مقالات روانشناسی

اختلال پارانویا و ازدواج

1

اختلال پارانویا و ازدواج

اختلال پارانویا و ازدواج

ازدواج با شخصیت پارانوئید می‌تواند مشکلات بسیاری را برای شما ایجاد کند. اگرچه در روزهای اول آشنایی ممکن است بدبینی‌های این افراد از نظر شما شیرین و نشانه توجه و اهمیت باشد بااین‌حال ادامه دادن این وضعیت برای تمام عمر موضوع غیرقابل تحملی خواهد بود.
این افراد دائماً به همه‌چیز شک داشته و ساده‌ترین مسائل را نیز به‌عنوان تهدید ادراک می‌کنند. به همین خاطر بهتر است قبل از اقدام برای ازدواج، با کمک گرفتن از مشاورین پیش از ازدواج نسبت به ‌سلامت شخصیت طرف مقابل اطمینان پیدا کنید و یا درصورتی‌که در طول دوران آشنایی متوجه رفتار غیرمعمولی از طرف مقابل شدید حتماً راجع به رفتارهای وی از یک مشاور کمک بگیرید.

برقراری ارتباط با بیمار پارانویید

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا واقعا می‌توان با بیمار پارانوئید ارتباط برقرار کرد یا خیر؟

به این سوال با قاطعیت محض نمی‌توان جواب بله یا خیر داد، اما به صورت کلی بدانید اگر با یک بیمار پارانوئید ازدواج کنید، نباید انتظار یک زندگی نرمال و آرامش روانی معمولی را داشته باشید.

اگر شما با یک فرد پارانوئید ازدواج کرده‌اید، بهتر است برای نگه داشتن رابطه هر چند کوتاه مدت قبل از جدایی اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اول از همه بدانید شما تنها نیستید. در هر صورت بیماری پارانویا یکی از شایع‌ترین بیماری های اختلال شخصیتی است.
  • از مشاجره کلامی و فیزیکی بپرهیزید. مشاجره‌ی کلامی هیچ چیز را در بیماری پارانوئید تغییر نخواهد داد.
  • سعی کنید با بیماری پارانوئید احساس همدلی کنید، ترس‌های آن را درک کنید و با عواطف و احساسات او همراه شوید.
  • سعی در اعتماد سازی کنید. ایجاد اعتماد برای افراد دچار بیماری پارانویا صبر و شکیبایی زیادی می‌طلبد.سعی نکنید با عباراتی همچون «چرا نمی‌توانی به من اعتماد کنی؟»، تغییرات سریع ایجاد کنید؛ چرا که بی نتیجه است.
  • بر اساس تجربه ها مشاهده شده است در مواردی، رابطه داشتن می‌تواند به بهبود فرد دچار پارانویا در طول ازدواج کمک کند. البته با مراجعه به روانشناس متخصص و استفاده از راهکارهای علمی می‌توان به بهبود بیمار پارانوئید امیدوار بود.
  • تا حد ممکن با شخصیت پارانوئید مخالفت نکنید؛ البته این به آن معنی نیست که شما باید در زندگی برده‌ی این شخصیت بشوید.
  • در مواجهه با افراد پارانوئید، شفاف صحبت کنید. آن‌ها همواره تلاش می‌کنند برداشت خودشان را از حرف شما داشته باشند، پس نباید هیچ ابهامی در صحبت‌های خود داشته باشید.
  • الکی اعتراف نکنید. شخصیت‌های پارانوئید در ازدواج، سعی می‌کنند شما را وادار به اعتراف به کارهای نکرده تان بکنند.

طلاق به خاطر پارانویا

تجربه نشان داده است که متاسفانه سرانجامِ ازدواج با یک شخصیت پارانوئید طلاق است.

بیماری پارانویا متاسفانه به صورتی است که بر تمام جنبه‌های زندگی فردی و مشترک شخص تاثیر منفی می‌گذراد.

علاوه بر آن تاثیر پارانویا بر ازدواج، می‌تواند بر زندگی فرزندان افراد نیز تاثیر منفی بگذارد و تبعاتی چه در دوران کودکی و نوجوانی، چه در آینده‌ی فرزندان حتی پس از ازدواج آن‌ها نیز داشته باشد.

  1. سوریتو البته مجددا تاکید می‌کند قبل از هر اقدامی، مراجعه به روانشناس متخصص اختلال شخصیتی پارانویا و مشورت با مشاور مرتبط به حوزه‌ی پارانویا و ازدواج باید در الویت افراد قرار بگیرد.
  2. پیش از ازدواج به این نکته توجه کنید که اگر نشانه‌هایی از بدگمانی یا شک بیش از حد در طرف مقابل می‌بینید حتماً باید احتمال پارانوئید را در نظر بگیرید.
  3. متاسفانه در فرهنگِ ایران، دخترها توجه بیش از حد یا همان به اصطلاح «گیردادن» را از ویژگی‌های مثبتِ همسر آینده‌ی خود و نشانۀ غیرت می‌دانند. در صورتی که همین‌ها می‌تواند نشانه های اختلال پارانویا باشد.
  4. توجه بیش از حد، مطمئنا در آینده آسایش شما را خواهد گرفت و نخواهید توانست زندگی مشترک به همراه سلامت روانی داشته باشید.
  5. برای مردان نیز داشتن یک همسر شکاک و پارانوئید، می‌تواند تبعات منفی داشته باشد و منجر به محدود شدن زندگی اجتماعی مرد شود.
  6. در آخر تصمیم با شماست، اما همانگونه که پیشتر نیز گوشزد کردیم، ازدواج و اختلال پارانویا، حالتی نیست که شما از آن، انتظار یک زندگی طولانی مدت نرمال به همراه آسایش روانی داشته باشید

تاثیرات پارانویا بر ازدواج

شما هم اگر تجربه‌ی ازدواج با یک فرد پارانوئید را دارید، از تجربه‌های خود و تاثیر آن بر زندگی مشترکتان، برای کاربران سوریتو بنویسید.

تشخیص شخصیت پارانوئید

یکی از نگرانی‌ها برای بسیاری از دختران و پسران جوان این است که همسرشان از سلامت روان برخوردار باشد. بااین‌حال یکی از سوالات مهمی که در این زمینه ایجاد می‌شود این است که شخصیت پارانوئید را از کجا بشناسیم؟

مبتلایان به اختلال شخصیت پارانوئید نسبت به تمامی افراد و پدیده‌های اطرافشان نگاهی بدبینانه دارند و اغلب اوقات این سوءظن باعث می‌شود که به‌تندی با دیگران برخورد کنند. با توجه به این شیوه از برخورد، اطراف آن‌ها معمولاً خالی از جمعیت است و دوستان صمیمی ندارند. شخصیت‌های پارانوئید معمولاً در روابط اجتماعی کدورت‌های همیشگی و طولانی‌مدتی از دیگران دارند زیرا باور دارند که نزدیکانشان قصد فریب آن‌ها را داشته‌اند. به‌طورکلی می‌توان شخصیت افراد پارانوئید را در بی‌اعتمادی نسبت به دیگران خلاصه کرد.

برخی از مبتلایان به اختلال شخصیت پارانوئید ممکن است این ویژگی‌ها را با شدت کمتری نشان دهند و یا به دلیل علاقه به شما یا هر موضوع دیگری برای مدتی افکار خود را بروز ندهند. به همین خاطر بهتر است برای شناخت بیشتر طرف مقابل تا حد امکان دوره آشنایی را طولانی‌تر کنید و به جلسات مشاوره پیش از ازدواج توجه جدی داشته باشید. متخصصین روانشناسی می‌توانند با استفاده از تست های روانشناختی و مصاحبه‌های بالینی ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل و میزان تناسب شما با یکدیگر را به‌وضوح مشخص نمایند.

یکی از تست های مورد استفاده که در مراکز روانشناختی برای اختلالات روانشناختی مورد استفاده قرار میگیرد تست MMPI-2 فرم بلند میباشد. آزمون MMPI ر 3 فرم MMPI71MMPI370, MMPI567 سوالی میباشد برای شرکت در آزمون MMPI روی آزمون های ذکر شده کلیک کنیدو

مشکلات آتی ازدواج با شخصیت پارانوئید

مبتلایان به اختلالات شخصیت و به‌ویژه اختلال شخصیت پارانوئید ازجمله افرادی هستند که توصیه می‌شود از ازدواج با آن‌ها اجتناب کنید. ازدواج با شخصیت‌های پارانوئید اگرچه ممکن است در ابتدا چندان هم بد به نظر نرسد و به‌خصوص خانم‌ها این بدبینی را به‌پای غیرت و توجه بگذرانند بااین‌حال در درازمدت باعث بروز مشکلات بسیاری خواهد شد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بروز اختلال شخصیت در فرزندان

ژنتیک اصلی‌ترین دلیل برای بروز اختلالات شخصیت است. ازدواج شما با فردی که دچار این بیماری است می‌تواند احتمال درگیری فرزندان شما با این اختلال را افزایش دهد. علاوه بر این فرزندانی که در دوران کودکی خود سوءظن به دیگران را از والدینشان می‌آموزند حتی درصورتی‌که دچار اختلال شخصیت نباشند نمی‌توانند اعتماد به دیگران را تجربه کنند و احتمالاً در روابط اجتماعی آسیب خواهند دید.

افزایش احتمال آسیب روحی تمامی اعضای خانواده

شخصیت‌های پارانوئید به دلیل بی‌اعتمادی که از درون خود احساس می‌کنند دائماً با اطرافیان درگیر بوده و همواره احساس می‌کنند که دیگران قصد فریب آن‌ها را دارند. این موضوع علاوه بر اینکه باعث خواهد شد تا روابط درون خانواده چندان‌که باید گرم و صمیمی نباشد، محدودیت‌هایی را نیز در برقراری روابط اجتماعی با دیگران ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث منزوی شدن هرچه بیشتر خانواده این افراد باشد. همچنین شخصیت‌های پارانوئید بدبینی و سوءظن به دیگران را نیز به فرزندان خود آموزش می‌دهند و از این طریق باعث مسموم شدن طرز فکر کودک نسبت به جهان خواهند شد. مجموع این دلایل باعث می‌شود که اعضای خانواده این بیماران با احتمال بیشتری به انواع بیماری‌های روحی مبتلا شوند.

ازدواج با شخصیت پارانوئید(احتمال بروز پرخاشگری)

بدبینی و سوءظن در برخی موارد نیز تنها به یک شک و تردید ختم نمی‌شود و می‌تواند باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه در فرد گردد. این پرخاشگری‌ها می‌تواند خطرات جسمی و روحی بسیاری را برای شما و فرزندانتان به همراه داشته باشد.

فقدان ارتباطات سالم

شخصیت‌های پارانوئید روابط محدودی با دیگران برقرار می‌کنند و در صورت ازدواج با شخصیت پارانوئید، شما نیز می‌بایست روابط اجتماعی خود را محدود کرده و حتی با نزدیکانتان نیز ارتباط نداشته باشید.

راهکار های کاهش مشکلات ازدواج با شخصیت پارانوئید

گاهی اوقات فرد خواسته یا ناخواسته درگیر ازدواج با فردی خواهد شد که دچار شخصیت پارانوئید است. درصورتی‌که به هر دلیلی می‌خواهید به زندگی خود با این فرد ادامه دهید در درجه اول از این موضوع آگاهی داشته باشید که مسیر بسیار سختی را پیش رو دارید بااین‌حال بهتر است با کمک گرفتن از مشاورین خانواده و استفاده از راهکارهای زیر شدت مشکلات خود را کاهش دهید.

شرایط موجود را بپذیرید

واقعیت این است که همسر شما دچار بیماری روحی است که تا حد زیادی نسبت به تغییر مقاوم است. انکار این واقعیت یا تلاش برای تغییر شرایط نه‌تنها باعث بهبود وضعیت موجود نمی‌شود بلکه باعث آسیب روحی شما خواهد شد. سعی کنید با این واقعیت کنار بیایید و همسرتان را با تمامی ویژگی‌هایی که دارد بپذیرید. به خاطر داشته باشید که شما هرگز به‌تنهایی نخواهید توانست این افراد را اصلاح کنید. درمان شخصیت‌های پارانوئید حتی توسط متخصصین این حرفه نیز زمان زیادی طول خواهد کشید.

دریافت کمک‌های تخصصی

اصلی‌ترین نیاز افرادی که با شخصیت‌های پارانوئید در یک خانه زندگی می‌کنند این است که از یک روانشناس کمک بگیرند. شما برای دریافت راهکارهایی درزمینهٔ برخورد با شخصیت پارانوئید، تربیت کودکانی که در چنین خانواده‌ای بزرگ می‌شوند، حفظ سلامت روان خود و فرزندانتان یا حتی قانع کردن فرد برای مراجعه به مراکز درمانی نیاز دارید تا از یک متخصص کمک بگیرید.

مخالفت نکنید

یکی از اشتباه‌ترین رفتارها در برخورد با شخصیت پارانوئید این است که با باورهای او مخالفت کنید. بدبینی و اعتقاد به بدرفتاری دیگران باور جدی است که بی‌توجهی یا تلاش برای مبارزه با آن می‌تواند باعث عصبی شدن فرد شده و مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. سعی کنید در ارتباط با بیماران دچار این اختلال تا جای ممکن از بی‌توجهی به باورهای آن‌ها، ساده‌انگاری یا تمسخر این افکار خودداری کنید.

درمان بیماری پارانویا

تنها راه درمان بیماران پارانوئید فقط از طریق رفتار درمانی -Behavior therapy- است.

نیاز به دارو برای شخصیت پارانوئید، احتمالاً ضروری به نظر می‌رسد. درمان تخصصی تنها راه حل اثبات شده برای درمان بیماران پارانویا و شخصیت پارانوئید است. (اگر که درمانی موثر واقع شود)

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران