مقالات روانشناسی

راهکارهای تقویت روابط اجتماعی

1.00

روابط اجتماعی چیست؟

مفهوم روابط اجتماعی شامل دو عنصر؛ “سیاست اجتماعی” و “مدیریت اجتماعی” است. هر دو عنصر با زمینه های “علوم سیاسی” و “علوم اقتصادی” ارتباط نزدیکی دارد. موارد مربوط به سیاست اجتماعی بصورت آشکار بیان شده و مورد توجه قرار می گیرد لذا افرادی که در این مباحث اظهار نظر می کنند باید دیدگاه خاصی داشته باشند تا بتوانند بحث ها را هدایت کنند. کارشناسان در تعریف روابط اجتماعی به دو مفهوم روابط حقوقی و فرهنگی اشاره می کنند و آن را به معنای “مدیریت روابط حقوقی و فرهنگی” تعریف می کنند.

تاثیر روابط اجتماعی در زندگی فرد

برقراری روابط اجتماعی بین افراد، می تواند در زندگی فرد نقش تاثیرگذاری داشته باشد. روابط اجتماعی در دنیای رو به پیشرفت امروزی، از اصول اساسی برای دوام و پایداری زندگی فردی است. از نظر صاحب نظران علم جامعه شناسی، روابط اجتماعی را می توان ارتباط بین دو نفر و یا چند گروه تعریف کرد یعنی روابط اجتماعی ارتباط و وابستگی متقابل افراد نسبت به یکدیگر است. این روابط می تواند بصورت مثبت و سازنده باشد مانند رابطه دوستی و یا منفی و مخرب باشد مانند دشمنی.

ارتباط اجتماعی بصورت یک نیاز مطرح می شود و برای هر فردی لازم است. حتی می توان اینگونه بیان کرد که ظهور رفتار اجتماعی به همان روزهای نخست زندگی بر می گردد، هنگامی که نوزاد برای اولین بار لبخند اجتماعی را ظاهر می سازد در حقیقت اولین ارتباط اجتماعی خود را با افراد خانواده برقرار می کند و روز به روز ارتباط نوزاد با محیط خود بیشتر می شود و دامنه این ارتباط با شناخت افراد بیشتر، گسترده تر می شود.

نوزاد در ابتدا فقط پدر و مادر را می شناسد اما با گذشت زمان، این شناخت و ارتباط به افراد بیشتری عمومیت پیدا می کند. وقتی که کودک به سن 5 – 6 سالگی می رسد سعی در برقراری ارتباط با همسالان و هم قطاران خود دارد و همین طور در سنین نوجوانی و جوانی فرد تلاش می کند تا روابط اجتماعی خود را با دوستان و اطرافیانش گسترش دهد.

راهکار های تقویت روابط اجتماعی

برقراری ارتباط کلید بسیار مهم استبرقراری ارتباط کلید بسیار مهم است

ارتباط بین فردی بنیاد تمامی مهارت‎های نرم است. چه این کار به کمک ایمیل، تماس تلفنی یا چهره به چهره انجام شود، باید به شکل واضحی ارتباط برقرار کنید. به روش ‎های زیر می‎توانید این مهارت را بهتر کنید:

  • تماس چشمی برقرار کنید و نشان دهید از حضور سایرین در اتاق قدردانی می‎کنید.
  • نسبت به زبان بدن خود کنترل داشته باشید.
  • نوع صحبت محاوره‎ای و رسمی را تمرین کنید.
  • مهارت‎های نوشتاری خود را توسعه دهید و همیشه پیش از فشار دادن دکمه «ارسال» متن را بخوانید تا هر گونه اشتباهی را رفع کنید.

کار تیمی

یکی از چیزهایی که دائما می‎شنوید این است که کارفرمایان به دنبال یک بازیکن برای تیم کاری خود هستند. کار تیمی مهارت بسیار مهمی است چون نه تنها همکاری خوب شما با دیگران را نشان می‎دهد بلکه زمانی که یک تیم در کنار یکدیگر خوب کار می‎کند، همیشه بهتر نتیجه می‎گیرد. به کمک راه‎ های زیر می‎ توانید این مهارت را بهبود بخشید:

  • کار را به صورت یکنواخت تقسیم کنید.
  • ذهنی باز و پذیرا داشته باشید.
  • هرگز فرضیه ‎سازی نکنید و همیشه زمانی که امکان آن وجود دارد افراد را تحسین کنید.
  • این احساس را به سایرین بدهید که کارشان مهم است.

خلاقیت خود را شعله‎ ور کنید

خلاقیت در محیط کار یا درس یک ویژگی بسیار مهم است. می‎تواند منجر به شکلگیری فعالیت‎ های بسیار هیجان ‎انگیز و نوآورانه شود که زمان همکاری با یک تیم بسیار مهم هستند. به روش ‎های زیر می‎توانید این مهارت را تقویت کنید:

  • محیط کار خود را تغییر دهید.
  • به صورت منظم جلسات طوفان ذهنی برگزار کنید.
  • مطمئن شوید به مقدار کافی می ‎خوابید و استراحت می‎کنید.
  • در اطراف افراد خلاق قرار بگیرید.
  • تمامی انتقادها را بپذیرید و از آن‎ها درس بگیرید

چنین کاری می‎تواند برای برخی از افراد چالش ‎برانگیز باشد چون پذیرفتن انتقاد سخت است. باید به خاطر داشته باشید فردی که از شما انتقاد می‎کند صلاح شما را می‎خواهد و دوست دارد پیشرفت کنید. راه ‎های زیر به شما در تقویت این مهارت کمک خواهند کرد:

  • با دقت به حرف ‎های طرف مقابل گوش دهید.
  • قبل از این که نسبت به حرف ‎های او واکنش نشان دهید صبر کنید و اجازه دهید کمی زمان بگذرد.
  • افکار منفی را به مثبت تبدیل کنید.
  • از فردی که انتقاد کرده است درس بگیرید.
  • به خاطر وقتی که گذاشته ‎اند و بازخورد و تفکر خود را اعلام کرده اند از آن‎ها تشکر کنید.

در خود شیوه برخورد و انگیزه مثبت را نگه دارید

مهم است به یاد داشته باشید هیچکس نمی‎خواهد با یک شخص منفی‎ گرا کار کند. همیشه باید شیوه برخورد و افکار مثبتی داشته باشید و نهایت تلاش خود را نشان دهید تا در افراد اطراف خود انگیزه به وجود آورید. اگر در مورد چیزی هیجان ‎زده هستید، دیگران را نیز بابت آن به وجد آورید. نکات زیر در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

  • مثبت‎ گرا باشید.
  • خود را با شرایط مختلف وفق دهید.
  • هر روز مقداری بخندید.
  • اولویت ‎بندی باعث می ‎شود در جهت اهداف خود پیش بروید.
  • منتظر شادی نباشید.
  • انجام موثر چند کار

توانایی انجام چند کار قابلیت با ارزشی است که در وقت صرفه‎ جویی می‎کند و بهره ‎وری شما را افزایش می‎دهد. مانند اکثر مهارت ‎های نرم، هرچه بیشتر انجام چند کار را تمرین کنید، ساده ‎تر می‎توانید متوجه شوید به کارآمدترین شکل ممکن چطور وظایف خود را انجام دهید. به کمک ترفندهای زیر می‎توانید این قابلیت را در خود پرورش دهید:

  • وظایف مرتبط با یکدیگر را در یک گروه قرار دهید.
  • فهرست کارهایی که باید روزانه انجام دهید را پیش چشمان خود بگذارید.
  • از زمان استراحت هوشمندانه استفاده کنید.
  • پیشاپیش برنامه ‎ریزی کنید.

سازگار باشید

سازگاری در محیط کار بسیار مهم است و افرادی که آن را منظم تمرین می‎کنند قدرت درک بیشتری دارند، منطقی ‎تر رفتار می‎کنند و یک رهبر قدرتمندتر هستند. سازگاری همچنین توانایی شما در برقراری ارتباط با سایرین را افزایش خواهد داد و باعث می‎شود روابط قدرتمندی شکل دهید. به عبارتی ویژگی است که هر رهبری باید برای موفقیت داشته باشد. به روش های زیر می‎توانید این ویژگی را بهتر کنید:

  • خلاقانه فکر کنید.
  • با ذهنی باز به مسائل بنگرید و قضاوت نکنید.
  • افراط نکنید.
  • از مسائل پیچیده و چالش ‎ها استقبال کنید.
  • خودتان را بشناسید.
  • منعطف باشید.

در آزمون نئو این فاکتور اندازه گیری میشود اگر میخواهید بدانید سازگار و انعطاف پذیر هستید می توانید در این آزمون شرکت کنید. برای شرکت در آزمون نئو (NEO) کلیک کنید. 

یاد بگیرید گوش دهید

همیشه در مورد اهمیت گفتگو در جمع صحبت شده است ولی مهم است به یاد داشته باشید گوش دادن نیز اهمیت زیادی دارد. گوش دادن با تمام وجود به حرف‎ های طرف مقابل به بهبود روابط، حل مشکلات، درک بیشتر و موارد متعدد دیگر کمک می‎کند. استفاده از نکات زیر در این زمینه به کمک شما می‎ آید:

  • در هر برخورد با تمام وجود به طرف مقابل گوش کنید.
  • از دید او به ماجرا بنگرید.
  • اجازه دهید پیش از پرسیدن سوال حرفشان تمام شود.
  • تماس چشمی برقرار کنید.

حس شوخ طبعی داشته باشید

با آن که ممکن است اهمیت این قضیه نسبت به سایر مهارت‎های نرم مهم این مطلب کمتر دیده شود ولی یکی از مهم ‎ترین مهارت‎های نرم است. خندیدن نه تنها باعث کاهش استرس می‎شود بلکه زمان کار با سایر همکاران و موفقیت کلی در زندگی الزامی است. به روش‎های زیر می‎توانید این مهارت را بهتر کنید:

  • نگرش مثبت خود را حفظ کنید.
  • «جنبه طنز» هر موضوعی را در نظر بگیرید.
  • همیشه به یاد داشته باشید بدتر از این وجود دارد.
  • روزانه وقتی را به خنده و شادی اختصاص دهید.
  • تعدادی جوک ساده یاد بگیرید.

تقویت ارتباطات کلامی در روابط اجتماعی

روی لحن صحبت کردن و تن صدایتان توجه داشته باشید.

  • خیلی آرام یا خیلی بلند صحبت نکنید. طوری صحبت کنید که صدایتان کاملا واضح باشد و لحنی داشته باشید که نشان دهنده اعتماد به نفس باشد اما سرکوب گر و خودخواهانه حرف نزنید.
  • یادتان باشد که بلندی صدایتان را نسبت به محیط اطرافتان تنظیم کنید.
  • تا جایی که ممکن است با همان تن صدایی حرف بزنید که طرف مقابلتان صحبت می کند.
  • اگر متوجه شدید به خاطر عصبی بودن یا استرس داشتن تند و بی وقفه حرف می زنید سعی کنید سرعت حرف زدنتان را کم کنید.
  • شمرده شمرده صحبت کردن نه تنها باعث می شود جملاتتان کاملا واضح باشند بلکه به بازگشت آرامشتان هم کمک می کند.

روش درست شروع کردن گفتگوها را یاد بگیرید.

برای شروع کردن یک گفتگو بهتر است از صحبت کردن درباره مسائل معمول و روزمره شروع کنید. اگر در همان ابتدا شروع به حرف زدن درباره مسائل شخصی طرف مقابلتان کنید برای او توهین آمیز محسوب می شود. مثلا می توانید درباره اخبار روز یا آب و هوا حرف بزنید و یا از لباس ها و ظاهر فرد تعریف کنید. صحبت های کوتاه خیلی هم آسان نیستند چون بعضی مواقع اینکه دقیقا باید از کجا شروع کنید سخت بنظر می رسد. برای مثال می توانید از جمله های زیر استفاده کنید:

  • چه لباس قشنگی، آن را از کجا خریدی؟
  • چه هوای سردی!
  • چقدر این منظره قشنگ است.
  • بنظرت کلاس درس امروزمان جالب نیست؟

سعی کنید گفتگوها را ادامه بدهید.

بعد از صحبت کردن درباره مسائل روزمره یا وضعیت آب و هوا، سعی کنید کمی صمیمی تر گفتگو را ادامه بدهید. سوالاتتان را کمی شخصی تر کنید. مثلا خیلی مودبانه درباره خانواده، شغل و یا سرگرمی های طرف مقابلتان بپرسید و گفتگو را طولانی تر کنید. یادتان باشد که اجازه بدهید طرف مقابلتان هم حرف بزند و فقط شما صحبت نکنید. تا جایی که ممکن است به جای سوالاتی که با بله و خیر می شود جواب داد، سوالاتی بپرسید که برای جواب دادن احتیاج به توضیح و صحبت کردن داشته باشند. از مثالهای زیر هم می توانید کمک بگیرید:

  • اوضاع و احوال زندگی چطور است؟
  • کمی بیشتر درباره خانواده ات می گویی؟
  • نظرت راجع به این مهمانی چیست؟
  • چه رشته ای خوانده ای ؟
  • آخر هفته چه برنامه ای داری؟

از صحبت کردن درباره موضوعات حساس خودداری کنید.

حواستان باشد در مواجهه با افراد جدید نباید درباره مسائلی که حساسیت برانگیز هستند صحبت کنید. به طور کلی این موضوعات شامل: مذهب، سیاست، قومیت، نژاد و غیره است. به مثال های زیر توجه کنید:

شاید صحبت کردن درباره انتخابات پیش رو برای افراد عادی باشد اما لزومی ندارد حتما از آنها بپرسید کاندیدای مورد نظرشان کیست.

صحبت کردن درباره دین به طور کلی و بدون پرداختن به جزییات شاید عادی بنظر برسد .

اما یادتان باشد که درباره مسائلی که جزو نظرات خصوصی دیگران درباره مذهب و دین می شود سوال نکنید.

گفتگوهایتان را محترمانه تمام کنید.

به جای اینکه به طور ناگهانی و یکدفعه گفتگویتان با فرد را قطع کنید سعی کنید مودبانه آن را تمام کنید. به شکل ملایم و مودبانه ای بگویید که از همصحبتی با آنها خوشحال شدید و حالا قصد رفتن دارید. از جملات زیر هم می توانید استفاده کنید:

  • متاسفانه الان باید بروم اما امیدوارم باز هم همدیگر را ببینیم.
  • راستش من باید به بانک بروم ولی واقعا حرف زدن با شما سرگرم کننده و خوشایند است.
  • می دانم سرتان شلوغ است پس با اجازه من باید بروم. واقعا از همصحبتی با شما خوشحال شدم.

تقویت ارتباطات غیر کلامی

حواستان به زبان بدنتان باشد.

اغلب اوقات حرکات بدن ما بیشتر از کلاممان تاثیر گذارند. یادتان باشد که زبان بدن نقش مهمی در تعاملات اجتماعی ایفا می کنند پس به پیام هایی که با حرکات چشم و صورتتان به دیگران منتقل می کنید توجه داشته باشید.

  • اگر از داشتن تماس چشمی با دیگران خودداری کنید، از آنها دور بایستید و دست به سینه باشید این پیام را می رسانید که دلتان نمی خواهد با کسی ارتباط داشته باشید.
  • حالت مناسبی به بدنتان بدهید و بیشتر لبخند بزنید.
  • وقتی با کسی صحبت می کنید به او نگاه کنید و با او تماس چشمی داشته باشید.
  • دست هایتان را از هم باز کنید و حالت تدافعی به خودتان نگیرید.
  • به این ترتیب احتمالا احساس بهتری در دیگران ایجاد می کنید.

به رفتارهای اجتماعی دیگران دقت کنید.

به زبان بدن و حرکات افراد دیگر توجه کنید و ببینید که چطور در جمع رفتار می کنند. حالت های بدن، حرکات صورت و تماس های چشمی آنها را بررسی کنید. وقتی با دیگران صحبت می کنید به این نکته توجه کنید که زبان بدنتان را تقویت کنید تا تاثیر بهتری روی دیگران بگذارید.

به زبان بدن افراد در شرایط مختلف توجه کنید.

  • مطمئنا حرکات صورت و بدن آنها در مواجهه با دوستانشان متفاوت تر از وقتیست که با افراد جدید برخورد می کنند.
  • علاوه براین، این حرکات در محیط های مختلف و شرایط مختلف نیز تغییر می کند.
  • از مواردی که میبینید یادداشت تهیه کنید. این کار باعث می شود تا بیشتر از زبان بدنتان آگاه شوید.
  • سعی کنید روی افراد مختلف و حرکات مختلفشان تمرکز کنید و زبان بدنشان را کشف کنید.

مهارت های غیر کلامی تان را در خانه تقویت کنید.

خانه بهترین مکان برای یادگیری چیزهای جدید است. چون معمولا در خانه و محیط های آشنا احساس محدودیت نمی کنید. می توانید هنگام صحبت با اعضای خانواده تان از خودتان فیلم بگیرید و بعد با دیدن و بررسی آن، روی تقویت حرکات بدنتان کار کنید. می توانید این کار را جلوی آینه هم انجام بدهید. از اعضای خانواده یا دوستان نزدیکتان بخواهید که به شما کمک کنند. هیچ کس مثل آنها نمی تواند صادقانه نسبت به حرکات شما واکنش نشان بدهد. تمرین های دیگری هم مثل بالا نگه داشتن شانه ها، صاف ایستادن و آویزان نکردن چانه هم وجود دارند که می توانید آنها را انجام بدهید.

یکی از ویژگی های بسیار خوب تمرین در خانه این است که در محیطی خصوصی و بدون استرس قرار دارید و می توانید به راحتی مهارت هایتان را تقویت کنید. خجالت نکشید! فقط جلوی آینه بایستید و انواع و اقسام حالت های مختلف را روی صورتتان پیاده کنید و تاثیر آن را متوجه شوید.

به محض دیدن افراد جدید لبخند بزنید.

لبخند زدن چهره شما را دوستانه و جذاب می کند و باعث می شود دیگران با شما احساس راحتی کنند. با این کار باعث می شوید که روابط راحت تر و سریعتر شکل بگیرند.

روی داشتن تماس چشمی تمرین کنید.

وقتی با دیگران حرف می زنید به چشمهای آنها زل نزنید مخصوصا اگر این کار برای خودتان هم راحت نیست. فقط کافیست که در حدود 3 تا 5 ثانیه به طور طبیعی و بدون خیره شدن طولانی مدت، تماس چشمی داشته باشید.

  • اگر کنار فرد نشسته اید و نمی توانید مستقیما با او تماس چشمی داشته باشید به نیمرخ صورتش نگاه کنید.
  • این حالت همان تماس چشمی را برای آنها تداعی می کند.
  • اگر موقع نگاه کردن به چشمهای دیگران عصبی می شوید روانشناسان پیشنهاد می کنند که هنگام تماشای تلویزیون با خوتان تمرین کنید.
  • سعی کنید در چشم افرادی که در تلویزیون میبینید نگاه کنید و با آنها تماس چشمی برقرار کنید.

قبل از بیرون رفتن به خوتان برسید.

هر چه زیباتر و آراسته تر به نظر برسید احساس بهتری هم خواهید داشت. قبل از بیرون رفتن کمی وقت صرف کنید و لباس های مناسب خودتان را بپوشید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفستان می شود و برقراری روابط اجتماعی قوی را راحت تر می کند. یک برنامه همیشگی برای خرید کفش یا لباس جدید داشته باشید. تمیز و آراسته بودن باعث افزایش حس اجتماع پذیری شما می شود.

تمرین کردن در دنیای واقعی

دنبال مکان هایی باشید که مکان رفتار دوستانه تری دارند.

وقتی در یک جمع شلوغ قرار می گیرید شروع گفتگو با افراد غریبه برایتان راحت تر می شود. در برخی شرایط و موقعیت ها شروع و آغاز تعاملات ساده تر به نظر می رسند. از سوپر مارکتی ها و بانک ها شروع کنید. معمولا مردم در این مکان ها راحت تر با هم حرف می زنند. باشگاه های ورزشی، قهوه خانه ها، همایش ها و دور همی ها هم محل مناسبی برای ایجاد روابط دوستانه با دیگرانند.

برای دیدن افراد جدد می توانید عضو انجمن های کتابخوانی بشوید یا به باشگاه های ورزشی بروید.
کلاس های تناسب اندام هم محل مناسبی برای پیدا کردن دوستان جدید است.

با اطرافیانتان گفتگوهای کوتاه مدت داشته باشید.

با افرادی که در محل کارتان هستند صحبت کنید. از آنها درباره وقایع روزمره شان سوال کنید. از همکارانتان درباره برنامه آخر هفته شان بپرسید. ایمیل و پیام بفرستید و تلاش کنید سطح روابطتان با دیگران را ارتقا بدهید. شما شروع کننده گفتگوها باشید. به دیگران سلام کنید ، لبخند بزنید و سعی کنید صحبت کوتاهی با آنها داشته باشید.

از صحبت با افراد جدید استقبال کنید و خودتان را مشغول نشان ندهید.

حواستان به زبان بدنتان باشد و طوری باشید که نشان بدهد از صحبت کردن و گفتگو با دیگران استقبال می کنید. در این صورت فرصت خوبی برای ایجاد یک گفتگوی دوستانه فراهم می شود.

  • هنگام نزدیک شدن به دیگران اعتماد به نفس داشته باشید.
  • اگر استرس بگیرید ممکن است آن را به طرف مقابلتان هم انتقال بدهید و در او حس ناخوشایندی ایجاد شود.
  • یادتان باشد که موقع صحبت کردن با دیگران تلفن همراهتان را کنار بگذارید.
  • اگر مدام آن را چک کنید طرف مقابلتان فکر می کند به صحبت کردن با او تمایلی ندارید.

تجربیاتتان را منعکس کنید.

وقتی افراد جدید را ملاقات می کنید درباره این دیدارها یادداشت تهیه کنید و آنها را ارزیابی کنید. به این فکر کنید که چه کارهایی را درست انجام دادید و روی چه رفتارهایی باید تجدید نظر کنید. اگر تجربه خوبی نداشتید سعی کنید برخی از جنبه های رفتاری را بهبود ببخشید تا تاثیر بیشتری بگذارید. از سوال های زیر برای ارزیابی خودتان کمک بگیرید:

آیا حالت بدن و حرکاتم شبیه کسانی بود که دلشان نمی خواهد با کسی حرف بزنند؟
آیا با حالات صورت و حرکاتم نشان دادم که از صحبت با افراد جدید با کمال میل استقبال می کنم؟
آیا موضوع مناسبی برای شروع صحبت انتخاب کردم؟

با افراد بیشتری صحبت کنید.

هر چه بیشتر تمرین کنید روابط اجتماعی تان قوی تر می شوند و هر چه با افراد بیشتری رابطه داشته باشید در این کار با تجربه تر می شوید.

  • اجازه ندهید تجربه های منفی روابط با دیگران شما را نسبت به همه بدبین کند.
  • یادتان باشد در جریان پیشرفت همیشه مشکلاتی هم وجود دارد.
  • باید روی این وضعیت مسلط شوید و ادامه بدهید.

به یک گروه ملحق شوید.

قرار گرفتن در یک جمعی که همه افراد آن قصد آشنایی با یکدیگر را دارند اغلب اوقات خوشایندتر و راحت تر است. اگر در جمعی قرار بگیرید که دیگران هم همین هدف شما را داشته باشند هم به بهبود روابط اجتماعی تان کمک می کند و هم نشان می دهد که از آشنا شدن با افراد جدید استقبال می کنید. علاوه بر این می توانید به هم در رسیدن به اهدافتان نیز کمک کنید.

اگر فکر می کنید اضطراب های ناشی از روابط و تعاملات اجتماعی روی زندگی اجتماعی تان اثر گذار است می توانید برای حل آن از یک روانشناس کمک بگیرید.
چگونه روابط اجتماعی را قوی کنیم

نکات مهم برای داشتن روابط اجتماعی قوی

  • برای کسانی که اضطراب اجتماعی و یا سایر مسائل مربوط به سلامت روان رنج می برند بهتر است که با دیگران در تعامل باشند.
  • تحقیقات نشان می دهند که گروه درمانی با هدف داشتن روابط اجتماعی قوی اثراث بسیار مفیدی برای این دسته از افراد دارد.
  • اگر تشخیص داده شده که شما دچار اضطراب اجتماعی هستید سعی کنید با قرار گرفتن در گروه های درمانی این مشکل را حل کنید.
  • همیشه تن و لحن صدایتان را در حالت مودبانه حفظ کنید و لبخند بزنید.
  • دیگران را دعوت کنید که با هم گفتگو داشته باشید.
  • با این کار آنها را متوجه خودتان می کنید و باعث می شوید رفته رفته نظر بهتری به شما پیدا کنند.
  • همیشه محترمانه برخورد کنید .
  • این را بدانید که داشتن روابط محترمانه میتواند شما را الگوی دیگران قرار دهد.
  • یادتان نرود که همیشه تجربه بهترین معلم است.
  • مراقب حرکات فیزیکی تان باشید.
  • برای بعضی افراد داشتن تماس فیزیکی عادیست اما ممکن است برای برخی توهین آمیز باشد.
  • سعی کنید اول به یک آشنایی نسبی با طرف مقابل برسید و اگر مشکلی نداشتند رفتارهای دوستانه ای مثل روی
  • شانه طرف مقابل زدن را انجام بدهید.
  • مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی ممکن است موقتا اعتماد به نفستان را افزایش بدهد اما در دراز مدت
  • روی تقویت مهارت های اجتماعی تان هیچ تاثیری نخواهد داشت.
  • مفهوم روابط اجتماعی قوی از لحاظ فرهنگی نسبی است.
  • ممکن است مواردی که در جوامع غربی پذیرفته شده و مقبول هستند در سایر نقاط دنیا به ویژه کشورهای در
  • حال توسعه که در آن ارزش ها و اخلاقیات خاصی وجود دارد قابل قبول نباشند.
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران