اخبار

پیش بینی آینده توسط هوش مصنوعی ممکن شد



با اینکه ظرفیت مغز انسان برای خیال پردازی نامحدود است، اما هوش مصنوعی تا جایی پیشرفت کرده است که می تواند با بررسی تصاویر و محتوای آنها حدس های قریب به یقینی در مورد آینده بزند.

حامد پیرسیاوش استاد ایرانی دانشگاه مریلند آمریکا با همکاری محققان دانشگاه ام آی تی الگوریتمی را ابداع کرده اند که برای شبیه سازی لحظاتی در آینده با استفاده از عکس قابل استفاده است.

این استاد ایرانی و محققان آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم رایانه دانشگاه ام آی تی الگوریتم هوش مصنوعی جدیدی را برای تهیه ویدئوهای کوتاه حاوی شبیه سازی آینده از رویدادهای قابل مشاهده در عکس های ثابت ابداع کرده اند.
به عنوان مثال این الگوریتم پس از مشاهده تعدادی عکس از امواج ساحلی ویدئویی کوتاه،ساخته است که نشان می دهد یک موج آرامش ساحل را بر هم می زند.

این الگوریتم با بررسی عکس هایی از بازی گلف نیز لحظاتی پس از انجام این بازی توسط افراد را در قالب ویدئویی کوتاه به نمایش گذارده است.
Carl Vondrick دانشجوی دکتری دانشگاه ام آی تی در این مورد می گوید: این موفقیت نشانگر درک عمیق هوش مصنوعی از شرایط حال است، زیرا در غیر این صورت پیش بینی آینده ممکن نخواهد بود.

این محققان دو گروه از شبکه های عصبی را برای تکمیل این تحقیق ابداع و به کار گرفته اند. هوش مصنوعی طراحی شده به تدریج قابلیت طراحی ویدئوهای شبیه سازی شده را تا جایی بالا می برد که صحنه های پیش بینی شده در ویدئوها شباهت کاملی به صحنه های واقعی برگرفته از عکس ها داشته باشند.

با تداوم فعالیت هوش مصنوعی و افزایش خودآموزی و توان درک آن، ویدئوهای تولید شده ای که آینده را پیش بینی می کردند حتی 20 درصد واقعی تر از ویدئوهای تهیه شده از عکس های واقعی از حال هستند.

البته نباید انتظار داشت که در آینده نزدیک این فناوری منجر به تولید ویدئوهای طولانی حاوی پیشگویی آینده شود. فعلا از این طریق ویدئوهای 1.5 ثانیه ای تولید می شود ولی امید می رود در آینده این زمان بیشتر شود. از مدل سازی مذکور می توان برای شناسایی ناهنجارها و شرایط غیرعادی امنیتی و کشف برخی اشیا و اجزا در تصاویر که در حالت عادی قابل شناسایی نیستند، استفاده کرد.


نظرات کاربران