مقالات روانشناسی

شخصیت خودساخته

1

شخصیت خودساخته

شخصیت خودساخته

به دست آوردن موفقیت یا برجستگی با تلاش های خود یک انسان، نشانه‌ای از یک فرد خودساخته تلقی می‌شود.

همه انسان ها دوست دارند در زمینه های مختلف زندگی خود موفق و پیروز باشند اما درصد کمی از آنها میتوانند به خواسته خود برسند و عده ی دیگر با داشتن هدف باز هم نمیتوانند موفق شوند .عدم موفقیت این گونه افراد دلایل گوناگونی دارد و شاید یکی از آنها نداشتن انگیزه و صبر و شکیبایی باشد.شخصیت های خود ساخته این دو مورد را بسیار خوب شناخته اند و در تمام امور زندگی خود از آن استفاده میکنند.با داشتن انگیزه هیچ گاه خسته نمیشوند و با صبر در برابر مشکلات و تمرکز کردن بر آنهاخیلی راحت تر و سریع تر به هدف خود میرسند و موفق میشوند .داشتن این خصوصیات است که شخصیت های خود ساخته را از دیگر شخصیت ها متمایز میکند.آنها توانسته اند خود را به خوبی بشناسند،روحیات و مهارت های خود را شناسایی کرده اند و تمام تلاش و توان خود را برای به اوج رسیدن و کامل کردن آنها میگذارند.این گونه شخصیت ها خصوصیات و ویژگی های دیگری نیز دارند که با آشنا شدن آنها میتوانید این افراد را بهتر بشناسید و از آنها در رسیدن به موفقیت و پیشرفت خود الگوبرداری کنید و شخصیت خود را کامل کنید.

داشتن هدفی ساده و مشخص

یکی از ویژگی‌های افراد خودساخته این است که هدفی ساده و مشخص دارند و فقط بر همان هدف تمرکز می‌کنند.

این افراد همه انرژی و تلاش‌شان را به دستیابی به هدفی که کاملا مشخص کرده‌اند، اختصاص می‌دهند.

مثلا بیل گیتس، یک هدف داشت؛ اینکه رایانه را وارد خانه همه آمریکایی‌ها کند. یا استیو جابز می‌خواست که همه قدرت کامپیوتر را در یک تلفن همراه جای‌دهد.

وقتی به این اهداف نگاه می‌کنیم؛ برجسته و خاص به نظر می‌رسند ولی به راحتی می‌توانیم آنها را در قالب یک جمله ساده، بیان کنیم.

داشتن برنامه‌ریزی مشخص

افراد خودساخته برای تلاش‌های خود برنامه‌های سرراست و ساده‌ای دارند.

هیچ راز خاصی در پس این برنامه‌ها نهفته نیست. داشتن برنامه‌های ساده و سرراست، باعث می‌شود که افراد، درست روی هدف اصلی تمرکز کنند و نهایت تلاش‌شان را برای پیش بردن برنامه، به کار ببندند.

اعتماد به دیگران

افراد خوساخته در زندگی خود، دوستان، همکاران و کارمندان مورد اعتماد دارند. زمانی که فردی را به خوبی می‌شناسند، به او اطمینان می‌کنند و از همکاری و مشورت آنها بهره می‌برند.

در واقع، افراد خودساخته، ارتباطات ارزشمندی با دیگران دارند و در زمان نیاز، از کمک دیگران بهره می‌برند. همان‌طور که خودشان در زمان نیاز دیگران، می‌توانند همراه خوبی برای آنها باشند.

افراد خودساخته به خصوص در زمینه کسب‌وکار به خوبی می‌دانند که انجام دادن کارها به تنهایی، راحت نیست. هر کاری در صورتی که گروهی باشد، بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود.

تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات و واقعیت‌ها

افراد خوساخته، بی‌گدار به آب نمی‌زنند. برای تصمیم‌گیری، بر آمار و ارقام و اطلاعات درست تکیه می‌کنند.

آنها هیچگاه ثروت مادی و معنوی خود را بدون داشتن اطلاعات و واقعیت‌های دقیق به خطر نمی‌اندازند.

علاوه بر آمار و ارقام، برای تصمیم‌گیری، مشورت کردن را نیز فراموش نمی‌کنند. در واقع برای تصمیم‌های خود با پیش‌زمینه‌ای از تجربه دیگران و اطلاعات موجود، جلو می‌روند.

به همین علت است که این افراد، به ندرت در تصمیم‌گیری‌ها دچار مشکل می‌شوند.

دنبال کردن اهداف و آرزوها

با دست روی دست گذاشتن و تماشا کردن، فردی موفق و خودساخته نخواهید شد. باید اهداف و رویاهای خود را داشته باشید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید. باید رویاهایی داشته باشید که حاضر باشید برای رسیدن به آنها، ریسک کنید.

افراد خودساخته، لحظه‌ای از دنبال کردن اهداف خود دست نمی‌کشند و به قدری برای آن اشتیاق دارند که برای رسیدن به آنها ریسک‌های مختلف را می‌پذیرند و از تلاش نمی‌ایستند.

اما رویاها، برای اینکه قابل دسترس بشوند، باید در یک چارچوب قرار بگیرند. بنابراین، فرد خودساخته باید کلیات آن را در نظر بگیرد و حتی برای آن، ضرب‌الاجل تعیین کند.

فرد خودساخته همیشه فهرستی از کارهایی که باید انجام دهد تهیه می‌کند و به آنها پایبند است.

مطالعه کردن و افزایش آگاهی

افراد خودساخته و موفق، هرگز از یادگرفتن چیزهای جدید خسته نمی‌شوند. آنها همواره به دنبال کسب آگاهی‌های جدید در زمینه‌های مختلف هستند.

برای مطالعه‌ کردن، حریص‌اند و در مورد آنچه که در دنیای اطراف شان می‌گذرد، کنجکاوی می‌کنند. هیچ چیزی آنها را از یاد گرفتن دلسرد نمی‌کند.

همین مطالعه و کسب مهارت‌های مختلف، آگاهی زیادی به آنها می‌دهد. نه تنها در کسب‌وکار خود به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا می‌کنند بلکه در مراحل مختلف زندگی، در تصمیم‌گیری‌های بزرگ و مهم، از تجربیات به دست آمده از طریق مطالعه، به خوبی استفاده می‌کنند.

افراد خودساخته می‌دانند که کتاب‌ها دریچه‌ای به دنیای آگاهی هستند. در انتخاب آنها دقت می‌کنند و منابع ارزشمند را برای مطالعه انتخاب می‌کنند و قدر زمان خود را می‌دانند.

تلاش برای قوی‌تر شدن

افراد خودساخته به جای اینکه روی نقاط ضعف خود تمرکز کنند و دلسرد شوند، توانایی‌های خود را شناسایی می‌کنند و برای قوی‌تر کردن آنها، زحمت می‌کشند.

نقاط قوت و توانایی‌های شما، باعث می‌شوند که سریع‌تر پیشرفت کنید و هر چقدر بیشتر روی آنها کار کنید، قوی‌تر و بهتر می‌شوید.

البته این بدان معنا نیست که نقاط ضعفتان را از یاد ببرید. برعکس، باید برای بهبود آنها تلاش کنید ولی اگر فقط روی نقاط ضعف تمرکز کنید و قدرت‌های خود را دست کم بگیرید، دلسرد و ناامید می‌شوید.

شکستن مرزها و محدودیت‌ها

موفقیت به ندرت در شرایط پایدار به وجود می‌آید. در واقع، افراد خودساخته‌ای که امروزه به موفقیت رسیده‌اند، در زمان‌های گذشته، تلاش زیادی کرده‌اند و مرزهای فراوانی را شکسته‌اند.

برای موفقیت باید مسیرهای جدید را امتحان کنید و از محدودیت‌ها نترسید. اگر محدودیتی دارید، تلاش کنید تا آن را از سر راه بردارید. حتی اگر در ابتدا این کارها «آب در هاون کوبیدن» به نظر برسد، ولی به مرور تاثیرات ارزشمند خود را نشان می‌دهد.

افراد خودساخته، وقتی شکست می‌خورند، تسلیم نمی‌شوند. بلکه محکم‌تر از قبل، به مسیرشان ادامه می‌دهند. هر شکست می‌تواند محرکی برای پیروزی‌های بیشتر باشد.

تلاش بی‌وقفه در کنار اهمیت به تفریح و ورزش

افراد خودساخته بی‌وقفه تلاش می‌کنند و هیچ‌کاری را نصفه و نیمه رها نمی‌کنند.

فرقی نمی‌کند که اختصاص دادن زمان بیشتر برای اتمام یک پروژه باشد یا درگیر شدن در چالش‌های فیزیکی و ذهنی، افراد خودساخته، تمام تلاش‌شان را می کنند تا مسیر موفقیت را طی کنند.

البته این نکته را هم فراموش نمی‌کنند که در مسیر تلاش و زحمت بی‌وقفه، حتما زمانی را برای تفریح و استراحت در نظر بگیرند.

تفریح و استراحت، اگر به اندازه معقول باشد، لازمه پیشرفت است. شما باید نتیجه زحمت‌های خود را ببینید و از زندگی لذت ببرید تا برای ادامه‌ مسیر، انگیزه داشته باشید.

اگر دائما زحمت بکشید و هیچ لذتی از نتیجه زحمات خود نبرید، دلسرد می‌شوید و نمی‌توانید مثل سابق، تلاش کنید. فکر می‌کنید تلاش‌تان بیهوده است.

افراد خودساخته از اهمیت ورزش کردن آگاه هستند و حتی در شرایطی که بسیار مشغله دارند، زمانی را برای ورزش و تمرین در نظر می‌گیرند. این کار، برای سلامتی روحی و جسمی بدن لازم است.

ورزش‌های هوازی علاوه بر سلامت بدن، برای سلامت ذهن نیز اهمیت زیادی دارند. تناسب اندام و سلامتی خود را حفظ کنید تا تمرکز بیشتری بر کار خود داشته باشید.

ایجاد منابع درآمد متعدد

افراد خودساخته می‌دانند که باید به فکر منابع درآمد متعدد باشند و فقط به یک منبع بسنده نکنند.

همیشه بدانید که نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگه‌ دارید. اگر تنها منبع درآمد خود را از دست بدهید، مجبور می‌شوید با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کنید که شما را از هدف دور می‌کند.

معاشرت با افراد ارزشمند

افراد خودساخته، دوستان خوبی دارند و با کسانی معاشرت می‌کنند که موجب ارتقاء سطح فرهنگ و زندگی‌شان می‌شوند. این افراد، دقت زیادی در انتخاب دوست دارند.

شما هم اگر می‌خواهید فردی خودساخته و موفق باشید، افراد مثبت را در اطراف خود نگه دارید و با انسان‌های مثبت‌اندیش، توانمند و موفق، ارتباط برقرار کنید.

دریافت بازخورد از دیگران

اگر خودتان را حبس کنید و هیچ انتقاد و نظری را نشنوید، به موفقیت نمی‌رسید.

برای اینکه نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید، باید از دیگران بازخورد بگیرید. انتقادپذیر باشید و هر انتقاد را، دریچه‌ای برای شناخت بیشتر خود تصور کنید.

برای شناخت استعداد و هوش خود در تست استعداد یابی گاردنر شرکت کنید

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران