اخبار

شغل مناسب تیپ شخصیتی شما چیست؟



شغل مناسب من چیست؟

پیدا کردن یک شغل مناسب همانند انتخاب یک همسر مناسب برای هر فرد بسیار مهم است. شغل مناسب، یکی از عوامل مهمی است که بر روی زندگی فرد سالهای سال تاثیر می گذارد. انتخاب شغل حتی بر روی روحیه فرد نیز تاثیرگذار است. افراد بسیار زیادی را می بینید که همیشه بعد از ساعات کاری خود افسرده و بی حوصله و یا حتی بی اعصاب هستند. این موارد همه به دلیل داشتن شغلی است که فرد از داشتن آن احساس رضایت نمی کند.

هر یک از افراد شاغل حداقل یک‌سوم از ساعات شبانه‌روز را در محیط کاری سپری می‌کنند و طبیعی است که اتفاقات و نتایج پیش‌آمده در محل کار بر روی فکر و ذهن افراد و درنتیجه زندگی خارج از محیط کار آنها تاثیرگذار باشد. از این‌رو اغلب افراد تمایل دارند شغل‌هایی را برای خود برگزینند که با روحیاتشان سازگار باشد.

همه‌ی ما در برهه هایی از زندگی و در سنین مختلف دغدغه انتخاب شغل مناسب را داشته‌ایم و برای یکبار هم که شده از خود پرسیده‌ایم که “شغل مناسب من چیست؟”. خوشبختانه امروزه با وجود تست‌هایی نظیر تست آنلاین شغل مناسب من یا آزمون تعیین شخصیت شغلی راحت تر می‌توانید پاسخی برای این سوال خود پیدا کنید.

همه ما دارای تیپ های شخصیتی متفاوتی هستیم. به همین دلیل شغل مناسب هریک از ما متفاوت خواهد بود.

همین تفاوت‌ها است که به ایجاد اجتماع‌های قوی و یا از طرفی دیگر به نزاع و نارضایتی میان افراد در یک گروه، منجر می‌شود. بنابراین یکی از اولین قدم‌ها در انتخاب شغل، شناخت شخصیت و پی بردن به نقاط قوت و ضعف است که تقریباً در تمامی نمونه‌های تست استعداد شغلی مورد توجه قرار گرفته است و لازم است در ادامه‌ی راه برای بهبود آن تلاش کنیم.

باورهای اشتباه در مورد شغل آینده

احتمالا خاطرتان هست، در سال‌های گذشته از هر کودکی که شغل موردعلاقه‌اش را می‌پرسیدند، تنها چند جواب محدود می‌شنیدند: پزشک، مهندس، خلبان، آتش‌نشان و … کودکان بدون این‌که چیزی از این مشاغل بدانند، با القاهای والدین خود، شغل آینده‌شان را این‌چنین عنوان می‌کردند؛ حال بگذریم از این‌که آیا والدین، خود از این مشاغل چیزی می‌دانستند یا فقط می خواستند آرزوهای خود را به فرزندشان منتقل کنند! بسیاری دیگر نیز چون خودشان دارای این مشاغل بودند، می‌خواستند فرزندشان نیز به همان سمت و سو برود.

هر چقدر خودمان را بهتر بشناسیم، می توانیم بهتر از توانایی های خودمان استفاده کرده و زندگی رضایت بخش تری را تجربه کنیم. یکی از راهها شناخت خود آزمون های شخصیت است.

آزمون خودشناسی مایرز–بریگز یا همان تست شخصیت MBTI: یکی از آن تست هایی است که به ما ایده های جالبی درباره شخصیتمان می دهد. ایده اصلی تست MBTI بر اساس روانشناس تحلیلی یونگ است.

یونگ معتقد بود دریافت بشر از جهان اطرافش به چهار طریق انجام می پذیرد:

1- حس 

2- شهود

3- احساس

4- تفکر

البته بعدها دو جنبه دیگر به این جنبه های چهارگانه اضافه شد

5- قضاوت 

6- دریافت

این 6 جنبه به اضافه جنبه های درونگرایی و برونگرایی، 16 تیپ شخصیتی می سازند. نکته ی جالب این دسته بندی این است که هر کدام از این تیپ ها نقاط قوت و ضعف خود را داشته و هیچگونه ارزش گذاری در مورد فرد انجام نمی دهند.

یونگ معتقد بود که بشر برای داشتن روانی سالم باید پذیرای جنبه های شخصیتیش باشد.

تیپ شخصیتی شما کدام است و کدام شخص مشهور در تیپ شما جا می گیرد؟

برای اگاهی از شخصیت خود در آزمون های زیر شرکت کنید.

 


نظرات کاربران