مقالات روانشناسی

هوش بدنی-جنبشی چیست؟

1

هوش بدنی-جنبشی چیست؟

هوش بدنی-جنبشی چیست؟

هوش بدنی-جنبشی یکی دیگر از انواع هوش‌های چندگانه‌ی گاردنر می‌باشد. به طور کلی هوش بدنی-جنبشی، توانایی کنترل بدن و استفاده از حرکات بدنی در جهت نیل به اهداف گوناگون است. مهم‌ترین بخش در هوش بدنی-جنبشی هماهنگی بین بدن و ذهن است که موجب می‌شود شخص در بهترین زمان بهترین واکنش بدنی را از خود بروز دهد.

افراد دارای هوش بدنی-جنبشی بالا چه ویژگی‌هایی دارند؟

ویژگی‌های افرادی که هوش بدنی-جنبشی بالا دارند به شرح زیر است:

1- از بی تحرکی طولانی مدت عذاب می‌کشند

حتماً تا به حال به افرادی برخوردید که به اصطلاح یک جا بند نمی‌شوند. نشستن طولانی مدت در کلاس درس برایشان عذاب آور است. همچنین اگر قرار باشد در جلسه‌ای به یک سخنرانی طولانی گوش بدهند، بسیار برایشان کسل کننده و طاقت فرسا خواهد بود. زمانی که مدت طولانی یک جا می‌مانند احساس می‌کنند که نیاز دارند با انجام فعالیت‌های بدنی انرژی خودشان را تخلیه کنند. آن‌ها بدون اینکه اجباری باشد به باشگاه‌های ورزشی رفته و سعی می‌کنند زمانی در هفته را حتماً به فعالیت‌های بدنی بپردازند.

در کلیپ زیر حرکات ورزشی بسیار زیبای آرات حسینی کودک مستعد ایرانی را می‌بینید که از چه هوش بدنی-جنبشی سرشاری بهره می‌برد.

2- هماهنگی بالای مغز و بدن برای انجام حرکات ظریف

برخی حرکات بسیار حساسند. اگر مغز شما حتی برای کسری از ثانیه با بدنتان ناهماهنگ شود و پیام مربوطه کمی دیر یا کمی زود از مغز مخابره شود، فاجعه پیش می‌آید. بند بازی را تصور کنید که در ارتفاع چند ده متری روی یک طناب نازک در حال راه رفتن است، یا پزشک جراحی را به خاطر بیاورید که جان یک شخص به حرکات میلیمتری انگشتان او وابسته است. همچنین بدلکاری که باید دقیقاً در زمان درست و قبل از رسیدن خودرو پرش کند وگرنه جانش را از دست می‌دهد. همه‌ی این مثال‌ها اوج بهره‌مندی از هوش بدنی-جنبشی و همچنین مهارت بالا در این اعمال را می‌طلبد.

3- عملگرا هستند و از مقدمات طولانی می‌پرهیزند

این افراد معمولاً تمایلی به جلسات طولانی مدت و برنامه‌ریزی‌های مفصل ندارند. به محض طرح یک ایده، علاقه دارند کار شروع شود و به سراغ اصل مطلب بروند. تاخیر بین تصمیم و انجام کار، افراد با هوش بدنی-جنبشی بالا را اذیت می‌کند و موجب بی انگیزه شدنشان می‌گردد.

4- حافظه ی عضلانی قدرتمندی دارند

” ورزشکاران حافظه‌ی عضلانی دارند. ” آیا تا به حال این جمله را شنیده‌اید؟

بسیاری از ورزشکاران معتقدند که هر گاه فردی حرکت ورزشی خاصی را تمرین می‌کند، عضلات بدن فرد آن حرکت را به خاطر می‌سپارند. حافظه‌ عضلانی مسئول به خاطر سپاری حرکت عضلات است و با تمرین مستمر این حافظه تقویت می‌شود. کسانی که هوش بدنی- جنبشی بالایی دارند، از حافظه‌ی عضلانی قدرتمندی برخوردار هستند.

5- از قدرت دست‌هایشان استفاده می‌کنند

افرادی که هوش بدنی-جنبشی بالایی دارند، اغلب از نیروی دست‌هایشان استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، به انجام کارهایی همچون نجاری، درخت کاری، مجسمه سازی و … علاقه‌مند هستند و از حس لامسه‌ی خود برای درک محیط اطراف، استفاده می‌کنند. این افراد با لمس کردن بهتر از هر وسیله‌ی دیگری یاد می‌گیرند.

6- زبان بدن دیگران را بهتر درک می‌کنند

افرادی که دارای هوش بدنی-جنبشی بالایی هستند، توانایی خوبی در درک زبان بدن دیگران دارند و می‌‌توانند بدون حرف زدن و صرفاً از روی حرکات طرف مقابل منظور او را متوجه شوند. این افراد معمولاً زبان بدن خوبی دارند و هنگام حرف زدن نیز از دست‌هایشان استفاده می‌کنند.

راه‌های تقویت هوش بدنی-جنبشی چیست؟

اگر بخواهیم در زمینه تقویت هوش بدنی-جنبشی در جهت لذت بیشتر از زندگی و اوقات فراغتمان گام برداریم، راهکارهای زیر می‌تواند در این امر موثر و کاربردی باشد:

1- ورزش را جزو ضروری‌ترین برنامه‌های هفته قرار دهید

انجام فعالیت ورزشی در هفته، علاوه بر تقویت هوش بدنی-جنبشی اثر قابل توجهی بر سلامتی دارد. نیاز نیست برای انجام ورزش حتماً به باشگاه بروید و ثبت نام کنید، بلکه می‌توانید فقط با یک جفت کفش راحت و مناسب، در هفته به پیاده روی مفرح بروید و از مزایای ورزش بهره مند شوید. خانوم وندی سوزکی، پروفسور علوم اعصاب دانشگاه کالیفرنیا، در یک سخنرانی اعلام کرد که چنانچه هر فرد 3 یا 4 مرتبه در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش هوازی انجام دهد از بیشتر مزایای ورزش بر سلامت جسم و مغز برخوردار می‌گردد.

وقتی که به مسافرت یا پیک نیک می‌روید، وسایل ورزشی خود را ببرید و در اوقات فراغت به ورزش‌های مفرح مانند؛ والیبال، بدمینتون، تنیس روی میز و … بپردازید. در ضمن، انجام فعالیت ورزشی که تا به حال انجام نداده‌اید به شدت می‌تواند مفید و اثرگذار باشد. مثلاً اگر تا به حال تجربه‌ی بولینگ یا تنیس نداشته‌اید، سعی کنید دفعات کمی هم که شده به آن بپردازید. از اینکه چطور حرکات ورزش جدید به تدریج در چارچوب ذهنی شما جای می‌گیرد و حافظه عضلانی شما را تقویت می‌کند، شگفت زده خواهید شد.

2- فعالیت‌هایی که برایتان نو و کمی دشوار است را، انجام دهید

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که از هرگونه فعالیت بدنی بیزارید، سعی کنید برای خودتان فعالیت‌هایی که انجامشان لذت بخش باشد طراحی کنید. مثلاً؛ یک باغچه زیبا در حیاط خانه درست کنید و کارهای بدنی مرتبط با گل‌کاری و رسیدگی باغچه را خودتان به صورت هفتگی انجام دهید. زمانی که وقت تمیز کردن منزل فرا می‌رسد با یک موسیقی شاد به دیگر اعضای خانواده کمک کرده و در تمیز کردن خانه مشارکت کنید. این کار در زمان تزیین کردن خانه برای مراسمات و جشن‌ها نیز امکان پذیر است. اگر هنگام رانندگی چرخ ماشین پنچر شد سعی کنید خودتان لاستیک ماشین را عوض کنید.

3- کارهای هنری دستی انجام دهید

تقویت حس لامسه به تقویت هوش بدنی-جنبشی کمک می‌کند. آموختن فعالیت‌هایی مانند خیاطی، صنایع دستی، بافندگی، معرق کاری، سفال گری، مجسمه سازی و … موجب افزایش هوش بدنی-جنبشی شما می‌گردد.

مشاغل مناسب برای افراد با هوش بدنی-جنبشی بالا

اینکه بر اساس یک هوش غالب، برای فردی شغل توصیه شود کار غلطی‌ست. مشاغل شکل‌های بسیار متفاوت و متنوعی دارند و در دنیای امروز شاهدیم که با سرعت بسیار زیادی مشاغل جدید بوجود می‌آید و همچنین مشاغلی نیز از بین می‌رود.

اما به طور کلی؛ می‌توان گفت افراد با هوش بدنی-جنبشی بالا در فعالیت‌هایی مانند؛ بازیگری، شعبده بازی، مربیگری ورزشی، انواع رشته‌های ورزشی، اجرای برنامه‌های سیرک، آتش نشانی، جنگلبانی و… می‌توانند موفق باشند.

هوش بدنی- جنبشی یکی از مهم‌ترین هوش‌هایی است که ما با آن سر و کار داریم. مهارت‌هایی همچون؛ درک زبان بدن دیگران، عملگرا بودن و داشتن حافظه عضلانی قدرتمند و … از جمله توانمندی هایی‌ است که افراد دارای هوش بدنی – جنبشی بالا، به خوبی از آن برخوردار هستند.

روش‌های مختلف استعدادیابی از جمله؛ استعدادیابی به روش جان هالند، گاردنر، MBTI و … آشنا شوید، را از دست ندهید. در این دوره شما می‌توانید علاوه بر شناسایی هوش‌های برتر خود، استعدادها، توانایی‌ها، نقاط قوت و زمینه‌‌های شغلی خود را پیدا کنید و مسیر زندگیتان را کشف کرده و در این مسیر گام بردارید. 

برای شرکت در تست استعداد یابی گاردنر روی لینک های زیر کلیک کنید و در آزمون شرکت کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران