اخبار

تاثیر چشمگیر ترافیک بر اختلالات روانپزشکی



دکتر سید مظفرالدین روحانی، روانپزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران؛ هرگونه استرس و تنش را موجب بروز تغییرات خلقی و رفتاری در افراد دانست و بیان کرد: در دنیای ماشینی امروز، ترافیک جز لاینفک زندگی های شهری بوده و یکی از مهمترین علل بروز استرس در افراد مختلف است.

وی بیش از 23 درصد مردم ایران را مبتلا به اختلالات روانپزشکی خواند و اظهار داشت: شایع ترین اختلالات روانپزشکی مربوط به بیماری های اضطرابی و عدم تطابق فرد با محیط پیرامون است که در بیماری های استرس زا ترافیک نقش اساسی دارد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش اختلال در نظم معمول زندگی ناشی از ترافیک را منجر به بروز علائم متفاوت رفتاری دانست و ادامه داد: عدم تطابق فرد با محیط پیرامون، افسردگی، بروز خشونت و پرخاشگری از جمله عوارض رفتاری ناشی از ترافیک است که علاوه بر آن احتمال خودزنی فرد در ترافیک، برای رسیدن به آرامش وجود دارد.

به گفته روحانی ترافیک نه تنها موجب بروز اختلالات روانی و رفتاری در فرد می شود بلکه مشکلات و بیماری های جسمی نیز افزایش پیدا می کنند. وی استرس های شدید ناشی از ترافیک شهری را موجب افزایش ترشح آدرنالین مغز عنوان کرد و افزود: افزایش میزان آدرنالین و ایجاد استرس، موجب افزایش تپش قلب شده و در اثر تکرار این اتفاق، بروز فشار خون و دیگر بیماری ها نیز افزایش می یابد.

این روانپزشک بروز و تشدید زخم های گوارشی معده و اثنی عشر را دیگر عارضه جسمی ترافیک خواند و اذعان کرد: برخی افراد در ترافیک های شدید دچار حملات ناگهانی توآم با احساس مرگ می شوند اما لازم به ذکر است که این حملات قلبی ناشی از تشدید استرس بوده و ربطی به بیماری های قلبی ندارد.
وی ترافیک را برای افرادی که از محیط های بسته و محدود می ترسند، بسیار خطرناک دانست و یادآور شد: با توجه به افزایش ترافیک شهری افراد باید خود را با آن تطبیق دهند تا از بروز مشکلات روانی و جسمی جلوگیری کنند.

برای تشخیص اختلالات شخصیتی و روانی تست MMPI-2 پیشنهاد می شود که در این سایت به صورت آنلاین و درلحظه تفسیر و رسم نمودار انجام می شود.


نظرات کاربران