مقالات روانشناسی

کشف استعداد و استعدادیابی

1

کشف استعداد و استعدادیابی

 کشف استعداد و استعدادیابی

  • خودتان را باور کنید
  • در کودکی خود جستجو کنید
  • علایق خود را کشف کنید
  • از اطرافیانتان سوال بپرسید
  • از استعداد کُش ها فرار کنید!
  • کارهایی که بهتر از دیگران انجام می‌دهید را پیدا کنید
  • از تست های استعدادیابی استفاده کنید

خودتان را باور کنید

نکته مهمی که برای حل سوال چگونه استعداد خود را کشف کنیم باید به آن توجه کنید، این است که به هیچ وجه جملاتی از قبیل “دیگه از من گذشته، به درد من نمی‌خوره، من که دیگه بچه نیستم و…” را به کار نبرید. چرا که بزرگسالان نیز باید به خوبی استعداد خودشان را بشناسند و کشف کنند تا بهترین شرایط را برای خودشان ایجاد کنند. وگرنه می‌شوند مثل افرادی که چند بار شغل خود را تغییر داده اند و هنوز هم به شغلی که در حال فعالیت هستند حس خوبی ندارند. ممکن است در اطراف شما نیز این گونه افراد وجود داشته باشند. شما باید باور کنید که با استعداد هستید و می‌توانید کارهای فوق العاده ای به وسیله استعدادهایتان انجام دهید.

قطعاً حرکت به سمت استعداد و فعالیت در همان مسیر، سرعت رشد در کسب و کار و یا هر چیز دیگری را چندین برابر می‌کند و این برای بزرگسالان از اهمیت بالایی برخوردار است. پیشنهاد می کنم حتماً مقاله اهمیت استعدادیابی را مطالعه کنید تا بهتر متوجه این موضوع شوید.

جستجوی کشف استعداد در دوران کودکی

سفری به دوران کودکی خودتان بکنید؛ ببنید در آن زمان:

چه کاری را بهتر از بقیه هم سن های خودتان انجام می‌دادید؟

چه کاری بود که شما را هیجان زده می‌کرد؟

بهترین سرگرمیتان چه بود؟

همین گونه از خودتان این سوالات را بپرسید تا با کندوکاو در دوران کودکی، کشف کنید که درون شما چه استعدادی نهفته است. چرا که در آن زمان است که شما بیشترین وقت را صرف انجام کاری می‌کردید که از آن لذت می‌بردید. این طور خیلی راحت تر به پاسخ سوال چگونه استعداد خود را کشف کنیم می رسید.

علایق خود را کشف کنید

احتمالاً هم اکنون و در زمان بزرگسالیتان هم وقتی صحبت از انجام کارهایی که علاقه دارید می‌شود، قلبتان بلندتر و یا تندتر می‌زند. درست مثل زمان کودکیتان.

شما باید ببینید چه کاریست که وقتی به شما پیشنهاد آن داده می‌شود، آدرنالین در خون شما جریان پیدا می‌کند و مشتاق انجام آن هستید. اصلاً وقتی به کاری علاقه داشته باشید، تمام تلاش خود را می‌کنید که آن کار را به نحو احسن انجام دهید. حتی اگر وقتی برای آن نداشته باشید، حتماً کارهای دیگر خود را کنسل می‌کنید که به علایقتان برسید. درست می‌گویم؟

استعدادهای ما معمولاً در جهت علایقمان هستند. می‌توانید ببینید به کدام کارها علاقه دارید، سپس آنها را با لیست استعدادها تطبیق دهید. این گونه معمولاً استعدادهای شما راحت تر و بهتر کشف می‌شوند. اگر نمی‌دانید دقیقاً چگونه باید علایق خود را پیدا کنید، خواندن مقاله چگونه علایق واقعی خود را پیدا کنیم را هم به شما پیشنهاد می‌کنم.

برای کشف استعداد شما، اطرافیانتان از خودتان مهم تر هستند

حتماً در اطراف شما کسانی هستند که حاضرند لحظاتی با نادیده گرفتن نقاط ضعفتان صادقانه به شما بگویند که چه کاری را با علاقه و مهارت بالاتری نسبت به دیگران انجام می‌دهید.

بیشتر اوقات دیگران چیزهایی را در ما می‌بینند که شاید خودمان لحظه ای هم به آن ها فکر یا توجه نکرده باشیم.

البته یادتان باشد که این سوال را باید از چندین نفر بپرسید و به یک نفر اکتفا نکنید و بعد از این کار، جواب ها را با هم مقایسه و نقاط مشترکش را در نظر بگیرید. احتمالاً این نقاط مشترک همان استعداد شما باشند.

از استعدادکُش ها فرار کنید!

سعی کنید تا جایی که می‌توانید از محیط ها و یا افرادی که استعداد شما را نادیده می‌گیرند و یا با آن منافات دارند، فاصله بگیرید. چرا که متاسفانه در جامعه ما کم نیستند افرادی که چون خودشان نتوانستند از استعدادشان بهره مند شوند، به شما هم توصیه می‌کنند که زیاد پیگیر این مسئله نباشید.

اما وقتی ما زندگی افراد موفق را بررسی می‌کنیم، یک نکته است که تقریباً در تمامی آنها مشترک است و آن، استعداد و علاقه شدیدشان نسبت به کارشان بوده است.

کارهایی که بهتر از دیگران انجام می‌دهید را پیدا کنید

شاید ساده ترین راهکار برای کشف استعداد همین باشد! ببینید کدام کار است که بهتر از دیگران انجام می‌دهید و در آن مهارت ویژه ای دارید؟ به احتمال زیاد استعداد شما در همان کارها نهفته است.

اصلاً استعداد یعنی همین! مهارت زیاد داشتن در کاری؛ پس حتماً بگردید و کارهایی که در آن ها بهترین هستید را پیدا کنید و کمی بیشتر به آن ها تمرکز کنید. سعی کنید مهارت خود را در آن کارها افزایش دهید و تا می‌توانید خود را تقویت کنید.

برای استعداد یابی خود، به رویا پردازی و خیال پردازی تان دقت کنید

اکثر انسان ها اینطور هستند که همیشه در خیال و رویا زیاد سیر می کنند و جزو جدایی ناپذیر از انسان ها است. همه ما با آن آشنایی داریم و به حتما در مواقعی تجربه اش کرده ایم. همانطور که افراد بزرگ دنیا چیز هایی را برای اولین بار با یک رویای عجیب شروع کردند و موفق به ساخت مدل های اولیه شدند، شما هم می توانید در رویا استعدادهایتان را کشف کنید و به آن ها تبدیل به حقیقت کنید. کشف استعداد درونی شما رابطه با خیال پردازی دارد. هر بار که غرق در رویا می شوید، حتما آن ها را بنویسید و بعد از چند وقت، فعالیت ها یا رویاهای حسابی و عمیق تر را جدا کنید. انسان ها در مسیر استعدادها و علایقشان خیال پردازی می کنند.

در خیال پردازی هایتان کارهای متفاوتی انجام دهید. فکر کنید که کدام رویا لبخند روی لب شما می نشاند و انجام آن باعث رضایت شما می شود. انجام کاری که در آن استعداد دارید، باید حال شما را خوب کند و باعث دلزدگی شما نشود.

از تست های استعدادیابی استفاده کنید

یکی از مهم ترین راه هایی که برای کشف استعداد پیشنهاد می‌شود، شرکت در آزمون های استعدادیابی است. آزمون هایی که توسط افراد مختلف طراحی شده اند و هر کدام، استعدادها را به بخش های گوناگونی تفکیک کرده اند. 5 مورد از مهم ترین نست های استعدایابی عبارتند از:

  • تست استعدادیابی اوکانر
  • تست استعدادیابی هالند
  • تست استعدادیابی کلیفتون
  • تست هوش و استعدادیابی گاردنر
  • تست شخصیت شناسی MBTI

تست استعدادیابی اوکانر

آقای جانسون اوکانر زمانی در شرکت جنرال الکتریک کار می‌کرد. مدیر این شرکت که می‌خواست کارمندانش را بر اساس توانایی هایشان سر پست های مختلف بگذارد، تصمیم گرفت که یک تست استعدادیابی برگزار کند و این وظیفه را برعهده اوکانر گذاشت. او هم آنقدر روی این موضوع کار کرد که در نهایت توانست یک تست استعدادیابی طراحی کند که بعدها این تست را در موسسه های مختلف مورد آزمایش قرار دادند و حالا یکی از مهم ترین راه های کشف استعداد است. این تست به ما می‌گوید که 12 نوع استعداد وجود دارد:

  1. استعداد کار با انگشتان
  2. استعداد تجسم فضایی و درک ساختارها
  3. استعداد موسیقی و تشخیص صدا
  4. استعداد ایده پردازی
  5. استعداد تشخیص و تفکیک رنگ‌ها
  6. استعداد استدلال و تحلیل
  7. استعداد کار کردن با اعداد
  8. استعداد سیلوگرام
  9. استعداد حافظه طراحی
  10. استعداد استقرایی
  11. استعداد آینده نگری
  12. استعداد خواندن سریع

تست استعدادیابی هالند

آقای جان هالند در دهه 70 میلادی معتقد بود که اگر در محیط هایی قرار بگیریم که به آنها علاقه زیادی داریم، کیفیت انجام کارمان بسیار بالاتر خواهد رفت. یعنی نقش علایق در استعدادها را بسیار مهم می‌پنداشت. تست او بیشتر مربوط به استعداد شغلی است و به ما کمک می‌کند که بتوانیم به بهترین شکل ممکن استعداد شغلی خود را کشف و شغل مورد علاقه خود را پیدا کنیم. 6 استعدادی که هالند معرفی کرد عبارتند از:

  1. واقع گرا
  2. جستجوگر
  3. هنری
  4. اجتماعی
  5. جسور و سازنده
  6. قاعده مند

استعدادیابی به شیوه هوارد گاردنر

آقای هوارد گاردنر هم 10 نوع هوش و استعداد را معرفی می‌کند. این تست را می‌توان یکی از بهترین تست ها دانست؛ چرا که 10 نوع استعدادی که او معرفی می‌کند، در زندگی همه ما وجود دارند و حداقل بخش کوچکی از آن ها در وجود ما نهفته است. این 10 هوش را مشاهده کنید:

  1. هوش زبانی و کلامی
  2. هوش منطقی و ریاضی
  3. هوش دیداری و فضایی
  4. هوش جسمی و حرکتی
  5. هوش درون فردی
  6. هوش برون فردی
  7. هوش هستی گرایی
  8. هوش طبیعت گرایی
  9. هوش موسیقایی
  10. هوش اخلاقی

شک نکنید اگر بتوانید استعداد خود را به وسیله تست گاردنر کشف کنید و در جهت آن حرکت کنید، آینده بی نظیری در اختیار شما خواهد بود. ما برای شما این تست ویژه را به صورت آنلاین آماده کردیم که بتوانید با استفاده از آن، از استعداد شغلی خود با خبر شوید. پیشنهاد می‌کنم حتماً این تست شرکت کنید.  برای انجام این تست روی شرکت در آزمون استعداد یابی گاردنر کلیک کنید.

انواع استعداد (به شیوه کلیفتون)

آزمون شناخت توانایی یا Strengths Finder، در طول سال های گذشته بخش مهمی از دوره های شناخت توانایی ها بوده است. این آزمون بر اساس تحقیقات موسسه گالوپ شکل گرفته است که در 34 قالب آن را معرفی کرده اند و این 34 مورد به توانمندی باب کیلیفتون نیز معروف است. چرا که او نقش بسیار مهمی در این تست داشت و می‌توان تا حدودی او را ملدع این تست دانست.

34 قالب توانایی (که همان طور که گفته شد با عنوان استعدادیابی کلیفتون شناخته می‌شود) در کتاب Strengths Quest و نسخه دوم و بازنگری شده‌اش در کتاب Strengths Finder 2 منتشر شده است که جزو کتاب‌های پرفروش New York Times و Amazon می‌باشد. همچنین کتاب مذکور توسط نشر پارسیا با عنوان 5 نقطه قوت برتر خود را بشناسید نیز به فارسی منتشر شده است. دلیل این نام‌گذاری، براساس استاندارد آزمون شناخت توانایی‌هاست که برای هرشخص حداقل 5 استعداد را مشخص می‌کند.

تم ها یا قالب های توانایی که می‌توان به آنها انواع استعداد هم گفت، 34 مورد است که در تحقیقات موسسه گالوپ در الگوهای مختلف کاری، رفتاری و احساسی افراد موفق همواره تکرار شده است. هر کدام از این ها، ویژگی های مختلفی را مشخص می‌کنند که در گذشته در ما تکرار شده است و به عنوان قابلیت اصلی ما شناخته می‌شود. نکته جالب این است که شاید این تم ها نقطه ضعف ما هم باشند! اما این 34 استعداد عبارتند از:

سی و چهار استعداد انسان یا همان لیست استعدادهای انسان:

  1. Analytical – تحلیل‌گر
  2. Adaptability – انعطاف‌پذیر
  3. Activator – فعال‌کننده
  4. Achiever – دست یابنده
  5. Communication – ارتباط
  6. Command – فرمان
  7. Belief – باور
  8. Arranger – سازمانده
  9. Context – زمینه
  10. Consistency – ثبات
  11. Connectedness – متصل‌
  12. Competition – رقابت
  13. Empathy – همدلی
  14. Discipline – نظم
  15. Developer – پرورش‌دهنده
  16. Deliberative – دقیق و موشکاف
  17. Ideation – ایده‌پردازی
  18. Harmony – هماهنگی
  19. Futuristic – آینده‌گرایی
  20. Focus – تمرکز
  21. Intellection – تفکر
  22. Input – ورودی
  23. Individualization – فردگرایی
  24. Includer – دربرگیرندگی
  25. Relator – رابط
  26. Positivity – مثبت‌گرایی
  27. Maximizer – به‌حداکثر رساننده
  28. Learner – یادگیرنده
  29. Significant – اهمیت
  30. Self Assurance – خودباوری
  31. Restorative – احیا‌کننده
  32. Responsibility – مسئولیت‌پذیری
  33. WOO – دوست‌یاب
  34. Strategic – راهبردی

شخصیت شناسی MBTI

MBTI که مخفف کلمه Myers-Briggs Type Indicator (به معنای مایرز و بریگز که نام پدیدآورندگان آن هستند، نشانگر نوع یا همان شخصیت شناسی) است، به ما 8 نوع شخصیت معرفی می‌کند که ما باید از بین آنها حداقل 4 نوع را دارا باشیم. این هشت نوع که به صورت دو به دو باهم جفت شده اند عبارتند از:

  • برون گرا یا درون گرا
  • شهودی یا حسی
  • ادراکی یا قضاوتی
  • احساسی یا منطقی

ببینید از بین این چهار جفت شخصیت، کدامشان را دارا هستید و در نهایت با توجه به آنها شخصیت خود را مشخص کنید. این مورد هم کمک بسیاری به حل سوال چگونه استعداد خود را کشف کنیم می کند.

 ما برای شما این تست ویژه را به صورت آنلاین آماده کردیم که بتوانید با استفاده از آن، از استعداد شغلی خود با خبر شوید. پیشنهاد می‌کنم حتماً این تست شرکت کنید.  برای انجام این تست روی شرکت در آزمون MBTI کلیک کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران