پرسشنامه ها

مقیاس اوتیسم نسخه نوجوانان

1

توضیحات
نظرات کاربران

The Autism Spectrum Quotient

Adolescent AQ-P (12-15 years)
 
 
این مقیاس برای بررسی علایم زیرآستانه­ای اختلالات اتیستیک در نوجوانان بهنجار در طیف سنی 15-12 سال، توسط بارون کوهن، س، هوکسترا، ر.آ.، نیکمیر، ر. و ویل رایت، س. (2006)، در مرکز مطالعات اتیسم در کمبریج تهیه شده است.
 
به سوالات با گزینه های زیر پاسخ دهید:

1) کاملاً موافقم                  2) موافقم                   3) مخالفم                      4) کاملاً مخالفم

1-او ترجیح می­دهد به جای کار کردن با دیگران، به تنهایی آن­ها را انجام دهد.
2-ترجیح می­دهد کارها را همیشه به همان نحوی که قبلاً انجام داده است، انجام دهد.
3-اگر او بخواهد چیزی را تصور کند به راحتی می­تواند تصاویر آن را در ذهنش خلق کند.
4-او اغلب به قدری جذب یک کار می­شود که چیزهای دیگر را فراموش می­کند.
5-او اغلب به صداهای ضعیفی که دیگران به آنها توجه نمی­کنند، توجه می­کند.
6-معمولاً به پلاک ماشین­ها یا اطلاعات ردیف شده نظیر آن توجه می­کند.
7-دیگران اغلب به او می­گویند: حرف­هایش مودبانه نبوده، در صورتی که خودش فکر می­کند مودبانه بوده­اند.
8-زمانی که داستانی را می­خواند به سادگی می­تواند تصور کند که شخصیت­های داستان چگونه به نظر می­رسند.
9-او مجذوب تاریخ­ها است.
10-در یک جمع به راحتی می­تواند مکالمات چند نفر را همزمان دنبال کند.
کاملاً موافقم   کمی موافقم کمی مخالفم  کاملاً مخالفم
11-او به راحتی با موقعیت­های اجتماعی کنار می­آید.
12-او به جزئیاتی توجه می­کند که مدّ نظر دیگران نیست.
13-ترجیح می­دهد به جای رفتن به یک مهمانی به کتابخانه برود.
14-او به راحتی می­تواند داستان بسازد.
15-او به افراد کشش بیشتری دارد تا اشیاء.
16-به برخی کارها علاقه بسیار شدیدی دارد. اگر نتواند آنها را دنبال کند آشفته می­شود.
17-او از گپ­زدن در جمع لذت می­برد.
18-وقتی او در حال صحبت کردن است، معمولاً دیگران به آسانی مجالی برای صحبت کردن پیدا نمی­کنند.
19-او مجذوب اعداد می­شود.
20-وقتی او داستانی را می­خواند به سختی می­تواند به مقاصد شخصیت­های داستان پی ببرد.
21-او از خواندن داستان­های تخیلی، خیلی لذت نمی­برد.
22-پیدا کردن دوستان جدید برایش دشوار است.
23-او همیشه به الگوهای موجود در اشیا توجه می­کند.
24-ترجیح می­دهد به جای رفتن به موزه به سینما برود.
25-اگر در برنامه روزانه او خللی وارد شود ناراحت نمی­شود.
26-معمولاً نمی­داند چگونه باید یک مکالمه را ادامه دهد.
27-او می­تواند به آسانی مقصود گوینده را از صحبت­هایش بفهمد.
28-او معمولاً به کل موضوع، بیشتر از جزئیات توجه می­کند.
29-به خوبی نمی­تواند شماره تلفن­ها را به یاد آورد.
30-معمولاً به تغییرات جزئی در موقعیت و ظاهر افراد توجه نمی­کند.
31-به آسانی می­تواند مقصود گوینده را از صحبت­هایش بفهمد.
32-می­تواند به راحتی همزمان بیش از یک کار را انجام دهد.
33-هنگام صحبت کردن با تلفن نمی­داند چه موقع نوبت اوست که صحبت کند.
34-از انجام دادن کارهای بدون برنامه­ریزی لذت می­برد.
35-او اغلب آخرین فردی است که نکته موجود در یک لطیفه را می­گیرد.
36-او به راحتی می­تواند با نگاه کردن به چهره افراد به آنچه که فکر می­کنند یا احساس می کنند، پی ببرد.
37-در صورت وقفه در انجام کار، به سرعت می­تواند به جایی که قبلاً بوده است بر گردد و دوباره ادامه دهد.
38-او در گپ زدن جمعی، خوب است.
39-دیگران اغلب می­گویند: او در مورد بعضی چیزها بیش از حد پافشاری می­کند.
40-او وقتی که کوچکتر بود از شرکت در بازی­هایی که در آن­ها نقش بازی می­­شد، لذت می برد.
41-دوست دارد اطلاعاتی درباره مقوله­های مختلف جمع­آوری کند (مثلاً انواع ماشین­ها، پرندگان، قطارها، گیاهان و ...)
42-به سختی می­تواند خودش را جای شخص دیگر تصور کند.
43-دوست دارد برای همه فعالیت­هایش به دقت برنامه­ریزی کند.
44-او از موقعیت­های جمعی لذت می­برد.
45-برایش دشوار است که مقاصد دیگران را بفهمد.
46-او در شرایط جدید مضطرب می­شود.
47-از ملاقات افراد جدید لذت می­برد.
48-سیاستمدارانه رفتار نمی­کند.
49-خیلی خوب نمی­تواند تاریخ تولد افراد را به یاد آورد.
50-او به راحتی می­تواند در بازی­هایی که نقش بازی می­شود، به سایر بچه­ها بپوندد.