مقالات روانشناسی

اختلال شخصیت مرزی و ازدواج

1

اختلال شخصیت مرزی و ازدواج

اختلال شخصیت مرزی بر روی بسیاری از روابط نزدیک و عاطفی تاثیر می گذارد. ولی این اختلال بیشترین تاثیر را در روابط زوجین و ازدواج خواهد داشت. زمانی که هر دو زوج به اختلال شخصیت مرزی مبتلا باشند رابطه بین فردی پر از آشوب و اختلاف خواهد بود. در این موارد می توان با روان درمانی و مشاوره مشکل را برطرف نمود و نیازی به جدایی و طلاق نمی باشد. در ادامه مقاله با ما باشید.

علائم اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت به مجموعه ای از احساسات و الگوهای رفتاری گفته می شود که به نظر مناسب نمی آید. علائم اختلال شخصیت مرزی به شرح زیر است:

  • عکس العمل های شدید و احساسی و نامناسب
  • رفتارهای تکان دهنده و نامناسب
  • سابقه روابط متزلزل
  • گوشه گیری و احساس پوچی
  • عدم احساس یکدلی با دیگران
  • احساس دائمی طرد شدن
  • نوسانات خلقی شدید که برای روزها به طول می انجامد.
  • اضطراب شدید، نگرانی و افسردگی
  • برنامه شغلی ناپایدار
  • رفتارهای پرخطر مانند رانندگی خطرناک

اختلالات و نوسانات خلقی شدید، رفتارهای تکان دهنده و عکس العمل های شدید و غیر منطقی همگی زندگی را برای این بیماران دشوار می کند و اتمام مدرسه، دوام آوردن در یک موقعیت شغلی و داشتن روابط عاطفی سالم و طولانی مدت را غیر ممکن خواهد ساخت.

مطالعاتی که بر روی افراد مبتلا به اختلال شخصیت فردی صورت گرفته نشان داده که 60 درصد از افرادی که به این اختلال مبتلا هستند ازدواج کرده اند. در ایالت متحده آمریکا 85 درصد از افراد تا سن 40 سالگی ازدواج کرده اند. بنابراین به این نتیجه می رسیم که این افراد تمایل کمتری به ازدواج کردن دارند.

اختلال شخصیت مرزی و طلاق

بر خلاف باور عموم افرادی که به اختلال شخصیت مرزی مبتلا هستند درصد طلاق بالاتری ندارند. در صورتی که فرد مبتلا به این اختلال تحت درمان قرار بگیرد و علائم بیماری کاهش یابد، می تواند ازدواج موفقی داشته باشد و والد خوبی باشد.

طی تحقیقاتی که صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که افراد مبتلا به این اختلال توانایی ضعیفی در حل مسائل دارند و مهارت های ارتباطی آن ها ضعیف است. به دلیل همین مشکلات این افراد نمی توانند ازدواج خوب و موفق و توام با آرامشی داشته باشند و همواره درگیر مسائلی پیش و پا افتاده هستند.

مشکلات ازدواج با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

همانطور که می‌دانید یکی از نیازهای اساسی برای ازدواج، داشتن ثبات شخصیتی و رفتاری است به طوریکه می‌توان یکی از عوامل اصلی ماندگاری ازدواج را ثبات در شخصیت و رفتار عنوان کرد. همانطور که گفته شد افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در همین حفظ ثبات و تعادل مشکل دارند.

یکی از آسیب‌هایی که ممکن است افراد در ازدواج با شخصیت مرزی با آن مواجهه شوند، مشکل در تصمیم‌گیری است. به طوری که شریک زندگیشان هیچوقت نمی‌تواند یک تصمیم مشترک با همسرش بگیرد و همیشه مجبور به تحمل یک زندگی پر فراز و نشیب است.

از دیگر آسیب‌های ازدواج با افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی این است که هرگاه شرایط زندگی به طور مساعد پیش نرود، ممکن است فرد شریک زندگی‌اش را رها کرده و به راحتی به دنبال یک رابطه جدید بگردد. از طرفی این افراد به راحتی به سمت مصرف مواد مخدر روی می‌آورند. اگر شما با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی وارد رابطه شوید، هیچوقت یک رابطه سرشار از آرامش و بدون مشکل را تجربه نخواهید کرد.

تاثیر خدمات روانشناسی بر ازدواج با شخصیت مرزی

بسیاری از افراد از مشکلات و پیامدهای ازدواج با شخصیت مرزی آگاهی دارند اما به دلیل علاقه به آن فرد نمی‌توانند از ازدواج صرف نظر کنند. در این شرایط توصیه می‌شود که از یک روانشناس کمک بگیرید و با او مشورت کنید. روانشناس به شما کمک می‌کند تا تمام جوانب را به خوبی بسنجید و با آگاهی بیشتری گام بردارید. اینگونه حتی می‌توانید در فرایند درمان نیز به همسر خود کمک کنید.

برای شرکت در تست روانشناسی اختلالات روانشناختی MMPI -2 کلیک کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران