مقالات روانشناسی

تست کتل قبل از ازدواج

1

تست کتل قبل از ازدواج

تست کتل قبل از ازدواج

تست کتل یکی از پرکاربردترین تست های شخصیت در مشاوره قبل از ازدواج است و در حال حاضر در کنار تست های شناخته شده ای مثل تست MBTI و تست NEO در جلسات مشاوره ازدواج مورد استفاده قرار می گیرد. چون بر اساس پرسشنامه کتل ، ویژگی های شخصیتی انسان در موقعیت های گونان از ثبات نسبی برخوردارند و کسانی که قصد دارند سال ها در کنار هم زندگی کنند با توجه به نتایج تست کتل ، این فرصت در اختیارشان قرار می گیرد که بتوانند آینده رابطه را با توجه به تیپ های شخصیتی ای که دارند پیش بینی کنند.

علاوه بر تست کتل قبل از ازدواج ، در شرایطی مثل جلسات روانشناسی بالینی، مشاوره، خانواده درمانی، انتخاب یک فرد برای شغلی خاص و فعالیت های پژوهشی می توان از این پرسشنامه استفاده کرد. روانشناسان و مشاوران این امکان را دارند که در مواردی که همسران درگیر کشمکش و دعواهای زناشویی می شوند، از نتایج این پرسش نامه استفاده کنند تا ریشه تعارضات پیدا شود.

کاربردهای تست 16 عاملی کتل

به دلیل مطالعات علمی کتل و نظریه 16 عاملی وی، این موضوع در بخش های مختلفی قابل استفاده است. این آزمون در محیط های مختلف صنعتی، سازمانی، تحقیقاتی، آموزشی و پزشکی گرفته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، روانشناسان بسیاری در مراکز خود از آن استفاده می کنند. به طور کلی بیشترین کاربرد این تست را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

تست شخصیت کتل دارای 16 بعد اصلی است که می تواند ابعاد گسترده ای از شخصیت را نشان دهد. همانطور که در بخش کاربردهای تست اشاره شد این تست می تواند در انتخاب رشته و شغل، انتخاب پرسنل، مداخلات درمانی، مشاوره ازدواج و مشاوره تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد.

  1.  انتخاب شغل و رشته: اطلاعات در حوزه مشاوره شغلی
  2. انتخاب پرسنل: ارتقاء، آموزش و پیشرفت شغلی
  3. مداخلات درمانی: برنامه های تشخیصی بالینی، پیش آگهی و درمان
  4. مشاوره ازدواج: پیش بینی سازگاری و رضایت از ازدواج
  5. مشاوره تحصیل: شناسایی مشکلات تحصیلی، عاطفی و اجتماعی

عوامل تست کتل
16 عامل تست کتل شامل عوامل زیر است:

  1. مردم آمیزی یا مردم گریزی
  2. با هوشی یا کم هوشی
  3. روان رنجور خویی یا پایداری هیجانی
  4. سلطه یا تسلیم
  5. سرزندگی یا دل مردگی
  6. خلق استوار یا خلق نارس و وابسته
  7. جسارت یا ترس
  8. حساسیت هیجانی یا کله شقی
  9. شکاک بودن یا اعتماد داشتن
  10. خیال پردازی یا عمل گرایی
  11. ظریف کاری یا سادگی بی ظرافت
  12. بی اعتمادی مضطرب کننده یا اعتماد همراه به آرامش

رویکرد صفت به شخصیت

روانشناسان مدت هاست که دقیقا درباره چگونگی تعریف و توصیف شخصیت صحبت می کنند. یکی از این ایده های کلیدی به عنوان نظریه صفت شخصیت شناخته می شود. مطابق نظریه صفت، شخصیت انسان از تعدادی از صفات و مضامین گسترده تشکیل شده است.

در گذشته برخی از نظریه های قدیمی سعی در توصیف تک تک صفات مربوط به شخصیت داشتند. به عنوان مثال، روانشناس گوردون آلپورت بیش از 4000 کلمه در زبان انگلیسی را شناسایی کرد که می تواند برای توصیف ویژگی های شخصیتی استفاده شود.

اگرچه این روش در شناسایی انواع مختلف صفات خوب بود، اما استفاده از آن دشوار است. به عنوان مثال بسیاری از این صفات شبیه به هم هستند و تشخیص برخی صفات از سایر موارد مشکل است. چنین ابهامی مطالعه خصوصیات شخصیتی را بسیار دشوار می سازد. در همین راستا بود که کتل با استفاده از روش عاملی مولفه های شخصیت را به خوبی دسته بندی نمود.

نظریه شخصیت کتل

کتل با این دیدگاه که توسط دو یا سه بعد از رفتار، می توان شخصیت را درک نمود، مخالفت کرد. او معتقد بود که لازم است به تعداد بسیار بیشتری از صفات توجه شود تا تصویر کامل از شخصیت افراد به دست آید. در حالی که بسیاری از نظریه های شخصیت اطلاعات و داده های خود را از جامعه محدودی به دست آورده اند، اما کتل داده ها را از طیف وسیعی از افراد از طریق سه منبع مختلف داده جمع آوری کرد.

داده های (L): این داده های مربوط به سابقه زندگی مانند نمرات مدرسه، حضور در محل کار و غیره است.

داده های (Q): این داده ها مربوط به پرسشنامه ای می باشد که برای ارزیابی شخصیت طراحی شده است.

داده های (T): این داده ها حاصل از آزمونهای عینی است که برای بررسی دقیق ساختار شخصیت طراحی شده اند.

کتل داده های T و Q را با استفاده از تکنیک ریاضیاتی به نام تحلیل عاملی تجزیه و تحلیل کرد تا ببیند کدام نوع رفتار تمایل به گروه بندی در همان افراد دارد. وی 16 ویژگی شخصیتی که برای همه افراد مشترک است را شناسایی کرد.

برای شرکت در آزمون کتل روی لینک شرکت در آزمون کلیک کنید

 
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران