مقالات

اختلال سادیسم چیست ؟

1

اختلال سادیسم چیست ؟

اختلال شخصیت سادیسم را می توان به عنوان وضعیتی تعریف کرد که در آن فرد تحت فشار مشکلات فردی قرار می گیرد و حالاتی مانند خشم ، سردرگمی، پرخاشگری و رفتارهای غیر متعارف از او دیده می شود . منظور از مشکلات فردی، مشکلات معمولی است که برای همه افراد معمولی نیز وجود دارد اما افراد مبتلا به اختلال آن را با خشونت جبران می کنند که خشونت یکی از بارزترین ویژگی های فرد سادیسمی می باشد . افرادی که معمولا از کمبود دلسوزی دیگران رنج می برند و یا در مورد نظرات دیگران می ترسند، احتمال بیشتری وجود دارد که از خود رفتارهای خشونت بار نشان دهند و چنین افرادی معمولا دارای شخصیت ضد اجتماعی می باشند و از خشونت رنج می برند . رفتار ضد اجتماعی به خودی خود به دیگران ضربه نمی زند.
از طرفی رابطه ای هم بین اختلال سادیسمی معمولی و سادیسم جنسیتی وجود دارد . افراد مبتلا به سادیسم جنسیتی معمولا رفتارهایی مثل تحقیر ساختن و مغلوب کردن دیگران را از خود نشان می دهند.

 

اختلال سادیسم چیست ؟

سادیسم شامل لذت بردن از تماشای درد یا ناراحتی دیگران است. مطالعات نشان داده است که این افراد نه تنها خودشان از آزار رساندن به دیگران لذت می‌برند بلکه از مشاهده‌ی آزار رساندن توسط افراد دیگر نیز لذت می‌برند. افراد دارای این اختلال شخصیت ممکن است مکررا از خود رفتارهای خشونت‌آمیز و بی‌رحمانه نشان دهند. علاوه بر این سادیسم می‌تواند شامل ظلم و ستم عاطفی و احساسی نیز شود. برای مثال این افراد ممکن است عمدا از روش‌هایی برای ترساندن مداوم دیگران استفاده کنند و یا آن‌ها را به صورت طولانی‌مدت در معرض خشونت قرار دهند.

با وجود این که افراد مبتلا به این اختلال از رنج کشیدن دیگران لذت می‌برند اما ممکن است لزوما از خشونت و ابزارهای فیزیکی برای آزار رساندن دیگران استفاده نکنند. اغلب افراد سادیستی رفتارهای خشونت آمیز اجتماعی و یا لذت بردن از تحقیر عمیق دیگران را برای رسیدن به احساس قدرت و کنترل داشتن بر روی احساسات دیگران انجام می‌دهند.

 

طبقه بندی اختلال شخصیت سادیسمی

  • سادیسم قانونی : این دسته از افراد سادیست معمولا می‌توانند در مقام‌های محتلف قدرت قرار گیرند، مانند سربازان نظامی، افسران پلیس، بازرسان زندان و یا اساتید دانشگاه. این افراد در وضعیتی قرار دارند که احساس می‌کنند باید مسئولیت کنترل، نظارت و مجازات افراد قانون‌شکن را بر عهده داشته باشند. در این گونه موارد آن‌ها بدترین مجازات ممکن را که برای یک مجازات خاص باید انجام بدهند را انجام می‌دهند. این افراد قصد دارند منصفانه باشند اما نمی‌توانند رفتارها و احساسات سادیستی خود را کنترل کنند. با این حال رفتارهای آن‌ها ممکن است خیلی جلب توجه نکند چرا که در محدوده‌ی قانون قرار دارند و به طور روزمره این رفتارها را از خود بروز می‌دهند.
  • سادیسم انفجاری : افرادی که دارای اختلال شخصیت سادیسم انفجاری هستند هنگامی که از زندگی و شرایط کلی خود احساس ناامیدی کردند به صورت ناخودآگاه و غیرقابل پیش‌بینی رفتارهای سادیستی از خود بروز می‌دهند. آن‌ها هنگامی که تحقیر و یا ناامید می‌شوند کنترل خود را از دست می‌دهند و به دنبال مقصر بدبختی خود می‌گردند. رفتارهای خشونت‌آمیز او از راه ایجاد ترس و وحشت و بداخلاقی نسبت به اطرافیان خود بروز می‌کند.
  • سادیسم استبدادی : این نوع از شخصیت سادیستی نسبت بقیه‌ی انواع بی‌رحمانه‌تر و ترسناک‌تر محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که این دسته از افراد از شکنجه‌ی دیگران و تهدید آن‌ها لذت می‌برند. در این شرایط فرد مبتلا به این اختلال از چهره‌ی هراسان افراد و عدم تمایل آ‌ن‌ها به انجام کارهایی که او مجبور به انجام دادنشان کرده است لذت می‌برد. این گونه افراد نیز تا حدی مشابه اختلال شخصیت سادیسم انفجاری بوده و از عدم اعتماد بنفس و احساس ناامنی رنج می‌برند.
  • سادیسم ترسو : این نوع سادیسم کاملا با سه نوع سادیسمی که به آن‌ها اشاره شد متفاوت هستند، زیرا آن‌ها بسیار ناامن بوده و همچون بزهکاران رفتار می‌کنند. این افراد معمولا خطرات و ریسک‌های احتمالی را پیش‌بینی می‌کنند. اگرچه این افراد معمولا می‌ترسند اما در زمان ترس نیز سعی دارند که افراد دیگر را بترسانند.

علت های سادیسم

در واقع باید گفت که هیچ علت دقیق و مشخصی برای بروز و توسعه‌ی اختلال سادیستی وجود ندارد. برخی از نظریه‌ها این گونه بیان می‌کنند که شیوه‌ای که یک فرد برای زندگی برمی‌گزیند تاثیر عمده‌ای بر توسعه‌ی یک اختلال شخصیت سادیستی ایفا می‌کند. علاوه بر این عوامل بیولوژیکی نیز ممکن است نقش عمده‌ای در بروز این اختلال ایفا کنند. اکثر نظریه‌ها به طور معمول بر این واقعیت اشاره دارند که نحوه‌ی تربیت یک کودک تاثیر عمده‌ای بر توسعه‌ی این اختلال در او دارد. تجربیات نامطلوب در دوران کودکی و یا در مراحل اولیه‌ی رشد جنسی خطر گسترش این اختلال را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. البته فاکتورهای ژنتیکی و الگوهای ارثی از فاکتورهای شناخته شده‌ای هستند که چندان در بروز این اختلال کم اهمیت نیستند.

 

علائم ابتلا به بیماری سادیسم

  • افراد مبتلا به سادیسم عمدا به تحقیر دیگران می پردازند :آن ها سعی دارند که گره و مشکلاتی را بر سر راه دیگران ایجاد کنند.
  • این افراد تمایل دارند که دیگران را تحت کنترل خود بگیرند :برایشان فرقی ندارد که فرد مورد نظر شاگرد، زندانی ، بیمار، اعضای
  • خانواده یا والدینشان باشد و در هر صورت دوست دارند که همه را مدیریت کنند و همه مطابق میل آنان رفتار کنند.
  • این افراد از آسیب زدن به دیگران احساس لذت و رضایت دارند:دروغ گفتن آن ها معمولا دلیل خاصی ندارد و بدون هیچ دلیلی این
  • رفتار را انجام می دهند .
  • این افراد معمولا سعی در ناامید کردن دیگران دارند.
  • افراد سادیسمی برعکس انسان های معمولی دیگران را از به انجام رساندن کارهایشان می ترسانند .
  • افراد سادیسمی سعی دارند که برای دیگران محدودیت ایجاد کنند :مثلا همسر خود را مدام چک می کنند و استقلال او را می گیرند و
  • بچه های خود را نیز گوشه گیر، بی اعتماد بنفس و ضد اجتماعی بار می آورند .
  • این افراد علاقه بیش از حد بالایی به ورزش های خشن، هنرهای رزمی، سلاح ها، دیدن جراحت ها و مرگ دیگران دارند .
  • هدف آن ها از خشونت و متشنج کردن فضا این است که به دیگران نشان دهند از همه قوی تر هستند .

 

تشخیص اختلال سادیسم

معمولا روانپزشکان با ملاقات های حضوری و از راه های زیر به تشخیص این اختلال می پردازند .

  1.  تمام مدل های خشونتی فرد را مورد بررسی قرار می دهند :از خانواده ، همسر ، دوستان، فرزندان ، والدین و همکاران وی سوال می پرسند و مواردی که بیشتر باعث ایجاد خشونت در افراد می شود را بررسی می کنند .
  2. همچنین سعی می کنند که افراد را در معرض موقعیت هایی قرار دهند تا خشم آن ها را بربانگیزند و بتوانند بیشتر آن ها را زیر ذره بین قرار دهند .
  3. آناتومی روابط این افراد را با جزئیات مورد بررسی قرار می دهند.
  4. در این بین ممکن است که افراد و دور و بری های این شخص ، علائم را با اختلالات دیگر اشتباه گرفته باشند.

 

درمان اختلال شخصیت سادیسم

درمان این نوع اختلال ممکن است طولانی‌ مدت باشد. برای درمان می‌بایست ویژگی‌های شخصیتی همچون باورها، سازوکارهای مقابله‌ای و الگوهای رفتاری را تغییر دهیم و مطمئنا برای چنین تغییر پایه‌ای نیاز به زمان بسیار است تا به آرامی این تغییرات شکل بگیرد. این تغییرات معمولا در یک توالی مشخص اتفاق می‌افتد و برای تسهیل آن‌ها نیاز به روش‌های مختلف درمان است.

علائمی همچون افسردگی و اضطراب را می‌توان به سرعت با از بین بردن محیط‌های استرس‌زا کاهش داد. رفتارهایی مانند تجاوز، خشونت، بی‌پروایی، خلق و خوی انفجاری، انزوای اجتماعی و یا عدم اطمینان را می‌توان در مدت چندماه کاهش داد. درمان اصلاح رفتار و درمان گروهی در شرایط طراحی شده‌ی خاص می‌تواند موثر باشد. مشارکت در درمان‌های خانوادگی و یا گروهی می‌تواند به فرد کمک کند تا الگوهای رفتاری نامطلوب خود را به مرور تغییر دهد.

 

بعضی از انواع اختلالات سادیسم 

  • افسردگی
  • اختلال دو قطبی
  • اختلال شخصیتی مرزی
  • اختلال وحشتی
  • اختلال خود دفاعی
  • اختلال هیستریک

 

اختلالات شبه سادیسم

  • اختلال شخصیتی اسکیزوئید
  • اختلال پارانوئید
  • اختلال ضد اجتماعی
  • اختلال اسکیزوتیپال
  • اختلالات شخصیتی که در اثر مصرف دارو اتفاق می افتد.

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران