مقالات روانشناسی

تفاوت درونگرایی و برونگرایی در تست MBTI

1

تفاوت درونگرایی و برونگرایی در تست MBTI

تعریف درونگرایی و برونگرایی در تست MBTI
اصطلاحات برونگرا و درونگرا از نظر مایرز-بریگز با معانی و مفاهیمی که هر روز با آنها سروکار داریم متفاوت است. طبق گفته سایت مایرز-بریگز تفاوت افراد برونگرا و درونگرا در تامین انرژی‌های خود، مدیریت و هدایت آنها است.

حرف E برای افراد برونگرا استفاده می‌شود و اولین حرف از واژه انگلیسی Extrovert به معنای برونگرا است.
حرف I برای افراد درونگرا مورد استفاده قرار می‌گیرد و اولین حرف از واژه Introvert به معنای درونگرا است.

 

اساسی‌ترین تفاوت درونگرایی و برونگرایی در تست MBTI
حال که با مفاهیم درونگرایی و برونگرایی در تست MBTI آشنا شدید، بهتر است به مهم‌ترین تفاوت درونگرایی و برونگرایی بپردازیم. در ادامه 5 تا از این تفاوت‌ها آورده شده است:

1- تفاوت درونگرایی و برونگرایی از نظر منبع دریافت انرژی
زمانی که از منبع انرژی صحبت می‌کنیم منظور انرژی فیزیکی افراد نیست، چرا که همه افراد نیاز به خواب کافی و استراحت مناسب دارند و از طریق رسیدگی به بدن خود انرژی فیزیکی را دریافت می‌کنند. در این مقاله منظور از منبع انرژی، تامین انرژی روح است.

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، برونگراها با دنیای بیرون سازگاری بیشتری دارند و بیشتر انرژی خود را از دنیای بیرون می‌گیرند، این افراد زمانی که در جمع دوستان، همکاران، خانواده و غیره هستند انرژی روح را به دست می‌آورند و در این مجامع بودن به آنها لذت می‌دهد.

در حالی‌که درونگراها دنیای درون خود را ترجیح می‌دهند و تمایل دارند بیشتر انرژی خود را از دنیای درونی خود دریافت کنند. زمانی که در جمع هستند انرژی خود را مصرف می‌کنند و برای تامین مجدد انرژی باید با خودشان خلوت کنند. با فعالیت‌هایی مانند کتاب خواندن، نقاشی، باغبانی و غیره این انرژی را مجددا گسب می‌کنند.

2- تفاوت درونگرایی و برونگرایی بر اساس مدل روابط اجتماعی
برونگراها بودن در جمع دوستان را ترجیح می‌دهند و نسبت به درونگراها دوستان بیشتری دارند، آنها از بودن با دیگران انرژی می‌گیرند و دوست دارند در کانون توجه دیگران باشند. آنها از این ویژگی راضی هستند و لذت می‌برند، چرا که در مناسبات اجتماعی شکوفا می‌شوند. از آشنا شدن با افراد جدید هیچ ترسی ندارند و بسیار برای آنها لذت بخش است.

بر خلاف افراد برونگرا، درونگراها تمایلی ندارند در کانون توجه دیگران باشند، به همین دلیل معمولا روابط اجتماعی آنها در سطح محدود است و رابطه با یک نفر یا چند نفر، به صورت محدود را بیشتر می‌پسندند. درونگراها اوقات تنهایی بیشتری دارند و دوست دارند از تجربیات و داشته های خود استفاده کنند.

پس از یک مهمانی خارج از منزل یا یک جلسه طولانی، افراد درونگرا و برونگرا رفتارهای متفاوتی دارند:

برونگرایان می‌دانند که تنهایی انرژی آنها را هدر می‌دهد، بنابراین در کنار افراد دیگر قرار می‌گیرند تا دوباره انرژی خود را شارژ کنند.
در حالی‌که درونگرایان به خانه یا محل کار خود فرار می‌کنند و تنهایی را انتخاب می‌کنند تا دوباره انرژی خود را شارژ کنند.


3- مدل تصمیم‌گیری و سرعت عمل در برونگرایان و درونگرایان
برونگراها معمولا اول عمل می‌کنند، سپس فکر می‌کنند. یعنی سرعت عمل بالاتری دارند. این افراد برای انجام فعالیت‌های خود سریع تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند، به همین دلیل قبل از انجام کار، زمان کمی را به فکر کردن اختصاص می‌دهند. در صورتی که درونگراها کاملا در نقطه مقابل برونگراها قرار دارند و اول فکر می‌کنند، سپس عمل می‌کنند.

 ادامه مطلب در لینک زیر

شخصیت درونگرا

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران