مقالات روانشناسی

تقویت هوش‌ کودکان

1

تقویت هوش‌ کودکان

دغدغه بیشتر والدین ها از کودکی تا نوجوانی فرزندان شان این است که چه اقداماتی باعث می شود تا فرزندان باهوش تری داشته باشیم. ما در این مقاله سعی کردیم با ارائه شواهد های علمی، راهکارهای عملی و همچنین توصیه مشورت با مشاورین مجرب برای افزایش هوش کودکان را مورد بررسی قرار داده تا والدین بتوانند با استفاده از افزایش هوش کودکان با مشاوره روانشناسی گامی بلند در جهت آینده موفق و پیشرفت کودکان خود بردارند.

تقویت هوش کودکان

شاید به‌ عنوان‌ والدین‌ کودکان‌ پنج‌ تا نـُه ساله‌ فکر کنید، تمام‌ تلاش‌ خود را برای‌ رشد ذهنی‌ فرزندانتان‌ انجام‌ داده‌اید. از هنگام‌ نوزادی‌ برایشان‌ کتاب‌ خوانده‌اید، سرگرمیهای‌ فکری‌ و اسباب ‌بازیهای‌ ذهنی‌ برایشان‌ تهیه‌ کرده‌اید، آنها را با کتابخانه‌ آشنا کرده‌اید و اکنون‌ هم‌ در یک‌ مدرسه‌ خوب‌ درس‌ می‌خوانند. اما آیا باید از این‌ پس‌ خیالتان‌ راحت‌ باشد؟ جالب است بدانیم که که پدر و مادر با تشویق‌ هر گام‌ کوچک‌ کودک ، کمک‌ بزرگی‌ به‌ خلاقیتهای‌ بزرگتر وی‌ در آینده‌ خواهند کرد. اکنون‌ محققان‌ معتقدند که‌ تحریکات ذهنی کودکان از سوی والدین نقشی‌ بسیار مهم‌ در تقویت‌ هوش‌ کودکان دارد.

نقش‌ پدر و مادر تنها به‌ دوران‌ کودکی‌ و نوجوانی‌ محدود نمی‌شود، زیرا فرزندان‌ در جوانی‌ و بزرگسالی‌ هم‌ به‌ پشتیبان‌ و راهنما نیاز دارند.بنابراین‌ به‌ نظر می‌رسد به‌ منظور برنامه ‌ریزی‌ کمک‌ به‌ ذهن‌ فرزندان‌ ، محدودیت‌ زمانی‌ داریم. دانشمندان‌ معتقدند نیازی‌ نیست‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ این‌ هدف‌ ، آموزشهای‌ رسمی‌ خاصی‌ را برای‌ کودک‌ در پیش‌ بگیریم. آنچه‌ ضروری‌ است‌ ایجاد فضای‌ مناسب‌ و تحریک‌ کننده‌ برای‌ تعلیم‌ روزمره‌ است‌ و برای‌ این‌ منظور ، متخصصان‌ رعایت‌ توصیه‌های‌ زیر را از ابتدای‌ کودکی‌ برای تقویت هوش کودکان پیشنهاد می‌کنند.

عناصر افزایش‌ تقویت هوش‌ کودکان

مطالعات‌ نشان‌ می‌دهند ژن و محیط هر دو سهم‌ فراوانی‌ در افزایش‌ تقویت هوش‌ کودکان دارند و در این‌ راستا عوامل‌ محیطی‌ را سلامت ، تغذیه‌ و تربیت‌ خانوادگی‌ معرفی‌ کرده‌اند. براساس‌ یافته‌های‌ اخیر ، حتی‌ اگر ژنها نقش‌ اصلی‌ در میزان‌ ضریب‌ هوشی‌ افراد داشته‌ باشند، هرگز نمی‌‌توان‌ تاثیر والدین‌ را بر تقویت هوش کودکان منکر شد. بخصوص‌ در سالهای‌ اول‌ زندگی‌ کودک ، وقتی‌ مغز هنوز در حال‌ شکل‌گیری‌ و تکامل‌ است، توجهات‌ والدین‌ حتی‌ اگر شرکت‌ در بازی‌ ساده‌ای‌ چون‌ دالی ‌موشک‌ باشد، به‌ ایجاد مداربندیهای‌ مغزی‌ پیچیده‌ و ضروری‌ و تقویت‌ آن‌ برای‌ ارتقای‌ تقویت هوش‌ کودکان کمک‌ می‌‌کند.

به‌ چشمان‌ کودک نگاه‌ کنید

چشمان‌ نوزاد در شش‌ هفتگی‌ تا فاصله‌ 17.5 سانتیمتری‌ متمرکز می‌شود و این‌ دقیقا به‌ اندازه‌ فاصله‌‌ای‌ است‌ که‌ شما کودک‌ را جلوی‌ خود نگه‌ می‌دارید و به‌ صورت‌ او نگاه‌ می‌کنید. این‌ عمل‌ ارتباطات‌ مغزی‌ را به‌ الگویی‌ تشخیصی‌ که‌ با هر بار دیدن‌ تقویت‌ می‌شود تبدیل‌ می‌کند. و به‌ کودک‌ کمک‌ می‌کند در شناخت‌ مفاهیم‌ مشابه‌ و نامتشابه‌ مهارت‌ بهتری‌ کسب‌ کند.

برای تقویت هوش کودکان با کودک‌ حرف‌ بزنید

دکتر هوتنلوچر (HUTTENLOCHER) پروفسور روانشناسی‌ معتقد است: «فرمانهای‌ اولیه‌ زبانی‌ برای‌ کودک‌ بسیار مهم‌اند. زیرا زبان‌ در موفقیت‌ عملکرد ذهنی‌ بسیار اهمیت‌ دارد و هر درک‌ و استنباطی‌ از زبان‌ به‌ ایجاد توانایی‌ کلامی‌ و بیان‌ صحیح‌ لغات‌ کمک‌ می‌کند. دامنه‌ لغات‌ کودک‌ بستگی‌ مستقیم‌ به‌ میزان‌ صحبت‌ والدین‌ طی‌ دو سال‌ اول‌ زندگی‌ او دارد.»

موسیقی‌ در رشد ذهن‌ کودک‌ موثر است‌

موسیقی‌ دنیایی‌ فراتر از ریتم‌ و ملودی‌ به‌ کودک‌ می‌آموزد. دانشمندان‌ معتقدند تعلیم‌ سرودهای‌ گروهی‌ و نواختن‌ پیانو برای‌ کودکان‌ سه‌ ساله‌ به‌ تدریج‌ باعث‌ تقویت‌ هوش کودکان و قدرت‌ استدلال‌ فرا زمانی‌ آنان‌ می‌شود. این‌ کودکان‌ در ترکیب‌ و ساخت‌ پازل‌ در مقایسه‌ با بچه‌هایی‌ که‌ تمرین‌ موسیقی‌ نداشته‌اند، دقیق‌تر و سریع‌تر و در درک‌ مفاهیم‌ ریاضی‌ موفق‌‌ترند.

همراه با کودک کتاب بخوانید نه برای کودک

کتاب خواندن یکی از راهکارهای عملی برای افزایش هوش در کودکان است؛ اما والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که هرگز مرتکب این اشتباه نشوند که برای کودکان خود کتاب بخوانند بلکه باید با همدیگر کتاب بخوانند.

به کودکان خود اجازه ندهید فقط به تصاویر کتاب خیره شوند و منتظر بمانند که شما برای آن ها کتاب بخوانید. آن ها باید به کلمات توجه کنند و همزمان با شما خواندن کتاب را ادامه دهند. کتاب خواندن مشترک، باعث پیشرفت مهارت ها و تقویت راهکارهای خواندن در کودکان می شود و یک اصول موثر برای تقویت توانایی یادگیری است.

بهداشت خواب را رعایت کنید.

کمبود یک ساعت خواب در یک دانش آموز کلاس ششم مغز او را به یک دانش آموز کلاس چهارم تبدیل می کند. این واقعیت تلخ نشان می دهد که یک ساعت خواب کمتر در کودکان شما با دو سال بلوغ شناختی و رشد دیرتر همراه است. علاوه بر آن، بررسی های روان شناختی نشان می دهد بین نمرات و یادگیری دانش آموزان و میزان متوسط خواب خوب آن ها رابطه نزدیکی وجود دارد. پس سعی کنید با رعایت بهداشت خواب، وضعیت و کیفیت خواب کودکان خود را افزایش دهید. مشاوران روش صحیح رعایت بهداشت خواب کودکان را به شما خواهند آموخت.

میزان مورد نیاز خواب در دوره های سنی مختلف، عبارتند از:

  • نوزادان. 16-18 ساعت در روز
  • کودکان در سن پیش دبستانی. 11-12 ساعت در روز
  • کودکان در سن مدرسه. حداقل 10 ساعت در روز
  • نوجوانان. 9-10 ساعت در روز
  • بزرگسالان (از جمله افراد سالمند). 7-8 ساعت در روز

رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید.

در نظر داشته باشید رعایت رژیم غذایی تاثیر زیادی بر روی رشد و سلامت و حتی هوش کودکان شما دارد اما نکته اصلی رعایت این رژیم در زمان مشخص و مناسب است. پژوهش های علمی ثابت کرده است که خوردن صبحانه به عنوان یک وعده مفید غذایی تاثیر زیادی بر حافظه و یادگیری دارد. علاوه بر آن، تحقیقات نشان می دهد که کافئین و قند می توانند منجر به تقویت فعالیت های مغز شده و اثرات مفیدی بر عملکرد شناختی داشته و کارایی سیستم توجه و تمرکز در کودکان را افزایش دهند. مصرف غذاهای پر کربوهیدرات و پرفیبر مانند جو دوسر در وعده غذایی صبحانه می تواند باعث بهبود عملکرد درسی دانش آموزان شود.

رژیم غذایی کم چرب، کم کربوهیدارت باعث اختلال در یادگیری می شود، از جمله:

  • پنیر
  • خامه
  • تخم مرغ
  • مصرف گوشت

بچه های شاد، از جهت هوشی موفق ترند.

واقعیت دیگر این است که کودکان شاد موفق ترند و در بزرگسالی موفقیت های بیشتری را به دست می آورند. پس شاد بودن افراد در دوران کودکی تاثیر زیادی بر روی موفقیت آن ها در بزرگسالی و جوانی دارد. به طور حتم خوشبختی یک مزیت فوق العاده در زندگی افراد است که بیشتر بر روی عملکرد تکیه دارد.

بررسی ها نشان داده که افراد شاد:

  • ازدواج موفق تری دارند.
  • وجدان کاری بهتری دارند.
  • تصمیمات بهتری می گیرند.
  • حقوق بالاتری کسب می کنند.
  • از انتخاب همسر خود راضی تر هستند.
  • شغل های معتبرتری را به دست می آورند.
  • در هر دو زمینه کار و عشق موفق تر هستند.

اما اولین قدم برای تربیت فرزند شاد، شاد بودن خود والدین و داشتن خانواده ای شاد است و این محقق نمی شود مگر با بکار بستن نقطه نظرات مشاورین و روان شناسان.

با تشویق ، کنجکاوی‌ کودک‌ را تحریک‌ کنید

همگام‌ با رشد جسمانی‌ کودک ، قدرت‌ تفکر و اندیشه‌ او نیز در حال‌ رشد و شکوفایی‌ است. او از طریق‌ تجربه‌ وقایع‌ جدید در زندگی‌ دنیا را می‌شناسد و آن‌ را کشف‌ می‌کند. نیازی‌ نیست‌ کنجکاوی‌ را به‌ بچه‌ها آموزش‌ دهیم، بلکه‌ باید وجود سرشار از کنجکاوی‌شان‌ را به‌ صورت‌ هدفمند ارضا کنیم. پدر و مادر با تشویق‌ هر گام‌ کوچک‌ کودک ، کمک‌ بزرگی‌ به‌ خلاقیتهای‌ بزرگتر وی‌ در آینده‌ و تقویت هوش کودکان خواهند کرد.

برای‌ اشیا اسم‌ بگذارید

کودکان‌ حتی‌ پیش‌ از آنکه‌ بتوانند صحبت‌ کنند، قادرند بسیاری‌ چیزها ( برای‌ مثال‌ اجسام‌ مختلف‌ و رنگها) را درک‌ کنند. در این‌ سن‌ اگر به‌ او بگویید: «عروسک‌ خرسی‌ سفیدت‌ را بیاور»، او دقیقا می‌داند این‌ اسم‌ متعلق‌ به‌ کدام‌ اسباب ‌بازی‌اش‌ است. بنابراین‌ یکی‌ دیگر از وظایف‌ والدین‌ نامگذاری‌ انواع‌ رنگها ، اندازه‌ها و شکلها برای‌ تقویت‌ درک‌ کودک‌ است.

بایستید و هورا بکشید

وقتی‌ کودکتان‌ موفق‌ می‌شود برای‌ اولین‌ بار از فنجان‌ آب‌ بخورد و شما فریاد شادی‌ سر می‌دهید، این‌ عمل‌ شما نه ‌تنها او را خوشحال‌ می‌کند، بلکه‌ ارتباطات‌ قشر جلویی‌ مغز و بخش‌ درونی‌ مغز او را که‌ جایگاه‌ احساسات‌ است، تقویت‌ می‌نماید. بین‌ ده‌ تا هجده ‌ماهگی‌ این‌ ارتباطات‌ مغزی‌ شکل‌ می‌گیرد. برای‌ مثال‌ وقتی‌ اولین‌ گامهای‌ او را تشویق‌ می‌کنید، این‌ عمل‌ باعث‌ خوشحالی‌ او می‌شود و در پی‌ آن‌ جریانی‌ از مواد شیمیایی‌ در مغز او آزاد می‌گردد که‌ این‌ چرخه‌ را تقویت‌ می‌کند. در مقابل ، هرگونه‌ بی‌توجهی‌ والدین‌ به‌ رفتارهای‌ کودک‌ موجب‌ تقویت ‌نشدن‌ چرخه‌ ارتباطات‌ مغزی‌ او می‌شود و کودک‌ نسبت‌ به‌ انجام‌ کارهای‌ جدید دلسرد می‌گردد. دامنه‌ لغات‌ کودک‌ بستگی‌ مستقیم‌ به‌ میزان‌ صحبت‌ والدین‌ طی‌ دو سال‌ اول‌ زندگی‌ او دارد.

آزمون های استعداد یابی 

استعداد یابی کودکان ، مسئله مهمی است که به دلیل این که افراد زیادی آن را بلد نیستند، برای کشف استعداد فرزندشان اشتباهات زیادی را مرتکب می‌شوند و معمولاً آن ها را به گمراهی می‌کشانند. افراد زیادی هستند که موفقیت در مدرسه و کسب نمرات بالا را دلیل هوش بالای دانش آموزان می‌دانند. این موضوع تنها یک نوع از انواع هوش را اثبات می‌کند. در حالی که ما ده نوع هوش دیگر هم داریم که آقای هوارد گاردنر آنها را معرفی کرده است و ممکن است ما پس از استعدادیابی کودکان متوجه شویم در کارهای متفاوتی از جمله هنر فن بیان، برقراری ارتباط، نقاشی، موسیقی و مجسمه سازی و… استعداد دارند. در ادامه با ما باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن استعدادهای کودک خود را کشف کنید.

سن استعداد یابی کودکان

کمترین سن برای استعداد یابی کودکان از سن 3 سالگی می باشد. سنی که کودکان کم کم شخصیتشان ساخته می‌شود و می‌توان گفت آماده اند تا استعدادشان کشف شود.

از 3 سالگی به بعد، هر چه سن کودکان بیشتر شود استعدادیابی برای آن ها هم راحت تر می‌شود. اما اگر بخواهیم آن روی سکه را ببینیم، متوجه می‌شویم که هر چقدر در سن پایین تری استعداد فرزندانمان را کشف کنیم، باعث می‌شود آن ها بتوانند بیشتر و بهتر در مسیر استعدادشان حرکت کنند و احتمال رسیدن به موفقیتشان هم بیشتر خواهد شد.

البته استعدادیابی کودکان، کاری زمان بر است و در سنین پایین باید با حوصله و صبر انجام شود و با پر کردن یک پرسش نامه، نمی‌توان به نتیجه درستی دست یافت! اما می‌توان کم کم پی برد که فرزندتان، کدام یک از هوش یا استعدادهای های ده گانه در کودکان که ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد را دارد.

از آنجا که طبق تحقیقات موسسه بلوم، 80 درصد افزایش هوش کودکان تا قبل از سن 8 سالگی صورت می گیرد، انتظار می رود والدین و مربیان عزیز برای این سال ها برنامه های ویژه ای داشته تا با این کار درخشش آینده کودکان خود را به آنها هدیه دهند. در بسته جامع استعدادیابی و افزایش هوش کودکان، هر آنچه که شما برای برای کشف استعداد کودکان خود و افزایش هوش های ده گانه آن ها نیاز دارید در اختیار شما قرار گرفته است. برای مشاهده این بسته رو کلمه استعداد یابی و تقویت هوش کودکان کلیک کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران