتری برقرار کنند. این ارزیابی ممکن است در موارد مختلفی از اداره تا توسعه فردی و تیمی مورد استفاده قرار گیرد.
افراد با الگوی رفتاری ارزیاب (I-C) در تست دیسک ترکیب منحصربهفردی از ابعاد مختلف هستند. این افراد قدرت بسیاری بالایی در برقرار کردن ارتباط با دیگران دارند. در الگوی رفتاری ارزیاب (I-C) بُعد رفتاری C آنها باعث میشود که در هنگام ارتباط برقرار کردن و صحبت کردن بهترین کلمات را انتخاب کنند و همچنین بُعد رفتاری I آنها باعث شده است تا این افراد بتوانند بهراحتی بر روی دیگران تاثیر بگذارند. افراد با بعد رفتاری ارزیاب (I-C) در تست دیسک (DISC) نظرات و اعتقادات خود را بهراحتی ابراز میکنند. اما این افراد نظرات خود را به صورت پرخاشگرانه و تهاجمی بیان نمیکنند.افراد با الگوی رفتاری (I-C) در تست دیسک به دیگران توجه نشان میدهند و معمولاً دیگران را به همکاری تشویق و ترغیب میکنند و همچنین افراد را برای مشارکت در پروژهها نیز متقاعد مینمایند. افرادی که جزء الگوی رفتاری ارزیاب در تست دیسک هستند، معمولاً آدمهای بسیار خلاق و صریحی هستند. این افراد، کار را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه میدهند و فقط وقتی آن کار را تمام میکنند که به یک نتیجه رسیده باشند.افراد با الگوی رفتاری ارزیاب (I-C) در تست دیسک (DISC) با برنامهریزیهای حساب شده از دستیابی تدریجی به نتایج اطمینان حاصل میکنند. این افراد همیشه تمایل به برنده شدن دارند.
این دسته از افراد در مواقعی که تحت فشار و استرس قرار میگیرند، منتقد و بیصبر و حوصله میشوند. الگوی رفتاری ارزیاب همیشه ترس از مورد تایید قرار نگرفتن، باخت و شکست دارند. برای اشخاص ارزیاب، سختگیری زیاد و کنترل افراد غیرقابل تحمل بوده و از محیطهایی که این ویژگیها را دارند، دوری میکنند. افراد با الگوی رفتاری ارزیاب (I-C) در تست دیسک (DISC) با اینکه به بهترین شکل منظم هستند، اما ممکن است خیلی استوار و پیگیر و دنبال کننده نباشند.اگر به درخواستها و استانداردهای الگوی رفتاری ارزیاب توجه نشود، صبر و تحملشان تمام میشود. کار کردن در محیطهایی که درگیری و اختلاف در آنها رخ میدهد، برای این اشخاص، بسیار آزاردهنده است. کارهایی مستقل و جدای از گروه، روی مسئلهای کار کردن و اعلام نتایج حاصل از کار به گروه، حل مسائلی که نیازمند تحلیل دقیقی از دادههای موجود هستند، انرژی افراد ارزیاب را میگیرد.
این دسته از افراد نباید در تصمیمگیریها، از روی انگیزه آنی و بدون فکر قبلیشان، عمل نمایند. اشخاص ارزیاب در هنگام اقدام برای حل مسائل، باید عملکرد عالی داشته باشند و کند عمل نکنند. ارزیابان باید بر روی حرفها و احساساتشان، کنترل بیشتری داشته باشند. الگوی رفتاری ارزیاب باید تمرین کند که در زمان گوش دادن به سایر افراد بیشتر متمرکز باشد. این دسته از اشخاص بهتر است در انجام وظایفی که به آنها محول میگردد، متمرکز باشند و بیشتر از حد توانشان، وعدهای ندهند. بهتر است الگوی رفتاری ارزیاب در تست دیسک از سریع فکر کردن و تصمیم گرفتن اجتناب نمایند و سرعت عمل خودشان را کمی کنترل کنند تا سایر اعضای تیم نیز فرصت همفکری داشته باشند.
الگوی رفتاری ارزیاب (I-C) نیاز دارد که در زمان مناسب ابتکار را به دست بگیرد. قدرت بسیار زیاد این افراد به دلیل این است که آنها بسیار انعطافپذیر هستند. این افراد توانایی این را دارند که در صورت نیاز بسیار سریع از خصوصیت مردمگرایی بُعد I خود به خصوصیت وظیفهگرایی بُعد C حرکت کنند. افراد با الگوی ارزیاب منتظر تغییر نمیمانند و برای ایده و دیدگاه خود سریعاً اقدام میکنند که این خصوصیت آنها هم به نفع خودشان و هم به نفع تیمشان است. افراد با این الگوی رفتاری در تست دیسک باید سرعت خود را کم کنند و آرامش خود را حفظ نمایند و در مورد امکاناتی که به آنها میدهند، واقعبین باشند. این افراد باید بین نیازهای اجتماعی و نیازهای انزواطلبانه خود تعادل ایجاد کنند.
یکی از مهمترین بخشهای شغلی یک «مدیر»، تاثیرگذاری بر رفتار اعضای تیم، همکاران و کسانی است که به آنها گزارش میدهد. درک انگیزه اطرافیان تان اولین قدم برای ارتباط بهتر با آنها و تحقق اهداف فردی و سازمانی است.
در حالت ایده آل، ممکن است از تیم خود بخواهید که یک ارزیابی رفتاری با مدل DISC انجام دهند تا شما و تیم تان بتوانید الگوهای رفتاری خود را بشناسید. با این حال،بهتر است بدانید اوضاع همیشه طبق خواسته شما پیش نمی رود و این خواسته شما (انجام ارزیابی DISC) که آسان ترین راه است همیشه امکان پذیر نیست ،زیرا احتمال اینکه همکاران یا مدیران شما این کار را انجام ندهند نیز وجود دارد! بنابراین علاوه بر انجام ارزیابی با مدل دیسک، شرکت در کارگاه های آموزشی رفتارشناسی برای توسعه حرفه ای، با بالا بردن توانایی شما در درک رفتار تیم، همکاران یا مدیران خود عملکرد شما را به عنوان یک مدیر به حداکثر رسانده و بهبود می بخشد.
در اینجا به مزیت هایی که چگونه ارزیابی با مدل دیسک کارایی شما و سازمان تان را بهبود می بخشد می پردازیم:
سازمان یا شرکت شما ممکن است از ارزیابی DISC به عنوان بخشی از فرآیند استخدام پیشبینی خود جهت تطبیق الگوهای رفتاری متقاضی با شرح شغل استفاده کند. حتی اگر در حال حاضر از DISC برای استخدام استفاده نمی کنید، آشنایی شما با مدل دیسک، شما را با درک عمیق تری از مدل به تناسب رفتاری و نیاز احتمالی به انجام وظایف بر اساس سبک رفتاری مورد نیاز مجهز می کند. تقریبا می توانید پیش بینی کنید که فرد مورد نیاز در کدام بخش قوی خواهد بود و در کدام بخش در نقش جدید خود تلاش بیشتری خواهد کرد. بنابراین در مهارت های استخدام یادگیری DISC مزیتی برای شما محسوب می شود. همچنین ساختاری را به شما می دهد تا انتظارات خود را تعیین کرده و مشاهدات خود را در مورد آنچه که فرد مورد نظر در مصاحبه استخدام ارائه می دهد و جایی که شانس رشد دارد را درست لحاظ کنید.
شاید شرکت شما معیارهای عملکردی در مورد سرعت انجام کارها یا سطوح کیفیت داشته باشد. ممکن است با توجه به معیار مورد نظر کار کردن با یکی از اعضای تیم دشوار باشد. فارغ از چالش، ارزیابی رفتار کارکنان یا برگزاری دوره آموزشی تحلیل رفتار کارکنان، ابزارها و تکنیک هایی را برای تغییر، تقویت، جبران یا منعطف کردن رفتار محل کار در اختیار شما قرار می دهد. به علاوه، داشتن دانش عمیق در مورد الگوهای رفتاری DISC، نحوه تنظیم بازخورد را برای فرد بهبود می بخشد. اگر از مدل رفتار شناسی DISC استفاده می کنید، گزارش تحلیل رفتار بر اساس دیسک خود با اعضای تیم به شما کمک می کند تیمی همراه تر و با کیفیت تری داشته باشید و به رویکرد شما اعتماد بیشتری می کنند.
دانستن الگوی رفتاری خود و همکاران فوق العاده مفید است و با کسب اطلاعات جامع در مورد الگوهای رفتاری در مدل دیسک، می آموزید که چگونه تاب آوری خود را افزایش دهید و چگونه خود را با سبک های مخالف یا متفاوت تطبیق دهید. به عنوان مثال، فرض کنید شما بعد رفتاری بالایی دارید و وارد جزئیات نمی شوید، اما یک عضو در تیم دارید که به جزییات و اطلاعات زیاد توجه دارد (فردی با C بالا)می توانید از این فرد برای تحلیل اتفاقات، ایجاد فرایند و هر امری که نیاز به توجه به جزییات بیشتر دارد استفاده کنید. استفاده از ظرفیت های رفتاری کارکنان و هم تیمی ها با توجه به الگوهای رفتاری باعث ایجاد اعتماد می شود و شما را در دراز مدت تبدیل به مدیری توانمند می کند.
مهارت های برقراری ارتباط موثر با کارکنان و با مشتریان بسیار مفید است و به جرات می توان گفت که یکی از بهترین مهارت های زندگی است. با یادگیری مدل دیسک و ارزیابی رفتاری و تسلط شما بر نقاط قوت و قابل بهبود الگوهای رفتاری، ایجاد استراتژی برای ارائه اطلاعات و پیش بینی نیازهای کارکنان یا مشتریان خود را بیشتر می کند. نحوه ارتباط گیری با مدل های رفتاری و باید و نباید های مربوط به هر الگو نقش به سزایی در ایجاد ارتباط موثر با کارکنان و مشتریان خواهد داشت.
تبدیل شدن به یک مشاور رفتاری معتبر برای یک مدیر، امتیاز ارزشمندی محسوب می شود. فراموش نکنید که توسعه نسل بعدی مدیران در سازمان نیز در شرح وظایف شماست. از این رو، استفاده از سایر ارزیابیها و گزارشهای رفتاری و آموزش کارکنان برای توسعه رهبری، نقطه جهشی در سازمان شما خواهد بود و در نهایت آگاهی شما نسبت به مدل دیسک و سایر ابزارها شما را تبدیل به یک مدیر و رهبر برجسته خواهد کرد.
مدیران کسب و کارها از نظر رفتاری اثر بسیار زیادی بر روی کارمندان خود میگذارند. زمانی که شما سرحال و با انرژی باشید، کارمندان شما نیز این انرژی مثبت را دریافت میکنند؛ متقابلا کم انرژی و بی حال بودن شما نیز بر روی کارمندان اثرگذار است. درک انگیزه دیگران در اطراف شما، اولین قدم برای ارتباط بهتر با آنها و تحقق اهداف شماست.زمانی که تمامی کارمندان و اعضای تیم در این تست شرکت کرده باشند، میتوانید شناخت بهتری نسبت به این افراد داشته و عملکرد بهتری را به عنوان مدیر در رفتار با این افراد داشته باشید که از کاربردهای مدل دیسک میتوانیم مثال بزنیم.
هرچند کاربردهای بسیار زیادی وجود دارد که میتواند در محیط کار تاثیر بسزایی داشته باشد. باید توجه داشته باشید که قبل استفاده از مدل دیسک، نسبت به تشخیص تست دیسک معتبر آگاهی داشته باشید؛ چرا که اگر این تست معتبر نباشید تحلیل تیپهای شخصیتی دیسک نیز معتبر نخواهد بود.
از ترکیب چهار گروه درونگرا، برونگرا، وظیفه محور و مردم محور چهار الگوی رفتاری با نامهای d, i, s, c تشکیل میشود که هر کدام از آنها ویژگیهای اخلاقی و رفتاری متفاوتی دارند.این 4 الگو در وجود تمامی افراد نهادینه شده است و هر کسی متناسب با موقعیتی که در آن قرار میگیرد رفتار خاصی را بروز میدهد.
افراد برونگرا و وظیفه محور را به اختصار گروه ” D ” مینامیم.
D ابتدای کلمات:
افرادی درونگرا و مردم محور هستند را به اختصار گروه( S) مینامیم.
S ابتدای کلمات:
افراد درونگرا و وظیفه محور را به اختصار گروه( C) مینامیم.
C ابتدای کلمات
الگوی رفتاری ارزیابی DISC میتواند به افراد و تیمها کمک کند تا درک بهتری از رفتارها و ترجیحات همدیگر داشته باشند و در نتیجه، همکاری و ارتباطات بهتری برقرار کنند. این ارزیابی ممکن است در موارد مختلفی از اداره تا توسعه فردی و تیمی مورد استفاده قرار گیرد.