تست دیسک (تست DISC)

تست دیسک (تست DISC)

5

تست دیسک (تست DISC)

تست دیسک (تست DISC) یکی از قوی‌ترین نوع تست شخصیت شناسی است. آزمون دیسک به شما کمک می‌کند در درجه اول نسبت به ویژگی‌های شخصیتی، اولویت‌ها و انگیزه‌های خود آگاهی یابید. سالانه بیش از یک میلیون نفر در سطح جهان، از این آزمون بهره می‌برند. آزمون دیسک زبان مشترکی بوجود می آورد که به درک بهتر خود و تعامل بهتر با دیگران منجر می‌شود. بهبود روابط می‌تواند در قالب تیم‌های کاری، رابطه با همکاران و سرپرستان و دیگر روابط درون و برون سازمانی صورت گیرد.
تفسیر کامل ارائه شده در این تست ضمن ارائه راهکارهایی عملی برای بهبود فرایند رشد حرفه‌ای، حاوی نکات بسیار ارزشمند رفتاری در بهبود مهارت‌های زندگی فردی است.
خروجی این تست شخصیتی چهار ویژگی غالب (‌D,I,S,C) و 15 تیپ شخصیتی را مشخص کرده و جنبه‌های مختلف آن را به صورت کامل تشریح می‌کند.

تاریخچه و مزایای تست دیسک

تست دیسک (تست DISC) که براساس کار روان‌شناسی به نام ویلیام مالتون مارستون (William Moulton Marston)، در دهه 1920 به وجود آمده، مدل محبوب، ساده، استاندارد و نسبتا آسانی، برای ارزیابی انواع رفتارها و اولویت‌های افراد است.

آزمون دیسک بر اساس اولویت‌های افراد در 2 معیار زیر به 4 گروه تقسیم می‌کند:

  • باثبات
  • متقاعدکننده
  • تسلط‌گرا و وظیفه‌شناس
  • ترجیح‌دادن کار بر افراد

ترجیح‌دادن سرعت بالا بر سرعت متوسط در انجام کار.

آزمون دیسک از داده‌های استاندارد‌شده افرادی که قبلا امتحان داده‌اند، استفاده می‌کند. عددی که فرد از تست دریافت می‌کند، نشانگر اولویت‌های شخصی او است؛ برای مثال، با کمک این تست می‌توانید بفهمید که در برخورد با دیگران، مردم‌گرا هستید؛ یعنی در موقعیت‌هایی که می‌خواهید رابطه بهتری با افراد وظیفه‌محور ایجاد کنید، از رویکردی وظیفه‌محور استفاده می‌کنید.

این تست رفتاری می‌توانند به شما در تعامل با افراد در زندگی حرفه‌ای و شخصی کمک کنند. با درک این نکته که همه افراد اولویت‌های یکسانی ندارند، می‌توانید روابط بین‌فردی خود را بهبود بخشیده و اعضای تیم را به گونه‌ای مدیریت کنید که از تمام نقاط قوتشان بهره بگیرید.

همچنین می‌توانید از تست دیسک برای کمک‌کردن به تشکیل تیم و استخدام اعضای آن، بهبود عملکرد تیم و برطرف‌کردن اختلافات، استفاده کنید. در ادامه مزایای دیگر این آزمون بیان شده است:

  1. صرف وقت و انرژی بیشتر در تولیدات؛ وقتی تیم رویکرد خوبی ندارد، وقت و انرژی زیادی برای رفع اختلافات، بررسی علت‌های ضعف عملکرد و ازبین‌بردن رویکردهای ضعیف ارتباطی، صرف می‌شود. اگر اعضای تیم شما یاد بگیرند که چگونه در کنار یکدیگر بهتر کار کنند، وقت بیشتری برای فعالیت در تولید خواهید داشت.
  2. پیداکردن وظیفه مناسب برای هر فرد؛ وقتی افراد مناسب شغلشان نباشند، ناراضی خواهند بود. اگر اولویت‌های طبیعی هر فرد را بدانید، راحت‌تر می‌توانید او را با شغل محبوبش هماهنگ کنید؛ این کار به بهبود عملکرد و همکاری کمک می‌کند.
  3. درک بهتر مشتری و سایر افراد ذی‌نفع؛ وقتی تیم شما در تماس مستقیم با مشتریان یا سایر افراد ذی‌نفع خارجی قرار می‌گیرد، امکان درگیری و سوءتفاهم وجود دارد. اگر افراد اولویت‌های خود را بشناسند، بهتر می‌توانند به مشتریان مختلف خدمت کنند.

توضیح تیپ‌های شخصیتی تست دیسک

آزمون دیسک از 2 محور و 4 ربع تشکیل شده است. هرکدام از این ربع‌ها، نوع رفتاری خاص خود را دارند. افرادی که در یک ربع مشخص قرار می‌گیرند، تمایل دارند تا با نگرش و رفتار معینی مشکلات را حل کرده، تصمیم گرفته و ارتباط برقرار کنند. در جدول زیر، به‌طور مختصر رفتار 15 تیپ شخصیتی تست دیسک آورده شده است:

تیپ شخصیتی

D (سلطه‌گر)

رفتاری: خودمدار، مصمم، خودرای، قوی و بااراده هستند. بیشتر صحبت می‌کنند تا اینکه گوش کنند.

انتظارات: با آنها رک باشند، به آنها احترام بگذارند، اجازه دهند که آنها را رهبری کرده و مستقل باشند.

انتظارات شغلی: قدرت و اعتبار داشته و چالش‌برانگیز باشد.

نقاط قوت تیپ شخصیتی D

  • برقراری ارتباط مستقیم‌، استفاده از حقایق و زبان غیررسمی
  • تمرکز بر نتایج و انتظارات واقع‌بینانه
  • محکم و قاطع‌ بودن هنگام تصمیم گیری
  • استفاده از رویکردی نتیجه‌گرا برای پیش‌بردن امور و حذف جزئیات غیرضروری
  • احساس ضرورت برای انجام امور در سریع‌ترین زمان
  • انگیزه‌دادن به دیگران با ایجاد چالش‌های رقابتی
  • هدایت دیگران بدون چشم‌داشت و با روشی شفاف و دقیق
  • ابراز تمایل به کنترل و استقلال.

نقاط ضعف تیپ شخصیتی D

  • دخیل‌نکردن دیگران در حل مسائل به‌دلیل تمایل به راه‌حل فوری
  • حذف بیش‌از‌حد جزئیات، به‌دلیل خلاصه و کوتاه کردن موضوعات
  • بی‌حوصلگی در ارائه دستورالعمل‌های جزءبه‌جزء
  • اصرار برای انتقاد از افرادی که به ضرورت‌ها توجه ندارند
  • حفظ کنترل خود بر امور با واگذاری مسئولیت‌ها، اما بدون اختیاردادن به سایرین
  • رهبری دیگران با زورگویی به‌طوری که سوالی مطرح نکنند یا درباره مشکلات احتمالی بحث نکنند
  • نشان‌دادن واکنش تهاجمی، وقتی که دیگران سعی می‌کنند تا اقتدار یا استقلال آنها را محدود کنند
  • انجام کارها همراه با حس فوریت، که ممکن است باعث اضطراب بی‌مورد در دیگران شود.

موارد انگیزه‌بخش برای تیپ شخصیتی‌ D

  • تکمیل پروژه‌های چالش‌برانگیز با ضرب‌الاجل محدود
  • بر‌عهده‌گرفتن مسئولیت اصلی و مالکیت پروژه‌های بزرگ
  • تصمیم‌گیری سریع با داده‌های محدود
  • تصمیم‌گیری به نمایندگی از افراد دیگر
  • برپاکردن رقابت‌ها و شرکت در آنها
  • مشاهده نتایج، مراحل و دستاوردهای ملموس و قابل‌اندازه‌گیری
  • جهت‌دهی هدفمند به دیگران، بدون نیاز به ارائه دستورالعمل‌های جزءبه‌جزء.

عوامل استرس‌زا برای تیپ شخصیتی‌ D

  • توجه جدی به نیازها و نگرانی‌های دیگران
  • ایفای نقش تنها حامی در تیم
  • پاسخ به موقعیت‌های دشوار با همدلی و دل‌سوزی
  • ترویج کار گروهی و همکاری بین طرفین مختلف
  • پیگیری‌های مدام از دیگران، هنگام برخورد با یک مشکل
  • اختصاص‌دادن وقت زیاد برای فهمیدن حس دیگران، نسبت به تغییرات صورت‌گرفته اخیر
  • برقراری اعتماد و وفاداری طولانی‌مدت با رفتاری قابل‌پیش‌بینی و باثبات.

I (متقاعدکننده)

رفتاری: متقاعدکننده، باسیاست و پرتحرک هستند. بیشتر صحبت می‌کنند تا اینکه گوش کنند.

انتظارات:با آنها روابط دوستانه داشته باشند، صادق و شوخ‌طبع باشند و به آنها اجازه بروز احساسات بدهند.

انتظارات شغلی: محبوبیت داشته باشد، از آنها قدردانی کند و ملموس باشد.

نقاط قوت تیپ‌ شخصیتی I در روابط عاطفی

  • برای به‌اشتراک‌گذشتن ماجراها اشتیاق دارند
  • تمایل به حفظ نگرش مثبت و خوش‌بینی دارند
  • احساسات خود را می‌شناسند و آنها را به‌اشتراک می‌گذارند.

موارد اختلال‌زا در روابط عاطفی

  • نمی‌توانند مشکلاتشان را صبورانه حل کنند
  • برای آینده با شریک زندگی خود برنامه‌ریزی نمی‌کنند
  • نمی‌توانند با منطق شرایط استرس‌زا را کنترل کنند.

موارد انگیزه‌بخش تیپ شخصیتی I

  • با گروه متنوعی از افراد معاشرت و تعامل داشته باشند
  • در بحث‌های گروهی و جلسات ایده‌پردازی شرکت کنند
  • دیگران را تشویق کرده و اتفاقات مختلف را با آنها شریک شوند
  • ماجراجویی‌های جدید و فرصت‌های انتزاعی را دنبال کنند
  • به طرز فکر دیگران اهمیت بدهند
  • چند ایده را هم‌زمان عملی کنند
  • با توجه به جلسات ناگهانی، برنامه روزانه باز و انعطاف‌پذیری داشته باشند
  • مستقل فکر کنند و مسائل را بسنجند
  • اتفاقات را با زبان احساسی توضیح ‌دهند.

عوامل استرس‌زا برای افراد با تیپ شخصیتی I

  • مجبور باشند مشکلات را با تجزیه‌وتحلیل دقیق داده‌های موجود حل کنند
  • برای تحقیق در زمینه دلایل اصلی هر مشکل، وقت زیادی را صرف کنند
  • روش‌ها، قوانین و دستورالعمل‌هایی را فراهم کنند تا دیگران پیرو آنها باشند
  • به دیگران کمک کنند تا در فرایندهای خود روشمندتر و کارآمدتر عمل کنند
  • حقایق را با مطرح‌کردن سوالات خاص روشن کنند
  • قبل از گرفتن تصمیم نهایی، برای حل یک مشکل وقت زیادی را صرف کنند
  • وقتی می‌خواهند برای اولین بار با کسی ارتباط برقرار کنند، مجبور باشند برای او نامه‌ای بفرستند.

S (باثبات)

رفتار: پرسش‌گر، ثابت‌قدم، مشورتی، صبور، محافظه‌کار و مخالف تغییر هستند.

انتظارات: با آنها رفتار آرامی داشته و موافق باشند، از آنها قدردانی کنند و به‌آرامی تغییر کنند.

انتظارات شغلی: استاندارد و امن باشد، محیطی آرام و وضعی عادی‌ داشته باشد.

نقاط قوت تیپ شخصیتی S

  • پیوسته کار خود را با قاعده و نظم مشخصی دنبال کرده و برای کمک در دسترس هستند؛
  • در کمال آرامش و با درک طرف مقابل، به سوالات او پاسخ می‌دهند؛
  • در فواصل منظم، نظر دیگران را درباره عملکرد خود، جویا می‌شوند؛
  • به نیازها و نگرانی‌های دیگران اهمیت نشان داده و توجه می‌کنند.

نقاط ضعف تیپ‌های شخصیتی S

  • به اشتباهات یا نکات منفی دیگران، مستقیم اشاره نمی‌کنند و این خصوصیت، برگرفته از تمایل آنها برای ماندن
  • در نقطه امن خود و مقاوت‌نکردن در مقابل نظرات مخالف است.
  • زمانی که جسارت‌داشتن امری ضروری است، کاملا بی تفاوت بوده و تسلیم شرایط خواهند شد.
  • از منازعه و تقابل با دیگران می‌ترسند و دقیقا زمانی که اطرافیان، نظر آنها را درباره عملکرد خود می‌خواهند،
  • منفعلانه رفتار می‌کنند.
  • به‌دلیل اختلافات بین‌فردی خود با دیگران، تصمیم‌گیری‌ها را به تاخیر می‌اندازند.

موارد انگیزه‌بخش تیپ شخصیتی S

  • جویا‌شدن نظر دیگران از رویکرد خود به‌طور مستمر
  • حامی تیم بودن و دور‌ماندن از کانون توجه
  • رفتارکردن همراه با شفقت و همدلی در شرایط دشوار
  • ترویج کار گروهی و وجود همکاری و مشارکت بین اعضا
  • گوش‌دادن به سوالات دیگران و پاسخ‌گویی متفکرانه به آنها.

عوامل استرس‌زا برای تیپ شخصیتی S

  • کار‌کردن بی‌وقفه و پی‌درپی، روی پروژه‌هایی با زمان محدود
  • تصمیم‌گیری مستقل، به‌جای دیگران و بدون نظرخواهی از گروه
  • دریافت وظایف و برنامه‌ها با اهداف کلی، به‌جای ساختار دقیق و همراه با جزئیات
  • ناخواسته واردشدن در رقابت با دیگران
  • قرارگرفتن در مرکز توجه دیگران.

C (وظیفه‌شناس)

رفتار: قانون‌مدار، ساختاریافته، دقیق، محتاط و باسیاست هستند.

انتظارات: معاشرتی، دقیق، معتمد و با استانداردهای بالا باشند.

انتظارات شغلی: انتظارات روشنی از آنها داشته باشد، اجازه دهد خودمختار، تخصصی و حرفه‌ای باشند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی C

  • وقت‌گذاشتن برای تصمیم‌گیری با فکر‌کردن درباره مسائل
  • داشتن دستورالعمل‌های تعریف‌شده و واضح در زمان انجام فعالیت
  • استفاده از روشی سنجیده و باقاعده در زمان حل مشکلات
  • قابلیت تجزیه‌وتحلیل مقادیر زیادی از اطلاعات
  • درخواست ارائه بازخورد به‌صورت مکتوب، هنگام تحویل فعالیت‌ها.

نقاط ضعف تیپ‌های شخصیتی C

  • بیشتر به‌دنبال راه‌حل ایدئال هستند تا اینکه راه‌حلی عملی ارائه دهند
  • وقت زیادی را به جمع‌آوری اطلاعات و ارزیابی ریسک، قبل از تصمیم‌گیری اختصاص می‌دهند.
  • با افرادی که از رویکرد نظام‌مندی در کار استفاده نمی‌کنند، به مشکل بر می‌خورند
  • داشتن حس انتقاد از افرادی که استانداردهای موردنظرشان را از نظر کیفیت و دقت رعایت نمی‌کنند
  • کارها را بیش از حد و به‌تکرار چک می‌کنند و وقتی کسی به استقلال بیشتری نیاز دارد نیز بیش از اندازه سوال می‌کنند
  • راه‌حل‌های پیچیده‌ای را برای مشکلاتی ساده ارائه می‌دهند.

موارد انگیزه‌بخش تیپ شخصیتی C

  • حل‌کردن مشکلات با تجزیه‌وتحلیل دقیق داده‌های موجود
  • تحقیق در‌مورد دلایل اصلی به‌وجود‌آمدن یک مشکل
  • تنظیم مراحل، قوانین و دستورالعمل‌هایی که سایرین باید از آنها پیروی کنند
  • کمک به دیگران برای روشمندتر و کارآمدتر بودن در فرایندهای خود
  • کارکردن روی پروژه‌ها به‌طور مستقل و بازگرداندن نتایج به یک گروه.

عوامل استرس‌زا برای تیپ شخصیتی C

  • انجام طوفان فکری درمورد ایده‌های دورازذهن، به‌جای ایده‌های واضح
  • وقت‌گذاشتن برای درک تفکرات دیگران
  • منعطف‌بودن در برابر جلسات خودجوش در طول روز
  • توضیح مسائل با زبان شیوا و احساسی.

استفاده از تست دیسک

این تست می‌تواند در موارد زیر شما را راهنمایی کند:

  • شیوه رفتار و اولویت‌های شما
  • رفتارهایی که احتمالا در شغل فعلی و در شرایط مختلف نشان خواهید داد
  • هرگونه تنش بین رفتار اصلی و ظاهری شما
  • شیوه ارتباط برقرارکردن شما
  • آنچه که به شما انگیزه می‌دهد
  • سبک تصمیم‌گیری شما
  • ترجیح می‌دهید که مدیر‌تان چگونه شما را مدیریت کند.

تست دیسک به شما کمک می کند تا سبک رفتاری خود و اعضای تیم را تحلیل کنید.
با درک پروفایل خود، می‌توانید شغلتان را مدیریت کنید تا متناسب با اولویت‌هایتان باشد. با به‌اشتراک‌گذاشتن آزمون دیسک در تیمتان، می‌توانید به افراد در درک بهتر تفاوت‌هایشان و همکاری مناسب‌تر آنها، کمک کنید؛ بنابراین، این ابزار در بهبود کار تیمی، استخدام و حفظ افراد، خدمات به مشتری و حل مسائل بین‌فردی، مفیده بوده و به شما کمک می‌کند.

نتایج این آزمون ویژگی غالب شخصیت شما را از میان موارد زیر نشان می‌دهد:

  • با ثبات
  • متقاعدکننده
  • تسلط گرا
  • وظیفه شناس

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران