مقالات روانشناسی

اختلالات پارانوئید و شخصیتی

1

اختلالات پارانوئید و شخصیتی

از آنجا که اختلالات شخصیتی الگوهای طولانی مدت و پایدار رفتار را توصیف می کند ، بیشتر آنها در بزرگسالی تشخیص داده می شوند.

تشخیص این بیماری در دوران کودکی یا بزرگسالی غیر معمولی است زیرا کودک یا نوجوان تحت رشد مداوم ، تغییر شخصیت و بلوغ قرار دارند. اما اگر در کودک یا نوجوان تشخیص داده شود ، حداقل باید حداقل 1 سال این ویژگی ها را داشته باشد.

طبق گفته انجمن روانپزشکی آمریکا (2013) ، اختلال شخصیت پارانوئید در مردان شیوع بیشتری در مردان دارد و در جایی بین 2.3 تا 4.4 درصد در جمعیت عمومی رخ می دهد.

مانند اکثر اختلالات شخصیتی ، اختلال شخصیت پارانوئید به طور معمول با افزایش سن شدت می یابد ، در حالی که بسیاری از افراد تا زمانی که در دهه 40 یا 50 سالگی خود قرار دارند کمی از شدیدترین علائم را تجربه می کنند.

 

چگونه اختلال شخصیت پارانوئید تشخیص داده می شود؟

اختلالات شخصیتی مانند اختلال شخصیت پارانوئید به طور معمول توسط یک متخصص حرفه ای بهداشت روان مانند روانشناس یا روانپزشک تشخیص داده می شود. پزشکان خانواده و پزشکان عمومی عموماً برای تهیه این نوع تشخیص روانشناختی آموزش دیده و مجهز نیستند.

بنابراین در حالی که در ابتدا می توانید در مورد این مشکل با یک پزشک خانواده مشورت کنید ، آنها باید شما را برای تشخیص و درمان به یک متخصص بهداشت روان ارجاع دهند. هیچ آزمایشگاهی ، خون و آزمایشهای ژنتیکی برای تشخیص اختلال شخصیت پارانوئید وجود ندارد.

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید به دنبال معالجه نیستند. به طور کلی ، افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی اغلب تا زمانی که این اختلال شروع به مداخله و یا تاثیر غیرقانونی بر زندگی فرد نکند ، به دنبال درمان نیستند. این اغلب اتفاق می افتد هنگامی که منابع مقابله یک شخص خیلی نازک برای مقابله با استرس یا سایر رویدادهای زندگی کشیده می شود.

تشخیص اختلال شخصیت پارانوئید توسط یک متخصص بهداشت روان انجام می شود و علائم و سابقه زندگی شما را با موارد ذکر شده در اینجا مقایسه می کند. آنها تعیین می کنند که آیا علائم شما معیارهای لازم برای تشخیص اختلال شخصیت را برآورده می کند یا خیر.

 

علل اختلال شخصیت پارانوئید

محققان امروز نمی دانند چه عواملی باعث اختلال شخصیت پارانوئید می شود. با این حال ، بسیاری از تئوری ها در مورد دلایل احتمالی وجود دارد. اکثر متخصصان در یک الگوی علیت بیوفیزیکی اجتماعی عضو می شوند – یعنی علل احتمالاً به دلیل عوامل بیولوژیکی و ژنتیکی ، عوامل اجتماعی (مانند نحوه تعامل فرد در رشد اولیه خود با خانواده و دوستان و فرزندان دیگر) و عوامل روانی است.

(شخصیت و خلق و خوی فرد ، با توجه به محیط خود شکل گرفته و مهارت های مقابله ای را برای مقابله با استرس یاد گرفته است) این نشان می دهد که هیچ یک از عوامل مسئولیت پذیر نیست – بلکه ، ماهیت پیچیده و احتمالاً در هم تنیده هر سه عامل مهم است. اگر فردی به این اختلال شخصیت مبتلا باشد ، تحقیقات نشان می دهد که احتمالاً کمی افزایش یافته است که این اختلال به فرزندان خود “نازل شود”.

 

درمان اختلال شخصیت پارانوئید

درمان اختلال شخصیت پارانوئید به طور معمول شامل روان درمانی طولانی مدت با یک درمانگر است که در معالجه این نوع اختلال شخصیت تجربه دارد. داروها همچنین ممکن است برای کمک به علائم نگران کننده و ناتوان کننده خاص تجویز شود.

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران