مقالات روانشناسی

هشت روش موثر برای مقابله با استرس

1

هشت روش موثر برای مقابله با استرس

1- با یکی از دوستانتان صحبت کنید

همواره سعی کنید با یکی از دوستان خود درباره مشکلات، موانع و راه هایی که برای رفع آنها وجود دارد، مشورت کنید. این یکی از بهترین روش ها برای کاهش استرس است. به یاد داشته باشید که اوضاع را برای خود پیچیده نکنید زیرا این کار تنها سبب افزایش فشار روانی شما خواهد شد.

گاهی با یک مشورت ساده، همه چیز حل خواهد شد و آنگاه خواهید فهمید، شرایط آنقدر هم که فکرش را می کردید بد نبوده است. همچنین اینکه بدانید شخصی را دارید که در سختی ها کنارتان است و می توانید با او مشورت کنید خود سبب دلگرمی و افزایش اعتماد به نفس شما در مواجه با هر وضعیت بدی خواهد شد.

2- کتاب بخوانید

خواندن یک کتاب یا مجله خوب به شما کمک خواهد کرد تا از عوامل تنش زا دور شوید. وقت خود را صرف موضوعات مورد علاقه خود کرده و از جنجال ها بپرهیزید. موضوع کتاب هرچه که می خواهد باشد؛ فقط مهم این است که استرس فعلی شما را کم کند. سعی کنید نکات مهم و مورد علاقه خود را با مطالعه بدست آورید.

3- ایده های خود را در یک دفترچه یادداشت کنید

نوشتن یکی از کارهایی است که هنوز بسیاری از کارآفرینان هم آن را به اندازه کافی انجام نمی دهند. نوشتن تمرین قدرتمندی است که به شما کمک می کند درک بهتری از مسائل و مشکلات پیش رو داشته باشید.

همواره یک دفترچه یادداشت کنار دست یا در کیف خود بگذارید. هنگامی که در یک موقعیت استرس زا قرار گرفتید، دفترچه خود را درآورده و آنچه را که سبب بهبود اوضاع و روش های ممکن برای رفع مشکلات می شود، بنویسید. این روش را امتحان کنید تا از اثرات آن شگفت زده شوید و ببینید چطور می توانید بر بسیاری از مشکلات و مسائل غلبه کنید.

4- ورزش کنید

به جرات می توان گفت بهترین روش برای کاهش استرس، ورزش کردن است و شما به معنای واقعی کلمه قادر خواهید بود فشار روانی وارد بر خود را کاهش دهید. معمولاً افراد برای ورزش کردن به دنبال انگیزه می گردند و این خود بزرگترین مانع برای انجام این کار است؛ اما به یاد داشته باشید اگر منظم ورزش کنید و خود را به آن عادت دهید، مطمئناً هیچ فرصتی را برای باشگاه رفتن و کاهش استرس از دست نخواهید داد.

تلفن همراه خود را کنار گذاشته و بگذارید خون با خیال راحت به تمام بدن شما برسد و ضربان قلبتان بالا برود. گذشته از کاهش استرس، فوایدی که ورزش منظم می تواند برای سلامتی تان داشته باشد، کافی است تا شما را به انجام این کار ترغیب کند.

5- بدوید

در کنار باشگاه رفتن، برای اینکه مشغله های کاری خود را دور بریزید، برای دویدن از خانه خارج شوید. در حین دویدن، جاهایی را برای خودتان علامت گذاری کنید و همه تمرکزتان را روی رسیدن به نقاط یاد شده قرار دهید. این کار تمام استرس شما را از بین خواهد برد.

درست مانند زمان هایی که در باشگاه حضور دارید، در زمان دویدن نیز تلفن همراه خود را کنار بگذارید زیرا باعث حواس پرتی شما خواهد شد و استرس تان را باز می گرداند. سعی کنید در وقت دویدن، پیام و ایمیل هایتان را چک نکنید چراکه خواندن تنها یک پیام کافی است تا استرس شما باز گردد. یک جفت کفش راحت بپوشید و لیست موزیک هایی را که دوست دارید آماده کرده و دل به جاده بزنید.

6- بوکس کار کنید

بوکس یکی از ورزش هایی است که هم به تناسب اندام شما کمک می کند هم سبب کاهش فشار های روانی می شود. در اکثر باشگاه هایی که رشته بوکس در آنها ارائه می شود، آن را به عنوان ورزشی که به کاهش استرس کمک می کند، تبلیغ می کنند.

فرقی نمی کند مرد باشید یا زن و یا اینکه چه سن و سالی داشته باشید؛ گاهی اوقات نیاز دارید تا در رینگ مشغول ضربه زدن باشید تا هرآنچه در وجودتان هست را خالی کنید. اگر به بوکس علاقه ندارید، سراغ ورزش هایی مانند گلف یا بیسبال بروید. زمین بازی 256 متری گلف یا 365 متری بیسبال می تواند به شما کمک کند استرس های خود را فراموش کنید.

7- وقتی را برای تفکر عمیق در نظر بگیرید

هنگامی که می خواهید از هر چیزی که در دنیای اطرافتان هست، دور شده و فقط روی خودتان تمرکز کنید، تمدد اعصاب بهترین چاره است، زیرا استرس تان را از بین برده و به شما اجازه می دهد درست فکر کنید.

این کار به شما امکان می دهد که فکری باز داشته باشید و با تجسم آینده احتمال آنکه رخدادهای آتی باعث ایجاد استرس در وجودتان شود را پایین آورید

ممکن است به دلایلی سرتان خیلی شلوغ باشد و همواره تخت گاز به سمت جلو در حرکت باشید اما فراموش نکنید، گاهی مکث کردن برای چند دقیقه و چند قدم به عقب بازگشتن برایتان بسیار مفید تر خواهد بود.

8- تکنولوژی را کنار گذاشته و قدم بزنید

برای مدتی دست از تکنولوژی بکشید و به طبیعت روی بیاورید؛ به پارک، ساحل و جنگل رفته و قدم بزنید. این کار سبب می شود موقعیت های تنش زایی را که در آن قرار دارید، کنار گذاشته و فراموش کنید. به یاد داشته باشید ارتباط با طبیعت به شما کمک می کند به آرامش رسیده و استرس هایتان را فراموش کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران