اخبار

کودکان در معرض اخبار دلخراش زلزله قرار ندهید



دکتر مهدی قاسمی، اظهار کرد: در زمانی که بلایای طبیعی همچون زلزله به وقوع می‌پیوندد با 2 گروه از کودکان مواجه هستیم که گروه اول شامل کودکانی بوده که در بطن حادثه وجود دارند و دچار آسیب شده‌اند و پدر، مادر، مدرسه و خانه خود را را از دست داده‌اند و نیازمند خدمات بهداشت روان هستند و گروه دوم کودکانی که در جریان اخبار این حادثه قرار می گیرند. وی با بیان اینکه خدمات بهداشت روان به کودکان آسیب دیده مانع از ابتلا آنها به بیماری‌های روانی می‌شود،

افزود: نهادهای حمایتی در کشور وظیفه ارائه پروتکل‌های بهداشت روان را برعهده دارند و بر اساس مطالعات جهانی ارائه این خدمات در پیشگیری از اختلال‌ های روانی تاثیر به سزایی دارد. این روانپزشک تاکید کرد: یکی از اختلالات شایعی که کودکان حادثه دیده زلزله را تهدید می‌کند اختلالال استرس پس از سانحه است که شیوع بالای در این نوع از حوادث پیدا می‌کند.

قاسمی در خصوص کودکانی که در معرض حادثه نبوده اما از طریق رسانه‌ها و اطرافیان از آن آگاه می‌شوند،

گفت: اولین نکته در خصوص این کودکان واکنش والدین است و اگر اطرافیان کودک بسیار مضطرب شوند و دائم اخبار را دنبال کنیم اما در مورد آن توضیحی به کودکان داده نشود می‌تواند کودکان را دچار اضطرابی کند که تحمل آن از سن آنها بیشتر است.

وی ادامه داد: بهتر است کودکان با تصاویر دلخراش حوادثی همچون زلزله مواجه نشوند چراکه اثرهای بدی می‌تواند برای آنها به خصوص در خانواده‌هایی که خودشان اضطراب زیادی دارند به کودکانشان نیز انتقال دهند.

این روانپزشک اضافه کرد: در صورتی که والدین جنبه خوب حوادث همچون کمک کردن به حادثه دیدگان را به فرزندان خود آموزش دهند این امر سبب می شود تا آنها همدلی و کمک به همنوعان را فرا گیرند چرا که در اینجا سبب آموزش به کودک می‌شود بنابراین واکنش والدین در خصوص این امر موثر است اما همچنان نباید کودکان در معرض تصاویر دلخراش این حوادث قرار بگیرند و می‌تواند سبب آسیب به کودک شود. قاسمی با اشاره به نقش رسانه ها در انتشار حوادث دلخراش گفت: انتشار تصاویر در رسانه‌ها می‌تواند سبب آسیب به کودک شود همچنین در زمانی که کودک شاهد این تصاویر دلخراش بود بهتر است کودک را تشویق کنیم تا در خصوص این حوادث و ترس‌هایش صحبت کند و حتما والدین برای آن توضیح دهند و بدترین کار پنهان کاری است در حالی که کودک از این مسئله آگاه شده می‌تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای او به همراه داشته باشد.


نظرات کاربران