اخبار

تست شخصیت شناسی MBTI



آیا تابحال در زندگی تان به این سوالات برخورده اید : 

چقدر خودم را می شناسم؟

چقدر از توانایی ها و قدرت درونم آگاهم؟

چرا تابحال نتوانسته ام به آنچه که می خواهم برسم؟

چقدر می توانم شخصیت افراد اطراف خودم را بشناسم؟

چرا افراد با شرایط مشابه تحصیلی و شغلی، وضعیت های متفاوتی در زندگی شان دارند؟

و بسیاری سوالات دیگر ...

این سوالاتی است که روزانه ذهن میلیون ها انسان در جهان را به خود مشغول می کند مثل خود شما. به نظر شما حالا چه باید کرد؟

اما چطور می توان به جواب این سوالات رسید؟ به کمک چه چیزی یا چه کسی؟ چقدر باید برای آن مطالعه و تحقیق کنید؟

یکی از بهترین و مطمئن ترین راه ها، استفاده از دستاورد و نتیجه کار افراد دیگر به خصوص افراد خبره است. کسب شناخت خوب و درست در مورد خودتان و اطرافیان به خوبی پاسخگوی تمامی سوالات بالا و بسیاری از درگیری های ذهنی شما خواهد بود. برای کسب این شناخت ابزارهای مختلفی از سوی متخصصان و دانشمندان تدوین و تهیه شده است. اما برای اطمینان از نتیجه آن باید به دنبال بهترین و مطمئن ترین آنها بروید.

یکی از معتبرترین، مطمئن ترین و درست ترین تست خودشناسی و تست شخصیت شناسی در دنیا، تست شخصیت شناسی MBTI است. البته این تست همانند سایر تست های روانشناسی تنها یک ابزار است که در بهترین و استانداردترین حالت باید در کنار یک متخصص و مشاور مورد استفاده قرار گیرد تا بتوانید به درست ترین و معتبرترین نتیجه دست یابید.

چه کسانی تست MBTI  را ایجاد کردند؟

تست روانشناسی شخصیت MBTI بر مبنای نتایج تحقیقات روانشناس مشهور سوئیسی، یونگ، شکل گرفت. کارل یونگ معتقد بود اگر بتوان زیربنای ذهنی، برداشت ها و نگرش های اشخاص را شناخت، می توان رفتارهای آنها را پیش بینی کرد. او در این خصوص نظریات ارزشمندی را ارائه کرد.

سال ها بعد دو دانشمند دیگر به نام های بریگز و مایرز با استفاده از نظرات و نتایج تحقیقات یونگ و انجام برخی پژوهش ها در حوزه شخصیت شناسی، تست شخصیت MBTI را طراحی کردند. آنها چهار بعد (ترجیح) شخصیتی و شانزده تیپ شخصیتی را در افراد شناسایی کردند. به عبارتی آنها همه افراد روی زمین را در 16 تیپ شخصیتی دسته بندی کردند که بر اساس تست MBTI می توان به تیپ شخصیتی آنها پی برد. ترجیحات شخصیتی، ویژگی هایی در افراد هستند که برای آنها راحت تر و بهتر بوده و انجام شان نیاز به تمرکز، صرف انرژی و زمان کمتری دارد. به عنوان مثال فردی که ترجیح برون گرایی دارد، وقتی در جمع بوده، با افراد دیگر در ارتباط و در کانون توجه است، احساس بهتری دارد و انرژی بیشتری می گیرد. در ضمن برقراری ارتباط  با دیگران برای او کاری آسان، بدون زحمت و لذت بخش است. 

 چهار بعد (ترجیح) شخصیتی شناخته شده توسط این دانشمندان عبارتند از :
 
درون گرا (I) – برون گرا (E): این بعد بر مبنای چگونگی برخورد و تعامل ما با دنیا و  اینکه انرژی مان را متوجه کجا می کنیم و از کجا انرژی می گیریم، تعریف شده است.


شمی (N)- حسی (S): اینکه اغلب به چه نوع اطلاعاتی توجه می کنیم و  چگونه آنها را بدست می آوریم، این بعد را مشخص می کند.
احساسی (F)- فکری (T): بر اینکه چگونه اطلاعات خود را پردازش می کنیم و چگونه تصمیم می گیریم، دلالت دارد.
ملاحظه کننده (P)- داوری کننده(J): اینکه ما ترجیح می دهیم در شرایط سازمان یافته و با ساختار فعالیت کنیم یا استقلال بیشتری داشته باشیم، تعیین کننده این بعد است.

 ویژگی های افراد با هر بعد (ترجیح) شخصیتی به طور مجزا در جداول زیر آمده است :
 
درون گراها برون گراها

 - افرادی محافظه کار، مستقل، تکرو، خجالتی، خوددار، یکنواخت و متعادل و  کمرو هستند.
 - از درون خود انرژی می گیرند.
 - موضوعات را در ذهن خود ارزیابی می کنند.
 - اطلاعات شخصی را به ندرت با دیگران در میان می گذارند.
 - بیشتر گوش می دهند و کمتر حرف می زنند.
 - اشتیاقشان را برای خود نگه می دارند.
 - دوست ندارند مرکز توجه باشند.
 - قبل از هر عملی فکر می کنند. 
 - برون گراها افرادی اجتماعی، دوستدار دیگران، باجرات، فعال، سرخوش، با انرژی، خوشبین، دوستدار هیجان و تحریک و امیدوار به موقعیت هایشان و آینده، کنجکاو و در عمل قاطع، فعال و اهل گفتگو هستند.
 - از دیگران انرژی می گیرند.
 - با صدای بلند فکر می کنند.
 - دوست دارند مرکز توجه باشند.
 - اطلاعات شخصی خود را به راحتی با دیگران در میان می گذارند.
 - اول عمل و بعد فکر می کنند.
 - بیشتر از گوش دادن، حرف می زنند.
 - مشتاقانه با دیگران ارتباط برقرار می کنند.

شمی ها حسی ها

 - ترجیح می دهند با دیدن " تصویر بزرگ از آنچه هست" و تمرکز بر پیوندها و ارتباطات موجود میان حقایق، اطلاعات را درک کنند.
 -  ترجیح می دهند با درک و دیدن امکانات جدید ( خلاقیت ) و روش های مختلف  انجام کارها، اطلاعات را جمع آوری کنند.
 - دوستدار ایده های جدید( بدون توجه به قابل اجرا بودن یا نبودن) بوده و عاشق  نوآوری و تخیل اند.
 - برای نوآوری و تخیل بهای فراوان قائل هستند.
 - دوست دارند مهارت های جدید را بیاموزند.
 - به اطلاعات دقیق توجه ندارند.
 - به آینده توجه دارند.
  - ترجیح می دهند با استفاده از چشم و گوش و دیگر حواس پنجگانه به آنچه که در  اطرافشان می گذرد پی ببرند.
 - به هر آنچه که در اطرافشان وجود دارد، توجه می کنند و آن را به خوبی درک می کنند.
 - به آنچه که مطمئن و منسجم است، اعتماد می کنند.
 - تنها در صورت قابل اجرا بودن، از ایده های جدید استقبال می کنند.
 - واقع گرا هستند.
 - دوست دارند از مهارت های موجود استفاده کنند.
 - به زمان حاضر توجه دارند. 

احساسی ها فکری ها

 - به احساسات دیگران توجه می کنند.
 - نیازها و ارزش ها را درک می کنندو احساساتشان را نشان می دهند.
 - تحت تاثیر میل به قدردانی شدن، انگیزه پیدا می کنند.
 - به طور طبیعی علاقه به راضی کردن دیگران دارند.
 - ممکن است بیش از اندازه احساسی و عاطفی ارزیابی شوند.
 - به ادب بیش از حقیقت بها می دهند.
 - برای هر احساسی ارزش قائل اند.
 - در تصمیم گیری از تفکر استفاده می کنند (به نتایج منطقی انتخاب و عمل توجه دارند).
 - سعی دارند از لحاظ فکری خود را از یک موقعیت جدا کرده و بی طرفانه و به  شکل عینی آن را آزموده و علت و معلول را تجزیه و تحلیل کنند.
 - تحت تاثیر میل به موفقیت، انگیزه پیدا می کنند.
 - در تصمیم گیری، تحلیل های غیر شخصی دارند.
 - عیب و ایرادها را می بینند و انتقاد می کنند.
 - ممکن است بی ترحم، بی احساس و بی توجه به حساب آیند.
 - به حقیقت بیش از ادب بها می دهند.
 - احساسات را در گرو منطقی بودن می پذیرند.

ملاحظه کننده ها داوری کننده ها

 - قوانین را خودشان تعیین می کنند.
 - در انجام کارهایی که از قبل پیش بینی نشده یا فعالیت هایی که به سرعت و  واکنش فوری نیاز دارد، موفق هستند.
 - ترجیح آنها اول لذت بعد کاراست.
 - زمان را منبعی تمام نشدنی  می دانند.
 - خود را با موقعیت های جدید تطبیق می دهند.
 - به چگونگی انجام کار تاکید دارند.
 - تابع قانون بوده و بر اساس آن برنامه خودشان را بطور دقیق مشخص می کنند.
 - بر انجام کارها در سر وقت تعیین شده پافشاری می کنند.
 - اهدافی را در محل کار برای خود در نظر می گیرند تا به موقع به آنها برسند.
 - ترجیح آنها اول کار و بعد بازی است.
 - از اخلاق کاری بالایی برخوردارند.
 - ترجیح می دهند بدانند که چه می کنند. 

کاربردهای تست شخصیت شناسی MBTI چه چیزهایی هستند؟

بریگز و مایرز بر اساس ترجیحات و تیپ های شخصیتی، آزمون MBTI را طراحی کردند. آزمون MBTI یکی از معتبرترین و کاربردی ترین آزمون شخصیت شناسی در سطح جهان به شمار می رود.  تست MBTI کاربردهای بسیاری در زمینه های زیر دارد:

  • شناخت خوب افراد از خودشان
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره تحصیلی
  • مشاوره شغلی
  • انتخاب و تغییر شغل
  • استخدام و جذب نیرو
  • حفظ و ایجاد انگیزه در پرسنل
  • تغییرات سازمانی
  • و بسیاری موارد دیگر

چگونه از MBTI در انتخاب رشته و انتخاب شغل استفاده کنیم؟
یکی از مهم ترین کاربردهای تست MBTI، کاربرد آن در انتخاب رشته و شغل است.
چرا بسیاری از افراد دائم در حال تغییر شغل اند؟
چرا بسیاری از شغل شان ناراضی اند و احساس خوبی در محیط کاری خود ندارند؟
چرا بسیاری از افراد هر روز صبح با اشتیاق سرکار نمی روند؟
دلیل اصلی این مشکلات عدم شناخت افراد از خودشان و به دنبال آن نداشتن انتخاب درست شغلی در زندگی شان است.

رشته تحصیلی و شغل از اصلی ترین و مهم ترین بخش های زندگی هر فردی از جمله شماست. توجه ویژه به آن همراه با انجام یک انتخاب درست، باعث رضایت شغلی، آرامش ذهنی و احساس خوب در شما می شود.تست MBTI ابزار بسیار خوب و کمک کننده ای برای شما در این راه است. بعد از استفاده از پرسشنامه MBTI با ویژگی های شخصیتی، نقاط قوت، نقاط ضعف، مشاغل مناسب خود، محیط کاری و زندگی مطلوب خودتان آشنا می شوید. فراموش نکنید MBTI یک ابزار است که شناخت خوبی به شما می دهد اما برای یک انتخاب درست مثل انتخاب رشته و شغل باید در کنار آن عوامل مختلف دیگری را نیز در نظر بگیرید.


نظرات کاربران